Fastighetsnära insamlingen

nullo-modo

Trådstartare
Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit? Känns som det är olika i olika kommuner.

Här tror jag det är mycket få villor om några alls som inte har tunnor för insamling, antigen 4 eller 8 fack och med påhäng för elektronik, batterier mm.
Gemensamma återvinningsplatser försvinner en efter en. Oftast pga nedskräpning och planera ny görs ju inte för dom ska bort snart ändå.

Mer info från Naturvårdsverket
https://www.naturvardsverket.se/vag...ter/fastighetsnara-insamling-och-information/

Vi har. Två tunnor med fyra fack i varje. Papper, plast, kartong, metall, färgat och ofärgat glas, matrester och restavfall. Dessutom påhäng för batterier och lampor.
Samma här. I nuvarande kommun har det funnits i - kanske - 5 år. I förra kommunen (grannkommun) har det säkert funnits i ungefär 15 år.

Vi har. Två tunnor med fyra fack i varje. Papper, plast, kartong, metall, färgat och ofärgat glas, matrester och restavfall. Dessutom påhäng för batterier och lampor.
Samma här. I nuvarande kommun har det funnits i - kanske - 5 år. I förra kommunen (grannkommun) har det säkert funnits i ungefär 15 år.
Hur ser det ut med återvinningsstationerna finns alla kvar eller börjar dom försvann? Finns det möjlighet att ha bara en tunna med brännbart eller måste det vara flera fack?

Hur ser det ut med återvinningsstationerna finns alla kvar eller börjar dom försvann? Finns det möjlighet att ha bara en tunna med brännbart eller måste det vara flera fack?
Ja, det går fortfarande att ha "osorterat abonnemang" och då får man, enligt hemsidan, slänga mat- och restavfall i den tunnan, men sortera förpackningar. Jag tror dock att det är ovanligt att någon gör så. Sedan läser jag vidare att det inte går att välja sådant abonnemang efter 1/1-24, och att det kommer att fasas ut under två år. Obs att det också kostar mer att ha osorterat än fyrfackskärl.

Jag tror att återvinningsstationerna har börjat plockas bort. Det var rätt länge sedan jag var på en. När vi fick fyrfackstunnorna fanns det ju ingen anledning att slösa bensin på att åka iväg och slänga. Den stora återvinningscentralen åker vi till några gånger/år och slänger sådant som inte går i tunnorna/inte får slängas där. Vitvaror, gammalt träskräp, möbler, farligt avfall, trasigt porslin och liknande.

Här tror jag dom testkör i något område inne i stan, men det lär dröja innan det finns i hela kommunen. Det är inte så värst många år sedan vi fick grön och brun tunna.

Kartong/wellpapp måste jag åka iväg med ibland när vi beställer mycket. Det facket blir fullt, de andra är inte i närheten.

En kollega bor i lägenhet i en kommun där de börjar med fastighetsnära insamling för villor. Där har de börjar plocka bort återvinningsstationer så hen har måste ha bil för att kunna slänga återvinningen.

En kollega bor i lägenhet i en kommun där de börjar med fastighetsnära insamling för villor. Där har de börjar plocka bort återvinningsstationer så hen har måste ha bil för att kunna slänga återvinningen.
Annars tycker jag flerfamiljshus brukar vara först med att kunna sortera nära. Eller hyr hon privat?

Vi har fni på samma sätt som andra i tråden.
Tycker det är suveränt!

ÅVS finns kvar i byn, perfekt för större kartonger osv. Tror inte de kommer dra in på det än på länge. Men en utredning pågår.

Annars tycker jag flerfamiljshus brukar vara först med att kunna sortera nära. Eller hyr hon privat?
Jag vet inte hur många lägenheter exakt, men tre till åtta lägenheter. Tror inte hyresvärden har fler lägenheter i det området.

Jag ska flytta in ett lägenhetshus med ca 30 lägenheter och där finns bara restavfall och kompost

Vi är det område som är först ut i vår kommun (Göteborg) och har fått info om att de ska börja köras ut efter årsskiftet ungefär, jag ser verkligen fram emot det! Visst, lite dyrare abonnemang men oerhört skönt att kunna sortera det mesta hemma och inte heller behöva "förvara" återvinning inomhus innan man kör iväg det till återvinningsstation.

Jag vet inte hur många lägenheter exakt, men tre till åtta lägenheter. Tror inte hyresvärden har fler lägenheter i det området.

Jag ska flytta in ett lägenhetshus med ca 30 lägenheter och där finns bara restavfall och kompost
De (hyresvärd/bostadsrättsförening) är tvungna att ha sortering så du kan ta det med miljö och bygg eller vad det heter på din kommun.

Vi är det område som är först ut i vår kommun (Göteborg) och har fått info om att de ska börja köras ut efter årsskiftet ungefär, jag ser verkligen fram emot det! Visst, lite dyrare abonnemang men oerhört skönt att kunna sortera det mesta hemma och inte heller behöva "förvara" återvinning inomhus innan man kör iväg det till återvinningsstation.
Oj, ligger Mölndal så mycket före. Ibörjan så gjorde dom 1 tunna med bara brännbart snordyr för att få alla att byta.

De (hyresvärd/bostadsrättsförening) är tvungna att ha sortering så du kan ta det med miljö och bygg eller vad det heter på din kommun.
Flerfamiljshus ska ha sortering i enlighet med FNI på plats 1 januari 2027, så det är kanske bättre att fråga fastighetsägaren hur planerna ser ut än att kontakta kommunen?

Hittade att fastighetsnära insamling är det alla kommuner ska jobba för och ska finnas på plats 2027. Hur långt har eran kommun kommit? Känns som det är olika i olika kommuner.

Här tror jag det är mycket få villor om några alls som inte har tunnor för insamling, antigen 4 eller 8 fack och med påhäng för elektronik, batterier mm.
Gemensamma återvinningsplatser försvinner en efter en. Oftast pga nedskräpning och planera ny görs ju inte för dom ska bort snart ändå.

Mer info från Naturvårdsverket
https://www.naturvardsverket.se/vag...ter/fastighetsnara-insamling-och-information/
Min bostadsrättsförening har ännu inte gjort något åt detta. Jag önskade att de kunde fixa det redan nu och inte vänta tills det blir krav. Så mycket lättare att slänga i den egna fastigheten än att förvara i det egna hemmet och sen kånka allt till återvinningen hela tiden.

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
4 029
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10