Ajda

Trådstartare
Varför blir hyacinterna såhär? Känns som ett lotteri när man köper dem.

IMG_0366.webp

Ungefär 2/3 har slagit ut fullt. Egentligen bara 1 som blivit lite högre. 1/3 har knappt orkat sig upp genom bladen.

För hårt drivna?
Inte fått vatten?
Vattnats direkt på löken och/eller knoppen?
Stått nära frukt?
Syntes knoppar när de köptes?

Något svar har jag tyvärr inte. Däremot är det mitt intryck, att de planterade utvecklas sämre än icke planterade. Tyvärr har jag inte på flera år kunnat finna hyacintlökar i Lund. När jag har köpt planterade som på bilden och sedan försökt skölja löken och rötterna, har blommorna utvecklats sämre i hyacintglasen.

Knoppar fanns vid köpet. Är som om de inte vecklas ut bara.
Jag har inte vattnat någon hyacint. Aldrig någonsin.

Knoppar fanns vid köpet. Är som om de inte vecklas ut bara.
Jag har inte vattnat någon hyacint. Aldrig någonsin.
Jag har fått till mig att mycket sparsamt vattna underifrån med ljummet vatten när hyacinten är torr. Brukar ge lite höjd och att knopparna vecklas ut

Den har torkat, hyacinter behöver vatten.
... och jag har fått höra att man aldrig ska ge dem vatten efter inköp eftersom att de då sticker iväg på höjden alldeles för mycket och riskerar att knäckas (vilket jag även erfarit själv när jag en gång gjorde misstaget att vattna). Men jag håller med om att den på TS bild ser ihoptorkad ut. Svårt att veta vad som är rätt!

... och jag har fått höra att man aldrig ska ge dem vatten efter inköp eftersom att de då sticker iväg på höjden alldeles för mycket och riskerar att knäckas (vilket jag även erfarit själv när jag en gång gjorde misstaget att vattna). Men jag håller med om att den på TS bild ser ihoptorkad ut. Svårt att veta vad som är rätt!
Det är en växt den behöver vatten för att leva, den kan i viss mån överleva på det som redan finns lagrat i löken men inte någon längre period och vår torra inomhus miljö så riskerar den helt klart att torka. I det vilda så växer den i fuktig jord under den aktiva perioden, det gör alla lökar. Så det är en sanning med modifikation att de klarar sig utan vatten, de vill ha det fuktigt, men bor man svalt och inte allt för torrt kanske de klarar sig (inte frodas) även utan vatten.

Det är en växt den behöver vatten för att leva, den kan i viss mån överleva på det som redan finns lagrat i löken men inte någon längre period och vår torra inomhus miljö så riskerar den helt klart att torka. I det vilda så växer den i fuktig jord under den aktiva perioden, det gör alla lökar. Så det är en sanning med modifikation att de klarar sig utan vatten, de vill ha det fuktigt, men bor man svalt och inte allt för torrt kanske de klarar sig (inte frodas) även utan vatten.
Ja det är ju logiskt på alla sätt och vis och jag har alltid tyckt det känts konstigt att inte vattna. Jag personligen vattnar dem aldrig och de brukar bli jättefina (även om de ofta tar upp till 10 dagar på sig att slå ut), men det kan ju säkert förklaras av ett svalare och mindre torrt inomhusklimat. Mamma svär också vid att aldrig vattna men brukar å andra sidan förvara sina i det svala garaget tills hon vill att de ska börja slå ut, så det kanske förklarar varför hennes klarar sig utan vatten.

Om man köper trädgårdshyacinter, få man de med doft då om man driver dem själv?

*hatar doftlösa*
Jag vet inte hur du menar, det beror nog på sorten, men för det mesta har man ju inte odlat fram doftlösa hyacinter för att plantera ut i trädgården. Blå doftar generellt sett starkare än vita och rosa. Det som är skillnad mellan de hyacinter som drivs till jul och de som man planterar ut är att de som drivs till jul har haft speciell förvaring med kylning för att lura dom att de redan gått igenom en vinter och därför ska dra igång och växa till sig och blomma. Men de lökarna brukar finnas till försäljning hos de som säljer lök i september-november.

Man köper de blå, de doftar mest.
De blå doftar inte heller, de som säljs till jul är framodlade för att vara rätt doftlösa. När jag var barn räckte det med en hyacint för att det nästan skulle bli för starkt och de hyacinter man köper till jul fungerar utmärkt att plantera ut i trädgården sedan till vår så blommar de på nytt ute.

Alla hyacinter vi hade när jag var liten hade mamma själv drivit fram till jul, liksom amaryllis och andra lökväxter. Det är ju inte ens svårt, tar bara lite tid jämfört med att köpa i affären.

Om man köper trädgårdshyacinter, få man de med doft då om man driver dem själv?

*hatar doftlösa*

Om du köper hyacinter som höstlök så brukar det stå om sorten är en som doftar mycket eller inte, däremot kan det va så att dom lökarna inte utsatts för kyla (många höstlökar kräver en viss mängd kyla för att blomma) och därför kanske det inte går att få dom att blomma inne.

Om du köper hyacinter som höstlök så brukar det stå om sorten är en som doftar mycket eller inte, däremot kan det va så att dom lökarna inte utsatts för kyla (många höstlökar kräver en viss mängd kyla för att blomma) och därför kanske det inte går att få dom att blomma inne.
Jag tror alla lökar som säljs till jul har fått sig en köldknäpp, det får man ju ordna med själv om man väljer att driva dem + de vill ha det mörkt, så en kon och stå i mörker gjorde man förr. Jag köpte fem blå nu innan jul och precis som @bettysmatte skriver fick man stoppa näsan mot blomman för att känna någon doft och då har jag inte dåligt luktsinne. :down:

Ja det är ju logiskt på alla sätt och vis och jag har alltid tyckt det känts konstigt att inte vattna. Jag personligen vattnar dem aldrig och de brukar bli jättefina (även om de ofta tar upp till 10 dagar på sig att slå ut), men det kan ju säkert förklaras av ett svalare och mindre torrt inomhusklimat. Mamma svär också vid att aldrig vattna men brukar å andra sidan förvara sina i det svala garaget tills hon vill att de ska börja slå ut, så det kanske förklarar varför hennes klarar sig utan vatten.
Jag vill ha hyacinter under större delen av december och då gärna hela tiden ett gäng som är blommandes och ett gäng som är på G. Så jag vattnar utifrån hur långt de är komna. De som ska räcka längre får bara lite och de som ska blomma inom kort får mer.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
370
Senast: Unafraid
·
Skola & Jobb Det är trots allt rätt skönt att veta att det finns bra ställen där ute. Jag vill passa på att länka till den här artikleln dock, där...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 291
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 819
Senast: Twihard
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 407
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30