Fastighetsnära insamling hur ska det lösas när det inte finns plats?

Har vi kanske olika soptunnor? Jag hade förut en 80 l-tunna. Nu tror jag att en tunna är 370 l. Det är en väldig skillnad.
Jag kan försöka komma ihåg att mäta min tunna sen.
Batterier lämnar jag i min mataffär. Har en batteriformad burk på köksbänken. Exakt noll jobbigt att ta med den de tillfällen jag tar med pantburkar till affären.
Enligt taxan på hemsidan är det 370 literskärl som vi har här också.
Kostnad ca 3500 kr/år.
 
Så för att ett fåtal inte kan sköta sig så ska alla straffas. Känns ju lite sisådär.

För övrigt känns ju risken att man inte sopsorterar högre om det ändå inte spelar någon roll i pengar. Jag hade lätt kunnat slänga precis alla sopor i min enorma soptunna och ändå ha plats över. Så varför ska jag lägga energi på att sortera? (Alltså inte min åsikt utan samma resonemang som att sopor vid viktbetalning slängs någon annanstans än i tunna.)
Man kan ju också se det som att det är en avgift som är lika för alla, oavsett hur mycket man nyttjar den själv, som väldigt mycket annat i samhället.

Kan ni inte ha gemensamma tunnor om ni är flera som slänger lite? Eller ha tömning mer sällan?
 
Man kan ju också se det som att det är en avgift som är lika för alla, oavsett hur mycket man nyttjar den själv, som väldigt mycket annat i samhället.

Kan ni inte ha gemensamma tunnor om ni är flera som slänger lite? Eller ha tömning mer sällan?
I vår kommun finns det en massa olika alternativ, så det är absolut värt att kolla upp @LadyCovergirl . Det finns t.ex. ett alternativ där man kan ansöka om att dela kärl med en granne.
 
Givetvis är det galet men då är jag fullt beredd att ha en funktion för att kontrollera vem som slänger soporna där och med dryga böter. Adresserade kuvert och liknande kan avslöja en hel del.
Att anställa folk för det och för att städa upp lär kosta många gånger mer än en enhetstaxa. De dryga böterna lär inte bli så höga för folk kommer snabbt lära sig att inte slänga sina adresserade kuvert där utan det bli anonyma sopor inklusive farligt avfall.
 
Man kan ju också se det som att det är en avgift som är lika för alla, oavsett hur mycket man nyttjar den själv, som väldigt mycket annat i samhället.

Kan ni inte ha gemensamma tunnor om ni är flera som slänger lite? Eller ha tömning mer sällan?

I det här fallet tycker jag inte riktigt att det är jämförbart att betala för t.ex. sjukvård.

Man får max gå ihop två hushåll.
Tömning mer sällan blir inte så mysigt med matavfallet liggandes i fyra veckor. Hade gärna haft tömning varannan vecka även under sommaren men det upplägget kunde inte lösas.
 
Enligt taxan på hemsidan är det 370 literskärl som vi har här också.
Kostnad ca 3500 kr/år.

Att ha två sådana tunnor jämfört med en 80 l-tunna är i mitt tycke definitivt väldigt stor skillnad. Och ja, jag tycker att tunnan är enorm. Särskilt när det i den ligger en soppåse, tre tidningar och en matavfallspåse med lite ägg- och lökskal i.
 
Att anställa folk för det och för att städa upp lär kosta många gånger mer än en enhetstaxa. De dryga böterna lär inte bli så höga för folk kommer snabbt lära sig att inte slänga sina adresserade kuvert där utan det bli anonyma sopor inklusive farligt avfall.

Jag tycker alldeles oavsett att det är orimligt. Det bör definitivt finnas klart mindre tunnor som inte tar upp halva uteplatsen.
 
Det hela känns rätt korkat om vi får det i vårat område.
Nu har vi tre återvinningshus i området. Ca 35-40 villor. Det går ofantligt mycket snabbare att åka till 3 ställen än 35. Dessutom är det brant och trångt på många ställen. Och det känns idiotiskt att åka in med stora sopbilar i ett bostadsområde med massa barn som cyklar mm.
Jag kan inte se någon vinning i det alls för någon.
 
Man kan ju också se det som att det är en avgift som är lika för alla, oavsett hur mycket man nyttjar den själv, som väldigt mycket annat i samhället.

Kan ni inte ha gemensamma tunnor om ni är flera som slänger lite? Eller ha tömning mer sällan?
Mer sällan verkar som sagt inte vara billigare (åtminstone inte här). Det är ändå väldigt stor skillnad på att skatt går till brandkår eller andras barns skolgång som man själv inte utnyttjar sett till att man som mindre hushåll även ska sponsra större familjers sophämtning.
 
Mer sällan verkar som sagt inte vara billigare (åtminstone inte här). Det är ändå väldigt stor skillnad på att skatt går till brandkår eller andras barns skolgång som man själv inte utnyttjar sett till att man som mindre hushåll även ska sponsra större familjers sophämtning.
Nu var det i och för sig varken sjukvård, brandkår eller skolgång jag syftade på. Men bor man i hyresrätt eller BRF där värme ingår betalar du ju samma som dina grannar även om en granne har två grader varmare i sitt hem. Det kanske ingår parkering eller förråd, då betalar man ju för det även om man saknar bil eller bara har några få grejer i förrådet, fast grannens är fullt.
 
Jag hade hushållanära förpackningshämtning innan 1 jan 2024, då hämtade tmr allt förutom glas.

Nu måste jag köra allt till en av kommunen tillhandahållen åvs så kommunen kan köra det till en avfallsanläggning i väntan på att tmr hämtar det. Ridå.

Ibland är lagstiftning väl igenomtänkt och ibland inte. Just nu sitter t ex företagare i skiten då det bara finns ett ställe i varje län att lämna förpackningar gratis. De som hade fastighetsnära insamling utanför kommunalt ansvar tappade den servicen och framöver ska förpackningsavgifter gå till att även hämta volymmässigt små fraktioner av förpackningar fastighetsnära. Metall och glas t ex.

Jag tycker iden med fastighetsnära insamling är bra, men det finns inga dispensmöjligheter överhuvudtaget vilket gör att kravet inte kan ställas mot miljöbalkens rimlighetsavvägning.

Vad ska en förening eller bostadsbolag utan möjlighet att ställa kärl göra? Jag säger sitt still i båten och invänta att kommunen (renhållaren) anvisar plats.
 
Jag tittade på hur tunnorna såg ut och tänker att de måste bli väldigt omständligt med tömningen. Jag fattar nog inte hur det ska gå till. Ska en och samma sopbil hämta allt i tunnan och sortera det på olika ställen i bilen eller kommer det en bil till varje separat kärl i tunnan? Hur ska det funka för de som jobbar med sophämtning?
Hela tunnan lyfts upp och tippas med stor precision ner i sopbilens fack i ett enda svep. Det är väldigt fiffigt och exakt!
 
Har ar den. Nu nar jag tittar pa filmen igen inser jag dock att om alla bilar plockar upp tunnorna bakifran blir det stora problem pa vissa platser om de inte har ytterligare en person som kor fram och tillbaka tunnan.

Det kommer en bil som tömmer den ena tunnan och en som tömmer den andra inte nödvändigtvis samtidigt utan den med matavfall töms oftare.
Det går till så här:
 
Har ar den. Nu nar jag tittar pa filmen igen inser jag dock att om alla bilar plockar upp tunnorna bakifran blir det stora problem pa vissa platser om de inte har ytterligare en person som kor fram och tillbaka
Ja, eller framförallt så ser det ut som de måste gå ur? Antingen föraren eller en annan.
De kan ju säkert göra själva lyftet med en fjärrkontroll och måste inte vara i hytten.

Idag lyfts våra tunnor från sidan automatiskt.

Men att kunna slänga batterier hemma blir bra om det går. För jag glömmer oftavta med mina när vi åker til centralen med annat.

Blir nog bra alltihop. Kan nog bara bli meck med lösningar.
 
Jag hade hushållanära förpackningshämtning innan 1 jan 2024, då hämtade tmr allt förutom glas.

Nu måste jag köra allt till en av kommunen tillhandahållen åvs så kommunen kan köra det till en avfallsanläggning i väntan på att tmr hämtar det. Ridå.

Ibland är lagstiftning väl igenomtänkt och ibland inte. Just nu sitter t ex företagare i skiten då det bara finns ett ställe i varje län att lämna förpackningar gratis. De som hade fastighetsnära insamling utanför kommunalt ansvar tappade den servicen och framöver ska förpackningsavgifter gå till att även hämta volymmässigt små fraktioner av förpackningar fastighetsnära. Metall och glas t ex.

Jag tycker iden med fastighetsnära insamling är bra, men det finns inga dispensmöjligheter överhuvudtaget vilket gör att kravet inte kan ställas mot miljöbalkens rimlighetsavvägning.

Vad ska en förening eller bostadsbolag utan möjlighet att ställa kärl göra? Jag säger sitt still i båten och invänta att kommunen (renhållaren) anvisar plats.
Fast miljöbalkens rimlighetsavvägning görs mot miljönyttan. Det är ju helt rimligt att samordningsnyttan totalt kommer överstiga vissa enskilda individers onytta. Avfall Sverige har en del svar på det du är missnöjd med.
 
Ja, eller framförallt så ser det ut som de måste gå ur? Antingen föraren eller en annan.
De kan ju säkert göra själva lyftet med en fjärrkontroll och måste inte vara i hytten.

Idag lyfts våra tunnor från sidan automatiskt.

Men att kunna slänga batterier hemma blir bra om det går. För jag glömmer oftavta med mina när vi åker til centralen med annat.

Blir nog bra alltihop. Kan nog bara bli meck med lösningar.

Med den bilen skulle de flesta platser behova en till person i bilen da den inte kan svanga runt och plocka upp bakifran langst vagen och den inte kan sta for lange och blockera trafiken. Forhoppningsvis finns det ocksa bilar som lyfter fran sidan ... men det kan bli lite "meckigt".
 
Fast miljöbalkens rimlighetsavvägning görs mot miljönyttan. Det är ju helt rimligt att samordningsnyttan totalt kommer överstiga vissa enskilda individers onytta. Avfall Sverige har en del svar på det du är missnöjd med.

Rimlighetsavvägning görs med miljönytta kontra kostnad och/eller miljövinst i det enskilda fallet, och det är helt rimligt med en ventil (dispens) som kan möjliggöra att undantag sker där miljönyttan med åtgärden inte är försvarsbar, t ex pga ekonomi eller att det uppstår en miljökonsekvens som väger tyngre eller lika mycket som åtgärden.

Är det rimligt att hämta metall fastighetsnära från Saivomutoka, typ fyra fastboenden 23 mil enkel väg från renhållningens utgångspunkt? Från Muodoslompolo, Keinovuopio?

Det finns dispensmöjligheter för att tömma förpackningar, sortera byggavfall, för kommuner att samla in sorterat matavfall, från att erbjuda sortering vid restauranger osv.

Kommunen kan beviljas dispens från att behöva samla in förpackningar separat, men inte från fni, inte i enstaka områden eller gälland enstaka fraktioner. Det är inte rimligt någonstans.
 
Min kommun (Luleå) verkar än så länge inte ändra på något, annat än att uppmuntra oss att kontakta dom när ens närliggande återvinningsstation behöver tömmas eller städas.
 
Rimlighetsavvägning görs med miljönytta kontra kostnad och/eller miljövinst i det enskilda fallet, och det är helt rimligt med en ventil (dispens) som kan möjliggöra att undantag sker där miljönyttan med åtgärden inte är försvarsbar, t ex pga ekonomi eller att det uppstår en miljökonsekvens som väger tyngre eller lika mycket som åtgärden.

Är det rimligt att hämta metall fastighetsnära från Saivomutoka, typ fyra fastboenden 23 mil enkel väg från renhållningens utgångspunkt? Från Muodoslompolo, Keinovuopio?

Det finns dispensmöjligheter för att tömma förpackningar, sortera byggavfall, för kommuner att samla in sorterat matavfall, från att erbjuda sortering vid restauranger osv.

Kommunen kan beviljas dispens från att behöva samla in förpackningar separat, men inte från fni, inte i enstaka områden eller gälland enstaka fraktioner. Det är inte rimligt någonstans.
Fast beslutet om FNI tas inte på individnivå. Det togs på regeringsnivå riktat mot kommuner. Alltså kan en rimlighetsavvägning inte göras på individnivå, för du kan inte överklaga beslutet på individnivå. Vet du ens om beslutet är fattat med stöd i miljöbalken av regeringen? Vilka paragrafer isf? Det är ju endast då som miljöbalkens regler kan och ska tillämpas.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp