Fastighetsnära insamlingen

Så är det säkert. Här kommer det helt klart vara en större bil än de tidigare. Alla fastighetsägare har fått sina vägar inspekterade och det är väldigt många som sedan fått ett brev om att de på olika sätt inte är tillräckliga för den nya bilen. Det måste vara typ 15 meter på vändplatsen, tex. För egentligen får chaufförerna inte lov att backa 😁 Det har skapat lite irritation, kan man säga.
Här backas det för fullt. Vi som delar stället för postlådor vill även ha så vi delar på ett miljöhus men blir tvärnej så bilen fått fortsätta backa.
 
Ska bli väldigt skönt att bli av med återvinningsstationerna, det är så många som bara dumpar sitt avfall där speciellt om någon container är full :(
 
Vad menas med egna fastigheten när det är ett område med hyresrätter?

I vårt miljöhus har vi brännbart, biologiskt, ofärgat och färgat glas, plast, papp, kartong, glödlampor och batterier.
Jag tolkar det som att man menar registrerad fastighet, dvs avgränsad bit mark. I vårt fall måste vi skapa plats på vår trånga innerstadsgård, dvs på den fastighet där huset står. Ett område av hyreshus kan bestå av en eller flera fastigheter. Är det ett område med hyresrätter där man varit tvungen att bygga miljöhus tidigare kanske man redan har sortering av de fraktioner som omfattas av nya reglerna.
 
Jag tolkar det som att man menar registrerad fastighet, dvs avgränsad bit mark. I vårt fall måste vi skapa plats på vår trånga innerstadsgård, dvs på den fastighet där huset står. Ett område av hyreshus kan bestå av en eller flera fastigheter. Är det ett område med hyresrätter där man varit tvungen att bygga miljöhus tidigare kanske man redan har sortering av de fraktioner som omfattas av nya reglerna.
Är det samma brf på alla fastigheterna?
 
Här har vi fått ett sophus redan med begränsad sortering. Vet inte om det var ett krav ihop med böter från kommunen eller om det bara var hot om mer böter om hyresvärden inte fixade soptippen vi hade här som fick honom att bygga det. Enda anledningen till att det nästan funkar är för att hälften av lägenheterna står tomma så det inte blir så mycket sopor (men det blir ändå mycket mer sopor än när pappa ägde huset och alla lägenheter var uthyrda). Hade alla varit uthyrda så hade det varit totalt kaos för redan nu så ligger det skit slängt på marken i sophuset trots att kärlen står typ en meter bort. Fast med tanke på alla råttor så kan jag förstå att de som är råtträdda inte vill gå längre in än absolut nödvändigt, men det gör ju att råttorna blir ännu mer lockade dit. De ställer dessutom kärlen så locket öppnas mot väggen av någon anledning så det är svårt både att öppna dem och komma åt att slänga många gånger. Plus att lamporna endast tänds om det är mörkt ute så om man vill slänga på dagen så får man leta sig fram med ficklampa. Men sedan de hyresgäster som gjorde det slutade slänga ut matavfallet genom fönstrena så slipper vi iallafall alla fåglar
 
Det är klart att de får göra det, det är väll bara inte något de vill ha med i sin arbetsmiljö i och med att det är ett riskmoment (för att köra över någon).
Jag vet iofs inga exakta detaljer utan har bara pratat med en vän som jobbar på företaget i fråga. Hur som helst är det ju lite skit samma exakt varför de har blivit så besvärligt, men för många fastighetsägare i kommunen har det sannerligen blivit väldigt besvärligt med införandet av FNI. Även om det såklart är bra. På den ena fastigheten jag äger kommer de hämta soporna på samma plats som tidigare, på den andra kommer vi sannolikt få flytta tunnorna till en ny plats, men det blir inte väldigt mycket längre.
 
Vår BRF är rätt förtvivlad då det inte finns något utrymme att bygga om i huset eller någon plats där vi har de vanliga kärlen för restavfall och matavfall ihop med en annan BRF. Vet inte om BRF kan tvingas köpa mark för att lösa detta? Fast då blir det knappast fastighetsnära heller. Är bilgata utanför oss och en smal trottoar där det inte finns någon plats att ställa kärl. På baksidan en smal gång mot en hög kulle där det inte heller finns plats. Någon gård finns inte här. Ibland känns lagen inte anpassad till verkligheten helt klart.
 
Min bostadsrättsförening har ännu inte gjort något åt detta. Jag önskade att de kunde fixa det redan nu och inte vänta tills det blir krav. Så mycket lättare att slänga i den egna fastigheten än att förvara i det egna hemmet och sen kånka allt till återvinningen hela tiden.

Tips är väl att engagera dig i styrelsen och driva frågan isåfall. Eller skriva en motion till årsmötet, du är ju en del av bostadsrättsföreningen och lika mycket ansvarig för att fixa precis som alla andra i föreningen.
 
Är det samma brf på alla fastigheterna?
Nej, det är det tyvärr inte så handlingsutrymmet är begränsat. Vi har ändå ”tur i oturen” och behöver bara flytta ett staket och en pergola samt förlora gräsyta. Det finns nog många föreningar som kommer få svårt att hitta en plats att skapa sortering på överhuvudtaget.
 
Nej, det förstår jag. Jag tog för givet att det sköts bättre om det är nära du bor men det kanske är ett önsketänkande.
Vi är 71 lägenheter och har återkommande problem med att boende ställer ut saker på gården eller i källaren istället för att köra till återvinningen eller spara det till vår årliga containerdag. Just nu står både ett balkongbord med två tillhörande stolar och en grill på gården, dumpade av någon som tröttnat.
 
Här har vi fått ett sophus redan med begränsad sortering. Vet inte om det var ett krav ihop med böter från kommunen eller om det bara var hot om mer böter om hyresvärden inte fixade soptippen vi hade här som fick honom att bygga det. Enda anledningen till att det nästan funkar är för att hälften av lägenheterna står tomma så det inte blir så mycket sopor (men det blir ändå mycket mer sopor än när pappa ägde huset och alla lägenheter var uthyrda). Hade alla varit uthyrda så hade det varit totalt kaos för redan nu så ligger det skit slängt på marken i sophuset trots att kärlen står typ en meter bort. Fast med tanke på alla råttor så kan jag förstå att de som är råtträdda inte vill gå längre in än absolut nödvändigt, men det gör ju att råttorna blir ännu mer lockade dit. De ställer dessutom kärlen så locket öppnas mot väggen av någon anledning så det är svårt både att öppna dem och komma åt att slänga många gånger. Plus att lamporna endast tänds om det är mörkt ute så om man vill slänga på dagen så får man leta sig fram med ficklampa. Men sedan de hyresgäster som gjorde det slutade slänga ut matavfallet genom fönstrena så slipper vi iallafall alla fåglar
Är så tråkigt problem. Där min kollega bor är det samma problem. Deras hyresvärd försöker verkligen men vad gör det när idioter orkar bry sig om att ens öppna dörren utan ställer utanför.
 
Inte hänt ett dugg eller i alla fall ingen information till oss villaägare. Endast en artikel om att de provat några kärl.
Jag försöker oftast att inte tänka på det för jag saknar så mycket information ännu. Även om det väl måste funka i slutänden. Men vi får det nog inte på ett par år 😅.

De ska höra av sig i god tid innan vi får de nya kärlen. Det hoppas jag verkligen eftersom man behöver lösa placeringen rent praktiskt efter de krav de har vilket om det ska stå ungefär som de visar på sin bild men på samma placering som idag kan bli lite markberedning och flytta av elstaket för att få plats 🙈.

Känner mig skeptisk till lösningen de visar på bilden med små 40l byttor som ska stå löst ute eller möjligen bäras ut och in.
Men vi får väl hoppas det landar i något bättre.

Sedan verkar det som det var väldigt olika intervall på när de olika kärlen tömts i testet.

Är nog bara invänta mer information och lösa det efter de krav som ställs.



eyJidWNrZXQiOiJ3ZWJpZW4tdmFmYWJtaWxqby5zZSIsImtleSI6InZhZmFibWlsam8uc2UvYXBwL3VwbG9hZHMvMjAyMy8wMS8yMDI0MDIwNV8xNjQxNDAtc2NhbGVkLWUxNzA3NDg5ODY5MTk4LmpwZyIsImVkaXRzIjp7ImF2aWYiOnsicXVhbGl0eSI6NzAsInNwZWVkIjo4fSwid2VicCI6eyJxdWFsaXR5Ijo4NX0sImpwZWciOnsicXVhbGl0eSI6ODB9LCJyZXNpemUiOnsid2lkdGgiOjQwMCwiaGVpZ2h0IjoxMDAwMCwiZml0IjoiaW5zaWRlIiwid2l0aG91dEVubGFyZ2VtZW50Ijp0cnVlLCJwb3NpdGlvbiI6ImxlZnQgdG9wIn0sInRvRm9ybWF0Ijoid2VicCJ9fQ==
 
Nej, det förstår jag. Jag tog för givet att det sköts bättre om det är nära du bor men det kanske är ett önsketänkande.
Människor överlag kan inte ta hand om sitt skräp, tyvärr.

"Roligt" nog skrev jag följande på Facebook för exakt åtta år sedan:
Går ner en sväng till återvinningsrummet, och känner hur jag förvandlas till en Ove.
Två kärl för papp är typ fyllda med skumplast, i plasten finns en persienn, och i glas-kärlen hittar jag lampor, lcd-skärmar och annat smått och gott...
 
Nej, det är det tyvärr inte så handlingsutrymmet är begränsat. Vi har ändå ”tur i oturen” och behöver bara flytta ett staket och en pergola samt förlora gräsyta. Det finns nog många föreningar som kommer få svårt att hitta en plats att skapa sortering på överhuvudtaget.
Då är det nog det som det hänger på och inte på vart fastighetsgränsen går. Är man samma fastighetsägare är det nog inga problem att dela över fastighetsgräns, men olika fastighetsägare har olika sophämtningsabonnemang.
 
Är så tråkigt problem. Där min kollega bor är det samma problem. Deras hyresvärd försöker verkligen men vad gör det när idioter orkar bry sig om att ens öppna dörren utan ställer utanför.
Verkligen! Och då kan du tänka dig hur det är med en hyresvärd som inte hade kunnat bry sig mindre 😓
 
Här har vi bara brunt och grönt sopkärl. Allt annat måste vi åka i väg med. Det ser lite olika ut i kommunerna här omkring. Jag tror ingen har börjat införa FNI ännu, men vissa ska börja under 2025, andra under 2026 ser det ut som. När det blir hos oss har jag ännu ingen aning om.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
4 036
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Luktar gnagare?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp