Det är nog olika. I min kommun börjar villorna i vår och flerbostadshus till hösten.Annars tycker jag flerfamiljshus brukar vara först med att kunna sortera nära. Eller hyr hon privat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är nog olika. I min kommun börjar villorna i vår och flerbostadshus till hösten.Annars tycker jag flerfamiljshus brukar vara först med att kunna sortera nära. Eller hyr hon privat?
Fast de kan ju inte börja med det förrän det finns hämtning av det?Min bostadsrättsförening har ännu inte gjort något åt detta. Jag önskade att de kunde fixa det redan nu och inte vänta tills det blir krav. Så mycket lättare att slänga i den egna fastigheten än att förvara i det egna hemmet och sen kånka allt till återvinningen hela tiden.
Ungefär min erfarenhet med att flerfamiljshus har haft det länge.Fastighetsnära insamling? Alltså, är det Miljöhus? Såna har vi haft i över 30 år! Bor i hyresrätt.
Ja visst men om man inte får gehör där är det miljö och bygg eller miljö och hälsa eller vad det nu heter på den kommunen som har ansvar för tillsynen.Flerfamiljshus ska ha sortering i enlighet med FNI på plats 1 januari 2027, så det är kanske bättre att fråga fastighetsägaren hur planerna ser ut än att kontakta kommunen?
Ungefär min erfarenhet med att flerfamiljshus har haft det länge.
Ja och nej. Det behöver i och med FNI finnas sortering av ett visst antal avfallssorter på egna fastigheten, till exempel färgat och ofärgat glas. Om jag tar huset jag bor i som exempel så har vi i dagsläget sortering av matavfall i eget kärl och brännbart restavfall i sopnedkast kopplat till sopsug. Det är i enlighet med nuvarande krav, men inget hindrar att man har mer redan nu om det finns hämtning. I vårt kvarter finns en återvinningsstation för ett antal avfallssorter till. Med FNI räcker det inte att det finns sortering på gatan 50 meter bort, utan det ska finnas på vår egen fastighet.Fastighetsnära insamling? Alltså, är det Miljöhus? Såna har vi haft i över 30 år! Bor i hyresrätt.
Vi räknar med att det miljöhus vi måste bygga kommer att kosta ca en miljon kronor. I nuvarande konjunktur tror jag att många som måste låna till investeringen hoppas på bättre ränteläge innan man ger sig på det. Ett stort antal brf:er har ju tvingats till stora avgiftshöjningar redan och därför kanske man skjuter lite till på det för att skona medlemmarnas plånböcker.Min bostadsrättsförening har ännu inte gjort något åt detta. Jag önskade att de kunde fixa det redan nu och inte vänta tills det blir krav. Så mycket lättare att slänga i den egna fastigheten än att förvara i det egna hemmet och sen kånka allt till återvinningen hela tiden.
Ja och nej. Det behöver i och med FNI finnas sortering av ett visst antal avfallssorter på egna fastigheten, till exempel färgat och ofärgat glas. Om jag tar huset jag bor i som exempel så har vi i dagsläget sortering av matavfall i eget kärl och brännbart restavfall i sopnedkast kopplat till sopsug. Det är i enlighet med nuvarande krav, men inget hindrar att man har mer redan nu om det finns hämtning. I vårt kvarter finns en återvinningsstation för ett antal avfallssorter till. Med FNI räcker det inte att det finns sortering på gatan 50 meter bort, utan det ska finnas på vår egen fastighet.
Att många fastigheter redan har miljöhus beror som du skriver på att de har haft sopnedkast som de inte fått fortsätta använda. Vårt sopnedkast är kopplat till en sopsug och därför har vi inte tvingats att ordna annan plats för brännbart restavfall än.
Ingen vet det än då lagen inte finns än ock sedan måste det komma en dom för att ha en praxis att följa.Vad menas med egna fastigheten när det är ett område med hyresrätter?
I vårt miljöhus har vi brännbart, biologiskt, ofärgat och färgat glas, plast, papp, kartong, glödlampor och batterier.
Ingen vet det än då lagen inte finns än ock sedan måste det komma en dom för att ha en praxis att följa.
Oftast så brukar ju flera flerfamiljshus ligga på samma fastighet så är ju då på fastigheten så troligtvis är på fastigheten fastighetsnära, annat vore konstigt.Gissningsvis måste finnas på området. Här där jag bor har vi flera miljöhus då det är ett hyfsat stort område.
Hit kommer det en vanlig sopbil (den ser i varje fall inte större ut än de som var innan). Så det beror nog på vad som upphandlats.I min kommun drar FNI igång nu till våren 2025. Kommer bli jättebra när det är igång, men har hittills lett till en del stök eftersom nästan inga fastigheter på landsbygden hade godkända vägar för den nya sopbilen som tydligen är obeskrivligt stor Det verkar dock ordna sig på båda fastigheterna jag är inblandad i, som tur är. Återvinningsstationerna kommer vara kvar, men jag gissar att det inte är för alltid.
Här också.Hit kommer det en vanlig sopbil (den ser i varje fall inte större ut än de som var innan). Så det beror nog på vad som upphandlats.
Här är den inte större men tyngre då batteriet väger en del och många avstickare är inte anlagda för den tyngre vikten och det märks vid tjällossning.I min kommun drar FNI igång nu till våren 2025. Kommer bli jättebra när det är igång, men har hittills lett till en del stök eftersom nästan inga fastigheter på landsbygden hade godkända vägar för den nya sopbilen som tydligen är obeskrivligt stor Det verkar dock ordna sig på båda fastigheterna jag är inblandad i, som tur är. Återvinningsstationerna kommer vara kvar, men jag gissar att det inte är för alltid.
Så är det säkert. Här kommer det helt klart vara en större bil än de tidigare. Alla fastighetsägare har fått sina vägar inspekterade och det är väldigt många som sedan fått ett brev om att de på olika sätt inte är tillräckliga för den nya bilen. Det måste vara typ 15 meter på vändplatsen, tex. För egentligen får chaufförerna inte lov att backa Det har skapat lite irritation, kan man säga.Hit kommer det en vanlig sopbil (den ser i varje fall inte större ut än de som var innan). Så det beror nog på vad som upphandlats.
Min granne upplyste företaget som kör om att om bilen är så stor som de skrev i brevet måste de ha följebil med sig när de är ute på vägarna. Så gissningsvis har de överdrivit det hela lite. Men större är de helt klart. Dock inte värre än att de flesta kommer kunna lösa det.Här är den inte större men tyngre då batteriet väger en del och många avstickare är inte anlagda för den tyngre vikten och det märks vid tjällossning.