Jag har hört rätt många som haft det meckigt med att kunna placera tunnorna för de är så stora och tycker att man ser massor av osmidigt placerade tunnor längs vägarna (som jag har full förståelse för då jag inte heller kan se några bättre alternativ)
Med vägslänter, plogvallar och krav på att inte inkräkta på vägutrymmet är det enda som återstår att bygga meckiga konstruktioner som står i/över diket. Vilket egentligen också hindrar vägskötseln, men eftersom alla i vägföreningen har det lika så bortser man från det så länge det sköts någorlunda rimligt. Vad är alternativet liksom, man får hitta på vad som är den minst dåliga kompromissen typ, för tunnorna måste ut. Måste vara värre om det är Trafikverket man ska ha att göra med tänker jag, för då är väl alla former av pragmatiska kompromisser uteslutna...
Jag uppfattar dem som mer lämpade i typ villabebyggelse där fastigheterna har tomt ut mot vägkanten och det finns mer plana utrymmen i gatkanten. Eller möjligen i landskap som till sin natur är plana och har väldränerad mark så man klarar sig utan vägdiken(?)
(Själv använder jag dem inte alls, kör iväg mina förpackningar själv och betalar straffavgift för att få en "osorterad" mindre tunna)