*kl*
Ursäkta om det blir lite trådkap, men tyckte ändå att det passar in i tråden..Hoppas det är ok
Jag har nämligen en fråga till er här i tråden.
Vid vilken ålder anser ni att barnen förstår att man ex inte går fram till hunden/inte rycker i hundens päls/inte springer efter hunden när den försöker smita undan etc? Helt enkelt, hur gamla är de när man kan börja ge dem lite grundläggande hundvett (såklart genom regelbundna möten med hund).
Har nämligen själv inga barn, men mina bröder har. Däremot har jag en tik av något mindre storlek som tycker mindre barn (upp till typ 3-4 års ålder) är väldigt läskiga och ganska onödiga varelser, vilket samtliga i familj och närhet är väl medvetna om... Är väldigt noga med att hunden inte ska hålla sig kring barnen om hon nu inte vill bli klappad på, och försöker även få mina (inte särskilt hundvana) bröder att förstå att de måste hålla ett öga på sina barn så de inte smiter fram till hunden när hon lagt sig på sin plats etc.
Men allt som oftast får min stackars dam istället utstå terrorisering (utestängning, arga tillrop, kommentarer som "alla andra hundar tolererar när barnen är på dem utan att bli arga" osv) när ungarna är hemma på besök och allt blir plötsligt hennes fel, då de enligt mina bröder är för unga för att förstå bättre...kan ju tillägga att barnen är 2,5 och snart 3 år gamla och har haft hunden omkring sig regelbundet sedan de var småttingar.
Så vad anser ni? Är de för unga för att förstå att hunden inte är någon leksak? Håller nämligen på att bedriva ett mindre krig med mina bröder i frågan