Barn och hundar

Sv: Barn och hundar

Ja inga barn får då klättra på mina hundar kan jag lova. Mina kusiner som kommit över sin djurrädsla med hjälp av min tik har tidigt och strikt fått lära sig att man klappar försiktigt, följer inte efter om hunden går iväg och drar inte i den. Och min tik älskar dessa tjejer, dom hade fått göra precis vad dom ville med henne om jag hade tillåtit. Inte för att hon hade gillat det, utan av ren snällhet. Däremot har dom ju alltid fått kasta pinnar/bollar, hållt i vattenslangen med munstycke som ger en stråle som är hysteriskt kul att jaga osv. Dom har haft kul ihop utan att det gått ut över min hund :)

*kl*

Mina hundar är inte särskilt vana vid barn. Terriern vill gärna vara med bland de lite äldre barnen dock, och brorsbarnen är uppvuxna bland hundar så en nyfiken terrier är ingenting spännande eller upphetsade. Jag låter henne gärna spendera tid med dem medan de bygger lego eller myser i soffan. Hon kan gärna sova med äldsta pojken, särskilt om han verkar lite orolig.
Hon är en 'mammig' jycke.

Shiban är no-no för alla barn såvida jag inte är med. Då kan de få träna små tricks med henne, men där är Nolltolerans för klängande eller att vara för mycket i hennes utrymme. Hon har alltid sin filt med sig vid besök, och alla barnen är helt på det klara med att det är hundens frizon.
Det fungerar alldeles utmärkt! ^^

DSC_1077.JPG

Vilken härlig bild! :love:

Får barnen leka med hundarna hur som helst även om hunden är världens snällaste?

Eh - nej... det känns självklart.

Min nuvarande är dessutom sådär dumsnäll och säger inte till ordentligt, så henne håller jag ett extra öga på när det är barn med.

Får barn sitta på ryggen på era hundar?

Nej. De kan "kravla runt" med hundarna på golvet däremot.

Vad har ni för åsikter kring detta?

Hund ska ha en fredad zon som alltid är barnfri.
Barn får inte dra i päls/öron/svans, eller peta i ögon/öron/mun på hund.
Barn får inte följa efter hund som går till sin fredade zon.
Barn ska inte störa hund som äter/dricker/skiter/sover.
Hund som inte gillar barn får hålla sig inom sin fredade zon.

I övrigt får de reda sig. Tycker det bli ramaskri jämt när någon hund muttrat till mot ett barn... lär ungarna hundvett istället för att bli hysteriska. :cool:

Nu kan ju min hund knappt kallas hund. Hon är så snäll så det är löjligt. :D Där handlar det snarare om att skydda henne från psykologisk terror än att hon skulle skada ett barn.

Jag var ju själv ett barn när jag fick henne (7 år) och hon är verkligen en barnhund. Älskar barn. :love:

Alla barn får hälsa på henne, om de frågar. Gäller för övrigt vuxna också. Däremot skulle jag aldrig lämna henne ensam med ett litet barn och inte heller med ett äldre om jag inte kände barnet väl. Nu umgås vi sällan med små barn, men när vi gör det är jag noga med att hon får barfria pauser, just för att hon är så snäll. Man får vara rejält elak för att hon ens ska andas irritation. (Det är bara veterinären som hittills har lyckats framkalla sådana reaktioner, men så är ju veterinärer inte mycket att ha, enligt hunden alltså :D)

Sedan brukar jag försöka intoroducera min "grundregel" till de flesta som rör sig runt oss:
En hund som sover, äter, har bandage, tratt eller av sig själv går undan, den ignorerar man.

Jag är till och börja med noga med att hunden ska rrspekteras när den går undan. Detta gör att han själv kan sätta gränser för vad som är ok. Men de får inte klättra på honom oavsätt därför att hundar inte tål att klättras på och dessutom kan ungarna ramla när han då reser dig och går. Det har hänt och då har jag stått på hundens sida.

Mina barn låter hunden vara därför att han går undan om dom blir för intensiva och dom vet att då vill hunden vara ifred. Detta gör att jag inte behöver vakta och sätta upp en massa regler. Hunden är en familjemedlem och en individ och mina barn måste lära sig att förstå och läsa djur själva. Jag lägger mig endast i om dom riskerar att göra illa honom eller om de inte respekterar när han signalerar att han inte vill. De får pussa och gulla hur de vill sålänge han inte har ngt emot det.

Hur hårda är ni med barn och hundar?
Stenhårda. Det är mitt jobb att skydda hundarna från situationer som de inte är bekväma i, och för mig innebär det att kraftigt begränsa hur de umgås med barn.

Får barnen leka med hundarna hur som helst även om hunden är världens snällaste?
Under inga omständigheter. Någonsin.

Det är så dumt att ens komma på iden, att jag undrar hur man är funtad? Djurägare bör man inte vara iaf!

Barn ska inte umgås oövervakat med djur, och ev umgänge ska kontrolleras hårt. Hunden har inget annat sätt att freda sig än genom att ta i ordentligt, och det ska de aldrig behöva göra mot människor.

Två av mina hundar är direkt osäkra med barn, Boss vet jag eftersom jag kan läsa hans kroppspråk, Frodo enligt uppgift från ett av alla hans provhem. Fridolf gör inget, men jag vill heller inte utsätta honom för en situation där han skulle behöva freda sig.

Senast ändrad:

Nu har vi inga egna barn ännu och vi träffar sällan barn mer än sporadiskt ute. Dock så kommer reglerna se ut som så när vi får smått som börjar röra sig över golvet av sig själva: djur får vara ifred och djur ska man vara snäll mot. Och som djur ska man också visa hänsyn och inte bara traska rakt på.
Samarbete från båda håll liksom. Klart de tex får leka, men inte oövervakade.

Blev faktiskt lite oroad idag när hundarna rök ihop över ett par torrfoderbitar på golvet. Det lät nog värre än det var, men ragg restes och tänder visades....Tänk om det varit ett barn som kommit i vägen. Hoppas på att det bara är pga att unghunden börjar bli könsmogen, för sånt där tolereras inte hos mig!

KL .

Svaret är nej ,jag ät stenhård när det kommer till djuren ,Mina barn får inte sitta osv på hunden och när det gäller andras barn som kommer på besök så ska de hälsa osv på han.Dock så inser jag som vuxen att icke hundvana barn kan ha svårt att hantera min Grand Danois hane på 65+ kg och då väljer jag att ta undan han istället.

Men det är absolut nolltolerans när det kommer till "att sitta på" osv. De har även fått lära sig andra självklara saker som att lämna hunden ifred när han sover i sina sängar eller äter.

Samtidigt så har jag också präglat hunden på att barnen finns där och de har "hög" rang ,han får icke försvara resurer jämte mot dem! Som liggplatser mat osv.

Jag låter min dotter leka med hunden, dock under uppsikt. Favoritleken hos dom båda är att hon sitter på golvet och sen pussar hunden henne i ansiktet tills hon nästan kissar på sig av skratt. :angel:
Dock är jag väldigt noga med att påtala för henne att man aldrig håller fast en hund, man sitter aldrig på en hund och om en hund går iväg så betyder det att den vill vara ifred. Hundar som äter och vilar ska lämnas ostörda.

Men min hund älskar att umgås med dottern. Hon ligger gärna i hennes famn och kollar film och älskar att hänga på i dotterns lekar. Där dottern är där hittar man också hunden. Dom är en del av familjen och att försöka hålla dom åtskiljda när dom båda älskar att vara med varandra skulle kännas konstigt i min värld. Bättre då att försöka uppfostra min dotter så gott jag kan och lära henne hur hundar fungerar.

426057_10151284014128030_562748781_n.jpg

483097_10151245160798030_1576608137_n.jpg

559407_10151088278228030_1448445327_n.jpg

301135_10151067533068030_1420268220_n.jpg

Usch och fy fan vad ledsen jag blir :(

Min treåring har mer vett än föräldrarna på filmen, hon kollade på filmen med mig och utbrast förfärat.

- Mammma stackars hund, så där får man aaaaaldrig göra mot hunden, man kan göra så på pappa istället (:D).

http://www.youtube.com/watch?v=yaxCYgqh2ao om ni inte orkar se hela så kolla 45 sek in i klippet tex.[/QUOTE]

fruktansvärt det där klippet... Fattar inte hur man tänker som förälder i det läget..? Undrar hur dom skulle ställa sig den dag hunden säger ifrån?!!

Vissa borde inte ha djur, och inte barn heller för den delen!

Hur hårda är ni med barn och hundar?
Stenhårda. Det är mitt jobb att skydda hundarna från situationer som de inte är bekväma i, och för mig innebär det att kraftigt begränsa hur de umgås med barn.

Under inga omständigheter. Någonsin.

Det är så dumt att ens komma på iden, att jag undrar hur man är funtad? Djurägare bör man inte vara iaf!

Barn ska inte umgås oövervakat med djur, och ev umgänge ska kontrolleras hårt. Hunden har inget annat sätt att freda sig än genom att ta i ordentligt, och det ska de aldrig behöva göra mot människor.

Jag är lika stenhård som Migo. Dock har jag en hund som är dumsnäll och hur tålmodig som helst med barn. Han är trygg med dom och bryr sig inte ett dugg och det vill jag inte utnyttja. Ska det lekas med hund tycker jag utomhuslekar som apportering är perfekta om det nu ska lekas alls. Barn brukar oftast med förtjusning kasta iväg bollar och frisbees som hunden överlyckligt hämtar och lämnar.

Jag skulle dock aldrig lämna hunden ensam med barn. Oavsett vad.

*kl*
Ursäkta om det blir lite trådkap, men tyckte ändå att det passar in i tråden..Hoppas det är ok :) Jag har nämligen en fråga till er här i tråden.

Vid vilken ålder anser ni att barnen förstår att man ex inte går fram till hunden/inte rycker i hundens päls/inte springer efter hunden när den försöker smita undan etc? Helt enkelt, hur gamla är de när man kan börja ge dem lite grundläggande hundvett (såklart genom regelbundna möten med hund).

Har nämligen själv inga barn, men mina bröder har. Däremot har jag en tik av något mindre storlek som tycker mindre barn (upp till typ 3-4 års ålder) är väldigt läskiga och ganska onödiga varelser, vilket samtliga i familj och närhet är väl medvetna om... Är väldigt noga med att hunden inte ska hålla sig kring barnen om hon nu inte vill bli klappad på, och försöker även få mina (inte särskilt hundvana) bröder att förstå att de måste hålla ett öga på sina barn så de inte smiter fram till hunden när hon lagt sig på sin plats etc.

Men allt som oftast får min stackars dam istället utstå terrorisering (utestängning, arga tillrop, kommentarer som "alla andra hundar tolererar när barnen är på dem utan att bli arga" osv) när ungarna är hemma på besök och allt blir plötsligt hennes fel, då de enligt mina bröder är för unga för att förstå bättre...kan ju tillägga att barnen är 2,5 och snart 3 år gamla och har haft hunden omkring sig regelbundet sedan de var småttingar.

Så vad anser ni? Är de för unga för att förstå att hunden inte är någon leksak? Håller nämligen på att bedriva ett mindre krig med mina bröder i frågan :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 003
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 158
Senast: Milosari
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21