Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Eee jo men vi har oxå lite olika raser på våra hästar eller hur.

Hade jag haft islänningar har jag antagligen haft dom på lösdrift tänk så mkt tid de skulle sparat..:D

Men nu har jag inte de. Mina hästar är klippta= dom fryser när det är kallt. Hästarna behöver vara vakna på dagen och sova på natten I hagen gör hästarna tvärtom om dom går ute dygnet om.

Har man hästar på lösdrift så är det svårare att kontrollera vad dom egentligen äter. Har man tävlingshästar är det viktigt att hålla koll på vatten och matintag för att se om något är fel. Tro mej jag märker och noterar minsta lilla.

Hästar sover 4 timmar, och oftast inte i sträck. De sover nån timme då o då, mellan måltiderna. Det är MÄNNISKAN som sover på nätterna, inomhus i en säng. Hästar vill vara ute, leka, äta, strosa.. Tror du har förväxlat det lite. du har två ben, de har fyra. De äter 20 timmar om dygnet, du 4 ggr om dagen. Du tar bilen, de går gärna några mil osv.

Hästar står vid boxdörren hela natten och undrar varför.

jag förstår inte hur en häst kan bli både tjock och slö av att vara utomhus i friska luften. Det är inte så att dina hästars normaltillstånd består av nerverna utanpå kroppen för att de aldrig får röra sig tillräckligt?

Tja du är så välkommen så att träffa dom om du nu tror att dom har nerverna utanpå kroppen.. *asg* De visar hur lite du vet om mina hästar som du värnar så mkt om.. Varje gånga jag komemr ut i stallet på morgonen ligger alla ner utom möjligen en eller två som vaktar dom andra.. *S* det är nog sååååå synd om mina hästar.

Jättekul att dina hästar är ute till 8 på kvällen. Tror dom lider lika mkt av de som mina gör av att inte va ute till åtta dvs inte ett dugg..
Mina jobbas som du kan läsa i ett tidigare inlägg hårt och rör mkt på sig ändå.

Fattar inte varför detta blev en debatt om att jag mishandlar mina stackas hästar för att dom inte får gå ut..:smirk:

Penny_Lane skrev:
Eee jo men vi har oxå lite olika raser på våra hästar eller hur..

Hmm kanske, men jag har svårt att tro att vad som utvecklats under 50-60 miljoner ändras av människan på några tusen år. Det beror nog mer på uppfödning och hästhållning.;)
Hade jag haft islänningar har jag antagligen haft dom på lösdrift tänk så mkt tid de skulle sparat..:D

Vet inte var alla får för sig att det spar tid med lösdrift, hästarna ska ha daglig visitation och kontroll och har man hästarna runt gården som vi, ser man till dem flera gånger om dagen. Lästallet ska gödslas ut, visserligen bara på sommaren eftersom de aldrig går in på vintern, oavsett vädret. :eek:
Vad man slipper är att stå i ett instängt stall och gödsla ut varje dag. Vilket jag är glad att slippa efter att haft stalltjänst på helger när jag var engagerad i ridklubben. :crazy:
Men nu har jag inte de. Mina hästar är klippta= dom fryser när det är kallt. Hästarna behöver vara vakna på dagen och sova på natten I hagen gör hästarna tvärtom om dom går ute dygnet om.

Har bekanta med tävlingshästar som löser det med täcke och lästall, fungerar utmärkt.
Sover gör våra pållar som de gör och har gjort i miljoner år, flera gånger om dagen. ;)
Har man hästar på lösdrift så är det svårare att kontrollera vad dom egentligen äter. Har man tävlingshästar är det viktigt att hålla koll på vatten och matintag för att se om något är fel.

Jo helt rätt, svårare men det innebär inte omöjligt. Våra går på bete och bete/analyserat hösilage på vintern. Vi litar på att de får i sig grundgivan på det, sedan får de kompletterande krafftfoder efter arbetsinsats. Att de dricker vatten kollar vi genom kisseriets färg och tecken på huden. De har vattendrag genom både sommarhagarna och vinterhagarna samt även en damm i vinterhagen och dessa trafikeras regelbundet.
Som du vet har man inte hästar, man är med hästar och därmed har man hyfsad koll på läget :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift:eek: :crazy: ;)

Nu är det väl ingen som ifrågasatt just dina hästars hälsa och välmående. De mår ju helt uppenbart alldeles utmärkt! Däremot behöver du inte helt förkasta lösdriftsalternativet för dina hästar.
Bara för att de mår bra betyder det inte att de kanske skulle kunna må ännu bättre?!

Det finns olika sätt att konstruera sin lösdrift på! Bland annat finns det många, bland annat ett halvblodsstall jag varit i, där de kör på den mer ombonade modellen med helt "stall", två dörröppningar med köldridå och allt. Där blir det minst lika varmt som i ett varmstall när hela flocken är samlad.
Sedan finns vindskyddsmodellen och i princip allt däremellan! Själv har jag tre väggar och väldigt högt i tak, men jag har halmbädd för värmens skull. Torrt och varmt.

Principen för mig är inte att slänga ut hästarna i kylan utan att låta dem själva bestämma när de vill in och ut. För som snigelfarmor säger; hästar sover inte mer än 4 timmar om dagen, spritt över hela dygnet.

Det som oftast diskuteras angående uppstallning vs lösdrift tycks vara hur hästarna mår rent psykiskt (förutom den fysiska påverkan fri tillgång på grovfoder har och som oftast tillämpas tillsammans med lösdrift). Det snackas sällan om hur en häst påverkas fysiskt av att stå stilla i en box dom flesta av dygnets timmar. Dina hästar har inte det minsta annorlunda anatomi än vildhästarnas (även om många vill tro detta). Och en häst har utvecklats sedan miljoner år tillbaka till det djur det är nu. Ett stäppdjur som är gjort för att vandra större delen av dygnet. Hovarna behövs för att hjälpa hjärtat att cirkulera runt blodet i kroppen och det fungerar mkt sämre/inte alls när hästen står stilla. Det är hovmekanismen som gör att blodet pumpas tillbaka upp i benet. När dina hästar står så mkt stilla och får sin rörelse vid endast ett tillfälle så får dom också hjälp med cirkulationen endast den tiden. Sedan får hjärtat jobba hårdare..

Detta är något som missas för det mesta och jag skulle aldrig kräva att en häst ska prestara när den är instängd i en bur med nedsatt cirkulation större delen av dygnet. Finns det verkligen idrottsmänniskor som tränar och sedan tillbringar resten av sin tid i sängen och framför tv:n?

Folk som säkert aldrig skulle sätta en hund i en transportbur största delen av dygnet blinkar inte över att göra så mot sina hästar. Vad är skillnaden mellan häst och hund som gör att hästen mår fint av att stå i sin bur men hunden skulle man inte göra så med? Du tror att dina hästar mår bra för du märker inte de skador som sker i kroppen på dom. Det kan ta många år innan det märks. Hästar som tex dör knall och fall i trav och galopplöp lider oftast av nedsatt cirkulation som gör att hjärtat överbelastats och tillslut brister det.

Om hästarna mådde bra så skulle inte folk ha alla dessa problem med sina hästar.

Du gör det många hästägare gör, lägger dina personliga känslor på hästen. Att hästen (liksom du själv) trivs bäst där det är varmt och gosigt. Att en häst som lever mer än några få timmar i sin naturliga miljö far illa och borde få komma in i värmen och ha det mysigt. Men hästar är hästar och inget annat. Dom upplever inte saker som vi.

jag hade gärna haft min på lösdrift om jag bara hade eget stall :cry: där han står nu finns det vindskydd i varje hage (för en å två hästar). jag hade honom ute dygnet runt förut och halmade i vinskyddet, men han var själv ute på nätterna å var så lessen när de andra gick in så jag hade inte hjärta att låta honom stå ute själv... annars så älskade han att få vara ute... när jag ngn gång får eget stall ska jag absolut ha lösdrift :love: han går även barfota så han mådde bättre då än nu när han står inne...

Hej!

Jag tycker du har helt rätt i vad du säjer, men du glömmer en viktig detalj.. Hästar är individer och alla kan inte dras över samma kam. Jag kände en häst för ett par år sen som inte VILLE vara ute mer än 4 timmar/dag, efter det stog han vid grinden och vävde oavsett om det fanns mat i hagen eller om kompisarna stog i andra änden av hagen. Ska man tvinga dessa hästar att vara ute?? Mot deras uppenbara vilja? bara för att dom är hästar..

Jag tror att de flesta hästar mår bäst ute, men vissa verkar bli bekväma med livet inne och trivs bra där med (ibland även bättre) denne häst vägrade gå ut om det regnade, men vi "lät" han vara ute ett tag ändå, han stog hela tiden vid grinden och vävde, alldeles själv...

/ Lavinia, tror man måste lyssna på individen också..

ps. Hästen var skadefri vid 21 års ålder och tränade fortfarande dressyr.ds

Hej
Jag läste igenom alla inläggen idag och kunde inte låta bli att skriva min uppfattning. Kanske blev det lite osammanhängande... (ont om tid)

Som jag ser det är det två infalls vinklar som står mot varandra. Hästens och människans.
Man kan inte på något sätt säga att det är för hästens skull som de står instängda i stall, får begränsad mängd grovfoder, inte får röra sig fritt, klipps, skos, har täcken inte får gå i flock med andra hästar eller rids heller för den delen. Men vi har hästar i fångenskap för människans skull. Det gör att vi måste kompromissa till viss del.
Få tycker det är konstigt att när det sätts krav på hur våra produktionsdjur i jordbruket ska ha det. (Att kor måste få beta etc.) Jag kan inte se att vi har rätt att behandla våra "nöjesdjur" sämre.

Vi får inte glömma att kan inte vår (friska) häst gå ute vintertid utan täcke är det vi som har gjort den sådan. Kan den inte gå i hage utan skor är det vi som orsakat den det. (Kan de inte ridas på asvalt, grus osv. finns det tex Easyboats)

Jag tycker det är konstigt att många blir upprörda av att en del vill verka sina hästar själva och därför går en kurs. Och vad är det för fel om man dessutom spar pengar på det. Iblannd känns det som om alla initiativ som är arbets- och penga- besparande innom hästvärden skulle vara något fult. Lösdrift tex är både tidsbesparande och framförallt hästvänligare.

Tillsist skulle jag vilja säga att jag tycker det är en dålig ursäkt att säga att "mina hästar presterar sämre om de går ute". Det är precis samma uräkt som mjölkböner använde för att slippa ta ut djur på bete. "de mjölkar sämre" Att dessutom låta hästen stå utan grovfoder stora delar av dygnet för att den inte ska bli "fet" borde givetvis vara förbjudet. Motionera hästen mer. låt den leva i flock, inte bara med "sällskap"
Och se till att skaffa ett hö med som passar hästen.

Jag har själv 11 hästar av olika raser och åldrar gåendes barfota (som jag verkar själv) ute dygnet runt året runt. Givetvis finns det mycket som jag skulle vilja göra bättre tex fler sorters örter i höet större hage etc. Men jag annser att trotts att de vissa dagar är mycket leriga (inga täcken) i det stora hela lever fullvärdiga hästliv.
Sara

jag tror hon dissikerade travhästfötter som varit inklämda i skor sen 1 årsdagen, och ansett det normalt, därför blir hon väl chockad över att se hästar med annorlunda hovform... Själv ger jag inte mycket för såna där Hästkunskapsutbildningar, hur har dem hästarna på såna ställe, hur många hektar finns det/häst på ex Bollerup? Där står hästarna inne 24 timmar om dygnet, utom på helgerna, då får de gå i hage. Och det är framtidens fackfolk.

Varför ska lekmän uttala sig överhuvudtaget i media om barfota, det är deras känslor som styr, inte vetenskap.

/jenny

Hej!

Som exempel.. jag har läst samma hovskola som ovan nämnda person (EEH) och jag anser mej inte på NÅGOT sätt vara utbildad nog att uttala mej om hästars hovar, hovbeslag (eller inga hovbeslag). Jag har också läst häst i 2 år, men uttalar mej ändå inte i pressen om vad som är djurplågeri eller inte... Man kanske skulle börja med det..

Oavsett utbildning har jag lärt mej att när det kommer till hästar är själv alltid bäste dräng. dvs. utbildning och kunnande spelar mycket liten roll för majoriteten av hästägarna, för dom vet ändå bäst själva!/ Lavinia..

Allt det där är BULLSHIT!

Min syster, som jag inte är riktigt överens med, får sina hästar S-verkade av certifierad SHP.
Min syster uppfyller inte de kraven på hästhållning, men SHP 'cashar' glatt in ändå...............

Och detta är inte någon pajkastning, det är en reell bild av hur det fungerar.
Eller som jänkarna säger: Monery talks, bullshit walks!

SHP talar rakt av för min syster att hon behöver inte anamma allt, så länge hon anlitar h*n så kommer hästarna att vara fino.

Jag blir mörkräddm och min syster han börjat dra öronen åt sig.

Shp hade inte talat om för minsyster att SHP var utom ansvar beträffande djurskydd, eftersom min syster är ansvarig för sina djur.
SHP har inte heller någon ansvarsförsäkring.
Systers försäkringsbolag (Agria) ersätter inte skador orsakade av SHP, eller skador som blivit förvärrade av att syster sökt xSHP i st f vet.

Enligt SHP är allt detta inget problem, eftersomj hon talat om för min syster följande:
Citat": 'så länge jag verkar din häst blir den inte sjuk eller skadad'

Seriöst, jajamen!

/Mike - Fortfarande hovslagarlärling med barfotahästar, som är öppen för nyheter, men allergisk mot fundamentalister

Jag säger till dej och toffel. Varför ringer ni inte till dom stora toppryttarna och berättar om era kunskaper?! Med tanke på vad ni vet om alla hästars välbefinnande så borde dom ju bli överlyckliga.

Jag förkastar helt lösdriftsystemet till mina hästar. Det jag har fungerar bra. Hästarna är nöjda och glada. Jag skrev MINST 4 timmar inte att dom BARA går ute 4 timmar om dagen. Vissa här läser inlägg som fan läser bibeln. När det är minusgrader hagarna ser ut som fan och de e knögligt halt o jävligt eller spöregnar då kommer dom in tidigare eller senare beroede på vilken häst det är, vilken päls den har och vad den presterar. Dvs en häst som är i vila, har bra päls eller en unghäst får gå ute längre.

Ta ni hand om era hästar och sluta predika era läror till alla. Vad har ni själva presterat här i livet??? En mullerunda i skogen eller?? NI är nästan pinsamma. Nämn namnet på EN känd ryttare som har sina bästa tävlingshästar på lösdrift.

Kan meddela er att jag idag vart på kliniken för en andra behandling av min bästa häst och pratade med veterinären om hästen hans välbefinnande och utgång. Jag sa att han blivit stressad i sjukhage och därför fått stå inne.- Jag har promenerat med honom 2 gånger om dagen (han skulle promeneras varje dag). Då sa han vad tycker han om o va inne då?? Han har varit cool lugn.. I går la han sej ner och sov djupt när jag mockade. Han snarkade. De va inte första gången. Han skiter fullständigt i om han e ensam eller ej inne. Skall han ändå stå i sjukhage står han lika gärna inne. Nu skall han ha boxvila till i början av januari. Stackars häst ni måste nog rädda honom..:smirk:
Ni pratar så mkt om vad som e naturligt respektive onaturligt för hästarna. Denne häst skulle antagligen behöva skjutas om han gick utan skor. Han fick idag order om att byta ringskorna mot äggskor. Utan skor aldrig livet.

Så sluta predika era läror till mej jag lär ändå inte ändra mej. Jag sover gott i min säng och hästarna gott i sina boxar. Så lär jag fortsätta oxå.
/pennylane som härmed avtackar sig att svara på fortsatta inlägg. Fatta lösdrift är inget för mina hästar. Ha ni era på de men skit i o frälsa mej tack..:smirk:

Penny_Lane skrev:
Nämn namnet på EN känd ryttare som har sina bästa tävlingshästar på lösdrift.

Kolla i Ridsport nr 23 så får du läsa om tävlingshästar på lösdrift. Hästar som går hårdare tävlings- och träningspass än en ridhäst i medelsvår klass. En kort resumé:

Där berättas om tävlingshästar i tiomiljonersklassen som går på lösdrift och mår bra av det.

Inte klipps dom heller, håller sig korthåriga ändå. Dom har fri tillgång på grovfoder, spolas av efter träning, får torka i walkern och sedan ut på lösdriften igen.

Dom håller sig mycket friskare i benen av all rörelse, blir bara stela och kantiga av att stå i box.

Dom är dock skodda för ägaren tycker inte att det är så stora risker med det. Dessutom täckade med specialtäcken, utan hals.

Sorry, kunde inte nämna EN ryttare, det här är travhästar, fast man kan ju tävla monté förstås:angel:

Travhästar ja..
Jag pratar om halvblod hästar som hoppar och går dressyr. Där är det nog inte någon som kän nämna en ryttare som har sina hästar på de sättet..

http://www.hhklubben.se/projekt/hjelmskyl.htm
dégivare för projektet är Ingvar "Fredric" Fredricson, veterinär och f.d. chef för Flyinge. Efter att ha sett hur unghästar i en del länder till stor del föds upp på stall, väcktes övertygelsen att vi i Sverige med den goda tillgång på naturliga hästmiljöer har en fantastisk möjlighet att med goda kunskaper och framsynthet skapa kommande generationer av framstående tävlingshästar :bump: :bump:

För testa denna hypotes tog författaren år 2 000 initiativ till ett pilotprojekt kallat "Naturlig hopphästuppfödning" hos familjen Erland Karlsson på Hjelmskyls gård i Sörmland. Grundläggande idé var att mamman är fölets naturliga tränare. Fölet följer sin mamma och mamman följer flocken.
För att stimulera hästflocken att röra sig utfordras den på andra ställen än där den har vindskydd och dricksplats. Mellan dessa platser finns flera kilometer långa korridorer, inhägnade med elstängsel. Leden går över kuperade markområden med skiftande markunderlag och rikligt med naturliga hinder.

:banana: :banana:

http://www.skebo.ac/stallbr%F6net/public_html/V%E5r%20verksamhet.html
Dessa har föds upp på lösdrift. Mandarin har tävlat svår hoppning och även SM
för Young Riders.Mandarin är tränad för bla. Peter Eriksson. .

http://www.easyrider.se/
Martini har placeringar i MSVB hoppning och har även tävlat debutant ... klappa om
Rosita och Elva som går i Fredriksbergs lösdrift och verkar stormtrivas. ...
Maria Bäckström - svensk mästare i hoppning [2005-11-06] ... Lösdrift – alla
hästar mår egentligen bäst om de får ströva fritt dagarna i ända i en jättestor
Min riderfarenhet når MSV nivå i dressyr och hoppning. ... Jag har drivit egen
hästgård med uppfödning, lösdrift för unghingstar och ston, försäljning och
Helena Hugoson och Thomas Feldt driver Heliotrop AB och erbjuder följande tjänster:
• Uppfödning
• Utbildning av hästar
• Utbildning av ryttare
• Försäljning
• Skoning
• Seminering
• Uppstallning i lösdrift.
Helena är den som tävlar och visar upp hästarna samt har träning för ekipage i alla utbildningsstadier, medan Thomas är utbildad hovslagare.
Bäcka Gård erbjuder mycket mer än bara en nybyggd seminstation. Verksamheten på Bäcka Gård drivs av bolaget Heliotrop AB, som är uppkallat efter Helena Hugosons första internationella svårklasshäst – Heliotrop, ett sto som är uppfödd av familjen Hugoson, och vars blodslinjer finns kvar på Bäcka Gård för att producera nya elithästar.

Småländskt hästföretag med fyra verksamhetsgrenar.

Under de senaste åren har ”kennelnamnet” Hästak allt oftare dykt upp i både sportsliga och avelsmässiga sammanhang. Detta ”varumärke” tillhör familjen Kjellson i Rävemåla utanför Tingsryd – och det speglar redan – dvs efter ca 7 års verksamhet i de nuvarande formerna – en satsning på kvalitet både när det gäller avel och tävling. Hingsthållning, seminverksamhet, hästförsäljning och tävling med egna hästar utgör de fyra hörnpelarna i Anders och Christina Kjellssons framgångsrika affärsidé. Verksamheten drivs med uttalad affärsmässighet och satsningen är i alla avseenden professionell. Det handlar om att kunna erbjuda en kunnig och kritisk marknad det bästa, helt enkelt.

Uppfödningen sker också enligt moderna mönster – dvs i lösdrift och med en foderstat som är genomtänkt. Christina berättar:

http://www.krafft.nu/profil_show.asp?id=81

http://www.greengard.se/Horses_se.html

Redwood föddes i april 1992 i Hemmestorp utanför Veberöd.
Uppfödare är Susanne Walldoff, och Redwood är det första fölet efter hennes tävlingssto Anemone (40) 20163. Anemone kommer från stofamilj 40, och hon samt flera generationer bakåt på hennes sida har gått medelsvår hoppning.
Redwoods pappa, Rocky 770, har framgånsrikt tävlat svår hoppning med Rolf-Göran Bengtsson. Sina första år gick Redwood på lösdrift. 1995 - 1997 lånade jag honom av Susanne och i slutet av 1997 köpte jag honom. Han var hingst länge, och har en tendens att vilja tugga på allting. Redwood är snäll att hantera och pigg och energisk att rida.
Vi har tävlat ett par lätta klasser i hoppning och det har gått bra. Hösten ´99 tränade vi terräng ett par gånger för Piia Paantsu och det var jättekul.

Jepp inte en enda :smirk:
Faktiskt så kommer lösdrift jättestort och alla kända uppfödare har börjat ta till vara på de underbara möjligheter vi har i det här landet att ha och föda upp friska hästar genom naturlig hästhållning. Och inte vilka hästar som helst utan tophästar.
Det finns inte en enda häst som inte skulle må bättre av att få leva i flock i en stor kuperad hage med tillräcklig mat omvårdnad och vindskydd. Kan man inte se detta genom att gå in och titta på bla bilderna på hästarna på den här sidan ja då är man en lost cause och i min bok kan man ingeting om hästar och vad hästar är och hur de lever beter sig och är. Då har man häst för sitt eget intresse och sitt eget intresse only, och visst respekterar jag det men kom inte och säg att man har det bästa till sin häst för då ljuger man tills man är blå.

http://www.hjelmskyl.se/welcome.htm

All respekt till alla människor som strävar efter en välmående häst i en så naturlig miljö som möjligt. :love:

Det förvånar mej inte ett dugg att en av dina hästar nu är sjuk och måste behandlas samt har "specialskor". En typiskt koncekvens av onaturligt leverne samt skoning. En häst med dessa skor har så dåliga hovar att den säkert knappt skulle kunna gå utan och det tyder endast på att hovarna är mkt sjuka och enligt mej är detta en halt häst. Du kommer garanterat få mer och mer besvär med hovarna på denna häst och tillslut fungerar inte dessa symtombehandlande och döljande skor och hästen blir halt.

Många hästar tycker om att vara inne säkert varje dag en stund. Mina lösdriftshästar dimper också ner i halmen och sover när jag har dom inne. Men jag skulle aldrig pga mitt eget ego tvinga dom att vara instängda i en liten bur. Som jag skrev och som du uppenbarligen missade så handlar det långt ifrån bara om hästens psykiska välbefinnande. Och när det gäller det fysiska så är det inte det minsta individuellt för alla hästar har samma anatomi och förutsättningar. ALLA hästar mår bättre fysiskt av att vara ute fritt..

Du gör självklart som du vill med dina hästar, har inte sagt annat. Men ville gärna upplysa om vad du utsätter dom för. Du värdesätter prestation före välbefinnande och det gör verkligen inte jag. Sedan har jag sett att frågan om lösdrift eller ej har ställts till tävlingsryttare här på forumet och det är ett flertal tävlingsmänniskor här som har sina hästar på lösdrift. Finns inget som säger att en häst som lever onaturligt och fysiskt ohälsosamt skulle prestera bättre, varför skulle den det?

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar