Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Jag lade in en länk om dett på barfotatråden ganska nyligen.
Några skillnader AANHCP vill hålla tån kort(inte låg) för att få till en bra överrullning Strasser vill ha en hög alt lång tå för att få till de vinklar som skiljer strasser får alla andra. Strasser anser att sula aktivt skall skålas ur för att förbättra hovmekanismen, AANHCP anser att man inte skall röra sulan utom den del som redan har böjat flaga bort.
Bägge tycker att man skall hålla efter hörnstöden men strasser är hårdare även här.
PL

Men vad e skillnaden mot traditionell verkning då??
Cerkar som Strasser kommit på en massa extra om hovarna bara för att H*n skall.. :smirk:

Eee dom rids 1.5-2 timmar om dagen och hanteras flyttas ut på gången bortsas med mera en del av tiden. Om du inte tycker att det duger är det väl upp till dej.
Jag tror nog inte att veterinären sagt att min häst såg glad och levande ut om han farit illa av det. Skärp dej nu va..

/pennylane mörkräd av okunniga personer som sätter sig till doms över folk dom aldrig träffat

Mumin_79 skrev:
Minst fyra timmar :eek:
skulle det vara tillräckligt då alltså shit jag blir mörkrädd. :mad:
MuMiN

(Låter detta citat illustrera vad jag menar)

DET FINNS OLIKA SÄTT ATT HÅLLA HÄST!!! Att en tävlingsryttare med hästar som rids och tränas hårt inte väljer att sköta sin häst som man väljer att sköta en promenadhäst eller en avelsmärr, är det så konstigt? Tävlingshästen får dessutom väldigt mycket mer stimulans än vad promenadhästen oftast får, och tävlingshästen rids ofta så den faktiskt blir trött, vilket inte promenadhästen gör.

Personligen vill jag ha mina hästar ute minst 7 h per dag (ute mer under ljusare delen av året o dygnet runt sommartid. Och, NEJ, jag tror inte de är mörkrädda, men jag föredrar att ta in dem innan det blir becksvart p g a skaderisk för både hästar o människor), men man kan göra annorlunda och hästen mår väl ändå. Man får helt enkelt se till såväl individ som till faktiska omständigheter.

Med andra ord: Det finns många sätt som fungerar. Sedan finns det även sätt som inte gör det, och det brukar vara ytterligheterna åt båda håll. I detta fall skulle de kunna exemplifieras av A. tävlingshästen som aldrig går ut, alternativt står ensam i en grusruta en timme om dagen och B. det svårfödda, tunnpälsade, ranglåga och lättstressade fullblodet vars matte läst att lösdrift är bra och täcken onödiga och prompt ska hålla sin häst så, trots att den varken får tillräckligt med mat, vila eller ro och dessutom fryser. Som tur är, ligger den mesta svenska hästhållningen däremellan...

:bow: :bow: :bow:

Äntligen du sa de som jag ville ha sagt fast bättre..;)

/Pennylane Med snor och slem i hela huvudet..Jippiieeee influensa jul..;)

jag har med fasa på nära håll sett hur en stallägare som driver ridskola har dragit denna "naturliga" väg så in i helvete för långt att man blir mörkrädd.
hon har ridskola o typ 40 hästar + föl av hennes uppfödning ..
hon var borta på kurs och sen "flippade" det ..
helt plötsligt tog hon bort allt kraftfoder från alla hästar( som går lektioner 6 dagar i veckan )
sen togs alla skor bort ,,sen slutade hovslagaren komma..alla hästar går ute dygnet om året om utan skydd (även fölen o dom ädlare hästarna) utan täcken!
om man säjer nåt om maten åt hästarna då kläcker hon ur sej nåt om att det finns gräs i hagarna ,..för hon ger ju inte ens hö så det räcker ..DET ÄR JU VINTER ! vadå gräs??
vatten får dom om hon orkar typ , och om man säjer nåt om vattnet så får man höra att vilda hästar klarar sej minsann!
*skrämmande*
mina 4 hästar går visserligen ute , men i en stor hage med lösdriftsskydd + fri tillgång till hö (rullar ut en höbal när den gammla börjar ta slut) täcken vid behov ,,vatten i badkar och så får dom gå in vid busväder ..
barfota är en del o en del har skor efter sina individuella behov så klart .

Senast ändrad:

Boj skrev:
Att alla strasserverkare bara tar sig an hästar som går på lösdrift, osv. Där har du helt fel, det kan jag lova dig.

jasså, och hur vet du det? Själv har jag kontakt med de flesta av dem via min SHP:are. De får instruktioner på sin utbildning att bara ya sig an hästar som har optimala förhållanden. dvs. inte sånna som står på box etc...
Men du kanske vet mer om vad de gör än vad de själva vet?
/Migo

oj, 4 timmar..??

är överhuvudtaget ingen strasserfan för det första, och att börja snacka massa goja om att det var bättre när hästen stod i box, eller bättre när hästar inte hade hagar på vintern som på mormors tid...klart man blir upprörd. Min mormor o morfar har alltid haft tävlingshästar, och jag kan garantera att ingen vill gå tillbaka till den tiden med dagens insikter.

Dina hästar har säkert det ok, men jag hoppas att de efter att du tävlat klart låter dem få vara lite mera häst.

/jenny

Jag har inte sagt att hästarna inte hade hage. Jag kommenterade att de va mysigt när arbetshästarna stod i sina spiltor när de kom hem från arbetet i skogen.
Mej veterligen så va de flesta hästarna ute varje dag även vintertid..
Men visst du som flera andra anhängare av Strassers metoder ni har era käpphästar. Kan garantera att mina hästar mår bra. Koncentrera du dej på att ta dej an dina istället. Kan du sova om natten när det är 25 minus ute och dina hästar står i sin hage på natten så gör du de. Själv sover jag bra mkt bättre när jag vet att de har en ren och torr box i ett stall där det alltid vintertid är runt 5 grader plus.

:smirk:

Har tyvärr sett det på nära håll jag med. Fast de e ju islandshästar det här. De e så man storknar.. Jag hade ångest när jag i julas åkte hem på julaftonen där stod 4 islänningar i en liten hage på ett öppet fält, leriga smutsiga och säkert blöta när snön föll. Kallt som fan va de med. Ägarens vindskjul som ju är godkänt av komunen (glöm inte de) Består av en plåtvägg samt tak. Det är ca 4 kvm stort.. :mad:
Inte fan står hästarna under det de e ju itne ens i samma hage..:mad:

Nä om folk kan sova så som dom behandlar sina hästar så får de stå för dom. Själv sover jag gott och mina hästar är helt klart välmående..;)

Penny_Lane skrev:
Kan du sova om natten när det är 25 minus ute och dina hästar står i sin hage på natten så gör du de.
Inga problem.
De har 18kvm ligghallar med tre väggar och tak fulla med varm halm att båda äta och ligga på.
Och där inne står de vid busväder och är torra och varma.
Vi kollar liksom att de mår bra flera gånger varje dag.

Hmm ja men 18 kvm ligghall är väl inte ute på ett fält när det är svinkallt heller?! Där har dom ett val. Jag pratar om dom som inte har ett skit att gå in i. Ex som min granne...Som duperat komungubbarna..:smirk:

Penny_Lane skrev:
Har tyvärr sett det på nära håll jag med. Fast de e ju islandshästar det här. De e så man storknar.. Jag hade ångest när jag i julas åkte hem på julaftonen där stod 4 islänningar i en liten hage på ett öppet fält, leriga smutsiga och säkert blöta när snön föll. Kallt som fan va de med. Ägarens vindskjul som ju är godkänt av komunen (glöm inte de) Består av en plåtvägg samt tak. Det är ca 4 kvm stort.. :mad:
Inte fan står hästarna under det de e ju itne ens i samma hage..:mad:

Nä om folk kan sova så som dom behandlar sina hästar så får de stå för dom. Själv sover jag gott och mina hästar är helt klart välmående..;)
Ja, det där är ju litet av Islandshästarnas förbannelse.
De tål mycket, men inte allt.
Det finns faktiskt gränser även för dem.
Jag har Islandshästar.
Och de får både uträknade foderstater och övrig omsorg som hästar skall ha.

Nej det är stora hagar med både fält och skog samt mark som håller att trampas på.
Och öppningarna i ligghallarna är vända från vinden.

Ja och de e ju sånna jag menar. Folk som tänker islänning= ingen mat, ingen hovvård inget stall= billig häst..:mad:

Penny_Lane skrev:
Ja och de e ju sånna jag menar. Folk som tänker islänning= ingen mat, ingen hovvård inget stall= billig häst..:mad:

men fyy vad dyra de är i inköp :)

Varför blandas det in folk som inte borde ha hästar i en barfota debatt? De har väl lika lite med barfotarörelsen att göra som med elithoppning? Skippa dåliga exempel, för såna finns det inom alla hästgrenar. De speglar inte majoriteten.

och penny lane, jag har inget med strasser att göra, lika lite som du! Däremot skiljer ju sig våra hästhållningsprinciper åt miltals. Den som släpar in hästarna före 8 på kvällen får skäll i mitt stall :)

/j

Jag har inget vettigt alls att säga i denna debatt utom att jag är född utan skor och skulle inte vilja att någon kom och tog dom ifrån mig genom att säga att det är mer naturligt och du vänjer dig. Jag håller mig till vetenskap och beprövad erfarenhet. Sko era hästar om ni rider på dom!!! I rest my case.

Mina hästar tävlar och skall inte bli tjocka slöa och okoncentrerade. Därför får dom inte gå ute dygnet om inte ens på sommaren dom får mat 5-6 gången om dagen, hösilage och krafft.

Där ser man vad olika erfarenheter man har. Vi har lösdrift för att de ska vara i bra form och alerta genom att de rör sig mycket och håller igång genom lek i hagen, främst valackerna då men stona kan hänga på ibland :D
Och jag kan lova att de är alerta och lyhörda vid exempelvis markarbete. Det även nu på vintern när vi inte rider lika mycket, kanske två gånger i veckan även om vi hanterar pållarna varje dag, antingen med promenad eller markarbete eller något annat. I hagen har de fri tillgång på hösilage.
Så därför tycker jag att det är lite märkligt att de skulle bli motsatsen som du säger :eek:
Visst har de lite hull, men det anser jag att de ska ha vid denna årstid. Men att de skulle bli tjocka och slöa håller jag inte med om, vi red in till byn på julmarknaden förra söndagen. Min handhäst (30 åriga Brunn) och min pålle tyckte hela tiden att det gick lite för sakta och fick övertala dem om att det räcker med medeltempo tölt genom skogen och sedan ingen galopp över fältet :eek: Det gick utan galopp men det var inte lätt att övertala grabbarna :D Jag hade ju sex ryttare och åtta andra hästar bakom som också ville öka :eek:

Hälsar
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hmm. om hästarna klarar sig barfota utan något som helst lidande tycker jag inte alls att man ska behöva ska dem. Jag vet en del hästar som fungerar utmärkt barfota under den mån de rids. Visst, börjar hästen ömma får man ju göra något åt det.
min häst är skodd fram men inte bak. Har aldrig ömmat bak, men kan dock ömma ibland på framhovarna efter nyskoning.. man ser också skillnad på att hon är mkt mer plattfotad på framfötterna än på bakfötterna.. Någon som vet vad det kan bero på?

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar