Med tanke på att det bara finns 15 stycken ubildade strasserverkare (sk. SHP are) i sverige, och de bara tar på sig kunder som har hästen på lösdrift, fri tillgång på grovfoder etc. så kan man nog ganska säkert säga att alla mer eller mindre följer hennes idé.
Sen tillkommer alla idioter som går hem och börjar verka efter en helgkurs... men eftersom de inte har någon utbildning kan man inte kalla dem för strasserverkare! Det är samma sak som att kalla någon som läst en 50p kurs i psykologi på gymnasiet för psykolog...
Jag tycker också att det är ett problem med alla som kommer ut från helgkurser och kallar sig utbildade. Oavsett om det är från tappskokurser, AANHCP eller en basic Strasser kurs.
Men man måste ju kunna informera människor om tex. hovens anatomi? Jag kan tycka att man borde ta bort dödhovsverkningen på en strasser-basic. Å andra sidan, folk som åker dit för att lära sig verka kommer åka hem och göra det ändå. Och de som faktiskt är där för att lära sig förstå hoven går miste om chansen att få öppna och titta på en hov i genomskärning. Dessutom får man litet mer förståelse för hovslagare/verkare när man själv verkat en hov...det är ett slititgt jobb
Hur många hästägare vet. hur en hov ser ut inuti och hur hovmekanismen fungerar? Borde inte det vara lika viktigt som att kunna ge en ok foderstat åt sin häst? Hur ska man annars kunna avgöra om hovslagaren är bra eller inte?
De flesta hästmänniskor jag känner avgör om hovslagaren är bra eller inte beroende på om h*n slår på hästen eller inte, och om h*n kommer i tid. De har inte en aning om hur hovarna skall se ut. De kan med andra ord inte bedömma om en hovslagare är duktig eller inte. De tycker inte att det är någon skillnad på en självutbildad skopåspikare eller en utbildad hovslagare, för de ser inte skillnaden annat än på prislappen.
Visst, om man åker på en helgkurs och betalar 3000 kr för den, och sedan åker hem och verkar sina tre egna hästar, så kommer man att spara pengar. Men man kommer också sluta med halta hästar som inte mår bra.
Om man anlitar en SHP att verka sina hästar, blir det INTE billigare än att sko. I övergångsperioden från skodd till oskodd kan hästen behöva verkas upp till 2 ggr i veckan(någon milimeter per verkning), och det är INTE billigt!
oj, det blev långt...
Migo.