Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

P.S Vet att det tex här på forumet finns dom tävlingsryttare som har sina hästar på lösdrift, skodda eller ej så är det trevligt att de finns. Jag syftade i mitt inlägg ovan mest på ryttare i dom högre/högsta klasserna, där tycks hästarna ofta inte få vara ute i hage alls tex. Kan ju passa på att fråga då om detta är att ta hänsyn till hästen och undvika att utsätta den för onödigt lidande? KNAPPAST..

1."There is a big difference between being open-minded and giving your brains away"

2."Believe those who seeking the truth.Doubt those who find it"

Lilla skutt översättning=1...det är en jävla skillnad på att vara "öppen" för nya ideer och kunskap och att ge bort sin hjärna!:devil:

2.Tro dem som söker sanningen,tvivla på den som funnit den!:angel:

Avslutar med ett ordspråk från Albert Einstein:
"Two things are infinite:the universe and the stupidity of mankind.
and Im not yet quite certain about the universe."

Så sant som det är sagt!:bow:

Heja barfota, heja naturlig hästhantering, heja lösdrift, heja fri tillgång.

Jag tror starkt på att hålla djur så naturligt som möjligt, självklart använder vi dom i vårat själviska syfte men åligger det då inte i vårat ansvar att ge dom ett så natuligt liv som möjligt :confused:

Jag blir mörkrädd av alla hästar som står på för lite grovfoder och proppas fulla av kraftfoder istället.
http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm

Bli mörkrädd när fånghästar sätts på boxvila i år!! och sedan blir ägarna chockade av förlorad blodcirkulation :(

Blir mörkrädd när hästarna tas in kl 15 på eftermiddagen för att dom vill in och inte kan vara ute när det är mörkt.

Är det inte dags att visa människor att hästar är hästar

Jag UNDERHÅLLSVERKAR min egen häst och ser till att han checkas med jämna mellanrum, jag är aldrig i närheten av att skada min häst, och om ni satte er in mer i vårat sätt att verka så skulle ni veta hur pass svårt det är att tillfoga smärta vid verkning på vårat sätt. Inte på ett annat sätt än med flit skulle jag säga. :mad:
Min hästs hovar var helt förstörda tacka var felverkningar av licenserade hovslagare och dessa rekommenderade beslag på min 2 åring. Nu säger jag inte att alal hovslagare är dåliga på något sätt.
Men jag hittade min väg och han är numera frisk och kry. Varför respekteras inte detta?

Det här är bara mer bevis på att människor är trångsynta och har svårt för förändringar. Alltid bekvämt att leva kvar i det förgångna. Undrar jag hur det kommer sig att det finns tusentals välmående barfotahästar

Så länge min häst mår bra kommer jag fortsätt med det här.. Ni behöver inte förstå, acceptera eller hålla med
Endast visa förståelse för att det inte finns en väg som leder till Rom och vi har hittat våran väg. :bow:

peter_lundin skrev:
Jag o många med mig anser att viktiga delar av strassers verkning är direkt skadlig. Skall vi då låta bli att kritisera henne för att andra delar av hennes uppfattningar är bra? O på vilket sätt skulle det vara barnsligt?
PL

Vilka delar av verkningen anser du som skadliga?

Kristisera kan man alltid göra men fara med tveksamma tolkningar av information och direkt skitsnack är inte bra för en dialog eller diskussion.

/T

Det har jag skrivit så många gånger vid det här laget att det bara är att gå tillbaka o läsa.
PL

peter_lundin skrev:
Det står teknisk doktor och hovslagare. Om det nu menas teknologie doktor så torde en teknisk doktorsgrad vara väl så relevant i hovsammanhang som en om flundrans bukhåla.
PL

:bow: :bow: :bow:

Ideaal skrev:
Enligt Strasser så ska inte hästarna stå i box, utan ska ha möjlighet att vara i hage 24 tim. om dygnet för att få den rörelse som en häst behöver ha. Hästarna ska ha fri tillgång till grovfoder, behövs kraftfoder så ska det ges också. Hovarna ska verkas och inte alls lämnas vind för våg. Om hästen har behov av veterinärvård så ska den självklart ha det.

Och hur många av de männsikor somanvänder sig av hennes meetoder tror du följer dessa regler IRL???:mad: :confused:

De flesta jag hört verkar ha börjat intressera sig för metoden för "tänk vad billigt det blir, att dels slippa betala för skor, OCH kunna göra det själv!!!":crazy: :eek:

Har man några hästar så betalar sig dom tusenlapparna helgkursen kostar sig väldigt fort!!!

Med tanke på att det bara finns 15 stycken ubildade strasserverkare (sk. SHP are) i sverige, och de bara tar på sig kunder som har hästen på lösdrift, fri tillgång på grovfoder etc. så kan man nog ganska säkert säga att alla mer eller mindre följer hennes idé.

Sen tillkommer alla idioter som går hem och börjar verka efter en helgkurs... men eftersom de inte har någon utbildning kan man inte kalla dem för strasserverkare! Det är samma sak som att kalla någon som läst en 50p kurs i psykologi på gymnasiet för psykolog...

Jag tycker också att det är ett problem med alla som kommer ut från helgkurser och kallar sig utbildade. Oavsett om det är från tappskokurser, AANHCP eller en basic Strasser kurs.
Men man måste ju kunna informera människor om tex. hovens anatomi? Jag kan tycka att man borde ta bort dödhovsverkningen på en strasser-basic. Å andra sidan, folk som åker dit för att lära sig verka kommer åka hem och göra det ändå. Och de som faktiskt är där för att lära sig förstå hoven går miste om chansen att få öppna och titta på en hov i genomskärning. Dessutom får man litet mer förståelse för hovslagare/verkare när man själv verkat en hov...det är ett slititgt jobb;)
Hur många hästägare vet. hur en hov ser ut inuti och hur hovmekanismen fungerar? Borde inte det vara lika viktigt som att kunna ge en ok foderstat åt sin häst? Hur ska man annars kunna avgöra om hovslagaren är bra eller inte?

De flesta hästmänniskor jag känner avgör om hovslagaren är bra eller inte beroende på om h*n slår på hästen eller inte, och om h*n kommer i tid. De har inte en aning om hur hovarna skall se ut. De kan med andra ord inte bedömma om en hovslagare är duktig eller inte. De tycker inte att det är någon skillnad på en självutbildad skopåspikare eller en utbildad hovslagare, för de ser inte skillnaden annat än på prislappen.

Visst, om man åker på en helgkurs och betalar 3000 kr för den, och sedan åker hem och verkar sina tre egna hästar, så kommer man att spara pengar. Men man kommer också sluta med halta hästar som inte mår bra.

Om man anlitar en SHP att verka sina hästar, blir det INTE billigare än att sko. I övergångsperioden från skodd till oskodd kan hästen behöva verkas upp till 2 ggr i veckan(någon milimeter per verkning), och det är INTE billigt!

oj, det blev långt...
Migo.

Jag var på samma föreläsning som du och måsta säga att det var mycket oproffersionellt att göra utfall mot en som var där för att lyssna. Jag har varit på en föreläsning tidigare och även gått en verkningskurs och då fanns där mycket mer ödmjukhet. Det är när sådana där utfall händer och ödmjukheten saknas som folk blir skeptiska. Det förstår jag. Han var även ironisk när han fick en fråga om vad man ska göra åt bärrandsröta. Nu är jag också skeptisk!:mad: Har du något bra tips på behandling av bärrandsröta?

Lilla Skutt skrev:
1."There is a big difference between being open-minded and giving your brains away"

2."Believe those who seeking the truth.Doubt those who find it"

Lilla skutt översättning=1...det är en jävla skillnad på att vara "öppen" för nya ideer och kunskap och att ge bort sin hjärna!:devil:

2.Tro dem som söker sanningen,tvivla på den som funnit den!:angel:

Avslutar med ett ordspråk från Albert Einstein:
"Two things are infinite:the universe and the stupidity of mankind.
and Im not yet quite certain about the universe."

Så sant som det är sagt!:bow:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

hubinette skrev:
Jag var på samma föreläsning som du och måsta säga att det var mycket oproffersionellt att göra utfall mot en som var där för att lyssna. Jag har varit på en föreläsning tidigare och även gått en verkningskurs och då fanns där mycket mer ödmjukhet. Det är när sådana där utfall händer och ödmjukheten saknas som folk blir skeptiska. Det förstår jag. Han var även ironisk när han fick en fråga om vad man ska göra åt bärrandsröta. Nu är jag också skeptisk!:mad: Har du något bra tips på behandling av bärrandsröta?
Ett halvblod jag hade tidigare på tillridning hade bärrandsröta med hålvägg när hon kom till mig. Min hovis skar upp hålväggen, skodde hästen och jag tvättade två gånger per dag med klorinvatten och när det torkat sprayade jag med "Oinfektion" (finns på jordbruksföretag). Hästen tillfrisknade omgående. :cool:

Migo skrev:
Med tanke på att det bara finns 15 stycken ubildade strasserverkare (sk. SHP are) i sverige, och de bara tar på sig kunder som har hästen på lösdrift, fri tillgång på grovfoder etc. så kan man nog ganska säkert säga att alla mer eller mindre följer hennes idé.

Sen tillkommer alla idioter som går hem och börjar verka efter en helgkurs... men eftersom de inte har någon utbildning kan man inte kalla dem för strasserverkare! Det är samma sak som att kalla någon som läst en 50p kurs i psykologi på gymnasiet för psykolog...

Jag tycker också att det är ett problem med alla som kommer ut från helgkurser och kallar sig utbildade. Oavsett om det är från tappskokurser, AANHCP eller en basic Strasser kurs.
Men man måste ju kunna informera människor om tex. hovens anatomi? Jag kan tycka att man borde ta bort dödhovsverkningen på en strasser-basic. Å andra sidan, folk som åker dit för att lära sig verka kommer åka hem och göra det ändå. Och de som faktiskt är där för att lära sig förstå hoven går miste om chansen att få öppna och titta på en hov i genomskärning. Dessutom får man litet mer förståelse för hovslagare/verkare när man själv verkat en hov...det är ett slititgt jobb;)
Hur många hästägare vet. hur en hov ser ut inuti och hur hovmekanismen fungerar? Borde inte det vara lika viktigt som att kunna ge en ok foderstat åt sin häst? Hur ska man annars kunna avgöra om hovslagaren är bra eller inte?

De flesta hästmänniskor jag känner avgör om hovslagaren är bra eller inte beroende på om h*n slår på hästen eller inte, och om h*n kommer i tid. De har inte en aning om hur hovarna skall se ut. De kan med andra ord inte bedömma om en hovslagare är duktig eller inte. De tycker inte att det är någon skillnad på en självutbildad skopåspikare eller en utbildad hovslagare, för de ser inte skillnaden annat än på prislappen.

Visst, om man åker på en helgkurs och betalar 3000 kr för den, och sedan åker hem och verkar sina tre egna hästar, så kommer man att spara pengar. Men man kommer också sluta med halta hästar som inte mår bra.

Om man anlitar en SHP att verka sina hästar, blir det INTE billigare än att sko. I övergångsperioden från skodd till oskodd kan hästen behöva verkas upp till 2 ggr i veckan(någon milimeter per verkning), och det är INTE billigt!

oj, det blev långt...
Migo.

Mycket bra inlägg! Bästa inlägget i denna tråd. :bow: :bow: :bow: Höjer nivån rejält i jämförelse med andra otroligt barnsliga inlägg.

snigelfarmor skrev:
Jag tyckte artikeln var totalt värdelös eftersom den uppenbarligen syftar till att hetsa mot barfotagång. Artikelförfattaren skulle säkert inte vilja dra av en sko nånsin.

Sen tackar hon xxxxxx, som INTE är hovslagare tydligen. Och vad är "teknisk doktor" ? Han sysslar ju en del med smide..kan det vara det hon syftar på? Sen att använda exakt samma skrämselpropaganda som strasser sidor ofta gör, trasiga hovar som vanliga exempel på barfotaverkning, är förkastligt och oseriöst. Varför tog hon inte upp vad nöjda hästägare säger, eller bilder på fungerande hovar? Nää, jäkla ridsport som tillåter smutskastning på helsida. Hoppas verkligen att folk som kan mer svarar, försvarar och debatterar mera.

Att polisanmäla är förresten en sak, men ingen har blivit dömd för brott vad jag vet. Slår vad om att det finns fler trad. hovslagare som blivit dömda för bristande hovvård. Ni som vet hur man kollar upp sånt, kanske kan.

//jenny

Det var faktisk en dame som ble dømt i Norge etter å ha bedrevet Strasserverking på et antall hester i Hedmark.
Ble oppdaget da det kom en el flere av hennes "pasienter" til visning og ble ikke godkjent av veterinæren da de hadde problemer med å gå.Kunne langt mindre trave.
Nå vet ikke jeg hvordan ting er hos dere i Sverige,men her er "barfotriding" det helt store og nye som skal gi alle hester uansett bruk,hovkvalitet og helsetilstand et nytt og bedre liv.
Grunner for å ta av sko og skjære ned høvene er :"jeg får vondt i hodet av å høre lyden av jernsko mot asfalt og tenke på lidelsen det påfører hesten"...Altså...
Eller hva med hest med kronisk lymfangitt " den må jo ikke ha sko på for da STOPPER DU HEVELSEN FRA Å KUNNE DRENERE UT GJENNOM HØVENE."
"Ingen hester hadde hatt hovne ben hvis de hadde sluppet skoene som stenger for at "det vonde" kan komme ut"
Hvordan skal disse menneskene kunne behandle hestene våre når de ikke engang har basic anatomi kunnskaper?
Når en av de ledende "trimmerne" her i landet ikke kunne se at en hest var halt,når den viste 2-3gradig på begge framben ved mønstring? Den var bare "forsiktig når den gikk fordi den ble spent når folk tittade på den..."
Når 15 år gamle tjejer skal verke hestene sine selv etter (ikke ett) men 2-3 helgekurs?

Det er tidligere nevnt her at det handler om penger,og det tror jeg er veldig riktig.
Det handler om at mennesker som egentlig ikke har råd til å ha hest,stadig leter etter metoder for å dra ned på kostnadene.
Man burde kanskje le av det som sies,men det er hestene det går ut over.Og da har jeg mest lyst til å gråte!:mad: :mad: :mad:

Kurre skrev:
Det var faktisk en dame som ble dømt i Norge etter å ha bedrevet Strasserverking på et antall hester i Hedmark.
QUOTE]

Så hon har blivit dömd nu också? För några dagars sedan var inte ens åtal väckt. Tydligen har ni väldigt snabb beslutsgång i Norge.

tack:)

kom på att det kan vara 16 stycken utbildade SHP:are i Sverige, inte 15...

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar