Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Ideaal skrev:
Så hon har blivit dömd nu också? För några dagars sedan var inte ens åtal väckt. Tydligen har ni väldigt snabb beslutsgång i Norge.

Du får unnskylde,men det sto da virkelig at hun var anmeldt i artikkelen som lå på hest.no etter det hendte.
Jeg er så dum og har sånn tiltro til mennesket og vårt rettssystem at jeg trodde ting hadde skjedd og stolte på lite troverdige kilder tydeligvis.
Man slutter jo aldri å tro at verden skal bli et bedre sted...
Var forøvrig på Starum og så hesten...sånt er ikke noe man ønsker å se når det er hestens velferd som settes først og ikke kampen mot sko...

Tack för tipset! Det var nya ideer på behandlingsmedel som jag inte hört förrut. Det ska testas!:bump:

Migo skrev:
Med tanke på att det bara finns 15 stycken ubildade strasserverkare (sk. SHP are) i sverige, och de bara tar på sig kunder som har hästen på lösdrift, fri tillgång på grovfoder etc. så kan man nog ganska säkert säga att alla mer eller mindre följer hennes idé.

Att alla strasserverkare bara tar sig an hästar som går på lösdrift, osv. Där har du helt fel, det kan jag lova dig.

Lånar knapp igen.
Tack ni som svarat. Men jag undrar bara vad e skillnadne mellan Strasser AAHNCP(hette de så??) vildhästmetoden och de finns säkert fler. Ni behöver itne skiva om hur bra det ena eller det andra är jag vill bara veta skillnaderna och likheterna. Hur skilljer detta sig mot den traditionella verkningen som en utbildad hovslagare utför??

Sen va de nån som sa något om boxvila. Men om man då har en häst som exempelvis får strålbensinflamation (som min ena står med) och som va en av sveriges ledande veterinärer blivit tillskriven boxvila 2 veckor 1 timmes skritt dagligen (han är även behandlande veterinär)

Vad händer då..Skall man säga sorry kille nu e de så att Hiltegerd (Eller vad hon kan heta) Strasser säger att min häst skall inte skos och han får absolut inte stå i stall han skall springa mkt i en stor hage med minst 15 andra hästar. Eller?? Hur ställer ni er till detta??

Jag tycker att det är lustigt att man pratar om metoder som indianerna hade till sina hästar och vill tillämpa det på våra kraftigt domestiserade djur. Indianerna har ju bara haft hästar som rid och sällskapsdjur sedan Columbus kom dit. Tidigare om man ens hade hästar användes dom till å äta.

I Europa finns det ju skrivet material om ridkonst från längre tillbaka. Hästar finns omnända i de gammla isländska sagorna med mera. Vad använde man på hästar under medeltiden när man drog ut på korståg?? JO järnskor.. Varför? För att hovarna skulle hålla längre.. Varför tar man itne och litar mer på beprövade kunskaper och än att se till hur ett gäng jänkarna hade det. Mej veterligen så är det inte många här som gillar amerikaner i annat fall. Så jag antar att Strasser gör hästägandet billigt. Tänk inga dyra skokostnader inga veterinärräkningar, inget dyrt kraftfoder. Pallar man inte mocka kan man skita i de lika så om man inte pallar träffa hästarna så är det bara att se till att dom ahr en storbal hö och gnaga på. Trevligt. Vart tog gemenskapen, kärlek och omtanken vägen?? Vart tog den delen av hästmänniskan som älskade att gå ut i stallet tidigt på morgonen hos mormor och morfar på landet och snusa i manen på Blenda eller Beda vägen??

Penny_Lane skrev:
Jag tycker att det är lustigt att man pratar om metoder som indianerna hade till sina hästar och vill tillämpa det på våra kraftigt domestiserade djur. Indianerna har ju bara haft hästar som rid och sällskapsdjur sedan Columbus kom dit. Tidigare om man ens hade hästar användes dom till å äta.

I Europa finns det ju skrivet material om ridkonst från längre tillbaka. Hästar finns omnända i de gammla isländska sagorna med mera. Vad använde man på hästar under medeltiden när man drog ut på korståg?? JO järnskor.. Varför? För att hovarna skulle hålla längre.. Varför tar man itne och litar mer på beprövade kunskaper och än att se till hur ett gäng jänkarna hade det. Mej veterligen så är det inte många här som gillar amerikaner i annat fall. Så jag antar att Strasser gör hästägandet billigt. Tänk inga dyra skokostnader inga veterinärräkningar, inget dyrt kraftfoder. Pallar man inte mocka kan man skita i de lika så om man inte pallar träffa hästarna så är det bara att se till att dom ahr en storbal hö och gnaga på. Trevligt. Vart tog gemenskapen, kärlek och omtanken vägen?? Vart tog den delen av hästmänniskan som älskade att gå ut i stallet tidigt på morgonen hos mormor och morfar på landet och snusa i manen på Blenda eller Beda vägen??

Hästar har inte förändrats nåt sen vi tämjde dem, de vill fortfarande bo utomhus, äta gräs, bo i flock. Din mormor och morfar höll alltså inte häst på hästens villkor, och visst är det härligt att vissa har insett det och släpper ut dem, med ett plus på att man själv slipper binda sig till morgon, middag, lunch!? jag önskar jag hade en bra hage. Framsteg har gjorts i mitt stall, så nu blir det fri tillgång på hö, jippi!
Hyllar du industriell grisuppfödning med? Bara undrar, för jag blir rädd för din naivitet.

/jenny

Migo skrev:
Stenhårt. Kör på det som alla gjort i alla tider...Låt inte kvinnor ha egendom, jaga räv med hundar för ditt höga nöjjes skull, tortera och avrätta folk som inte tror på den "allmänna" teorin...Jorden är platt, eller hur var det? :devil::crazy:

".

JAAA! Precis så menade jag! Jag gillar självklart både slaveri, barnmisshandel och lobotomi av psykiskt sjuka oxå ... Eeeh!? Eller...

Vad jag menar är bara att även om det kan finnas positiva saker att ta till sig med nya metoder så är risken väldigt stor att okunniga människor sväljer teorierna med hull och hår och att hästarna blir lidande, vilket ju faktiskt skett i ett flertal fall. Jag har t ex en väninna som äntligen hittat en hovvårdsmetod som passar hennes häst med hovbroskförbening o strålbensförändringar, nämligen AANCHP (eller hur det nu förkortas).

Men så är jag också bara ridinstruktör och inte håranalytiker, New Ageare för häst eller något annat spännande...

Någon annan bemötte mitt inlägg med att det var synd om hästar som får för lite ggrovfoder. Förstår inte varför det togs upp som motargument mot mig? All vedertagen forskning visar väl att hästar mår bäst av en grovfoderbaserad foderstat och av att tugga så mkt som möjligt?

Migo skrev:
Stenhårt. Kör på det som alla gjort i alla tider...Låt inte kvinnor ha egendom, jaga räv med hundar för ditt höga nöjjes skull, tortera och avrätta folk som inte tror på den "allmänna" teorin...Jorden är platt, eller hur var det? :devil::crazy:

"Att det inte finns några kättare är bara ett bevis på att det inte finns någon som tänker"
/Okänd

"Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything simply because it is found written in books.
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.

But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and it is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.”
/Buddha

en snabb översättning:
"Tro inte på någonting bara för att du har hört det.
Tro inte på någonting bara för att många pratar om det.
Tro inte på någonting bara för att det finns nedskrivet.
Tro inte på någonting bara för att gamla och visa säger att det stämmer.
Tro inte på tradititoner, de är nedärvda och förvrängda i många generationer.

Men efter observation och analys, när du hittar någonting som överensstämmer med logik och leder till allas nytta och välmående, acceptera det och lev upp till det."
/Budda

att det finns flera stora ridskolor i landet som har fullt fungerande strasserverkade hästar kanske du inte visste? :angel:

/Migo
Med tre glada, friska och aktiva strasserverkade hästar på lösdrift.
Så du menar att om man för för jämställdhet o mot dödsstraff så kan man ine vara kritisk mot en verkningsstrategi som man anser är skadlig!?
Min analys av tillgängliga fakta är att strassers ideer gör mer skada än nytta.
Den dagen hon presenterar vetenskapligt relevanta fakta istället för att gnälla att alla är ute efter henne kan jag tänka mig att ompröva.
Du får gärna tala om vilka stora ridskolor som har strasserverkade hästar!
PL

Förklara gärna varför det är postitvt att mocka, släppa ut hästar, ställa in hästar i box och att ha häst som på mormor o morfars tid då :) Jag ser då inget positivt med det. Ser däremot galliga ben, sysslolöshet, isolering, klaustrofobi, dålig luft, dåliga matvanor etc.

jag ska säga att min häst har fyra skor med brodd o sula på så ni inte tror att jag är en strasserist, har aldrig ens tänkt tanken, däremot aanhcp :) har drabbat min häst på vår o sommar.

snigelfarmor skrev:
Förklara gärna varför det är postitvt att mocka, släppa ut hästar, ställa in hästar i box och att ha häst som på mormor o morfars tid då :) Jag ser då inget positivt med det. Ser däremot galliga ben, sysslolöshet, isolering, klaustrofobi, dålig luft, dåliga matvanor etc.

jag ska säga att min häst har fyra skor med brodd o sula på så ni inte tror att jag är en strasserist, har aldrig ens tänkt tanken, däremot aanhcp :) har drabbat min häst på vår o sommar.

Vart får Du mina morföräldrar i från? De har väl ändå inget med detta att göra?

Jag ser positiva saker med att handla efter erfarenhet, kunskap och vedertagna normer, och inte efter vad någon poppis naturfantaiker hittar på från den ena dagen till den andra.

Jag har överhuvudtaget inte nämnat något som skulle vara kritiskt mot varesig lösdrift eller mycket grovfoder. Det senare förespråkas faktiskt starkt av mitt favorit- SLU. Hästen är en grovtarmsjäsare och gjord för att äta grovfoder nästan hela tiden. Jag är den sista att rekommendera något annat!

Vad det gäller lösdrift har jag inget emot det heller. Det är ett mycket bra uppstallningsalternativ som passar de flesta hästar förutsatt att man sköter den och inte tror att det ska innebära "hästskötsel light" . Anser dock att även en traditionell stallösning med rejäl utevistelse är ett fulölgott alternativ som även det passar de flesta.

Jag har läst den och funderat mycket på den, sedan Ridsport damp ner i brevlådan i torsdags.

Om jag bortser från sakfrågan i innehållet, så tycker jag nog att det är ganska så dålig journalistik.

De olika barfotametoderna beskrivs genom en mängd citat från kurser och hemsidor. Sedan intervjuas veterinärer och hovslagare, men ingen som representerar barfotametoderna får en chans att uttala sig med egen person på samma sätt som hovslagarna och veterinärerna.

För mig som funderar mycket kring barfota/inte barfota blir det bara ett nytt inlägg á la pajkastning. Tänk i stället om det kunde vara en intressant diskussion kring fördelar och nackdelar som det faktiskt står på framsidan av tidningen. Tänk om journalisten skulle intervjuat några av alla dem som har barfotahästar som fungerar och funderat kring dessa. Om hon intervjuat de ganska många hovslagare och veterinärer som inte är odelat negativa. Hon kunde även besökt sådana med barfotahästar där det upptstår problem, visat på bägge.

Tänk om hon även tagit upp dilemmat med hovslagare som inte är särskilt duktiga, för de finns också. Jag har träffat på flera. Vet flera som kommit till veterinärutredning p g av hältor där det är felskoning som bedömts varit orsaken.

Jag håller med om en del i artikeln, t ex tror jag verkligen inte att någon kan lära sig verka på en helgkurs, jag gillar inte heller "säljsnacket" som ibland förekommer på kursen. Och jag erkänner mig för okunnig att bedöma vad som är bäst för min häst. Men en sådan artikel som den i Ridsport hjälper mig verkligen inte att ta några vettiga beslut, eftersom den inte är undersökande för fem öre. Jag skulle tro att artikelförfattarinnan hade sin ståndpunkt klar innan hon började arbeta med artikeln.

Men jag gillar inte heller att vara totalt utlämnad till en hovslagare som inte har en bra dialog med mig, som inte studerar hur min häst rör sig, som standardskor och som kommer var åttonde vecka för att han inte har tid att komma oftare. Tänk om det i artikeln stog vad man bör kräva av sin hovslagare eller barfotaverkare.

Betrffande artikeln i Aftonbladet var den ju så otroligt ensidig och dålig att man inte ens kan ta den på allvar.

OA som verkligen inte förespråkar barfota. Eller skoning. Jag vill bara ha väl underbyggda fakta!

Och ändå är det han som tar skorna av en 19-åring så den inte kan röra sej alls!/Lavinia

Min naivitet?? Tycker det är du som är otroligt naiv.
Jag tog mormor och morfar som exempel Har inga gamla i familjen som haft hästar med släktingar (rörigt orkar itne gå in på det)

Mina hästar tävlar och skall inte bli tjocka slöa och okoncentrerade. Därför får dom inte gå ute dygnet om inte ens på sommaren dom får mat 5-6 gången om dagen, hösilage och krafft. Av en uträknad foderstat. Veterinärerna jag använder mej av är några av sveriges bästa (anlitas av svenska landslagen) Senast jag visade mig hos veterinären va för 2 veckor sedan då denna sa att min häst va exeptionellt välvårdad. Han såg glad och levande ut.

Jag ser till att alla hästar jag har får gå i hage minst 4 timmar om dagen ibland längre beroende på väder, vind och sumpmarksförhållande. Utom en ponny som leker Houdini efter typ 2.:D

Lustigt att du inte svarade på dom andra frågorna utan hängde upp dej på just den biten?! Är det så ni Strasser människor debatterar??

Nja, intressantare och intressantare? Jag är mkt förvånad att "Eternellen" öht publiceras med tanke på allt dravel hon skriver. :crazy: Otroligt sopig "journalist"! Hennes alster kan väl knappast användas i en debatt om barfotahovars vara eller icke vara? :eek:

Migo skrev:
Med tanke på att det bara finns 15 stycken ubildade strasserverkare (sk. SHP are) i sverige, och de bara tar på sig kunder som har hästen på lösdrift, fri tillgång på grovfoder etc. så kan man nog ganska säkert säga att alla mer eller mindre följer hennes idé.

Sen tillkommer alla idioter som går hem och börjar verka efter en helgkurs... men eftersom de inte har någon utbildning kan man inte kalla dem för strasserverkare! Det är samma sak som att kalla någon som läst en 50p kurs i psykologi på gymnasiet för psykolog...
Men det är ju just där problemet ligger...i att dessa helgkurser hålls!!! Tyvärr är inte alla hästägare i sverige särskilt realistiska, och handlar helt utan hjärna emellanåt!!! det är då det blir riktigt illa....tänk bara på historien om Pinnen...:cry: där hästägare "trodde" blint på en sk expert(:mad: ) och löd dennes råd...

Så blir det med dessa kursdeltagare oxå till stor del...:mad:

Undrar ifall du blandat ihop barfotametoderna lite?
Helgkuser i Stassers anda hålls ca två gånger per år och då i Växsjö och AANHCP ges det kurser i varje helg (i princip) runt i landet.
/T

HeJ!

Jag är varken motståndare eller direkt för barfota. I mitt stall har vi 2 shettisar som nästan utan problem går barfota, den ena blir ömfotad efter riktigt långa promenader sommartid. Jag skulle gärna ha min häst barfota, men efter att ha sett hur halvblodet reagerat har jag ändrat mej. Jag har aldrig sett en häst lida så mycket och jag anser att "det går över när hon vant sej" inte är bra nog för att utsätta en häst för "det naturliga".

Jag har läst flera artiklar av eternell och är inte överens med henne på massor, tycker också att hon mest dravlar på om egna synpunkter och inte har nåt belägg för vad hon säjer.

I barfotafrågan vet jag inte vad jag ska tro... Är hästen van att gå utan skor låt den om den inte har ont. Ridskolehästarna där jag red stog utan bakskor "förr i tiden", men är nu skodda runt om..Måste finnas en orsak, det är ju inte billigt att sko 20 hästar runt om... Alla hästar kan nog inte gå utan skor, man måste tänka mer individuellt än så, tror jag.

Det jag känner är mest jobbigt mer barfotametoderna är faktumet att dom hela tiden vill pracka på "oss andra" sitt synsätt och att inget vi säjer hjälper, "alla hästar klarar att gå barfota", är deras motto. Min häst har varit barfota bak, hennes hovar växte tokfel och det slutade med stora sår och ca 1 års rehabilitering MED skor för att få ordning på fötterna, nej, jag är inte villig att chansa igen..

Dessutom är det ju många som verkar efter 2-dagars-kursen.. Jag är benägen att tro att de som har längre utbildning faktiskt vet bättre...

/ Lavinia, som gärna vill tro på barfota, men som inte vill riskera mer smärta hos sin smärthäst.. och som just nu ser hur ont det gör när skorna åker och hästen "ska vänja sej".

I princip lika illa men det är lättare att åstadkomma skada om man försöker följa strassers principer.
PL

Hej Penny_Lane. Hoppar in och sällar mig till din fråga som ingen tycks vilja (eller kunna?) svara på. Nämligen: Vad är SKILLNADEN mellan Strasser och Vildhästmetoden? Alltså inte vilken ni tycker är bäst eller sämst utan vilka tekniska skillnader det är? HUR verkar man? Har aldrig riktigt fattat det :confused: :confused: :confused: :confused:

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar