Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Men samtidigt så slutade han med sitt föredrag genom att säga "jag har kanske vänt upp och ner på vad ni tidigare trott men ni får ta det som ni vill".

Han började med att säga "det finns idag ingen universal lösning som vi kan använda oss av, det jag är ute efter är att alla hästar i sverige ska ha det bra och här är ett sätt man kan göra det på".

Kan det beror på att många här i sverige söker svar som man tidigare inte kunnat få kanske?

Min häst kunde inte hjälpas av 2 olika hovlsagare utan därför vände jag mig till AANHCP som har hjälpt min häst otroligt mycket.
Många har samma problem som jag och det är därför de är så poppis.

Stämmer inte riktigt med den föreläsningen jag var på i oktober den började han på ett helt annat sätt.
PL

Nehe, tur att man utvecklas och inte står och stampar på samma ställe hela tiden då!=)

Träffade förresten en anna AANHCP på den föreläsningen som jag tror mkt mer på om h*n söker kunskap bortanför OL.
PL

Jag tyckte artikeln var totalt värdelös eftersom den uppenbarligen syftar till att hetsa mot barfotagång. Artikelförfattaren skulle säkert inte vilja dra av en sko nånsin.

Sen tackar hon xxxxxx, som INTE är hovslagare tydligen. Och vad är "teknisk doktor" ? Han sysslar ju en del med smide..kan det vara det hon syftar på? Sen att använda exakt samma skrämselpropaganda som strasser sidor ofta gör, trasiga hovar som vanliga exempel på barfotaverkning, är förkastligt och oseriöst. Varför tog hon inte upp vad nöjda hästägare säger, eller bilder på fungerande hovar? Nää, jäkla ridsport som tillåter smutskastning på helsida. Hoppas verkligen att folk som kan mer svarar, försvarar och debatterar mera.

Att polisanmäla är förresten en sak, men ingen har blivit dömd för brott vad jag vet. Slår vad om att det finns fler trad. hovslagare som blivit dömda för bristande hovvård. Ni som vet hur man kollar upp sånt, kanske kan.

//jenny

Senast ändrad av en moderator:

Det står teknisk doktor och hovslagare. Om det nu menas teknologie doktor så torde en teknisk doktorsgrad vara väl så relevant i hovsammanhang som en om flundrans bukhåla.
PL

Seriöst nu ni som verkar vara insatta. Är det så att Strasser menar att man istort sätt skall släppa ut hästarna i de fria och sen strunta i dom? Inte verka dom nte extra fodra dom och inte heller ta ut veterinär om det är behövligt?? Typ nån vildhästgrejs?!
Vad e skillnaden mellan AANCHP eller vad det heter och strasser då?? Och vad är skillnaden mot vanlig verkning.

Min ena häst har schivering och är i princip omöjlig att sko bak därför går han barfota där. Om hans hovar inte är trasiga eller behöver tas på annat sätt så gör inte hovis något. Skor vi enligt någon vildhästprincip då??:confused:

Penny_Lane skrev:
Seriöst nu ni som verkar vara insatta. Är det så att Strasser menar att man istort sätt skall släppa ut hästarna i de fria och sen strunta i dom? Inte verka dom nte extra fodra dom och inte heller ta ut veterinär om det är behövligt?? Typ nån vildhästgrejs?!:

Enligt Strasser så ska inte hästarna stå i box, utan ska ha möjlighet att vara i hage 24 tim. om dygnet för att få den rörelse som en häst behöver ha. Hästarna ska ha fri tillgång till grovfoder, behövs kraftfoder så ska det ges också. Hovarna ska verkas och inte alls lämnas vind för våg. Om hästen har behov av veterinärvård så ska den självklart ha det.

Ideaal skrev:
Enligt Strasser så ska inte hästarna stå i box, utan ska ha möjlighet att vara i hage 24 tim. om dygnet för att få den rörelse som en häst behöver ha. Hästarna ska ha fri tillgång till grovfoder, behövs kraftfoder så ska det ges också. Hovarna ska verkas och inte alls lämnas vind för våg. Om hästen har behov av veterinärvård så ska den självklart ha det.
Det som Ideal nämner är det ingen som anmärker på..

Det är Strassers fångbehandling och "speciella" verkning som kritiseras ..då det förekommit hästar som mått mkt dåligt pga smärta,spec då fånghästarna ..

Lilla Skutt skrev:
Det som Ideal nämner är det ingen som anmärker på..

Det är Strassers fångbehandling och "speciella" verkning som kritiseras ..då det förekommit hästar som mått mkt dåligt pga smärta,spec då fånghästarna ..

Tror väl knappast att det är någon som kan ha missat detta nu eller...

Risken är väl större att även det som av de flesta anses vara bra, åker ut med badvattnet också. På många håll (utom i Sverige då) anses Strasser ha bidragit till opinionsbildningen när det gäller hästhållning på ett mycket positivt sätt. Detta glöms tyvärr ofta bort när Strasser nämns i olika sammanhang.

Men Strassers ideer om allmän hästhållning är väl knappast ngt nytt, utom möjligtvis i att dom är så extrema o presenteras med ngn typ av "vetenskaplig" bevisföring (när det gäller skors totala skadlighet).
PL

peter_lundin skrev:
Men Strassers ideer om allmän hästhållning är väl knappast ngt nytt, utom möjligtvis i att dom är så extrema o presenteras med ngn typ av "vetenskaplig" bevisföring (när det gäller skors totala skadlighet).
PL

Du vet precis vad jag avser så därför tycker jag att ditt inlägg är enbart barnsligt.

Jag o många med mig anser att viktiga delar av strassers verkning är direkt skadlig. Skall vi då låta bli att kritisera henne för att andra delar av hennes uppfattningar är bra? O på vilket sätt skulle det vara barnsligt?
PL

peter_lundin skrev:
Jag o många med mig anser att viktiga delar av strassers verkning är direkt skadlig. Skall vi då låta bli att kritisera henne för att andra delar av hennes uppfattningar är bra? O på vilket sätt skulle det vara barnsligt?
PL

Kopierar mitt inlägg till Lilla Skutt då det tydligen gäller dig lika mycket:

Tror väl knappast att det är någon som kan ha missat detta nu eller...

Risken är väl större att även det som av de flesta anses vara bra, åker ut med badvattnet också. På många håll (utom i Sverige då) anses Strasser ha bidragit till opinionsbildningen när det gäller hästhållning på ett mycket positivt sätt. Detta glöms tyvärr ofta bort när Strasser nämns i olika sammanhang.

Om du inte förstår vad jag menar med detta inlägg så är vidare diskussion inte möjlig. Att många är negativa till strassertrimning och att det är just det som debatteras överallt just nu har väl knappast undgått dig. Men som Teskey säger så är Strassers "stora sak" hennes syn på hästhållning resten är bara detaljer som kommer att lösa sig framöver (personal comunication).

(Knapplån) Heja Ridsport, heja SLU, heja veterinärer och hovslagare, heja Strömsholm, heja Svenska ridskolor!!!!!!!!!!

Med andra ord: Jag gillar vedertagna metoder och beprövad hästskötsel. Blir faktiskt mörkrädd av Strassermetoder, hästpratare, håranalyser och annat liknande...

Go' Jul!

Det du kallar detaljer tycker jag är viktigt.
Dom här små detaljernas skadlighet är Teskey ute efter att bevisa.
PL

Små detaljer som att ngn tjänar storkovan på att skicka ut en massa mer el mindre okunnigt folk folk över världen med en skadlig verkning är inget bara man har rätt grundinställning!!
PL

Senast ändrad:

ako skrev:
Jag gillar vedertagna metoder och beprövad hästskötsel. Blir faktiskt mörkrädd av Strassermetoder, hästpratare, håranalyser och annat liknande...

Go' Jul!

Stenhårt. Kör på det som alla gjort i alla tider...Låt inte kvinnor ha egendom, jaga räv med hundar för ditt höga nöjjes skull, tortera och avrätta folk som inte tror på den "allmänna" teorin...Jorden är platt, eller hur var det? :devil::crazy:

"Att det inte finns några kättare är bara ett bevis på att det inte finns någon som tänker"
/Okänd

"Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in anything simply because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything simply because it is found written in books.
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.

But after observation and analysis, when you find that anything agrees with reason and it is conducive to the good and benefit of one and all, then accept it and live up to it.”
/Buddha

en snabb översättning:
"Tro inte på någonting bara för att du har hört det.
Tro inte på någonting bara för att många pratar om det.
Tro inte på någonting bara för att det finns nedskrivet.
Tro inte på någonting bara för att gamla och visa säger att det stämmer.
Tro inte på tradititoner, de är nedärvda och förvrängda i många generationer.

Men efter observation och analys, när du hittar någonting som överensstämmer med logik och leder till allas nytta och välmående, acceptera det och lev upp till det."
/Budda

att det finns flera stora ridskolor i landet som har fullt fungerande strasserverkade hästar kanske du inte visste? :angel:

/Migo
Med tre glada, friska och aktiva strasserverkade hästar på lösdrift.

Lånar...

Afrodite skrev väl i barfotaforumet att en SHP hade fått kommentera innehållet i artikeln och ändrade på mkt som var fel ang Strassermetoden. Detta togs det sedan noll hänsyn till och inget ändrades av de fel som SHP:aren anmärkte på. Ja, det verkar ju vara väldigt seriöst. En mer partisk tidning får man väl leta efter. Den styr också helt över tävlingsintresset och det är tydligt att där handlar allt om att vinna vinna och vinna. Och så pengarna förstås. Är väl knappast många tävlingsryttare som skulle låta sina hästar vara hästar, dom är ju vinnarmaskiner.

Oseriöst att tro på det en sådan tidning skriver. Är ju som att tro att en skvallerblaska har rätt ang kändisarnas privatliv. Men, man tror på det man vill tro på och ser det man vill se..

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 404
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024