Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Faktum är att det finns ett mkt stort antal väl genomförda undersökningar som visar att stallvistelse är en statistiskt starkt säkerställd risk för att utveckla kolik, lungproblem och hältor även för högpresterande hästar. Ju längre stallvistelse per dag desto större risk för alla dessa tillstånd.

Ju större flock hästen gick i desto mindre risk för hälta visade en studie.

Det var så många studier – flera hundra – att jag inte kan skriva dem här. Man kan googla på risk factor + equine + colic/respiratory resp lameness så kommer de fram.

Däremot finns inte en enda studie som visar att skor skulle vara en risk för ngn sjukdom. HH

Migo skrev:
jasså, och hur vet du det? Själv har jag kontakt med de flesta av dem via min SHP:are. De får instruktioner på sin utbildning att bara ya sig an hästar som har optimala förhållanden. dvs. inte sånna som står på box etc...
Men du kanske vet mer om vad de gör än vad de själva vet?
/Migo

Därför att jag vet minst två stycken som har strasserverkade hästar, och de går inte på lösdrift. Och det verkas av en sk certifierad som finns med på listan, därför vet jag det.

Penny_Lane skrev:
Eee jo men vi har oxå lite olika raser på våra hästar eller hur.

Hade jag haft islänningar har jag antagligen haft dom på lösdrift tänk så mkt tid de skulle sparat..:D

Men nu har jag inte de. Mina hästar är klippta= dom fryser när det är kallt. Hästarna behöver vara vakna på dagen och sova på natten I hagen gör hästarna tvärtom om dom går ute dygnet om.

Har man hästar på lösdrift så är det svårare att kontrollera vad dom egentligen äter. Har man tävlingshästar är det viktigt att hålla koll på vatten och matintag för att se om något är fel. Tro mej jag märker och noterar minsta lilla.

Ja någon tid sparar man inte på lösdrift, i varje fall inte om man sköter den. Är det däremot icke skött, då sparar man ju tid.:angel:

Jag har också klippta hästar, trots att de går ute mycket. det underlättar lixom när hästen skall torka snabbt, speciellt när stallet inte är så varmt.

Har också tävlingshäst, och förutsatt att ingen fodrar utöver vad vi kommit överens om så vet jag precis vad hästen får i sig.

Penny_Lane skrev:
Travhästar ja..
Jag pratar om halvblod hästar som hoppar och går dressyr. Där är det nog inte någon som kän nämna en ryttare som har sina hästar på de sättet..

Skulle det göra skillnad då menar du, du frågade efter EN tävlingshäst och fick en hel bunt. Fö är det inte många år sedan en känd dressyrryttare fick på skallen för att dennes hästar fick gå ute mycket. visserligen inte lösdrift, men utegång längre än installning. Vilket ramaskri det skulle ha blivit i hästsvergie, om pållarna fått gå på lösdrift också.:angel:

Mike skrev:
Allt det där är BULLSHIT!

Min syster, som jag inte är riktigt överens med, får sina hästar S-verkade av certifierad SHP.
Min syster uppfyller inte de kraven på hästhållning, men SHP 'cashar' glatt in ändå...............

Och detta är inte någon pajkastning, det är en reell bild av hur det fungerar.
Eller som jänkarna säger: Monery talks, bullshit walks!

SHP talar rakt av för min syster att hon behöver inte anamma allt, så länge hon anlitar h*n så kommer hästarna att vara fino.

Jag blir mörkräddm och min syster han börjat dra öronen åt sig.

Shp hade inte talat om för minsyster att SHP var utom ansvar beträffande djurskydd, eftersom min syster är ansvarig för sina djur.
SHP har inte heller någon ansvarsförsäkring.
Systers försäkringsbolag (Agria) ersätter inte skador orsakade av SHP, eller skador som blivit förvärrade av att syster sökt xSHP i st f vet.

Enligt SHP är allt detta inget problem, eftersomj hon talat om för min syster följande:
Citat": 'så länge jag verkar din häst blir den inte sjuk eller skadad'

Seriöst, jajamen!

/Mike - Fortfarande hovslagarlärling med barfotahästar, som är öppen för nyheter, men allergisk mot fundamentalister

kan du PM:a mig namnet på den SHP:n?

:smirk: Samtliga ni visat bedriver lösdrifter av UNGHÄSTAR inte tävlingshästar i verksam ålder.
Jag kan dessutom garantera att minst en av de ni skrev om INTE har sina tävlingshästar på lösdrift har sett stallet själv..

Jag fick en hel hög med tävlingsryttare som har sina unghästar på lösdrift. O de har jag aldrig sagt något om. Jag tror int helena hugosson har Tornecsh eller elmshorn på lösdrift. det kan jag nästan garantera att hon inte har. :rofl:

Sen vad gäller min häst så tycker jag 1 att ni inte skall dömma utan att veta hela bakgrunden till hans probelm och 2 va inte så förbannat naiva.

Min häst föddes upp i Tyskland på lösdrift. han togs in som 5 åring och reds in tävlades och kvalade till scandinavian open. (hästen är 176 hög och grov som få) han skulle därefter säljas till USA men spatt i höger bakben hittades. Då blev han såld genom en mängd hästhandlare till sverige och slutligen fick jag honom för han skulle slaktas. Jag har tagit mej an honom gett honom den bästa hovvården för hans del gett honom de finaste och bästa veterinärerna. Alla som sett honom när han kom och nu tror inte det är samma häst. Inte ens hans gamla ägare känner igen honom.
Att säga att han skulle må bättre av att gå på lösdrift utan skor visar hur lite ni egentligen begriper om honom. Veterinärer har i alla dagar sedan jag köpt honom sagt Ha honom alltid skodd med ringskor runt om. Det avlastar hans ben en smula. Tro mej jag tror lätt mer på Jonas Tornell och andra veterinärer i hans klass än på ett gäng bukefalosar med skugsmullehästar..:smirk:

Toffel skrev:
Du gör självklart som du vill med dina hästar, har inte sagt annat. Men ville gärna upplysa om vad du utsätter dom för. Du värdesätter prestation före välbefinnande och det gör verkligen inte jag. Sedan har jag sett att frågan om lösdrift eller ej har ställts till tävlingsryttare här på forumet och det är ett flertal tävlingsmänniskor här som har sina hästar på lösdrift. Finns inget som säger att en häst som lever onaturligt och fysiskt ohälsosamt skulle prestera bättre, varför skulle den det?

Jasså o blir utmålad som djurplågare av värsta modell.

Nämn en tävlingsryttare här inne som kan bevisa sina meriter som hoppat högre än 1 meter som har hästarna på lösdrift. :smirk: De e inte tävling de e hobby i alldra största grad.
Jag har haft min häst i 3 år nu. På dessa tre åren är detta första skadan. Och då har han ändå gått hårt. Så som jag ser det är det en frisk och sund häst. Det kan veterinären hålla med om. Senast igår på återbesöket sa veterinären. Fan va fin han e, den kommer du ha mkt glädje av.
Men de e klart skall nog säga åt honom att han har fel. Nu skiter vi i behandlingar som kommer kosta typ 10000 kr och släpper honom på lösdrift istället. Skor de behöver han inte heller ha. Tänk vad bra och billigt.. :smirk:

Fan, det låter som ni är med i en sekt :D

Nämen skämt åsido: det är väl ingen som inte förespråkar naturlig hälsa för våra hästar. Artikeln var väldigt kritisk det håller jag med om, men fokuset var ju runt att rida vansinnigt ömfotade och halta hästar, och att tro att det bara är att köra vildhäst metod trots att vi ju använder hästarna på ett helt annat sätt (tex rider dom :angel: )... Plus att rida en fånghäst med akuta symptom är väl inte direkt ideal.

Penny_Lane skrev:
Jag fick en hel hög med tävlingsryttare som har sina unghästar på lösdrift. O de har jag aldrig sagt något om. Jag tror int helena hugosson har Tornecsh eller elmshorn på lösdrift. det kan jag nästan garantera att hon inte har. :rofl:

Sen vad gäller min häst så tycker jag 1 att ni inte skall dömma utan att veta hela bakgrunden till hans probelm och 2 va inte så förbannat naiva.

Min häst föddes upp i Tyskland på lösdrift. han togs in som 5 åring och reds in tävlades och kvalade till scandinavian open. (hästen är 176 hög och grov som få) han skulle därefter säljas till USA men spatt i höger bakben hittades. Då blev han såld genom en mängd hästhandlare till sverige och slutligen fick jag honom för han skulle slaktas. Jag har tagit mej an honom gett honom den bästa hovvården för hans del gett honom de finaste och bästa veterinärerna. Alla som sett honom när han kom och nu tror inte det är samma häst. Inte ens hans gamla ägare känner igen honom.
Att säga att han skulle må bättre av att gå på lösdrift utan skor visar hur lite ni egentligen begriper om honom. Veterinärer har i alla dagar sedan jag köpt honom sagt Ha honom alltid skodd med ringskor runt om. Det avlastar hans ben en smula. Tro mej jag tror lätt mer på Jonas Tornell och andra veterinärer i hans klass än på ett gäng bukefalosar med skugsmullehästar..:smirk:

Var hittar du att jag påstått allt detta?

När det sen gäller just uttrycket skogsmulle häst, vad vet du om vad som döljer sig bakom ett nick. Kanske är din häst också en skogsmulle, trots att du inte själv kanske vill se det så.

Tänkte på vad din veterinär sa när du inte ville ha hästen ute, inte ens i en liten sjukhage, för han blir stressad då. :rofl: :rofl:

Penny_Lane skrev:
Då sa han vad tycker han om o va inne då??

Låter nästan som det var veten på ATG-kliniken i Malmö som sa det, det är han som har skrivit artikeln om lösdriften .... men vad vet veterinärer om hästar egentligen ...:angel:

Men du åker väl knappast till ATG i Malmö, där kommer bara trav och galopphästar in, hörs ju på namnet :cool: Såna hästar som tål att gå på lösdrift, you know.
Halvblod är ju en heeeelt annan ras :devil:

Senast ändrad:

Toffel skrev:
Det förvånar mej inte ett dugg att en av dina hästar nu är sjuk och måste behandlas samt har "specialskor". En typiskt koncekvens av onaturligt leverne samt skoning. En häst med dessa skor har så dåliga hovar att den säkert knappt skulle kunna gå utan och det tyder endast på att hovarna är mkt sjuka och enligt mej är detta en halt häst. Du kommer garanterat få mer och mer besvär med hovarna på denna häst och tillslut fungerar inte dessa symtombehandlande och döljande skor och hästen blir halt.

Är det här något du kan styrka, eller bara din personliga åsikt? Dvs, är det fakta?

Ligger väl på ungefär samma nivå som dom andra där T försöker agera strasserföreträdare dvs tomt skitsnack dessutom i det här fallet ett otrevligt personligt påhopp.
PL

En liten fråga? Om man har travare och galoppörer på lösdrift kommer det då aldrig att hända att de dör knall och fall på tävlingsbanan?

hofi skrev:
En liten fråga? Om man har travare och galoppörer på lösdrift kommer det då aldrig att hända att de dör knall och fall på tävlingsbanan?
Vore väl ett önskeläge:D ....men jag tror inte att det har med det att göra...Det räcker ju med en hjärtmuskelinflammation för att det ska få ett ödesdigert resultat eller en medfödd skada på andnings- och cirkulationssystemet

Vad har du för kvalikafioner som kan uttala dig på det sättet om en av Penny_lanes hästar? Du är ute på mycket djupt vatten när du gör sådana uttalanden. Jag hoppas att du har minst en veterinärexamen.

Fast enligt toffel så är det ju den ända orsaken att hästarna stått på stall. Ska bli mycket intressant att höra vad hon har för svar.

hofi skrev:
Fast enligt toffel så är det ju den ända orsaken att hästarna stått på stall. Ska bli mycket intressant att höra vad hon har för svar.
Många inom vissa läror inbillar sig att vildhästar inte dör:eek: :crazy: :cool: ...men vi är ju några som känner till verkligheten.:cool:

Det ligger mångt och mycket i det du säger.. men en del reagerar jag på...

Xara skrev:
Jag tycker det är konstigt att många blir upprörda av att en del vill verka sina hästar själva och därför går en kurs. Och vad är det för fel om man dessutom spar pengar på det.

Att gå en kurs avsedd för att kunna verka sin egenhäst som redan har en fungerade barfotahov är det nog inte jättemånga som invänder mot. Dessa personer blir på kurserna också rekommenderade att regelbundet ta ut en utbildad som kontrollerar om ägaren verkat knasigt..
De personer som bara går en helgkurs och sedan anser sig färdiga att ta sig an andras hästar och börja plocka av skor och grejer... DÄR ligger det stora problemet..

Xara skrev:
Lösdrift tex är både tidsbesparande och framförallt hästvänligare.

Som många andra säger här.. det är nog inte direkt tidspersparande, men förmodligen hästvänligare! ;)

I övrigt :bow: :bow: :bow: till ditt inlägg!

/K.A

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar