Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Penny_Lane skrev:
Jag fick en hel hög med tävlingsryttare som har sina unghästar på lösdrift. O de har jag aldrig sagt något om. Jag tror int helena hugosson har Tornecsh eller elmshorn på lösdrift. det kan jag nästan garantera att hon inte har. :rofl:

Sen vad gäller min häst så tycker jag 1 att ni inte skall dömma utan att veta hela bakgrunden till hans probelm och 2 va inte så förbannat naiva.

Min häst föddes upp i Tyskland på lösdrift. han togs in som 5 åring och reds in tävlades och kvalade till scandinavian open. (hästen är 176 hög och grov som få) han skulle därefter säljas till USA men spatt i höger bakben hittades. Då blev han såld genom en mängd hästhandlare till sverige och slutligen fick jag honom för han skulle slaktas. Jag har tagit mej an honom gett honom den bästa hovvården för hans del gett honom de finaste och bästa veterinärerna. Alla som sett honom när han kom och nu tror inte det är samma häst. Inte ens hans gamla ägare känner igen honom.
Att säga att han skulle må bättre av att gå på lösdrift utan skor visar hur lite ni egentligen begriper om honom. Veterinärer har i alla dagar sedan jag köpt honom sagt Ha honom alltid skodd med ringskor runt om. Det avlastar hans ben en smula. Tro mej jag tror lätt mer på Jonas Tornell och andra veterinärer i hans klass än på ett gäng bukefalosar med skugsmullehästar..:smirk:
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

det är klart att om man har en häst med speciella skäl så ska man anpassa dess miljö efter dess behov.
men en frisk vanlig häst mår bara fint av att vara ute i luften .
våra hästar går in vid dåligt väder o är ute vid bra väder !

Senast ändrad:

Mia_R skrev:
Nja, intressantare och intressantare? Jag är mkt förvånad att "Eternellen" öht publiceras med tanke på allt dravel hon skriver. :crazy: Otroligt sopig "journalist"! Hennes alster kan väl knappast användas i en debatt om barfotahovars vara eller icke vara? :eek:

:bow:

Jag har under flera års tid varit förvånad över det utrymme hon givits på Aftonbladets hemsida. Hon verkar mest vara ute efter att synas och framstår sällan som särskilt påläst..

Det är väl bara att titta på alla problem folk har med sina hästar men som hela tiden bortförklaras genom andra saker som ridning, dålga sadlar etc.. Säger inte att dessa saker inte kan påverka negativt. Men då måste det vara väldigt många dåliga ryttare med noll känsla för om sadeln passar eller ej i vårt land.

Det är aldrig någon som pratar om VARFÖR så många hästar har problem. Inte vad jag ser och hör iaf. Till skillnad från dom flesta som tycker att symtombehandling är jättebra bara för att det är så, så ville jag tänka längre och fann då Strassermetoden, men jag har inga bevis utan detta är det jag ser som det logiska. Jag har inte menat att "attackera" Penny L peronligen utan de problem som denna person visar sej ha med sin häst och hur hästhållningen är är beklämmande och allt för vanligt. Det blev ett ex och inte menat som ett påhopp.. (Svarar flera inlägg nu märker jag)..

Men kan väl säga så här då, kom tillbaka om några år så får vi se hur den hästen mår då. Har den samma skor och verkning fortfarande och är den frisk i kroppen i övrigt? Isf grattis för då har symtombehandlingen fungerat för den hästen så den inte känner smärta. JAG anser inte att en häst som måste ha skor och i synnerhet ringskor är frisk i sina hovar. JAG anser att dessa hovar är i så dåligt skick att man måste dölja problem genom att vidta sådana åtgärder som ringskor när man inte vet hur man ska få hästen frisk utan.. Men visst, detta är inte det tradionella sättet att se på saken och eftersom folk blir stötta så fort man inte följer mönstret så lägger jag ner detta nu. Leder ingenvart ändå..

P.S Står mkt skit i artikeln i ridsport minsann. Mkt som inte alls är sant och det ger verkligen inte en rättvis bild av metoden.

Såg förresten en till artikel i samma tidning om ett möte med vet och hovslagare där en engelsk hovslagare kom med ett "Strasserskämt" och tänkte direkt "ja, det var väl seriöst av denne, mkt seriöst." Så fruktansvärt barnsligt, som taget ur sandlådan och i precis samma anda som flera här på forumet.

Det talades om hästar som hade så ont att dom inte kunde gå eller låg ner och svettades av smärta osv.. Trevligt att dom alltså har sett en SHP verkad häst som betett sej så. Och varför har isf inte dessa SHP:are blivit både anmälda och dömda med så grova "bevis" på djurplågeri? Det står inget om när, var och hur detta gått till och att det skulle vara en SHP:are bakom dessa fall eller hur? Sedan visas en häst som har mkt fula spruckna hovar som ex på hur en vild häst skulle slita sina hovar och att detta är resultatet av en verkning enligt en barfotametod, hallå? Ser inte vem som helst det löjliga i detta. Vart har man hittat denna häst och fotat dessa hovar.

Sedan ex med en fånghäst med mkt vanvårdade hovar, där t.o.m tidningen erkänner att det inte är en SHP fullt ut som verkat hovarna på den hästen, ändå tas det som ett ex på vad en SHP skulle göra. Jag fick mej iaf ett gott skratt efter den artikel för alla osanningar och hur dessa presenterades var ganska komiska...

Det är inlägg som t ex dina som är så SKRÄMMANDE, att ni faktiskt inte ser hur allvarligt det är ur djurskyddssynpunkt för hästarna när folk som inte har tillräcklig adekvat utbildning börjar experimentera själva med sina - och andras - hästar. All kritik mot er metod skrattar ni åt och tar inte till er på minsta vis, ni bara kör på trots att hela veterinärkåren är i uppror (och hovslagarkåren oxå för den delen). Ni kan av någon outgrundlig anledning MER än de!
Strassers citat är väldigt talande för er alla: The research doesn´t matter, what matters is what I have done.

Vem har lyckats hjärntvätta er så?:confused:

Naturligtvis kan hästar som ansträngs så mkt dö ändå om den inte är tränad rätt, har fel i kroppen/hjärtat i övrigt osv.. Men jag tycker inte att det låter det minsta konstigt att hästar som får störd cirkulation kan dö utav det vid såna enorma ansträngningar..

Har heller inte sagt att om man har hästar på lösdrift så kommer hästarna aldrig drabbas av sjukdomar eller dödsfall. Men utan skor och på lösdrift skulle man garanterat minska många problem som dagens hästar drabbas av. Eller tror du att tex uppstallning inte påverkar hästen negativt?

Vet du alltså hur den 2 åriga utbildningen till SHP ser ut?

Vem har sagt att det inte är skrämmande och fel att folk utan kunskap ger sej ut och kallar sej utbildad Strasserverkare som tar sej an hästar? Personligen tycker jag att man ska ändra på detta med helgkurser så att inte vem som helst ger sej ut och verkar.

Men samtidigt är det inte rättvist att döma seriösa utbildade SHP:are pga något som en helgkursare gjort. Men att kritisera dessa kurser förstår jag att man gör.

Men varför blir inte oseriösa hovslagare lika sågade? Varför talas det mkt lite om vad många fel veterinärer gör? Är det kanske pga att det varit så i många hundra år och tillhör det normala trots uppenbara brister? Strasser är väldigt ny med sina teorier jämfört med hovslagarteorierna. Så det är kanske naturligt att alla dagens sjukdomar och problem som hästar har ges mindre intresse när någon skiljer sej från det tradionella?

Det som skrämmer mej är att man utnyttjar hästen så till den milda grad som görs idag. När hästen blir dålig är det ofta så att det enda som är viktigt är att få hästen tillbaka på tävlingsbanan och man tänker inte alls på individen. Pengar och åter pengar styr och även veterinärer utsätts för denna press från hästägare och måste säga ifrån. Det är verkligen tragiskt hur sjuka många hästar är, hur många som behandlas och som avlivas. Och detta tycker du tydligen inte är skrämmande? Men det jag säger är skrämmande. Att jag valt en annan väg därför att mina hästar också varit fast i härvan av dåliga hästar men som nu mår bra.

Alla pratar om att det inte finns bevis för att Strasser har rätt. Finns det då bevis för att hon har fel?

Det finns vad jag vet inga som helst bevis för att det är ofarligt att ha hästar mkt på stall och inga bevis för att skoning är ofarligt och inte kan skada en häst i längden. Ändå stallar folk in sina hästar och skor dom (ofta fast det inte behövs) för att det bara ska vara så. Och sedan är det som sagt få som reagerar över hur hästarna har det idag. Så länge dom får smärtstillande så kan man göra lite som man vill med dom tydligen. DET tycker jag är skrämmande...

Alla pratar om att det inte finns bevis för att Strasser har rätt. Finns det då bevis för att hon har fel?

Å andra sidan är det kanske inte så att man vill upplåta sin häst som försökskanin, för att få reda på sanningen. Då kanske det känns tryggare för människor att använda sig av det som redan är beprövat.

Beprövat ja, men hur bra fungerar det då? Kan man säga att hästarna är helt friska och blir dom flesta hästarna helt friska? och varför är inte djurskyddsmyndigheten mer inne på hur hästar utnyttjas för männsikans höga nöjes skull. Och efter allt detta beprövande, varför har inte lagar på daglig utevistelse trädit i kraft för längesen?
Det är bara att följa upp alla skadade hästar eller hästar som måste ha "sjukbeslag" osv och se hur dom har det efter nåt/några år. Återställs dom flesta till helt friska och lever dom därefter friska?

Man kan hela tiden läsa om fall där hästen fått återkomma åtskilliga ggr till klinik och där det slutar med avlivning, är inte alls ovanligt, eller hur?

Mumin_79 skrev:
Maria Bäckström - svensk mästare i hoppning [2005-11-06] ... Lösdrift – alla
hästar mår egentligen bäst om de får ströva fritt dagarna i ända i en jättestor

QUOTE]
Kan bara upplysa om att Maria Bäckström INTE håller tävlingshästarna i lösdrift. Det är avels- och unghästar. Unghästarna stallas in när de ska ridas in. De flesta tävlingshästarna går inte ens i hagen under dagen utan rids och går i skrittmaskin.

Så du menar alltså att alla hästar är sjuka som går med skor? Eller för den delen även de som går barfota men verkas av te x en hovslagare? Hur vet du att te x mina hästar är sjuka? Har du sett dem?

Man kan hela tiden läsa om fall där hästen fått återkomma åtskilliga ggr till klinik och där det slutar med avlivning, är inte alls ovanligt, eller hur?

Svar ja, men hur kan du vara så säker på att detta enbart har med skorna att göra?

Du behöver nog lära dig en del om skoning innan du utalar dig. Ringsko är ett sjukbeslag. Om du läser vad Penny_Lane skriver så används skon i detta syfte.
Nej jag tror inte att det på verkar hästen negativt att stå inne. Då menar jag inte att hästen ska stå inne 24 timmar om dygnet. Givetvis ska hästen gå ute på dagarna. Hästar som går på elitnivå skulle inte kunna prestera som dom gör om de mår dåligt.

Toffel skrev:
Beprövat ja, men hur bra fungerar det då? Kan man säga att hästarna är helt friska och blir dom flesta hästarna helt friska? och varför är inte djurskyddsmyndigheten mer inne på hur hästar utnyttjas för männsikans höga nöjes skull. Och efter allt detta beprövande, varför har inte lagar på daglig utevistelse trädit i kraft för längesen?
Det är bara att följa upp alla skadade hästar eller hästar som måste ha "sjukbeslag" osv och se hur dom har det efter nåt/några år. Återställs dom flesta till helt friska och lever dom därefter friska?

Nu finns det hästar som av arv inte håller varken barfota eller med skor. Många lyckas man hjälpligt få att fungera...Dessa hästar skulle i vilt tillstånd dukat under och inte fått sprida sina gener vidare med dåligt underlag. Att många hästar går med sjukbeslag ska ställas mot antalet som inte gör det och då kommer vi till en procentuell siffra (som jag inte har) som inte är så stor i sammanhanget. Många skador är förvärvade genom användningen eller genom miljön (spiktramp med efterföljande inflammationer etc.) Att generellt påstå att det är skornas fel och de traditionella hovslagarna duger inte. Man måste ha bättre på fötterna innan man slänger ur sig sådana påståenden.
Strasser har inte visat några vetenskapliga forskningsresultat annat än på fiskar. Jag lyssnar gärna och är öppen för nya rön...men jag köper inte allt och innan jag låter någon SHP:are gå lös på mina hästar ska den vetenskapliga biten vara bra mycket mer fastställd och erkänd internationellt.

Jag har hästarna barfota för att dom kan vara det. Minsta lilla någon av dom visar att det inte fungerar åker skorna på. Jag har alltid haft traditionell hovslagare och inget i denna debatt har fått mig att vilja söka någon annan. Tilläggas kan att jag haft häst på samma sätt i 30 år.
:cool:

Tabitha skrev:
:bow:

Jag har under flera års tid varit förvånad över det utrymme hon givits på Aftonbladets hemsida. Hon verkar mest vara ute efter att synas och framstår sällan som särskilt påläst..

Som kvällstidningsjournalister i allmänhet, med andra ord... :angel:

Toffel skrev:
Det finns vad jag vet inga som helst bevis för att det är ofarligt att ha hästar mkt på stall och inga bevis för att skoning är ofarligt och inte kan skada en häst i längden. Ändå stallar folk in sina hästar och skor dom (ofta fast det inte behövs) för att det bara ska vara så. Och sedan är det som sagt få som reagerar över hur hästarna har det idag. Så länge dom får smärtstillande så kan man göra lite som man vill med dom tydligen. DET tycker jag är skrämmande...

Men du har bevis för att det är farligt? Jag vill gärna se dem.

Vem är du att komma och påstå att mina hästar är skodda och står uppstallade under natten "för att det bara ska vara så"? Vad vet du om mig och min hästhållning och mina värderingsgrunder? Hur f*n kan du vara så fräck och ta för givet att mina hästar mår dåligt!!!? :mad:

snigelfarmor skrev:
Sen tackar hon xxxxxx, som INTE är hovslagare tydligen. Och vad är "teknisk doktor" ? Han sysslar ju en del med smide..kan det vara det hon syftar på? //jenny

Personen hon tackar utövar hovslageri här i mina trakter, och han är oerhört skicklig- utbildad eller ej. I samma nummer av Ridsport, på sidan, står det f ö om hur han varit i England och hållit föredrag om korrigering av fölhovar vid en stor sammankomst som anordnades av engelska veterinärer och hovslagare.

Immer

Immer skrev:
Personen hon tackar utövar hovslageri här i mina trakter, och han är oerhört skicklig- utbildad eller ej. I samma nummer av Ridsport, på sidan, står det f ö om hur han varit i England och hållit föredrag om korrigering av fölhovar vid en stor sammankomst som anordnades av engelska veterinärer och hovslagare.

Immer

På sidan 55, skulle det stått...

Som sagt att ha kunskaper om hur krafter fungerar kan aldrig vara fel i hovsammanhang. Detta verkar strasser o hennes lärjungar ha noll koll på.
Men så blir det väl när pengar(övertygelse???) är viktigare är dokumenterad kunskap.
PL

snigelfarmor skrev:
Sen tackar hon xxxxxx, som INTE är hovslagare tydligen. Och vad är "teknisk doktor" ? Han sysslar ju en del med smide..
//jenny

Han är i alla fall så mkt hovslagare att han vann SM i hovslageri i år och "teknisk doktor" kan vara väldigt mkt typ inom rörelse mekanik. Dock inte i detta fall på fisk.

Toffel skrev:
. Jag fick mej iaf ett gott skratt efter den artikel för alla osanningar och hur dessa presenterades var ganska komiska...

Ja nån äkta djurvän det kan du då INTE vara!!
:devil:
Hur fan kan man tycka att ridsports artikel var rolig??:eek:
Jag tycker du skall vara upprörd över de fall där hästar farit så illa,vilket det finns bevis för..
Inte lägger nån energi på att polisanmäla fall där hästarna mår bra?
Eftersom det enligt strasserhemsidor förekommer att fånghästar göms undan för "oförstående grannar och djurvänner " så är det ju troligt att många fall inte anmälts eftersom bara ägaren och SHParen sett häststackarna..:cry:

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!