Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

hofi skrev:
Jag som faktiskt har mina hästar som vildhästar bara för att jag vill ha dom så länge som jag lever. Sen när jag dör ska de stallas in och dö de åxo.:cool:
Ja så tänkte jag åxå göra!! Och så kommer någon här och påstår att dom dör:eek:

I dagens tekniska samhälle är det så att om våra föl eller för den delen, vuxna hästar blir sjuka, så tar vi dom till veterinären eller till djursjukhuset. Därför överlever dessa " svaga" individer. Vi avlar på dom och inte minst vi rider på dom, vi kanske till och med tävlar på dom. I det vilda skulle rovdjuren äta upp dom.
Dessa "svagare" individer kanske har genetiskt svagare hovar. Ska de ändå plågas och då gå utan skor?
OBS. Detta är inget påhopp på veterinärer eller kritik mot att rida på f.d. sjuka hästar. Jar har själv haft hästar som har blivit väl behandlade av veterinärer.

Jo helt rätt, men hur många har dåliga hovar med anledning av att de står på inte optimalt underlag och/eller inte rör på sig ordentligt. Faran är bara att man kanske tror att det är ärftligt när det egentligen skulle kunna gå att åtgärda och därigenom inte försöker komma på varför och därmed ha en chans att åtgärda problemet.
Bara en tanke....man ska alltid fråga sig varför...;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Du har helt rätt här. Självklart ska man hålla djuren i så bra miljö som möjligt...men man får inte generalisera och blunda för det faktum att vi håller hästar vid liv (och som fungerar utmärkt och framgångsrikt) som i vilt tillstånd skulle dukat under.:cool:

Nu sitter jag på jobbet, så jag kan inte skriva den exakta meningen som stod i Ridsport.
Men det var i allafall ngn som påstod att hästen trots att den efter flera månader (eller var det år?) var så ömfotad att den haltade, fortfarande var inne i ngn sorts härdningsprocess, så det var bara att lugnt rida vidare.
Det stod i artikeln, kan du inte läsa? :confused:

I min värld rider man inte halta hästar! En gammal häst kan ju på ålderns höst kräva en längre framskrittning, vilket jag tycker är ok. I övrigt rider man inte halta hästar! Så hästar som är ömfotade så de haltar, de ska ha skor i min värld!
Ngn sorts härdning är ok, om man bara rider väldigt lugnt i skritt, och hästen efter ett par veckor visar sig markant mkt mindre ömfotad.
Men annars så har utveckligen nått så långt att hästar behöver inte lida i onödan och gå och halta när det finns skor!

Nä, tyvärr har jag inte läst artikeln.
Håller helt med dig och säger dessamma, man ska inte rida en hovöm häst så som artikeln tydligen låter det påskina.

Och som jag sa: vems sanning är det? Något nån har hört, påhittat eller vad?
Tror du på allt som skrivs i aftonbladet? Eller ännu värre, vår lokaltidning som jag åtminstone trodde representerade god journalistik kan inte heller skriva rätt i sina artiklar.
/T

Nu har jag långt om länge läst artiklen.

Jag är chockad. Mest upprörd eller förbannad är jag över att de som är främst inom SHP i sverige Och AAnhcp I sverige är folk som uppenbarligen inte har någon gedigen grund att stå på. Om en utbildad hovslagare skulle vidare utbilda sig till SHPare så hade det varit en annan sak. Men av de som artiklen tog upp så var de ju Ove Lind som inte hade någon hästbakgrund alls. Och Ceceilia Sand (?) som haft ett uppehåll på X antal år och sedan börjat rida igen och annammat denna verkningsform. Om man ridit på ridskola som barn och sedan haft ett uppehåll så är väl frågan om hur pass mkt man egentligen kan. (inget ont om ridskole ryttare) Men hur många tjejer i 15 års åldern som rider på ridskola får vara med o besöka veterinären, hovslagaren ha det övergripande ansvaret om en häst?

Om AANCHP aktiva verkare i sverige först hade utbildat sig till Hovslagagare antingen genom lärlingssystemet hos en hovslagare som får lov att utbilda eller genom att ha gått i Skara eller annan liknande utbildning först. Och därefter utbildat sig till AANHCP hovslagare elle förlåt verkare. :smirk: Då hade jag inte sagt så mkt.
Kan tänka mej att det som alltid är lättare att hjärntvätta en okunnig dum människa än en välutbildad och skolad människa. Jag antar vidare oxå att dessa "verkare" har ett tämligen välsmort munnläder och att de har en otrolig förmåga att sälja sin version av sanningen. Att som vissa påstå att hästar INTE blir halta och INTE blir sjuka bara de går på lösdrifter och skos enligt "deras" metod är upprörande.

Nä fram för mera granskning. Och förbjud all form av verkning hos icke godkända hovslagare AANHCPare och SHPare. Låt alla som skall sko först utbilda sig enligt vanlig traditionell skoning och sedan vidareutbilda sej till ex SHP. Eller ta efter Englands hårda krav. varför skall Sverige som påstår sig vara ett så framstående hästland med så mkt kännedom och tankar om hästars utevistelse och fodring helt plötsligt skita i hur hästarna står??!! Varför skall vi vara hästlängder efter ett land som England när vi påstår oss vara så långt före..
Nä väckarklocka till alla SHP och AANHCP anhängare.

Penny_Lane skrev:
e Och AAnhcp I sverige är folk som uppenbarligen inte har någon gedigen grund att stå på.Men av de som artiklen tog upp så var de ju Ove Lind som inte hade någon hästbakgrund alls. Och Ceceilia Sand (?) som haft ett uppehåll på X antal år och sedan börjat rida igen och annammat denna verkningsform. e.

Måste visserligen försvara en del här! Som UTBILDAD hovslagare är jag i botten fotograf/redaktör alltså journalist som omskolat mig. Jag har heller ingen hästbakgrund innan ajg började sko för en del år sen. Men jag anses ok att hålla på med hästar? Tror säkert att det finns en del hästmänniskor som har "hästbakgrund" som har mer koll på vissa saker om hästen än mig!
Och som fd journalist tycker jag att artikeln lämnar en hel del att önska ur pressetisk synpunkt, tex man har inte ens låtit de uthängda personerna ge sin syn på saken. Och vad har Ove Linds bakgrund som kylskåpssäljare(eller vad det nu var) att göra med det här? Om han har vidareutbildat sig till "Hästkunnig" senare i livet? KAn hålla med om att CAlle Sands åsikter som både lekman OCH hästallergiker inte kan räknas in i bilden. Men Cecilia har de facto gått en 2årig utbildning, visserligen en utbildning som ingen vet vad den går ut på.
Det finns gott om klantiga hovslagare, det är jag den förste att skiva under på, men även barfota-verkare som aldrig borde satt sina knivar i en hov...
Ödmjukhet tackar!
Ove Lind får inte lov att annonsera i Ridsport-tidningen, men redaktionen ägnar sig gärna åt att hänga ut honom och svartmåla honom.
Obs att jag inte är just hans största fan, har inte ens träffat karln, men rätt ska vara rätt i en tidningsartikel som får så pass stora konsekvenser.

Det är ju härligt att jag som är anhängare till AANHCP måste syna detta kritiskt men du säljer artikeln med hull å hår som endast är ren blaska!

Ql tycker jag är att Ove Lind inte hade hästbakrund, tror inte han skaffade hästar bara för att han fick en fix ide om att verka barfotahästar...

Jag tycker nog att hästbakgrund har en stor betydelse. Speciellt som OVe Lind ger sig ut o predikar sina läror runt om i sverige.
Likaså Cecilia Sand. Tycker inte att hon borde få sko om det inte går att visa vad hennes tvååriga utbildning innebär.

Hade ni tyckt det var lika okey om det visar sej att Cecilia Sand varit 2 år på Tenneriffa och när hon kommit hem "påstått" att hon gått en kurs. Det verkar ju inte som att det går att bevisa att hon verkligen gått en kurs lika lite som det går att bevisa vad kursen egentligen går ut på.

Jag vet oxå att det finns många klantiga hovslagare i krokarna. Kan namnge ett dussintal som inte borde få sko. Men de e därför som SHF finns. Om man nte är nöjd borde de vara att bara anmäla dit. Dessutom har de flesta hovslagare en ansvarsförsäkring.

Ove Lind får inte lov att annonsera i Ridsport-tidningen, men redaktionen ägnar sig gärna åt att hänga ut honom och svartmåla honom.
Obs att jag inte är just hans största fan, har inte ens träffat karln, men rätt ska vara rätt i en tidningsartikel som får så pass stora konsekvenser

Personligen tror jag inte att de e många som tidigare varit positiva som blir negativa av den artikeln. Det är väl bra att det diskuteras eller är era läror så "untouchable" (stavas)
att ingen någonsin har rätt att ifråga sätta dom?

Jag vet inte om Ridsport förbjuder Ove Sand att annonsera men efter att ha sett annonser som han har haft är jag glad att han inte får annonsera.

Jag förstår fortfarande inte hur någon som inte har någon som helst hästbakgrund kan bli guru trots sin brist på kunskap. :eek:
Hurvida du har någon kunskap eller ej låter jag vara osagt. Men jag kan säga att du med alldra största sannolikhet aldrig kommit innan för dörrarna i mitt stall utan en fullständig utbildning och en gedigen hästbakgrund. Tyvärr det är som dom säger.. Ingen hov..ingen häst...

Cecely skrev:
Det är ju härligt att jag som är anhängare till AANHCP måste syna detta kritiskt men du säljer artikeln med hull å hår som endast är ren blaska!

Ql tycker jag är att Ove Lind inte hade hästbakrund, tror inte han skaffade hästar bara för att han fick en fix ide om att verka barfotahästar...

Säljer jag artiken?? Sväljer menar du väl??

Får man inte vara kritisk mot era läror och mot era utövare. SOm jag säger HADE någon av de som går i spetsen för era läror varit av gedigen hästbakgrund och haft en dokumenterad utbildning hade jag inte protesterat. Utbildning är så viktig i Sverige säger man utom när det kommer till hästarnas hovar..:eek: Då är det okey att låta vilken klåpare som helst verka. Bara munnlädret är smort tillräckligt.
Tycker det är helt otroligt att ni kan lita på människor som inte har någon utbildning mer än möjligen ett apr helgkurser. Hade det varit något annat område så hade ni skrikit i högan sky om det varit så.
Om det gällt era barn tillexempel. Eller er själva. Nu skall ni gå utan skor och utan kläder.. Hoppa o lek gott folk..

Nä e de nån som behöver ödmjukhet så är det ni. Ni verkar så insnöade att ni inte kan ta nån form av kritik utan att gå till personangrepp mot de som kritiserar eller så fortsätter ni bara att predika och skiter i vad folk säger.

Vem skulle ta hand om hovarna om bara hovslagare med godkänt yrkesprov skulle få jobba?
Det finns ett förslag om att på lång sikt bara hovslagare med ngn typ av examination skulle få kalla sig hovslagare men ngn typ av yrkesförbud mot alla andra är åtminstone jag inte för.
Visserligen är jag väldigt kritisk mot en del företeelser ideer o personer men åtminstone AANHCP har en hel del bra ideer, den oragisationen kretsar inte helt kring en persons uppfattning.
PL

Det finns dom som kritiserar metoderna efter att ha läst på om dom, det tycker jag är OK, det för kunskapen framåt.

Sedan finns det sådana som du som går på som en bulldozer utan att ha en susning om någonting.

Ja jag tycker faktiskt det.

Det finns väl som jag har fattat det många olika examiner att få. Det borde styras upp mer och blir mer enhetligt. Tycker inte att SHP och AANHCP anhängare (och dyl) borde få verka efter en 2 års utbildning som INGET vet innebörden av.. egentligen..

Utan att ha en susning om någonting??

Jag har ungefär lika stor susning om det som OVE lind och Cecilia Sand hade innan dom började och det verkar ju inte ha stoppat dom iaf. :smirk:

Lite lustigt är det att du berömmer och litar helt på en artikel om barfotagång där en journalist hämtat fakta från internet samt av hovslagare och veterinärer som ALLA var negativa?
Och sedan säger du att utövarna av denna metod inte verkar ha tillräckligt på fötterna?

Jag håller med Ideaal, det vore en sak om artikeln eller din egen erfarenhet för den delen, hade sett till BÅDA sidorna. Som det är nu är det bara ren pajkastning och snedvridet som tusan.

Men du säger att folk måste ha hästbakgrund, vad säger du om mig då? Jag har ridit sen jag var tre år gammal! Inte några fantastiska tävlingsmeriter dock. Enda blågula rosett jag äger är från en voltigetävling i Sundsvall.
Sedan är jag inte så himla gammal heller, men det betyder ändå ungefär 17 års hästerfarenhet. Och jag har haft egen häst i ... 15 år?!

Granskning är bra, men jag tror inte på idén att alla måste gå igenom hovslagarskolan. Jag tror snarare på att jobba med att få fram en utbildning inom barfota som så småningom kan accepteras och godkännas. Något som OL faktiskt håller på med!

Du vet väl att antalet människor som är med i SHF uppgår till 600st ? Och att antalet hästar uppgår till ca 600 000 (eller var det 300 000?)
Om hästantalet låg på 300 000 och varje hovslagare arbetade heltid, ca 250 hästar, (vilket inte alla orkar med) skulle det behövas över 1200 hovslagare. Alltså dubbelt så många som det finns utbildade!

Det skulle isf. betyda att 150 000 hästar blev utan hovslagare om endast SHF-medlemmar fick verka. Skall du ansvara för dem istället?
/Emma

En sak till, bara för att man JOBBAT med annat betyder inte det att man inte haft någon kontakt med hästar. Jag vet av att OL var hästägare åtminstone några år innan han ens påbörjade utbildningen i USA.
Men återigen, han hade inte något att säga till om den där artikeln heller. Och jag menar, vi kan ju inte se på det hela från ett objektivt perspektiv! HU! sånt kan man inte med...

Om man började kolla runt efter positiva människor skulle folk kanske tro att det här med barfota faktiskt kan vara BRA?!
och det är ju heller inte acceptabelt!
*dryper av ironi*

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar