Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Lilla Skutt skrev:
Eftersom det enligt strasserhemsidor förekommer att fånghästar göms undan för "oförstående grannar och djurvänner " så är det ju troligt att många fall inte anmälts eftersom bara ägaren och SHParen sett häststackarna..:cry:

Det har så varit ja Lilla Skutt men vissa har fått "kalla fötter" och det finns en mullvad inom sekten.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ligger efter i mitt "Ridsportsläsande", men nu har även jag läst artikeln.

Håller med dig, hur kan man utan utbildning så envist hävda man kan så mkt i ngt som är så svårt? :confused:

Dessutom ifrågasätter jag resonemanget att "naturen läker" eller hur de uttrycker det, för vi har ju kämpat så för att komma så långt i utvecklingen att vi nu oftast KAN lindra även djurs lidande!
Och hur ngn i flera år kan rida en tvärhalt häst barfota för att det är naturligt att inte ha skor, det är för mig en gåta! Har vi inte kommit längre i vårt djurskydd?! :confused:

Och det är ju verkligen att gå tillbaka till grottstadiet i hästvård när man börjar anse att naturen ska gallra ut de svaga individerna! Jag tror faktiskt att de flesta som är "anhängare" till dessa individer inte har förstått att det faktiskt innebär att de ska mer eller mindre låta sin häst självdö! När det finns bot och lindring! Tänker på fånghästarna.

kopparberg skrev:
Och hur ngn i flera år kan rida en tvärhalt häst barfota för att det är naturligt att inte ha skor, det är för mig en gåta! Har vi inte kommit längre i vårt djurskydd?! :confused:
Så blev det en höna av en fjäder! Råttan i pizzan är oxå sant:devil: eller bonsai-kitten.

RENT UT SAGT VEM FAN HAR NÅGONSIN PÅSTÅTT ATT MAN SKA RIDA EN HALT HÄST-I NÅGOT BARFOTASAMMANHANG???

Jag blir gaaalen på allt skitsnack om lidande hit och dit.
Nån har hört nåt. Sen blir det plötsligt sanningar.
Det finns väl ingen som vill se sin häst lida varken skodd eller utan.
Barfotametoderna förespråkar INTE lidande av något slag.

/T

Barfotametoderna kanske inte "förespråkar" lidande men de förorsakar lidande, vilket företrädarna inte verkar ha kunskap nog att se.

Jag har aldrig menat att anklaga dej för något personligen. Har inte sagt att dina hästar står och mår dåligt idag.. Vart skrev jag att dom gör det? Jag skrev vad jag allmänt anser och det var absolut inte riktat till dej personligen.

Och om inte hästar som står lite mer på stall blir lidande psykiskt så säger inte jag att dom far illa bara "sådär" utan jag menar att konsekvenserna kan tyvärr bli (allt för ofta) att dom blir sjuka av det. Och därmed inte sagt att ALLA blir det. Skrev allt för ofta... Det som jag också skrev bevisas ju av att så väldigt många hästar mår dåligt och är sjuka på ett eller annat sätt. Därmed alltså inte sagt att det är så med just dina hästar eller att du har dom skodda helt i onödan osv.. Riktade inget direkt till dej!

När du skriver vad du allmänt avser, tex "JAG anser inte att en häst som måste ha skor och i synnerhet ringskor är frisk i sina hovar.", då är den allmänheten jag. Bland många andra.

"Ändå stallar folk in sina hästar och skor dom (ofta fast det inte behövs) för att det bara ska vara så."
Jag är folk som stallar in mina hästar och skor dem, och här säger du att jag gör det för att det bara ska vara så.

Piraja skrev:
Många inom vissa läror inbillar sig att vildhästar inte dör:eek: :crazy: :cool: ...men vi är ju några som känner till verkligheten.:cool:

Va?? Dör vildhästar??? Jag som trodde dom levde för evigt, som en typ av hästarnas vampyrer../ Lavinia

*lånar knapp*

Intressant att notera följande citat från ridsportartikeln: Den som kallas forskare brukar publicera sina forskningsresultat i form av avhandlingar. Veterinär Strasser har skrivit sex böcker, men endast en avhandling står att finna i hennes namn. Finns det inget krav på bildning för de som skriver i den här formen av tidningar. Om personen i fråga inte innehar kunskapen själv borde någon i alla fall kontrollera att det de skriver stämmer innan det går i tryck. Man tar sig för pannan:crazy:

Ja såvitt jag vet så består hennes enda forskarmeriter i en avhadling om flindrans bukhåla, rätta mig gärna om jag har fel, med titel datum o var den är publicerad.
PL

peter_lundin skrev:
Ja såvitt jag vet så består hennes enda forskarmeriter i en avhadling om flindrans bukhåla, rätta mig gärna om jag har fel, med titel datum o var den är publicerad.
PL

Jag trodde nog att du skulle förstå vad som är felaktigt i den text som jag citerade från Ridsport ovan.

Forskare är man först efter disputation innan är man doktorand/forskarstuderande. Avhandlingar är inget som forskare producerar på löpande band utan endast en gång nämligen vid utbildningens examination. Avhandlingen är därmed slutprodukten av en forskarutbildning. Forskningsresultat publiceras i allmänhet som vetenskapliga artiklar inte som avhandlingar.

Följdaktligt är det en självklarhet att Strasser endast publicerat en avhandling. Hon behöver bara bli Dr. i vet.med. en gång.

Ok man fortsätter sin forskarbana med att publicera sina vetenskapliga resultat. Jag känner till många som doktorerat men inte fortsatt som forskare. Så om strasser verkligen kan betraktas som aktiv forskare inom ämnet hovar , vad har hon publicerat för forskningsresultat?
PL

peter_lundin skrev:
Ok man fortsätter sin forskarbana med att publicera sina vetenskapliga resultat. Jag känner till många som doktorerat men inte fortsatt som forskare. Så om strasser verkligen kan betraktas som aktiv forskare inom ämnet hovar , vad har hon publicerat för forskningsresultat?
PL

Det var inte det mitt inlägg handlade om utan att de skriver rena felaktigheter i artikeln. Om de gör så dålig research så visar det bara den låga nivån, vilket lika gärna kan gälla övriga innehållet också.

Vad gäller Strassers vetenskapliga publikationer för övrigt har jag redan tidigare sagt att jag tycker att det är otillräckligt så där behöver jag väl knappast upprepa mig eller?

Senast ändrad av en moderator:

Vad surrar du om? Har strasser publicerat några vetenskapliga resultat sen sin fiskavhandling för 34? år sen?
PL

Jag som faktiskt har mina hästar som vildhästar bara för att jag vill ha dom så länge som jag lever. Sen när jag dör ska de stallas in och dö de åxo.:cool:

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter