Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Hurvida du har någon kunskap eller ej låter jag vara osagt.

*host*
vdb är utbildad hovslagare, med i SHF
peter_lundin är leg. vet, distriktare om jag inte missminner mig

Man kan ju försöka att inte dra alla över en kam, det är ganska förmätet :mad:
Jag har träffat och känner hästfolk som har 20-30 års erfarenhet som är duktiga hästmänniskor, men även folk med lika lång erfarenhet med skillnaden att det är ett års erfarenhet och 29 års upprepning ;)
Jag har också träffat folk som hållit på med hästar i betydligt färre år som har ett sånt handlag som de med lång erfarenhet inte kommer i närheten av, och troligtvis inte kommer att göra heller.
Därför försöker jag dömma från fall till fall och givetvis, ju osäkrare du själv är ju svårare är det att bedömma andra. Och ju osäkrare man är på sig själv, ju fler dömmer man kanske ut?

Det skulle kanske hjälpa hästägare att gå en helgkurs i verkning av hovar så man är bättre rustad att bedömma yrkesmän/kvinnor som ska ta hand om sina pållar om man inte gör det själv ;)

Rolle på Österlen, som verkar sina hästar själv (Jamie Jackson) med hovslagaren som bollplank.
Islandshästar på Lösdrift

Penny_Lane skrev:
Utan att ha en susning om någonting??

Jag har ungefär lika stor susning om det som OVE lind och Cecilia Sand hade innan dom började och det verkar ju inte ha stoppat dom iaf. :smirk:
Du har fortfarande inte en susning vekar det som. Du hjälper själv till i smutskastningen utan att ha en aning om varesig Strasser eller AANCHP. En SHP skor aldrig och håll isär namnen Ove heter Lind i em.

/T

jag undrar bara varför folk är så fruktansvert negativa till barfotaverkning???

Har ni stött på några hästar som har farit illa av dessa metoder eller, för jag hör ingen som tar upp något konkret exempel??

Däremot har jag stött på hästar som faktiskt har blivit räddade från slakt med barfotametoder.. Det finns ju några exempel på detta...

Vad är felet med att låta hästen leva så naturligt som möjligt? Att gå på lösdrift med så mycket utevistelse som möjligt där hästar får röra sig fritt, att de får sätta vinterpäls och slippa gå med täcke? Är det bättre att stalla in hästarna i en box den större delen av dygnet med ständiga täcken på sig och när de väl får komma ut är det i många fall i mycket små hagar (i varje fall på större anläggningar eftersom inte marken räcker till) och vissa hästar får inte hellar möjlighet till sommarbete. Många hästar som står inne så här mycket får dessutom oförklarliga hältor och ryggont konstigt??

Ta och fundera på detta... vad är egentligen rätt och fel när det gäller hästhållning??

Måste man gå till ytterligheter?
Alla som väljer att ha sina hästar skodda pälsar inte på dem en massa täcken, ställer in dem i boxar större delen av dygnet eller har dem i pyttesmå hagar.

Hästar kan leva ett bra och naturligt hästliv, trots att de har skor på fötterna!

Immer

Ta och fundera på detta... vad är egentligen rätt och fel när det gäller hästhållning??

Om man skall slippa denna diskussion, varför inte ta och göra det absolut naturligste av allt. Släpp ut hästarna utan skor och täcken, och allt vad det nu kan vara. Men den viktigaste biten som man inte får glömma, ta bort alla :devil: ryttare som klänger runt på hästarna då slipper de ju metallbiten i munnen samt en obekväm sadel som ändå ingen kan få att passa som den ska.:angel:

Ja det är rätt Boj belastar vi pållarna kan vi göra det hela vägen ut, finns ingen anledning att se till att ge dem de bästa förutsättningar när det är möjligt.....:confused:
Du får ursäkta men är rätt trött på den attityden att eftersom vi rider hästarna får de tåla allt annat också....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

om man skriver något på buke så ska man alltid få så aggresiva svar tillbaka... Jag frågade i förra inlägget varför folk är så negativa till barfotarörelsen och dess syn på hästhållning, om det fanns några konkreta exempel på hästar som farit illa.

Det är klart att det inte är så att alla som skor sina hästar behandlar dem som jag skrev men jag menar att vad är det som rättfärdigar dem? varför är barfotaverksamheten så infekterad?

Och Boj, jo visst det kan man ju göra om man inte vill ha en ridhäst... försök att diskutera konkret istället för att vara aggresiv.. det är det jag menar med denna diskussionen att det är ytterst få som över huvud taget kan diskutera detta på en förnuftig nivå.. folk blir så irriterade när man nämner barfotahästar, men det är så få som är pålästa och kommer med konkreta faktabaserade motreaktioner..

Du missade poängen i det hela, många gånger tar man inte reda på vad hästen tål och inte. Man förutsätter att det skall vara på ett visst sätt enligt vårat mänskliga tänkande, någonstans på vägen tror man sig underlätta för hästen fast det i slutändan blir det så fel det bara kan.

Själv är jag uppriktigt sag trött på folk som omyndigförklarar andra, när man kommer med påståenden som man inte ens vet att det finns grund för.

Dessutom vara inlägget drypandes av ironi, och inte aggresivitet.

Senast ändrad:

förresten så tycker jag inte att det är ytterligheter att hästar står inne större delar av dygnet och att de står i små hagar ute när de kommer ut, det är vanligt förekommande.

bra skrivit rolle...

Jag är inte negativ till barfota, tvärtom.
Jag är inte heller negativ till utegång/lösdrift.
Däremot är jag starkt kritisk mot en del av de argument som framförs mot skor o för barfota, de har ofta ingen kunskapsmässig grund utan är mer el mindre lögnaktig propaganda.
Jag är också kritisk mot påståenden som att följer du bara vår metod så blir din sjuka häst frisk, påståenden som ofta bygger på otillräcklig kunskap om sjukdomarna ifråga o som kan innebära att en sjuk häst inte kommer under vård.
Jag tror heller inte på att alla hästar kan prestera barfota.
Vidare är jag i vissa fall kritisk mot synen på hovens balans.
PL

bloss skrev:
Det är klart att det inte är så att alla som skor sina hästar behandlar dem som jag skrev men jag menar att vad är det som rättfärdigar dem?

Vad som rättfärdigar mig (som har två kallblod, oftast utan täcken, i utestall och med hagar på 4 ha) är det att

1. Hästarna är tunga
2. Jag är tung
3. Hästarna rids mycket på asfalt

Att vissa andra väljer att ha sina hästar barfota skiter jag fullständigt i. Framtiden lär väl utvisa om detta bara är en modefluga, eller om barfotahästarna lever längre och mår bättre än de skodda.

Immer

bloss skrev:
förresten så tycker jag inte att det är ytterligheter att hästar står inne större delar av dygnet och att de står i små hagar ute när de kommer ut, det är vanligt förekommande.

Visst är det vanligt att hästar står inne och att de bara har små hagar när de väl är ute - men vad har det med skor att göra? Jag vet faktiskt ett par barfotahästar som har det på det viset.

Immer

Bara för att man anammar det ena och andra behöver man inte vara fanatisk.
Jag vill att mina hästar ska ha det så naturligt som möjligt när jag ändå valt att ha dom och rida.
*var precis ut och la på täcke på 2 av 4 för det börjat snöa, så dom klarar sig ute i natt för de är för korkade för att gå in i hallen för att söka skydd*

/T

Boj skrev:
Du missade poängen i det hela, många gånger tar man inte reda på vad hästen tål och inte. Man förutsätter att det skall vara på ett visst sätt enligt vårat mänskliga tänkande, någonstans på vägen tror man sig underlätta för hästen fast det i slutändan blir det så fel det bara kan.

Själv är jag uppriktigt sag trött på folk som omyndigförklarar andra, när man kommer med påståenden som man inte ens vet att det finns grund för.

Så då menar du barfotaverksamhetan eller har jag missuppfattat? Då vill jag har konkreta exempel på vad det är som blir "så fel det bara kan"??

Varför ska man inte försöka efterleva hästens naturliga livsmönster. Vad tycker du är rätt?

vem har kommit med påstående?

Immer skrev:
Visst är det vanligt att hästar står inne och att de bara har små hagar när de väl är ute - men vad har det med skor att göra? Jag vet faktiskt ett par barfotahästar som har det på det viset.

Immer

För att barfotametoder ofta pratar om naturlig hästhållning och att hästarna ska röra på sig så många timmar om dygnet som möjligt för att hovarna ska fungera på bästa sätt..

jaja... om någon har några negativa incidenter med barfota hästar så får ni gärna komma med dem, jag vill nämligen gärna veta om det är några hästar som råkat riktigt illa ut av att de har barfotaverkats...

Sen är det väl som Immer säger att tiden får utvisa barfotaverksamhetens resultat...

Ja vi har ju en maratontråd, om du orkar så läs den gärna i sin helhet. 3 delar med runt 700 inlägg i de första två och den tredje är på gång. Där kan man i inlägg efter inlägg läsa, ALLA hästar kan gå barfota, men se det kan faktiskt inte alla göra. Och om någon till trots påstod motsatsen att dennes häst faktist inte klarade det, då har man fel.

Jag tror nämligen att man måste låta folk få avgöra det själva, huruvida de vill eller inte vill sko sin häst. Om det är möjligt eller inte för hästen att gå utan skor, det är i varje fall inget som var och en via nätet kan bestämma. Man ser ju inte hästens förutsättningar, mm.

Det kan bli så väldigt fel när männsikor övertalas att göra på ett visst sätt, men man har då inte tagit reda på vilka kunskaper denna människa besitter och vilket stöd som den kan få. Att sko av sin häst är ett mycket stort ansvar, då detta ofta kan medföra övergångsproblem som ägaren inte alltid själv ser. Det är här det kan gå fel.

Man kan sträva efter en så naturlig hästhållning som möjligt, men det finns inget som talar för att det blir mera naturligt om pållen blir av med dojorna också. Det du beskriver kan ändå uppfyllas, jag har mina hästar så fast med en skillnad de är skodda.

Så om man då har 5 skodda hästar samt 5 oskodda, men i lösdrift. Menar du då att de skodda mår sämre än de oskodda.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar