Sv: Barfota-artikel i Ridsport
Ja vi har ju en maratontråd, om du orkar så läs den gärna i sin helhet. 3 delar med runt 700 inlägg i de första två och den tredje är på gång. Där kan man i inlägg efter inlägg läsa, ALLA hästar kan gå barfota, men se det kan faktiskt inte alla göra. Och om någon till trots påstod motsatsen att dennes häst faktist inte klarade det, då har man fel.
Jag tror nämligen att man måste låta folk få avgöra det själva, huruvida de vill eller inte vill sko sin häst. Om det är möjligt eller inte för hästen att gå utan skor, det är i varje fall inget som var och en via nätet kan bestämma. Man ser ju inte hästens förutsättningar, mm.
Det kan bli så väldigt fel när männsikor övertalas att göra på ett visst sätt, men man har då inte tagit reda på vilka kunskaper denna människa besitter och vilket stöd som den kan få. Att sko av sin häst är ett mycket stort ansvar, då detta ofta kan medföra övergångsproblem som ägaren inte alltid själv ser. Det är här det kan gå fel.
Man kan sträva efter en så naturlig hästhållning som möjligt, men det finns inget som talar för att det blir mera naturligt om pållen blir av med dojorna också. Det du beskriver kan ändå uppfyllas, jag har mina hästar så fast med en skillnad de är skodda.
Så om man då har 5 skodda hästar samt 5 oskodda, men i lösdrift. Menar du då att de skodda mår sämre än de oskodda.