Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Lågvattenmärke?
Jag tycker att det är högt uppe i det blå!

Om det är såhär du tänker dig barfotarörelsen förstår jag din negativa attityd.
För att citera: "Va guulligt... MEN DET ÄR FEL!!!"

Du får hemskt gärna komma upp hit och se ett fungerande lösdriftsstall med ridbara barfotahästar. Visserligen står bara mina egna i just det här och en är bara några månader gammal så henne sätter du dig inte på.
Men vi kan nog ta oss ut på en tur med de två jag har som faktiskt rids. Grannen har en till stor häst vi kan låna om du tar med dig en kompis, samt shettisen förstås men den kan vi bara köra, vi vuxna.

Personligen tror jag att "okunnige fadern" anlitar billigaste svarthovisen eftersom det ändå är rätt dyrt att gå kurs. Om billige svarthovis tar 300kr per gång och kommer två gånger per år (OBS, skräckexempel, men var det inte såna vi skulle dra?), då är det nog inte ekonomiskt försvarbart att gå en kurs för 2500kr

Det märks verkligen att du inte vet om hur saker går till.. Ta reda på mer fakta innan du kommer med sådana uttalanden som du gör. Vem har sagt att man sparar pengar på att barfotaverka? För det första blir horntillväxten så mkt bättre med fungerande hovar så det räcker inte alls att verka var 6-8 vecka. Skulle tro att det blir minst lika dyrt att barfotaverka som att sko, är man lite mer insatt än vad du är så vet man att man inte övergår till barfota för att spara pengar utan för att det inte fungerar längre med den tradionella vården av hovar eller för att man helt enkelt anser att den naturliga vägen är bäst.

För det andra är det inte det minsta enkelt och kräver (anser iaf jag) mer av hästägaren än om man kör den "vanliga" stilen. Du måste ha rätt marker och underlag, bra hagar som ger hästen stimulans och ett bra skydd där hästen kan tillbringa så mkt tid den vill. Sedan alltså oftast betydligt tätare mellan verkningarna och noga skötsel i övrigt däremellan. Lösdrift innebär också minst lika mkt jobb som att sköta uppstallade hästar, skulle vilja säga mer många ggr.

Som Rolle skrev så handlar "kan hästen gå utan skor eller ej" inte så mkt om hästen, med RÄTT förutsättningar kan den visst gå barfota även om den tävlas. MEN, har man inte rätta intresset, viljan eller bara inte möjlighet till lösdrift etc så är risken stor att det inte fungerar. En utbildad SHP:are påbörjar inte heller då en övergång.

Cecilia A Sand har haft hästar i 6-8 år nu (minns ej exakt) och föder upp egna hästar och har iaf 6-7 hästar vad jag vet. Däribland unghästar och hingst. Hon har turridning och tar emot andras hästar osv. Var du expert innan du började med hästar? Känner till ett par där tjejen har erfarenhet sedan födseln av hästar. Hon träffade sen en kille som aldrig suttit på en häst som på bara ett par år blivit minst lika duktig som henne på att rida och som är hur duktig som helst på att hantera hästar av alla de slag. Man måste inte vara född i stallet för att vara en duktig yrkesmänniska inom vilket hästyrke det än må vara. Sen är självklart utbildning väldigt viktigt..

Eftersom de som höll på med dessa barfota "skoning" tillfrågats, så tror jag på artikeln. Dessutom så tjänar ju just Ridsport inte ett dugg på att ljuga. Tvärt om! Ridsport läses ju av både de som vill ha barfota och de som vill ha skor...

Att jämföra en specialtidning med lokalblaskor och kvällspress, det funkar inte för mig. Det är som att jämföra Barbara Cartlandnoveller och Strindberg, det är inte samma genere så att säga.

Och hur kan du bli så arg om du inte ens läst artikeln?

Precis! Hur kan ngn med så pass lite utbildning och erfarenhet lära ut svåra saker som skoning vid fång och sådant! Personligen så begriper jag inte hur en enda hästägare i världen kan vara så in i h-e blåst att den TÖRS tro på en sådan! :eek:

Helgkurs för hästägare är en utmärkt idé tycker jag! Om inte för att kunna i allafall lite kunna avgöra om de man anlitar vet vad de gör.

Men allt har ju en "fara". I de trakter jag bor så hade en hovslagare en weekendkurs som kallades "tappskokompetens". En av deltagarna gick den kursen, sedan började denne annonsera ut sina tjänster som "utbildad hovslagare". "Utbildningen" var alltså denna weekendkurs.
Så det är svårt vem man kan lita på som hästägare!
Så jag tycker faktiskt det är bättre att vara lite "överkritisk" mot nya saker, så man själv läser på mer innan man "köper" allt.

Barfota "skoning" är ju självklart helt ok! Drömmen är ju att inte behöva skor på hästen! Men det funkar sällan tyvärr!
Det jag vänder mig så enormt emot när jag läste artikeln, det är det de anser om fång! Att det inte skulle behandlas med smärtstillande och sjukbeslag. Och i och med den åsikten, då har jag svårt att tro att resten är seriöst!

Att hästar mår bra ju mer de rör på sig, det är ju ingen nyhet. Men de får det ju att låta som om det är de som kommit på ngt nytt! :smirk:

Men som många säger, det behöver ju inte gå till ytterligheter! Bara för att man inte har hästen på lösdrift så kan man ju röra på den rejält och friskt ändå!

Läs den här artikeln:

Felskodd? Kanske försäkringen inte gäller...
(2005-12-20)- Om din häst verkas av någon som saknar rätt kunskap och kompetens och genom det skadas, ska du inte räkna med ersättning från försäkringsbolaget om den blir halt, säger försääkringsbolaget Agrias marknadschef Pekka Olson till Aftonbladet Ridsport.

Ta reda på vad ditt försäkringsbolag menar med "rätt" utbildning så du inte står där utan att få någon ersättning.

Ideaal skrev:
Jag tror inte man får glömma att påpeka att problemet inte är de hästar som skos/verkas bra utan i stället de hästar som skos/verkas dåligt. Tyvärr är ju det ett stort problem och det innebär att många hästar tvingas gå omkring med onda hovar. Jag tror åtminstone att barfotarörelsen bidrar till att öka intresset för hästens hovar och också för att hästen kräver ett mer naturligt sätt att leva för att må bra.

Då är vi tillbaka till detta, ingen vet ju hur mina hästar är skodda. Men man förutsätter att de mår dåligt eftersom de går med skor, vem säger det? Har man frågat dem? Jag för min del har haft samma hovlslagare i 11 år, alltså så länge som jag ägt dessa hästar och några andra under tiden. Men hur kan man via mätet avgöra att det kan gå barfota? Vet man hur jag tränar och rider hästarna, på vilka underlag? Vilken status de har i sina hovar fn osv. Det jag är ute efter är att man kan inte generalisera allt, så funkar det inte.

Nice and Easy Boj :D
Jag uppfattade Ideal som så att det idag finns både bra och dåligt skodda/barfotapållar (vilket jag håller med om) men att intresset för barfota har fått många att intressera sig för sin hästs hovar och därmed förkovrar sig i ämnet. Det innebär att förmågan förhoppningsvis ökar att bedömma de hantverkare man anlitar oavsett om det är järndojja eller barfota.....och är man duktig kan man ju faktiskt underhållsverka utan problem ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

?????????

Svarade du på fel inlägg? Annars har du nog missuppfattat vad jag skrev. Jag har överhuvudtaget aldrig uttalat mig om dina hästar och jag har heller aldrig sagt att alla hästar kan gå utan skor. Det jag tror är att med rätt förutsättningar kan de flesta hästar gå utan skor. Det jag tycker att de flesta missar i denna eviga debatt är att krutet bör sättas in mot dålig hovvård. En häst som får dålig hovvård lider oavsett om den verkas efter någon barfotametod eller av hovslagare.

Jodå det finns gott om hovslagare som kanske borde välja ett annat yrke, men genom att olika verkningsmetoder kommer fram så dyker även samma problematik upp här.
Det kommer finnas sådana som är i fel yrke i alla kategorier vad man än väljer, men det ger ingen orsak att generalisera. Det är alltid svårt att bedömma vad som är vad, grundat på en ensidig fakta utan att själv ha tagit del av verkligheten sas.

Jag har inte påstått att du har sagt att alla hästar kan gå barfota, det är den allmänna uppfattningen jag talar om. Att jag nämner mina hästar är mest som ett exempel.

kopparberg skrev:
Eftersom de som höll på med dessa barfota "skoning" tillfrågats, så tror jag på artikeln. Dessutom så tjänar ju just Ridsport inte ett dugg på att ljuga. Tvärt om! Ridsport läses ju av både de som vill ha barfota och de som vill ha skor...

Att jämföra en specialtidning med lokalblaskor och kvällspress, det funkar inte för mig. Det är som att jämföra Barbara Cartlandnoveller och Strindberg, det är inte samma genere så att säga.

Och hur kan du bli så arg om du inte ens läst artikeln?

Jag får återkomma när jag läst artikeln då. Bekanta som läst säger att den är vinklad och direkta osanningar presenters som fakta. Tex SHP fick korrekturläsa men ändringarna togs ej med i tryck.
Men nu är ju jag lika hemsk, säger saker som jag hört i andra-tredje hand. Är det sant som sagts?

/T

Mer fakta angående artikeln i Ridsport.
Jag läste igenom artikeln en gång till, i grund tycker jag den belyser fakta på ett hyggligt sätt. Men man målar in sig i ett mycket trångt hörn när man målar ut Tex Ove Lind som icke varandes hästmänniska.
Må så vara.
Nå är det emellertid på det viset att när jga ringde upp Ridsports-redaktionen för att framlägga mina synpunkter(återigen, som före detta journalist), så framkom det att mer än hälften på redaktionen på tidningen ridsport är inte utbildade journalister. Ändå väljer man att peka ut en viss person som outbildad inom sitt gebit. Med all den makt det innebär.
Jag lägger inga värderingar om huruvida denna person är en duktig hästperson eller inte, det kan inte jag avgöra.

När jag påpekade detta för ”reportern” på Ridsport ville h*n inte längre tala med mig. Och ingen ville heller tala om varför en viss person inte får annonsera i samma tidning.

Som jag tidigare skrivit så har man målat ut 2 av de mest kända barfotametoder som direkt skadliga utan att låta representanter ge sin syn på saken. Naturligtvis ska sådana personer/representanter tålas att synas som de offentliga personer de är. MEN enligt pressetisk synpunkt BÖR man låta dem tala också.

Jag gjorde en jämförelse med personen på ridsport, angående Oves bakgrund som kylskåpskrängare, numera barfotaverkare,detta kontra en halv redaktion outbildade skribenter som ägnar sitt liv åt att skriva om hästsport, något de inte har relevant utbildning för. Denna jämförelse ttyckte personen på ridsport ifråga var löjlig. Men det är ju samma sak, bara olika yrkesgrupper.
Om man nu tycker det är bestörtande att en person utan hästbakgrund* börjar intressera sig för hovar och i slutändan tjäna pengar på det, bör man inte då stå på en egen solid bakgrund?

Personen jag pratade med vägrade svara på om artikelförfattaren är utbildad journalist eller inte. Vilket jag bara kan tolka på ett sätt.

När mina frågor började bli för besvärliga så ville inte personen ifråga prata längre med mig och sa att artikelförfattaren skulle ringa upp mig, det har ännu inte skett.

*Hästbakgrund, vad är det? Har jag det? Jag föddes inte upp bland hästar, var överhuvudtaget inte intresserad av hästar(mer än att jag i mina tonår noterade att där det fanns hästar fanns det brudar…)förräns i mitten av tjugoårsåldern då jag träffade en dam med hästintresse. Jag lyckades bli intreserad, sen började jag rida, sen fick jag jobb utomlands inom ridturist-näringen. Sen gick jag hovslagarskolan. Allt detta under en period på ca 5år.
Har jag hästbakgrund? Jag är ju journalist? Men som även råkar vara hovslagare med utbildning. OCH numera intresserad av hästar på riktigt.

Intressant!
Försäkringsbolag ersätter väl inte alla ggr alternativbehandling som skadar hästen heller?

Jag kan inte svara på om DU är en bra hästmänniska heller, men jag tycker at det är trevligt med en hovslagare som i detta fallet visat en annan syn på artikeln (må så vara för att du jobbat inom området och kan se att det ser mindre bra ut). Men det är ändå kul att en person som inte direkt sällar dej till dom flesta andra i din sits och hejar på artikeln och direkt köper allt som står där utan tänka lite längre..

Intressant att den du pratade med på ridsport harklade sej så:angel: Visste den personen om att du är hovslagare?

Hur som helst, tack för att du lagt fram saken på ett annat sätt än alla andra som (tyvärr utan att vara insatta i saken alls) tror på allt som står i artikeln. Vissa saker är sant men då har dom också vinklat det på ett sätt som ser mkt värre ut.. Det är synd för det framkommer inget om hur det egentligen går till och jag tycker också det är löjligt att en person utan tidigare hästerfarenhet inte skulle kinna vara duktig med hästar sen.

kopparberg skrev:
Barfota "skoning" är ju självklart helt ok! Drömmen är ju att inte behöva skor på hästen! Men det funkar sällan tyvärr!
Det jag vänder mig så enormt emot när jag läste artikeln, det är det de anser om fång! Att det inte skulle behandlas med smärtstillande och sjukbeslag. Och i och med den åsikten, då har jag svårt att tro att resten är seriöst!

Då tar vi det igen för tusende gången, inom Strassermetoden är det inte alls som dom framställer det i artikeln. Man använder visst smärtstillande om det krävs. Vet att det iaf skulle förekomma i sverige genom det jag diskuterat med "min" SHP..

Sedan blev jag lite nyfiken här, då du tydligen har erfarenhet av dessa sk "sjukbeslag" kanske du kan redogöra för mej hur det går till egentligen (något som ett antal hovslagare vägrat svara på av någon anledning)?? Alltså, hur kan dessa beslag göra hästen mer bekväm, hur går det till, och hur kan dom bidra till läkning på ett posetivt sätt? Har man vetenskapliga bevis för det?

Finns faktis hästar som vill komma in också, och trivs att ha en box ;)

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar