Sv: Barfota-artikel i Ridsport
Huruvida man har hästen på lösdrift, det är ju även en praktisk fråga.
De flesta tävlingshästar jag känner skulle av olika anledningar inte fungera att ha på en lösdrift. Det skulle vara anledningar allt från att det inte fungerade rent praktiskt, till att hästen kände stress.
Däremot så tror jag att promenadhästar, avelsston och unghästar i de flesta fall fungerar på en lösdrift.
Så jag tycker inte man kan säga "alla hästar trivs med..." och sedan dra alla över en kam, för då ser man varken till individens bästa eller hästens användningsområde.
Och även om man inte kan ha det ultimata bästa till hästen, så behöver inte alternativen medföra att hästen har det sämre. Det är ju helheten av hästens liv som styr om den ska må bra eller inte. Man kan inte plocka ut en enda beståndsdel och hävda att pga den så har hästen inte ett bra liv.
Kan ta ett exempel från mitt liv varför jag inte anser man kan dra alla hästar över en kam.
I lördags när jag var och tränade (5 mil bort, 13 grader kallt), så är en bekants första kommentar när jag kommer dit: "staaackars häst, har hon rakat av dig all päls?!"
Min häst är alltså helklippt.
Varför jag klipper min häst? Jag arbetar heltid, hästen sätter rejäl päls. Jag rider på em/kväll samt åker ibland och tränar.
Att då ha en häst med en dm lång päls som ska stå plasksvettig i boxen varje kväll vintertid/åka i en kall transport med plaskvåt 1 dm lång päls, det är INTE hästsnällt! För att sedan småfuktig gå ut i hagen igen dagen efter.
Skritta hästen till den torkar? Visst, men för att ha råd att ha häst, då måste jag jobba, då har jag inte 2-3 timmar över om dagen för att förutom ridning och skötsel hinna skritta min häst torr!
För ett par år sedan när min häst var långhårig och stod nog många kvällar med blöt päls i boxen blev han förkyld.
Däremot så vore det inte att rekommendera att den bekanta som ojade sig skulle klippa sina hästar, för de går ute hela dagarna i hagen, rids mkt sällan, och då rids de mkt, mkt lugnt.