Barfota-artikel i Ridsport

Sv: Barfota-artikel i Ridsport

Jo min gammel gubbe är sån. Men när han kissat, fisit och sovit klart vill han ut igen efter ca 2 timmar.

Jag förstår ändå inte varför man har det som argument till att inte ha hästen pålösdrift. Där kan den ju välja om den vill vara ute eller inne.
En lösdriftshall kan var minst lika ombonad som en box (om nu människan tycker det är viktigt).

/T

Senast ändrad:

Jag har tack och lov inte haft ngn häst med fång.
Men de två senaste hovslagarna jag har haft, de har skott även med sjukbeslag. Vet också att man redan på en klinik kan få hästen skodd med sjukbeslag som veterinär är med och råder om.

Men huruvida behandlingar på fånghästar som görs idag hjälper, det bevisas ju med att hästen över huvud taget överlever.
Men om man som hästägare väljer att tro att hästen "har inte så ont egentligen", då kan en sådan hästägare säkerligen ha kvar en häst med hovbensrotation och slå sig för bröstet och hävda att annan behandling/ingen behandling alls fick hästen frisk.

Huruvida man har hästen på lösdrift, det är ju även en praktisk fråga.
De flesta tävlingshästar jag känner skulle av olika anledningar inte fungera att ha på en lösdrift. Det skulle vara anledningar allt från att det inte fungerade rent praktiskt, till att hästen kände stress.

Däremot så tror jag att promenadhästar, avelsston och unghästar i de flesta fall fungerar på en lösdrift.

Så jag tycker inte man kan säga "alla hästar trivs med..." och sedan dra alla över en kam, för då ser man varken till individens bästa eller hästens användningsområde.

Och även om man inte kan ha det ultimata bästa till hästen, så behöver inte alternativen medföra att hästen har det sämre. Det är ju helheten av hästens liv som styr om den ska må bra eller inte. Man kan inte plocka ut en enda beståndsdel och hävda att pga den så har hästen inte ett bra liv.

Kan ta ett exempel från mitt liv varför jag inte anser man kan dra alla hästar över en kam.
I lördags när jag var och tränade (5 mil bort, 13 grader kallt), så är en bekants första kommentar när jag kommer dit: "staaackars häst, har hon rakat av dig all päls?!"
Min häst är alltså helklippt.
Varför jag klipper min häst? Jag arbetar heltid, hästen sätter rejäl päls. Jag rider på em/kväll samt åker ibland och tränar.
Att då ha en häst med en dm lång päls som ska stå plasksvettig i boxen varje kväll vintertid/åka i en kall transport med plaskvåt 1 dm lång päls, det är INTE hästsnällt! För att sedan småfuktig gå ut i hagen igen dagen efter.
Skritta hästen till den torkar? Visst, men för att ha råd att ha häst, då måste jag jobba, då har jag inte 2-3 timmar över om dagen för att förutom ridning och skötsel hinna skritta min häst torr!
För ett par år sedan när min häst var långhårig och stod nog många kvällar med blöt päls i boxen blev han förkyld.
Däremot så vore det inte att rekommendera att den bekanta som ojade sig skulle klippa sina hästar, för de går ute hela dagarna i hagen, rids mkt sällan, och då rids de mkt, mkt lugnt.

Dom stog ute hela sommaren till sent på höstem, han gillar det inte helt enkelt..dom går ute från halv 8 på morgonen till 6-7 på kvällen, sen vill han in..

Men klippning är inget hinder för lösdrift! Jag förstår inte varför folk alltid tar upp det exemplet...?
Du kan ha täckad häst på lösdrift, det är inga problem bara du är där och tar hand om hästen och luftar pälsen.

Men sedan är det ju som du säger att alla hästar inte funkar på lösdrift. Exempelvis ställer det en del krav på flocken också, inte bara marken och utrymmena.

De kan ersätta viss alternativbehandling t.ex. akupunktur om den är utförd av eller rekomenderad av veterinär. (Akupunktur måste utföras av utbildad vet.)

Jag var nog oklar, det var inte klippt häst på lösdrift jag menade var ngt hinder.
Jag menade att man kan inte i alla situationer säga att "det här passar alla hästar". Vissa behöver vara klippta, andra bör man låta bli att klippa. Oavsett hurdan "bostad" hästen har.

Du verkar lite påläst i "försäkringsdjungeln".
Jag har hört att i Norge ersätter försäkringsbolagen viss alternativbehandling som inte utförs av veterinär. Vet du eller ngn annan om det stämmer?

Sjukgymnastik för häst ersätts också allafall av Agria om det görs på remiss från veterinär och sjukgymnasten är godkänd.

Mitt första inlägg. Har alla mina hästar bafota så länge det gå har alltid haft det sedan första häst 1975, Om vi rider eller kör vid halt väglag kommer skorna på, Har haft ett halvblodsto i 17 år F-82 som aldrig hade bakskor ingen hovslagare ville sätta dit några och hade henne i stall runt Stockholm i massor av år och red och tränade dressyr, hon ar jättesnäll att sko . Jusst nu står min Welsh ponny i fång och det är för minst 4 ggr skulle aldrig kunna tänka tanken att sko henne i sjukskedet hon står på fenadyn och fick ut hovslagare som raspade hennes tå, det är massor i min omgivning som är helt frälst på strassermetoden men jag tycker man ska se till i första hand att hästen inte lider, min ponny har de tre första ggr fått fång av grönt och nu tror vi det är chock, fick ta bort mitt andra sto och dagen efter stod ponnyn i fång, hon är inte utan sällskap. I sommras fick ett havblodsto fång av mina å seminstation och stod på butta och vilar ännu fast hon anses som frisk vi ville inte sko henne men hennes hovslagare ända tills han ringde sin lärare på hovslagarskolan som förordade barfota. Håll tummarna för min ponny!

Jag håller tummarna! Absolut!
Jag tycker att det är trevligt att höra att även "vanliga" människor valt att ha hästarna barfota.

Vid halt väglag kan man ju numera dessutom ha tillfälliga boots med broddar, vilket gör att du slipper sko bara hästen klarar sig i hagen!

*lånar knapp*
OL har skrivit ett svar på artikeln som tråden i grunden handlar om.
Läsvärt!
http://www.harmonyhorse.se

Ang EEH:s artikel; henne är det inte ens värt att läsa längre. Hon har hakat upp sig, det är bara att låta vara.

kopparberg skrev:
Du verkar lite påläst i "försäkringsdjungeln".
Jag har hört att i Norge ersätter försäkringsbolagen viss alternativbehandling som inte utförs av veterinär. Vet du eller ngn annan om det stämmer?

Sjukgymnastik för häst ersätts också allafall av Agria om det görs på remiss från veterinär och sjukgymnasten är godkänd.

Ingen av de forsikringsselskapene jeg har fått svar fra. Kun det som gjøres av veterinær.

emindy skrev:
Ang EEH:s artikel; henne är det inte ens värt att läsa längre. Hon har hakat upp sig, det är bara att låta vara.

Strunta i att läs då. Det är ju bara ett par Strasserföreträdare som EEH låter komma till tals, så det är väl inte ens värt att läsa. :smirk:

Immer

Senast ändrad:

Ok nu fick jag fram svaret, jag skall läsa o begrunda imorgon, men en snabb överblick ger en stor skillnad mot den föerläsning jag var på som var mer fylld av lättköpta poänger än fakta, det finns mkt bättre kunskap inom AANHCP!
PL

Och vilka kunskaper hade större delen av publiken på den föreläsningen? Man måste anpassa nivån efter åhörarna, och på en föreläsning måste du föreläsa även för den person i rummet som har minst kunskaper.

Man behöver för den saken inte försöka ta en massa billiga poänger på folks okunskap o o skälla ut de som ifrågasätter!!
PL

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 953
Senast: muslidag
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 401
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar