Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

break_a_leg

Trådstartare
Tidigare i dag satt jag och läste en massa gamla trådar. Det är ju tydligen så att man inte FÅR avla på eksemhästar. Nu undrar jag: Gäller detta alla hästraser i Sverige eller är varmblodiga travhästar undantagna?

Sv: Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Man får ju inte avla på djur som bär på en genetisk "defekt" som kan ge avkomman lidande. Så det borde enligt djursmyddslagen då vara förbjudet att avla på alla raser.

Varmblodiga travhästen är undantagen, och säkert många andra raser också.

Det borde dom ju veta, annars borde det väl inte vara förbjudet på islanshästar?
Vet man att det inte är genetiskt?

varför har då inte mitt eksemsto någon avkomma av 5 st med eksem??
Vet man att det ÄR genetiskt? frågar jag ......

Tur att inte detta gäller människor, tänk vad många som inte skulle få skaffa barn då.... ;)

det står ingenstans då det inte är en restriktion på asvt...avelsföreningen för den varmblodiga travaren.
och jag har sagt två tre ggr nu att jag ställt frågan på förbundet och det FINNS inga restriktioner....

Var på en föreläsning om genetik och genetikern där sa att all eksem / knott KÄNSLIGHET inte var ärftligt.

break_a_leg skrev:
Tur att inte detta gäller människor, tänk vad många som inte skulle få skaffa barn då.... ;)
Ser man på människor så ör det inte säkert att det nedärvs.

Men du som är avelsguru ;) , gäller detta med eksem bara vissa raser?

Min vallack har svår eksem (shettis) hans hel syster har inte det.
Stoet o hingsten (mamma o pappa) har heller inte det. Så genetiskt vet i sjutton då.Men jag vet dock många som inte rek avel på eksem hästar .

Huruvida det är ärftligt eller ej kan jag inte svara på...MEN jag tycker inte att man ska avla på eksemhästar. OM det skulle vara ärftligt, så är ju det enda sättet att i framtiden komma bort ifrån eksemen... OM det nu är ärftligt.
Jag tror att det finns olika varianter, en del ärftliga andra inte.

Om man ska sätta en eksemhäst i avel, så ska den verkligen vara BRA, anser jag , eftersom man tar med den risken att det är ärftligt.

Och har man ett stoeller hingst som har gett eksemavkommor så ska den ur avel...

Har man som Martha ett eksemsto som inte ger eksemavkommor, så kan det vara OK att han henne i avel, eftersom hon då inte verkar ha et eksem som är ärftligt....

Blev lite rörigt, tror jag....

Häls Embla

..dessutom lämnar hon bra avkommor och har en bra stam.....hade hon inte gjort det hade hon inte varit i aveln...jag har inte fått några avkommor efter henne än, men hon har ju som sagt 5 st innan och ingen av dessa har eksem.

Trodde alla raser föll under defektlistan. Iallafall de som visas under SH.
Jag har ett sto i avel som kan klia sig på sommaren. Hon går utan täcken och vi smörjer henne periodvis med Horsol. Hon kliar sig när knotten kommer i stora flockar. Lite tagel i man och svans brukar ryka men det är allt. De flesta av mina ston tycker om att gnugga svansarna på sommaren men det är ju inte eksem. Vårat sto har inga föräldrar eller syskon som kliar sig och har inte fått avkommor som kliar sig heller. Tycker att det är värre med en hingst som kliar sig då han kan få mängder av avkommor under sin livstid medan ett sto bara några få. MEN skulle vårat sto bli värre och bli ett "riktigt" eksemsto så åker hon ur aveln på stört och troligtvis blir hon korv i stället, ser igen anledning till att tvinga en häst att genomlida flera månader om året med all denna plåga en eksemhäst kan få.

Men hur vet man skillnaden på eksem och överkänslighet?

Ingen av mina kliar sig, men unghästen är superkänslig för mygg och knott stick, hon springer och sparkar och vill bara IN, sen får hon som stora knölar där hon blivit biten, (att likna med mig som får jättesvullnader av myggbett).

Allergi? Eksem? Överkänslighet?

När det gäller människor i allafall så är det en allergiskreaktion som gör att vissa får så stora bulor av myggbett. Ett vanligt receptfritt allergimedel kan göra underverk för den som är drabbad.
Så då borde det ju i rimlighetens namn även vara allergi på en häst.
Egentligen är det inte någon direkt skillnad på allergi och överkänslighet. När det gäller människor tar man ett blodprov och kommer man över en viss gräns är man allergisk är man under är man överkänslig. En allergi är lättare att påvisa då man reagerar kraftigare på det man inte tål än vid överkänslighet.
Eksem kan vara av olika sorter och behöver inte vara allergiskt, det är en hudåkomma som är ganska svår att både bota och hitta orsaken till.

Jag trodde att vi kommit sa langt att vi visste att eksem inte var arftligt, da det handlar om ett daligt immunforsvar.
Jag har en 1-aring med eksem och nar jag borjade boosta immunforsvaret blev hon mycket battre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 400
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025