Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Sv: Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Men har du ett svar på om det är tillåtet att avla på eksemhästar eller inte?

Och egentligen vad är eksem och vad är "överkänslighet"?

Det ÄR tillåtet att avla på iallafall travston med eksem.....varför är den frågan så viktig för dig? Har du ett travarsto du ska betäcka? eller är det så att du vill knäppa mig på näsan?? Tji får du isåfall :D

Shettisar skrev:
Min vallack har svår eksem (shettis) hans hel syster har inte det.
Stoet o hingsten (mamma o pappa) har heller inte det. Så genetiskt vet i sjutton då.Men jag vet dock många som inte rek avel på eksem hästar .

Och jag vet ett russ-sto som har mkt lindrig eksem,men vars avkomma har haft mkt mkt svår eksem.Avlivades förra sommaren pga eksemet.

Nope, numera är alla travhästarna sålda...(dock var dessa eksemfria). Dock ville jag veta vad som gäller, är det tillåtet att avla på eksemston eller inte. Miss Fideli hänvisar ju till djurskyddslagen, och den borde ju gälla alla raser, eller hur?

du ska få svar ...svart på vitt...jag ställde frågan direkt till STC's avelssektion......väntar bara på svaret.....

Och nu har jag frågat Agrias veterinärer vad som gäller, oavsett ras ;) Får se om jag får svar därifrån...

Jag blir bara så konfunderad då det i vissa trådar bestämt hävdas att man inte får avla på eksemhästar - man hänvisar till SH:s defektlista (vilken iofs gäller hingstar). Medan andra trådar säger att man visst får avla på eksemston. Jag bara undrar vad som gäller....

break_a_leg skrev:
Fast djurskyddslagen gäller väl alla hästar iaf?

du kanske kan visa mig vart det står att man inte får avla på ston med eksem.....
...ärligt är jag lite trött på ditt ältande.....

I defektlistan står det att hingstar med KRONISK MAN OCH SVANS SKORV inte får verka i aveln.
Jag har sökt och inte hittat en defektlista på ston. Sen kanske det inte är lämpligt att avla på eksemston.
Om den varmblodiga travaren inte står under SH så har de väl andra regler. Kan dessutom vara så att de inte bryr sig om att tävlingstravaren får eksem. Vad vet jag, jag pysslar inte med travare. Hur många vuxna travare går på bete på sommaren??? Oftast så kommer eksem efter några år och då är de i full tävlingskondition och tävlas annars så har de nog blivit korv alt ridhäst..........

en häst behöver inte gå på bete för att få eksem...dessutom är det väldigt ovanligt med eksem på varmlodiga travare....

självklart bryr vi oss inte om travaren får eksem :mad: vi víll ju bara inkassera pengar...hästarn bryr vi oss inte om :crazy:

Lagen gäller ju dom ärftliga problem som kan orsaka lidande hos avkomman. Är eksem ett ärftligt problem så går det ju under det, för du kan väl knappast påstå att eksem inte påverkar hästen negativt?

martha skrev:
en häst behöver inte gå på bete för att få eksem...dessutom är det väldigt ovanligt med eksem på varmlodiga travare....

självklart bryr vi oss inte om travaren får eksem :mad: vi víll ju bara inkassera pengar...hästarn bryr vi oss inte om :crazy:
Bli inte sur nu! Vad jag menar är att det kanske inte är lika, vad ska jag säja, jobbigt med en travare som tävlar som har eksem som en islänning som går på bete. De travare som jag varit i kontakt med har stått på stall mestadels av dygnet och blivti avsköljda efter varje körpass. De har inte varit ute dygnet runt och behövts ha eksemtäcken och smörjas och sånt. Jag har bara varit i kontakt med Solvalla travare :smirk: DÄREMOT har jag varit i kontakt med en del täclingsponnyer som haft eksem och deras ägare har inte brytt sig så mkt i eksemet (nu menar jag inte att de inte skött om det) då deras ponnyer inte gått på bete. De har inte haft problem med eksemen och deras ponnyer har mått bra under vår sommar höst. När man läser trådarna här på buke så rekommenderas det att man har sina hästar inne vissa tider på dygnet om man har eksem. I dessa fall har det inte varit något problem då deras hästar ändå stått inne. Tror fortfarande att en travare med eksem som pensioneras från banan inte behöver plågas av sitt eksem utan att tränaren/ägaren väljer att ta bort hästen. Det hade jag valt att göra iallafall.

Hästar med rosa mular kan lida enormt på sommaren, hästar med patellaupphakningar kan lida enormt under sin uppväxt.......kanske det också skulle stå under defektlistan :confused:

nej men är det ärftligt?? 100% av avkommorna har ju klarat sig....då är det väl inte ärftligt...hästen har att välja på slakt eller avel.....det finns ingen idag som ser att hon ÄR eksemhäst...fast om jag inte håller efter henne så syns det...skall jag slakta henne då tycker du...för det är ju HON som har eksem, inte avkommorna....

:D jag är inne på hund också å härjar med en som tycker att blandrasägare är oseriösa....så jag var som i gasen redan innan :rofl:

det är som sagt väldigt ovanligt att få eksem på en travare(vbl) så jag vet faktiskt inte vad som händer med de som ev får det....men å ha en häst som bara lullar som har eksem är ju ganska så onödigt så en sån skulle jag nog också slakta......min går som fölsto och det är ett pass att ha henne, OM hon inte vore så fint stammad och lämnar skapliga avkommor skulle jag slakta henne också faktiskt....för det är HENNE det är synd om , ifall det är synd om nån...inte hennes avkommor....dessutom finns det inte så många helfranska ston i travaveln i sverige nu....inte med en sån stam som hon har iallafall.....

Jag haller med...det finns massor med saker som orsakar onodigt lidande i manga fall.
Jag tycker att man ska se till individen.

Jag har ett Connemara-sto som ar totalt eksemfri. Jag har sett mitt stos mamma, och hon ar totalt eksemfri ocksa. Hon var betackt med en (givetvis) eksemfri hingst, men ett av hennes fol har fatt eksem. Det borjade nar hon var fol, hon kliade svansen i hagen. Numera ar denna avkomman en 1-aring, och hon kliar sej rikigt illa om man skulle lata henne ga pa dygnet-runt bete och inte bry sej om att behandla henne.
Detta stoet har flera avkommor och INGEN av dem har fatt eksem, forrutom denna jag pratar om.
Jag tycker att det bevisar att eksem inte ar arftligt, da man inte godkanner hingstar med eksem.

Jag har last massvis om detta med eksem de senaste manaderna, och jag kan ingenstans hitta att eksem ar arftligt. Daremot sa har stoet daligt immunforsvar pga en speciell anledning (foder tex) sa ar det relativt vanligt att hennes fol far samma daliga immunforsvar. Dessutom sa har man sett att fol som ar uppvuxna i ett knott-rikt omrade har mindre eksem an fol som ar uppvuxna pa tex havskusten dar man inte har lika mycket knott.

Det ar ju ganska vanligt att hastar som aldrig har haft eksem flyttar till ett nytt hem och far eksem dar. Jag salde en d-ponny som hade mycket hemsk eksem pa Irland, men nar den kom till Sverige har den haft mycket lite problem. Detta var en 8-arig Connemara.
Sedan salde jag en annan Connemara ponny till Sverige, denna ponnyn var totalt eksemfri pa Irland. I Sveig daremot kliade den av sej manen och svansen pa mindre an en vecka!!

Jag ar 100% saker att eksem inte ar DNA-arftligt, daremot kan det vara sa att omstandigheter runt omkring gor att bade stoet och hennes avkommor far eksem.

Är också inne på immunförsvaret. Vårt sto har varit jättesvår att hålla hull på (welsh). Det är först i år som hon har hållit hullet på betet (än så länge) Hon började klia sig när hon kom i en hage med massor av knott. Innan hade hon aldrig kliat sig.Då var hon jätte emlig och tunn.
Martha, vad använder du för små söta homeopat pryttlar till ditt sto :p ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 412
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka