Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Sv: Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

men det tvista de lärde om....ÄR det genetiskt?? eftersom 5 av 5 är helt fria så verkar det ju inte som att det skulle vara ärftligt iallafall....om mamman o pappan var fria....dessutom kommer pappan från en av frankrikes absolut alla kategorier bästa moderslinje.....den jag köpte henne av har fött upp både henne och hennes mamma och hennes syskon( som också är eksemfria) det KAN ju ha hänt henne något som ettåring som gjorde att immunförsvaret slogs ut...för det var då hon fick sitt eksem....vad anbelangar genetik.....när jag pysslar med avel ...så slår du mig inte på fingrarna värst mycket....

ALL avel är riskfylld....du fick en patellakatt ur en patellafri avel?..eller??

om jag inte skall slakta henne, vad skall hon då leva för??

Ja, ingen av föräldrarna har det. Däremot vet jag nu att min pl-katt (Abbies) morfar (Provo) har en avkomma (kallar henne "Lena") med pl. Dock inte Provo själv. Antagligen är det en liten inavel som spökar här. Att det är ärftligt är konstaterat och klart. Men "Lena" hann få en kull ungar, där alla är friröntgade som unga. "Lena" själv fick avlivas pga patellaluxationen. Yoga, Abbies mamma, har det alltså inte utan är i så fall mellanhand. Sen tror man att det behövs från flera håll, det räcker alltså inte med att bara en har utan att den andra måste bära på anlaget. Hur mycket eller lite är däremot inte klart.

Man vet alltså att det är ärftligt, men inte hur, och man vet att en katt som har det nedärver det i större mängd, men att anlagen också kan ligga kvar och dyka upp långt senare.

Eftersom du kunde konstatera på ett sto och några avkommor att eksem inte är ärftligt, så tipsade jag dig om genetik.

Jag vet inte vad du har henne till. Min Abbie behölls som avelshona, men är nu kastrerad sällskapskatt istället. Jag står utan avelshona och helt utan avelsmöjligheter, men hellre det än ha vetskapen om att jag pga mina chansningar kanske hade fått fram 10-15 katter som varit tvungna att opereras eller avlivas pga defekten Abbie bär.

Kan du säga att eksem är ärftligt så kan jag ju bara gratulera, för det vet ju inte ens de som forskar i det.....
på MITT sto så är det till 99% inte ärftligt, för i så fall borde ju NÅN ha eksem av syskon , mor, far, eller avkommorna.....

patella på häster brukar 9 ggr av 10 växa bort....hur det är med katt vet jag inte.

..sen är det nte några avkommor på henne, utan SAMTLIGA avkommor

om hästen fått 5 avkommor redan...vad tror du jag har henne till då??

Patellaupphakning är en sak, patellaluxation är en annan sak. Patellaluxation är en missformning av knäleden, det växer inte bort. Däremot ställer man helst inte diagnosen för tidigt för att symptomen liknar dom för ostabila knän. Min har inga hakningar, hon är bara ostabil. Jag har hört olika bud om patellaupphakning, att dom kan få det av att stå still för länge (hur då?) t.ex.

Jag har för mig att vi kom fram till i en annan tråd att eksem var ärftligt, att eksemston/hingstar fick mer eksemavkommor än vad dom som inte har eksem fick. Men den är kanske borta nu. Därav min grundande. Är man säker på att det inte är ärftligt (alltså på mer än dina avkommor som jag tycker är för få för att göra en världsomspännande statestik på), så visst. Go Ahead. Du kan väl köra på nu med, skulle nån avkomma utveckla eksem så är det väl bara att dra sitt strå till stacken och köpa tillbaka om ägaren vill det.

jag har inte gjort nån världsomspännande statestik...jag har bara gett dig facit på min märrs historia ang eksemet och det är bara hon, endast hon som har det...men du är ju säker på att det är ärftligt, medans forskarna INTE är det...vaddå köpa tillbaka??? hennes föl är inte till salu.....dessutom betäcks hon med icke godkänd hingst....med döööödliga sjukdomar :devil:
Värre än så kan det väl inte bli va :angel:

I mycket hård konkurrens har helt nyligen forskning kring eksemhästar blivit det mest prioriterade forskningsområdet och gick som vinnare ur striden om mycket begränsade anslag till hästforskning med 600.000 kr.

Vi får väl alla hoppas att pengarna kommer att göra nytta, eksemhästar har en tråkig livskvalite och INGEN önskar någon att behöva genomlida det liv de lever.

peråke

Säker och säker, jag har läst att det är ärftligt. Forskarna är ju inte säkra på nått, dom kan ju inte säga att det inte är ärftligt.

Har du behållt alla hennes avkommor så är det ju inga problem, då är det ju du som får ta itu med behandlingar och annat om det skjuter fart.

Vad du utsätter dina hästar för är ju inte så där kanonintressant måste jag erkänna, och sålänge du berättar vad det handlar om och tar ansvar för dom som är sålda så är väl det okej.

Du har inte gjort en världsomspännande statistik? Du har ju själv skrivit att det är inte ärftligt eftersom ditt stos avkommor inte har fått eksem.

Men snälla...JAG har inte fött upp dessa 5 avkommorna....men dom ÄR eksemfria och dessutom framgångsrika travare.........denna tråden är en spinoff som du ser på en annan tråd, som inte alls handlade om eksem, utan en betäckning.....

det verkar iallafall som att du är väldigt intresserad av henne och hennes eksem, iannat fall hade du väl inte skrivit så många inlägg??

Du skriver att forskarna inte är säkra på nåt...men DU är säker på att det är ärftligt....frågan är väl då vem det är som är "världsomspännade" :crazy:

Jag har för mig att vi kom fram till i en annan tråd att eksem var ärftligt, att eksemston/hingstar fick mer eksemavkommor än vad dom som inte har eksem fick. Men den är kanske borta nu. Därav min grundande. Är man säker på att det inte är ärftligt (alltså på mer än dina avkommor som jag tycker är för få för att göra en världsomspännande statestik på), så visst.
Hänvisar till detta.

vilka är "vi" som kom fram till det då?? Du och nån mer eller??

Dom som var med i den tråden och diskuterade. Mycket islandshästfolk om jag inte minns fel.

Jag tror ärligt ingen kan säga nåt om något i den frågan, i mitt fall verkar det som att det är en händelse i hästens ´liv som utlöst eksemen, i nån annans fall kan det vara nåt annat, en del har sol eksem, andra knotteksem,,,min slutar att klia innan knotten slutar...alltså så klarar hon knotten på hösten men inte på sommarn....det jag VET med min märr är att det inte finns någon mer än hon som har problemen....hur du än vill att det skall vara ärftligt i hennes fall så verkar det inte vara det...och tro mig...jag vill INTE ha en eksemhäst till, och om jag bara trodde så lite att hon skulle nedärva det så skulle jag hellre låta henne gå vidare...
Tycker du på bilden jag tog idag att hon ser ut som att hon mår dåligt??
Visserligen får man lägga ner några minuter varje dag på henne för att hon skall se ut som hon gör, men så länge jag gör det så mår hon iallafall inte dåligt...

Nej, jag har inte påstått att hon mår dåligt.
Jag tycker man ska tänka sig noga för innan man använder nått som KAN vara ärftligt i aveln utan att först reda ut det. Man bör väl som uppfödare av alla djur tänka på vad man vill att djuren ska ha. Ville jag att fler djur skulle ha patellaluxation så kunde jag väl avlat, men det vill jag inte. Så för mig var valet "enkelt".

´hur ska man veta det då om man inte får facit?? I mitt fall hade hästen redan fått sina fem avkommor, jag har inget föl efter henne än.....eftersom man inte ens vet om det ÄR ärftligt...han som ägde henne innan mig har haft stuteri i frankrike i 20 år, han har fött upp henne och hennes mor...han vet ALLT om hennes släkt och ingen mer än hon har fått detta...så då ligger det ju ganska nära tillhands att det trots allt inte är ärftligt.....

Jag har iallafall skaffat henne endast för avel...och för mig är också valet enkelt...att fortsätta avla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 277
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 412
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka