Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Sv: Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Om det är ärftligt till 100% alltså att all eksem är rent ärftligt så borde man ta bort vårats stos föräldrar ur aveln. Det går inte att se vart det kommer ifrån då varken stoet eller hingsten har lämnat andra eksem avkommor. På stoet sida så är det 4 avkommor på hingstens sida ???? massor troligen då det är en populär hingst.
Tycker att det är svårt att jämnföra eksem på Marthas häst med islänningar med eksem. OM nu eksemgenen ligger latent i flera generationer då är det svårt att få bukt med det.

break_a_leg skrev:
Tidigare i dag satt jag och läste en massa gamla trådar. Det är ju tydligen så att man inte FÅR avla på eksemhästar. Nu undrar jag: Gäller detta alla hästraser i Sverige eller är varmblodiga travhästar undantagna?

Nu har jag fått svar från STC's veterinär

**
Hej
Det finns inget sådant förbud.

Hälsningar
Stig Hägglund
vet.avd.
STC

Hej...jag har ett franskt sto som jag har som avelsmärr, hon har tidigare fått 5 avkommor...Nu är det så att vissa påstår att det är förbjudet att avla på ston/hästar med eksem....är detta riktigt sant, för jag har aldrig hört nåt sånt...hennes tidigare avkommor är alla eksemfria **

Tar bara sista knappen...

För det första så måste det ju kunna finnas olika anledningar till att hästar har exem, även islandshästar. Vi har i vårt stall en som helt klart börjar klia och skava av päls och man/svans när knotten kommer. Och sen har vi en som kliar dec-maj, alltså under en period när det nästan garanterat inte finns några knott alls. Jag har svårt att tänka mig att det är samma anledning som utlöser exemen i dessa två fall.

För det andra är inte genetiken alltid så enkel som att en av föräldrarna eller båda har en defekt så får avkomman den. Vissa defekter nedärvs rent recessivt eller ännu krångligare och då kan de hoppa över generationer eller bara visa sig vid en viss kombination av två föräldrar. Sen kan det ju också vara så att själva exemet i sig inte är genetiskt betingat, men förutsättningarna för att få det är det. Om det nu t ex skulle bero på ett nedsatt immunförsvar så kan ju det vara genetiskt betingat, kanske tom så krångligt att det bara visar sig vid vissa miljöbetingelser.

Travhästaveln har ju också en mycket generösare inställning till defekter överhuvudtaget, så tillvida att det tycker att kan en häst springa bra med defekten så spelar den ingen roll. Här har ju ridhästaveln valt en annan väg.

Då så, då spelar det väl inte så stor roll vad denna tråd säger?
Jag behöll min katt för avel, annars hade hon sålts. Men det betyder ju knappast att jag måste avla på henne till varje pris. Men vi har nog lite olika syn på ansvar och uppfödning.

men det var inte jag som startade denna tråden....men det var mig den handlade om...om du anser mig vara ansvarslös så får det stå för dig...lite skillnad att behålla häst mot en katt, mitt alternativ är att slakta.....och jag vet inte om det är förbjudet att avla på din katt, min häst är det det inte på....

Tack, då vet även jag vad som gäller...Det är alltså okej att avla på eksemhästar. (Jag har inte fått svar från det ställe jag mailade till.)

break_a_leg skrev:
Tack, då vet även jag vad som gäller...Det är alltså okej att avla på eksemhästar. (Jag har inte fått svar från det ställe jag mailade till.)

Japp...iallafall travhästar, om andra raser har andra regler vet jag itnte, om eksem vore ett stort problem så kanske det hade varit annorlunda.

Huruvida enskild avelsförening granskar avelshästar för en viss åkomma är egalt, all hästavel är underställd våra djurskyddslagar.

Enligt allmän djurskyddslag för hästar i avel är bärare av sk. man och svansskorv ej tillåtet att använda som avelsdjur.

Hur tolkas man och svansskorv, ja det kanske är lite vitt begrepp. Som exempel på tolkning slall jag referera till en ras som har problem med åkomman och hur dom sorterar ut avelsdjur med problemet för att ivarjefall inte förvärra det dom redan har i rasen.

"man och svansskorv med kroniskt förlopp--För godkännande för avel krävs intyg på att hästen är fri från man och svansskorv samt alla andra tendenser och tecken på sommarexem eller liknande eksemliknande förlopp. Intyget måste vara utfärdat av veterinär under perioden 15 juli-1 okt. samt vara maximalt 1 år gammalt vid avelsvärderingstillfället................"
peråke.....

det gäller bara hingstar, ston avelsvärderas inte....

martha skrev:
det gäller bara hingstar, ston avelsvärderas inte....

Nej det finns inget krav för avelsvärdering av ston.

Men djurskyddslagar för avelsdjur har INGET med avelsvärdering att göra.

Det finns Inget avelsvärderingskrav för nötkreatur, får, grisar osv, men det finns djurskyddslagar som förbjuder avel med djur som bär vissa ärftliga defekter

Det finns djurskyddskrav för andra delar än avel, som utfodring , stallmiljö, stängsling osv.. sådana lagar är också könsneutrala.

peråke

menar du då att det är olagligt att avla på mitt sto?? har Stig Hägglund fel?

Vänd dig till den myndighet Jordbruksverket vad som gäller för lagar, enskilda veterinärer har iofs SJV som huvudman--men enskilda veterinärer är inte insatta i alla delar, såväl ATG veterinärer och SH veterinärer klurar inte alltid ut allting rätt...

Kommunernas Djurskyddsinspektörer är de som besitter denna kompetens, så oavsett ATG veterinärs utlåtande kan en djurskyddsinspektör bli varse ditt dräktiga eksem sto och ifrågasätta ditt eventuella tillstånd som numer krävs om man har ett visst antal hästar osv (om du nu har något).

Den nya djurskydds myndigheten är belägen i SKARA, en myndighet som får allt fler uppgifter, inte minst med tanke på våt medlemsskap i EU.
Allt mer ser ut att hamna på djurskyddsmyndighetens bord och avskaffas avelsvärderingstvånget tappar avelsorganisationerna helt övervakningen för hästavel- istället träder djueskyddsmyndigheten in.

I SKARA på SLU utbildas nu även en mängd djurskyddsinspektörer, som sedan kommer att spridas i samtliga kommuner.

Gällande lag finns infogad tidigare i tråden, annars kan du hitta den om du söker på statens jordbruksverk eller på djurskyddsmyndigheten i Skara.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Stig Hägglund är ingen ATG veterinär, utan STC's veterinär
Jag har också tillståndet klart redan och eksemstoet vet djurskyddsintruktören om.....väldigt väl.....t om.... :angel:

Jag vet inte vad du tror om mig, men att GÖMMA hästar :crazy: liigger LÅNGT under min värdighet.

Min bekant som jobbar på Djurskyddsmyndigheterna vet om mitt sto som kliar sig till o från och har inga kommentarer ang detta.
Tittade till mitt sto i kväll, honhade stått och gnuggat baken mot ett träd pga att hon snart ska föla, Det fanns nästan inget tagel kvar på ett ställe i svansen. Hur många här är det som har dräktiga ston som står och gnider rumpan mot boxväggen???? En del av mina ston gör det utan att klia sig förövrigt, som ett sorts smärtstillande mot värkar el dyl. Kan itne vara lätt att vara djurinspektör och komma ut i en hage med dräktiga ston och se detta, ska de dömma ut alla ston då?

Min inspektör har haft det aktuella stoet uppstallat hos sig och har inga kommentarer...
mitt andra sto gör som din gör...gnuggar bort på svansroten.....varje år samma sak...dessutom kliar hon också på knotten, men vem f-n gör inte det :angel: det gör alla mina hästar när dom kommer in om knotten vart på dom....

Ja vem kiar sig inte på knott och myggbett. Tänk om de sätte ut mig ur aveln för det :crazy:
Känslighet mot knott måste även vara när de får stora bölder på kroppen av massiva knottbett.......

Welsh skrev:
Ja vem kiar sig inte på knott och myggbett. Tänk om de sätte ut mig ur aveln för det :crazy:
Känslighet mot knott måste även vara när de får stora bölder på kroppen av massiva knottbett.......
Jösses, jag som är knottkänslig, och verkat i aveln mer än en gång...
oh hemska tanke om nån upptäckt det innan jag hann att ha lite roligt..

Ja visst går det utmärkt att fjanta bort själva grundtanken, att avelsdjur skall vara friska och sunda.

Hästar är ju djur som funnits på vår jord under tusentals år. Med sitt egna urvalssystem har hästflockar i generationer förökat sig och lyckats överleva.

När hästar inte regleras av mäniskan blir det endast friska sunda och starka hästar som klarar av att föröka sig, de svagare individerna lämnar inget bidrag i reproduktionskedjan.

Men när vi håller hästar i hägn och själva styr förökningen blir det lätt att spela över detta naturliga urval.

Vi kan i praktiken med "lite" hjälp föröka individer som inte på ett naturligt sätt skulle få en möjlighet att lämna avkommor.

Tänker vi mäniskor inte på detta, utan börjar göra avelsutval av avelsdjur som inte har denna grundsundhet och styrka som skulle krävts i naturen--förökar dessa mindre goda individer och fortsätter med detta i generationer, så är det inte så konstigt att sundhetsproblem förs vidare och kanske så till den grad att hästarna inte utan "andningshjälp" forsättningsvis vare sig blir fertila eller livsdugliga.

Naturligt är hästar haremsdjur, starka hingstar har flera ston och får följdaktigt flera avkommor--medans svaga hingstar blir bortjagade och får inga avkommor alls.

Att avelsföreningar beaktar att denna styrning också kräver en sundhetskontroll av hingstarna och även kasserar hingstar som kanske bär för sporten viktiga egenskaper men som inte till fullo är helt sunda.

Avelsföreningar i Europa har mestadels krav på att ston som lämnar avkommor till stamböcker även dom är avelsvärderade-stambokförda.
I Sverige har vi inte av tradition samma krav att alla ston skall vara avelsvärderade, men samtliga Svenska avelsföreningar kräver att hingstmödrar är avelsvärderade och stambokförda.

Varför kan inte de som föredrar att gå utanför avelsföreningarnas avelsarbete, även dom känna ansvar och innan de låter sina hästar föröka sig beakta att avelsdjur för framtida generationers bästa skall vara friska och sunda.

Sundheten må försöka övervakas av avelsorganisationer, inspektörer och poliser.
Till syvende och sist är det ändå vi som håller hästar i hägn och förökar dom som bär ansvaret för framtida hästars livsduglighet, användbarhet och fertilitet.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Mmmm..mycket att svara på...
men samtliga Svenska avelsföreningar kräver att hingstmödrar är avelsvärderade och stambokförda.
Här är du väl ute o cyklar iallafall.....Jag vet inte vad du är ute efter , jag har ställt frågan på olika förbund och fått svaret att det jag gör är inte olagligt, jag har tillstånd på min gård, inspektören känner mycket väl till min häst och vet vad hon används till, om du tittar på korten som jag la ut på henne.....vad är det som retar dig så....tycker du att hon ser ut som att hon mår dåligt.....om ingen av hennes avkommor, syskon, föräldrar har eksem....varför då kassera ett fö annars mycket fint avslsto?? En av hennes avkommor är med på V75 nu till helgen i finalerna.....Vi avlar på prestation och är det så att hon inte skall vara i avel för att ....hon lämnar avkommor med eksem...Nej..... för att hon själv lider....Nej....
Är det nån som lider så verkar det ju vara du...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 400
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025