Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Sv: Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

f.ö skulle det vara trevligt om man visste vad du sysslar med och vad för människa du är....att bara agera bukepolis utan täckning ger jag inte mycket för....du anklagar mig för mycket....att jag gömmer mina hästar, att jag avlar olagligt.....men vem är du då??
du kanske är den värsta av oss alla....vem vet?

martha skrev:
f.ö skulle det vara trevligt om man visste vad du sysslar med och vad för människa du är....att bara agera bukepolis utan täckning ger jag inte mycket för....du anklagar mig för mycket....att jag gömmer mina hästar, att jag avlar olagligt.....men vem är du då??
du kanske är den värsta av oss alla....vem vet?

"Sundheten må försöka övervakas av avelsorganisationer, inspektörer och poliser.
Till syvende och sist är det ändå vi som håller hästar i hägn och förökar dom som bär ansvaret för framtida hästars livsduglighet, användbarhet och fertilitet."

Själv tillhör jag den grupp som ansvaret vilar på, uppfödarna.
peråke

Varför upprepar du dig?? Anser du att jag inte kan ta till mig information....
Jo tack...jag är också uppfödare....om du inte kunde räkna ut det tidigare...

om du är uppfödare och jag är uppfödare...vad skiljer oss åt då??
Vad föder du upp för sorts hästar...hur stor skala??

fadern till det kommande fölet är IG.....han har på sina år som tävligshäst 14 segrar och 13,2 i rekord på 76 starter...han har ALDRIG varit behandlad i en led....den hästen har JAG fött upp.....snacka om sundhet :angel:

Varför inte svara på detta inlägget??

--------------------------------------------------------------------------------

Mmmm..mycket att svara på...

Citat:
men samtliga Svenska avelsföreningar kräver att hingstmödrar är avelsvärderade och stambokförda.

Här är du väl ute o cyklar iallafall.....Jag vet inte vad du är ute efter , jag har ställt frågan på olika förbund och fått svaret att det jag gör är inte olagligt, jag har tillstånd på min gård, inspektören känner mycket väl till min häst och vet vad hon används till, om du tittar på korten som jag la ut på henne.....vad är det som retar dig så....tycker du att hon ser ut som att hon mår dåligt.....om ingen av hennes avkommor, syskon, föräldrar har eksem....varför då kassera ett fö annars mycket fint avslsto?? En av hennes avkommor är med på V75 nu till helgen i finalerna.....Vi avlar på prestation och är det så att hon inte skall vara i avel för att ....hon lämnar avkommor med eksem...Nej..... för att hon själv lider....Nej....
Är det nån som lider så verkar det ju vara du...

Bry dig inte om alla besserwissar här på Buke, jag är helt övertygad om att du sköter dina hästar på bästa sätt. Det är lätt att sitta och rabbla en massa regler och ha åsikter om allt möjligt när man kan vara anonym!

peråke får mig inte att ändra åsikt.....hade det däremot varit ett stort problem inom rasen hade jag säkert tänkt annorlunda....klart ingen vill ha en häst som lider.....men att kassera mitt sto i detta fallet gör jag inte bara....hon har så mycket positivt att det överväger eksemen hon har.

Tycker du hugger lite hårt på peråke, jag kan inte se de saker i hans inlägg som du känner dig anklagad för. Han redogör ju bara för det sättet han tolkat de lagar och förordningar som finns. Den stora skillnaden mellan er ligger nog i den grundskillnad och mentalitetsskillnad det finns mellan travhästavel och ridhästavel.

Sen kan man ju diskutera länge vem som har rätt eller fel i sin avel. Det finns säklert för och nackdelar med båda sätten, men det går inte att komma ifrån att travhästaveln sätter prestationen väldigt högt jämfört med ridhästvärlden.

jag har heller inte sagt att vi inte lägger nivån högt på prestation...utan att lägga det högt är det ju ingen ide att avla på sporthästen, men vi har ganska hårda krav på hingstarna ändå...dom får absolut inte se ut hursomhelst....

Vad tycker du det är som jag hugger hårt? Jag tycker att det är mest h*n som hugger på mig hela tiden, vill få mig att känna mig som en skit som inte har hum om nånting, olaglig avel och tänker inte på hästen i detta fallet som individ...Jag har frågat denne om olika saker men får inget svar...bara paragrafer och länkar...VEM är peråke har jag då frågat...att bara trycka på som anonym kan jag inte ta seriöst faktiskt.

Hej Martha, Har läst dina inlägg om att eksem inte är ärftligt på ditt sto. Det är ju möjligt att det inte är (finns ju sannolikt många orsaker till eksem, varav ärftlig disposition bara är EN), men statistik baserat på 5 avkommor kan ju inte med bästa vilja i världen anses tillförlitlig.

Det gjordes nån gång på 80-talet en studie på tyska islandshästar med eksem. Den visade att störst risk för eksem hade de hästar vars BÅDA föräldrar hade eksem, därefter kom de hästar som hade en eksemförälder och minst risk för eksem hade de hästar vars föräldrar var eksemfria. Jag kommer inte ihåg några exakta siffror, men för de hästar med STÖRST risk för eksem var risken ändå bara strax över 20%. Så fastän det var statistiskt säkerställt att det FANNS en genetisk komponent, så är det ju ändå störst chans på en frisk häst! Översatt på ditt sto skulle det betyda att om hon nedärver eksem, och om hingsten också gör det, så skulle KANSKE en avkomma av de fem ha eksem. Att alla råkar vara eksemfria kan man alltså inte dra någon som helst slutsats av... Åtminstone inte om man vill vara statistiskt korrekt.

Sedan är det väl också rätt klarlagt att miljön kanske har större påverkan på om eksemet bryter ut eller inte - det är bara att titta på islandshästen igen. Förr eller senare brukar åtminstone hälften av alla islandsimporter utveckla eksem, medan bara 5-6% av de svenskfödda får det. Sannolikt på grund av att det inte finns några svidknott på island som hästarna utsätts för som föl, i kombination med den stress det innebär att byta miljö så totalt som att flytta från Island till ex-vis Sverige.

Så slutsatsen borde rimligtvis vara att det FINNS en ärftlig komponent i eksemet, men att miljöpåverkan väger in minst lika mycket.

Det pågår förresten just nu en studie av svenskfödda islandshästar med eksem, för att försöka reda ut om ex-vis vissa hingstar ger fler eksemhästar än andra. Vet inte när den skall vara klar, men lovar att rapportera....

Jag menade att du tar åt dig av saker som jag inte kan hitta i h*ns inlägg att h*n anklagar dig för, inte att du anklagade honom/henne för saker. Att h*n är anonym...ja är vi inte alla det här på Buke mer eller mindre? Annars skulle väl ens användarnamn vara fullständigt namn plus ev. titel? Jag skriver inte under med min utbildning eller mitt kunskapsläge när jag svarar på ett inlägg.

Och visst är prestationen viktig, det är den ju i både rid- och travsammanhang. Men det jag menade var att travhästarna har en större fokus på den såtillvida att den släpper igenom vissa defekter om hästen är tillräckligt bra. Och att man tittar kanske lite mindre på hälsa och inavel m.m.

det jag hakar upp mig på är att det bara visas upp länkar, lagar o regler, mina försök att få fram att det inte är olagkigt går som inte fram...istället får jag mera lagar kastat i ansiktet och i brist på mer så menas att jag inte har tillstånd, gömmer hästar mm mm....står inte ordagrant men dummare än så är jag ju inte än att jag fattar vad h*n menar....jag är dum o h*n är bra...typ...Och Nej...jag lider inte av förföljsemani :D

Hur många avkommor skall hon få då innan ni är nöjda...om hon får tio avkommor och ingen har eksem....kan man då tro att det inte är ärftligt......

Det finns jättefina statistikformler för att räkna fram sannolikheten att något stämmer...men å andra sidan om du nu skulle avla fram tio avkommor och det visar sig att den tionde har exem då är det ju lite sent...så det är ju egentligen bara du själv som avgör.

Jag förstår vad du menar, du har gjort vad du kan för att få fram om det är lagligt (dvs mailat ansvarig vet och han säger att det är ok), då kan du inte göra mer. Men peråke tolkar själv och kommer fram till ett annat svar (vilket han vill få fram med lagtexterna). Det som skulle vara intressant är väl i så fall om någon högre, insatt, lagkunnig person tolkade det, eller om man fick fram ett prejudicerande fall. Tills dess så är det ju upp till dig att avla på det du tycker tillför rasen i ditt fall (eftersom det inte finns några rasspecifika restriktioner mot exem som det finns på en del andra raser).

Men jag måste tillägga att din häst inte ser vare sig lidande eller speciellt exemdrabbad ut, som flera har påpekat måste det vara svårt att veta var gränsen går mellan exem och vanlig knottkliighet.

jag har även ställt frågan på djurskyddmyndigheten, men har inte fått svar....så vi får väl se om dom ids svara...

ASVT harinte idats svara...skulle tro att det är lika på djurskyddet....

Ja, hur ska man tolka det? Som att de har mycket att göra eller att de inte anser att det är en viktig fråga eller att de inte hittar svaret på den?

För att få eksem på en avkomma skall båda föräldradjuren vara anlagsbärare.Gäller allt.Alltså,även spatt m.m
Sen kan olika defekter vara olika dominanta och recenssiva vilket gör att man inte kan säkerhetsställa en satistik på 5 avkommor.

Har du ett heterozygot sto (alltså,hon är endast anlagsbärare) och korsar med en hetrozygot hingst så är risken att få en eksemavkomma endast 25 %
Avlar du däremot med en hingst som inte har anlaget så är risken ännu mindre för eksemet,men en viss del av avkommorna blir anlagsbärare istället.

Senast ändrad:

Jag skulle inte tro att man kan ta fram tillförlitlig statistik på om ett sto nedärver en viss egenskap, till exempel disponibilitet för eksem/allergier, helt enkelt därför att ston inte får tillräckligt med avkommor.

Man kan redan nu TRO att ditt stos eksem inte är ärftligt, bland annat på grund av att hon inte verkar vara någon "typisk eksemhäst", men man kan inte på ett statistiskt korrekt sätt säkerställa att det verkligen ÄR så.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 401
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025