Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Sv: Avla på eksemhästar *spinoff på Gnägg-tråd*

Nej, det där vet du inte. Det är YTTERST FÅ egenskaper som styrs av endast ett anlag, och man har inte lyckats lokalisera nån "eksemgen" eller "spattgen" så att man med säkerhet kan veta att det bara är ett anlag och att det nedärvs recessivt. Istället får man göra det som nu görs i Sverige, dvs en stor undersökning av svenskfödda (islands-)hästar efter ett antal hingstar med tillräckligt stort antal avkommor. Då kommer man möjligen kunna se att vissa hingstar, och kankse vissa stofamiljer, ger förhöjt antal eksemhästar. Men än så länge vet man inte alls tillräckligt om eksemets eventuella arvbarhet att det går att räkna på några sannolikheter.

martha skrev:
jag har även ställt frågan på djurskyddmyndigheten, men har inte fått svar....så vi får väl se om dom ids svara...
Jag var i telefonkontakt med en av dem i går. Jag frågade om det var olagligt att använda mitt sto i aveln och fick till svar att man vet inte om det är ärftligt ännu. Vi kom in på något som heter sweet itch som är vanligt bland frieser, det skulle tydligen vara en kombination av socker halten i betet och solen som blir en allergisk reaktion, knottklåda var tveksamt om det gick under eksem. Kronisk man och svansskorv kom tydligen från den tiden då arbetshästarna hade kala svansar som var som elefanthud och svullna. kontentan av detta samtal var att jag kan avla på mitt sto lagligt.

Precis vad jag tänkte skriva, men du hann före mig (och gjorde det förmodligen bättre...)!

martha skrev:
hade det däremot varit ett stort problem inom rasen hade jag säkert tänkt annorlunda

Jag tolkar det har som att du anser att det finns raser där exem är ett stort problem och andra där det inte är det. Men det borde väl vara ett väldigt övertygande bevis för att det faktiskt på något (hittills tyvärr okänt) sätt ärvs?

(Snälla, ta det inte som ett påhopp, jag är faktiskt intresserad av att få veta hur du resonerar!)

ja....det finns ju rasrelaterade problem, så om jag t ex får eksem på min schäfer så kan man ju härröra det till just schäfern som HAR mycket problem....men om jag får eksem på min DSG så har jag ju inget att härröra det till.....iallafall inte till rasdefekter

Jag visste att jag skulle få svar på den meningen.....men jag skrev den ändå...nu är det ju så att det finns ingen som VET om det är ärftligt eller inte, att oslänningarna har mycket problem inom sin ras vet ju alla och därmed tror jag att "problemet" är större rent bara genon islandsfolket.....ATT en travare har det , höjs och blinkar inga varningslampor då problemet är väldigt litet......alltså inget rasrelaterat problem

Det är väl självklart att man inte har lokaliserat ngn defektgen för vare sig eksem eller spatt eller ngn annan sjukdom på häst.Den typen av forskning bedrivs helt enkelt inte.Kostar alldeles för mkt.
Det man här får göra är att gissa sig till en hel del,dels för att reproduktionen på häst är bra mkt längre än smådjursmodeller,emn sen också för,att man helt enkelt inte genotypar en häst,så man vet inte vad/vilka som är w.t,hetrozygota och homozygota.
Dock ville jag helt enkelt få med att bägge föräldradjuren skall vara anlagsbärare för att en defekt skall bryta ut och på papperet så innebär det då endast 25%'s chans.
Och är endast en anlagsbärare så är det minimal chans att avkomman får eksem dock blir 25% anlagsbärare.

Nej, men ditt inlägg tolkade jag som att du "visste" att det var endast ett anlag inblandat samt att det nedärvs recessivt. Vilket vi alltså är överens om att vi inte vet!

Om det, vilket är troligt, är mer än ett anlag inblandat, blir det ju genast svårare att räkna ut risken/chansen för att en häst skall vara "anlagsbärare". Dels för att vi fortfarande inte vet hur många anlag det gäller, och dels för att vi inte vet hur många av dessa en häst måste bära på för att den med stor sannolikhet skall få eksem.
Dessutom skall det ju troligtvis också till miljöfaktorer för att eksemet skall bryta ut, även om hästen skulle råka vara homozygot för ett eller flera av de hypotetiska eksemanlagen.

Att därför i det här sammanhanget komma med sannolikhetsberäkningar för att en häst skall bli anlagsbärare (eller få eksem), känns inte så lite missvisande....

Skrev nog lite luddigt inatt..:o ;)

Kan ju nämna,att sannolikshets beräkningar görs när det är mkt större djurserier än ett gäng islänningar.
Man har kommit fram till dessa formler via smådjursavlar (främst råtta och mus eftersom reproduktionen är så pass snabb),där man har genotypade djur för en viss defekt,färg m.m och ett mkt mkt stort antal kullar och djur,slagit ihop alltihop,kollat sen hur många har defekten och sen räknat ut procenten.

Sen om man har mindre avlar,så stämmer i allafall inte sannolikhetsprocenten/kull,utan man måste fortfarande upp i en större mängd för att det på pappret skall stämma.

Nu har jag fått svar från ett av försäkringsbolagens veterinärer (de har ju servicen att man kan ställa veterinärfrågor via mejl). Jag ställde frågan om det finns något förbud mot att använda eksemhästar i avel.
Här kommer svaret:
Det finns inga bestämmelser som säger specifikt att man inte får avla på
eksemhästar, men min personliga uppfattning är att man inte ska göra det
eftersom benägenheten att utveckla allergi är ärftlig och det därmed är
stor risk att avkomman utvecklar detta hemska lidande.

Hej!
Det är förbjudet att avla på häst som nedärver man- och svansskorv med
kroniskt förlopp. Eftersom ditt sto inte visat sig nedärva eksem så är det
utifrån djurskyddslagstiftningen inget som hindrar att du avlar på henne.

Med vänlig hälsning
Åsa Regnander-Dahl
veterinärinspektör/djurskyddsmyndigheten

Då kan man ju säga att det är okej att ta minst ett föl även på en häst på eksem?

ja, det är ju inte olagligt iallafall...jag skrev ju att hon hade 5 avkommor redan och frågade om det var olagligt att avla på henne.....

nu är jag inte heller säker på VAD för sorts eksem min har, nu sista veckan har hon ju bara varit ute på kväll/nätter...och det är väl då man bör ha dom inne egentligen...men på min funkar det bra.....tror nog att solen är värre för hennes del faktiskt...

Solen är en stor bov, iaf upplever jag det så...(Våra hästar kliar sig ju också lite, dock har de man o svans i behåll varenda sommar).

Nu kan du avla med gott samvete iaf ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 400
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 997
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025