Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser det som ett stort problem för samhället att de allra flesta barn växer upp med bilden av att det krävs en penis för att köra grävmaskin och byta olja eller däck på en bil och att avsaknaden av dylikt organ verkar gynna förmågan att operera en tvättmaskin, strykjärn och dammsugare. Eller åtminstone för att "tycka om"/"gilla" att göra det.

Det är de normerna vi reproducerar och demonstrerar. Kudos till alla som tänker en gång extra - och till och med kan vara lite obekväma någon gång ibland (äsch, helst varje dag) för att låta bli att reproducera dem.

Man kan väl åtminstone fnula lite på om det där med att man gillar så mycket att göra precis det som normerna föreskriver - kanske lite lite - har att göra med normernas kraft och styrka i vårt samhälle och inte är ett uttryck för biologisk eller slumpmässigt betingad fri vilja.

Det har aldrig handlat om att dela exakt 50/50 för varje enskild uppgift. Det kan säkert funka också som ett medel, men det är inte målet.
 
Det som är min stooora tröskel är just standarden i hemmet. Tog mig årtionden att plocka bort sysslor som att damma prydnadssaker, vika tvätt, stryka kläder. För min man har INGET intresse av att det är gjort. Så då föll det på mig. Så nu skiter jag i det. Prydnadssaker finns det extremt lite av i huset och tvätt ligger i en hög. Skjortor torkas på galge och vill någon stryka så varsågod.
Av nyfikenhet undrar jag varför det är din mans nivå som är er gemensamma?
 
Man kan väl åtminstone fnula lite på om det där med att man gillar så mycket att göra precis det som normerna föreskriver - kanske lite lite - har att göra med normernas kraft och styrka i vårt samhälle och inte är ett uttryck för biologisk eller slumpmässigt betingad fri vilja.

Det sjuka med detta är ändå att de kvinnor jag vet om som gör 95% av allt hushållsarbete inte ens tycker om det, utan gör det för att det ska bli gjort.
Och ändå står de där och säger att "det här med jämställdhet har ju gått för långt, men visst vore det skönt att få hjälp att dra dammsugaren ett varv emellanåt. Men min man klipper ju ändå gräset och byter däck på bilen.".
 
Jag har gjort mig tydligt osams med dem till den grad att jag slipper höra rasistiskt och misogynt skit - för det mesta. Men vis av erfarenheten INNAN poletten trillade ner förstår jag också att det förekommer i lika hög grad som innan - bara på behörigt avstånd. Men det är märkligt hur svårt det kan vara förstå att både kvinnor och mörkhyade medmänniskor kan köra både lastbil och hjullastare. Och hur svårt det är för annars normalintelligenta människor att dra rasistiska och misogyna skämt och tro att de uppfattas som helt på sin plats, roliga och intressanta - ibland alla tre samtidigt.

(Det finns några som faktiskt har ett försvar för idiotierna som jag inte vill gå in närmare på, men det blir därmed inte oviktigare att stå upp och förklara vad man tycker.)
Problemet för mig är att jag inte alltid orkar ta diskussionen. Bara häromdagen råkade jag ut för det, jag var på scoutläger med mitt barn och hamnade bland ett gäng män, välutbildade och boende på landsbygden, som fällde vidriga misogyna åsikter om äldre kvinnor. Jag sa noll och jag gick därifrån. Orkar inte. Jag orkar fan inte.Trevliga, roliga, smarta, vanliga familjefäder ur övre medelklassen med vidriga sexistiska jävla åsikter som de bara brölar ut.Jag ger upp.
 
Problemet för mig är att jag inte alltid orkar ta diskussionen. Bara häromdagen råkade jag ut för det, jag var på scoutläger med mitt barn och hamnade bland ett gäng män, välutbildade och boende på landsbygden, som fällde vidriga misogyna åsikter om äldre kvinnor. Jag sa noll och jag gick därifrån. Orkar inte. Jag orkar fan inte.Trevliga, roliga, smarta, vanliga familjefäder ur övre medelklassen med vidriga sexistiska jävla åsikter som de bara brölar ut.Jag ger upp.

Jag förstår - det har hänt mig också. Numer klarar jag inte att vara tyst, men orken att stå och debattera med 1-3 rasistiska kvinnohatare och deras medskrattare i grupp varierar ganska mycket. Många förstår egentligen att det de säger är helt uppåt väggarna åt helvete men kan liksom inte låta bli ändå när de kommer till den där gruppen. Och några av dem är såklart rasister och kvinnohatare på riktigt, men det är nästan omöjligt att förstå hur den ändå begränsade gruppen kan sätta agendan till den graden för hela gruppen.

Jag tror det kan vara en extra utmaning för orken och modet när man är del av den uttalat hatade/värdelösa gruppen.
 
Jag kan inte tro att det ar sa illa i Sverige som det ser ut har. Om man inte kraver 50/50 i allt forstass.

I vart fall lagar jag all mat da jag ar den kreativa och gillar det bast, da jag ar petig med ingredienser handlar jag ocksa. Maken skoter all stadning efter mina "kreativa" bombnedslag i koket, da han tycker att det ar avkopplande. Maken skoter tvatt, strykning nar det behovs, och baddar ... jag dammar och vi har en Romba, nar det behovs tar Maken fram dammsugaren. Maken vattnar och klipper gras numera pa den lilla villatomten, jag skoter blommor och vaxter, vi rensar nog ogras ungefar lika mycket.
Maken skoter alla tyngre uppgifter, han ar 1.90 lang och kraftigt byggd och darfor stark, jag ar 1.52 lang och "klent" byggd och orkar inte alls lika mycket som Maken. Vi anvader nog "Power Tools" ungefar lika mycket, det beror pa vem som har ett project for tillfallet.

JAG kopte hus med skog i South Carolina. Maken jobbade och jag tog hand om garden.
JAG tog hand om att hyra in folk att falla skog, jamna till mark, satta upp staket, plantera gras, bygga stall ... JAG korde traktor och gravde nar det behovdes, JAG skotte vard av hagar och ovrig mark samt mestadels av byggnader. (Jag gillar "Power tools" :p) Maken agerade (for det mesta) rormockare och sag till att det elektriska (forutom nar jag satte upp eltrad pa staket) fungerade. Maken malade och jag anvande spikpistol.
Inte en enda gang fragade nagon efter Maken nar jag forklarade vad som skulle goras utan kom till mig for vidare instruktioner eller fragor. Inklusive Maken, "Hur vill du ha det har?"

Maken har passerat 70 strecket, jag ar pa vag dit. Jag kor var husbuss sjalv kors och tvars genom landet och far mycket possitiva kommentarer, men dar har det hant att en aldre "gentleman" fragat var min man ar.

I South Carolina har de manga industrier som behover svetsare och har fler kvinnliga svetsare an manliga. Det ar i en av de mest konservativa staterna i USA, men det ser ut som om det ar mer sjalvklart att alla gor vad de tycker ar bast dar an i Sverige.
 
Jag kan inte tro att det ar sa illa i Sverige som det ser ut har. Om man inte kraver 50/50 i allt forstass.

I vart fall lagar jag all mat da jag ar den kreativa och gillar det bast, da jag ar petig med ingredienser handlar jag ocksa. Maken skoter all stadning efter mina "kreativa" bombnedslag i koket, da han tycker att det ar avkopplande. Maken skoter tvatt, strykning nar det behovs, och baddar ... jag dammar och vi har en Romba, nar det behovs tar Maken fram dammsugaren. Maken vattnar och klipper gras numera pa den lilla villatomten, jag skoter blommor och vaxter, vi rensar nog ogras ungefar lika mycket.
Maken skoter alla tyngre uppgifter, han ar 1.90 lang och kraftigt byggd och darfor stark, jag ar 1.52 lang och "klent" byggd och orkar inte alls lika mycket som Maken. Vi anvader nog "Power Tools" ungefar lika mycket, det beror pa vem som har ett project for tillfallet.

JAG kopte hus med skog i South Carolina. Maken jobbade och jag tog hand om garden.
JAG tog hand om att hyra in folk att falla skog, jamna till mark, satta upp staket, plantera gras, bygga stall ... JAG korde traktor och gravde nar det behovdes, JAG skotte vard av hagar och ovrig mark samt mestadels av byggnader. (Jag gillar "Power tools" :p) Maken agerade (for det mesta) rormockare och sag till att det elektriska (forutom nar jag satte upp eltrad pa staket) fungerade. Maken malade och jag anvande spikpistol.
Inte en enda gang fragade nagon efter Maken nar jag forklarade vad som skulle goras utan kom till mig for vidare instruktioner eller fragor. Inklusive Maken, "Hur vill du ha det har?"

Maken har passerat 70 strecket, jag ar pa vag dit. Jag kor var husbuss sjalv kors och tvars genom landet och far mycket possitiva kommentarer, men dar har det hant att en aldre "gentleman" fragat var min man ar.

I South Carolina har de manga industrier som behover svetsare och har fler kvinnliga svetsare an manliga. Det ar i en av de mest konservativa staterna i USA, men det ser ut som om det ar mer sjalvklart att alla gor vad de tycker ar bast dar an i Sverige.

Jag tror det är som i de flesta ämnen. Ju mer du lär dig om något desto mer inser du att du inte kan.

Översatt i detta; där andra länder tycker Sverige är helt jämställda tycker svenskarna (kvinnor iaf) att vi inte alls är det. Eller olika delar av svenska samhället för den delen.
 
Senast ändrad:
Min sambo är inte så jämställd och har ffa varit ännu sämre än vad han är nu. Men hans barn är ändå så vitt jag kan bedöma hyfsade.

De tar hand om barnen (sambons barnbarn alltså) när de inte jobbar (ja att mammorna jobbade mer vore önskvärt), de tvättar, städar, lagar mat, kommer med barnen till oss utan mammorna och har koll på kläder och nappflaskor och sovtider utan att ringa och fråga mammorna.

Hur det gick till övergår mitt förstånd!

Men ger mig ändå lite hopp om framtiden. På förskolan möter jag också nästan lika många pappor som mammor. Amazing.
 
Av nyfikenhet undrar jag varför det är din mans nivå som är er gemensamma?
Så här tänker jag. För att annars får jag projektleda. Han är helt ointresserad av prydnadssaker. Ska jag då tvinga honom att damma? Nä. Gillar jag att damma? Nä. Då plockar jag bort det som ska dammas istället för att se alla dammiga grejer och tycka det är hemskt, för jag vill inte lägga en massa tid på städ. Byta gardiner tycker jag är kul så det gör jag då och då. Och på glasverandan som vi byggde tillsammans. Där piffar jag och har som finrum. Mitt val.
 
Ja just det. Jag äger gården vi bor på. Jag tar beslut om betesskötsel och skogsvård. Går på vägföreningsmöten. Köper motorsåg och stängsel. Tänker att det skulle jag tycka var skitjobbigt om jag var han. Men det är jag som har kompetensen och han har för dålig koll. Jag orkar inte lära honom. Men mina söner får lära sig i mån av intresse.
 
Apropå en annan tråds oavslutade diskussion i ämnet så tycker jag det är både helt okej och beundransvärt att göra val som går emot normen och demonstrera för andra att möjligheten finns. De som kan och har modet att göra valen behövs som förebilder för dem som har färre möjligheter och/eller mindre mod att göra det.

Det är mitt livsprojekt definierat. Tack för den texten ❤
 
Jag har till största delen anlagt min egen ridbana, samtidigt som jag typ lärde mig köra traktor. Det är mitt intresse, så jag utförde sysslan. Jag kan även skotta, men jag tycker att traktorn är onödigt stor, så jag är inte 100% bekväm, är lite rädd att köra sönder traktor, eller närliggande bil/hus. :rofl: alltså kör sambon traktor till 99%. För att han tycker att det är roligt. Inte för att han är man.

Han bygger/renoverar 99%. Varför? För att han är byggnadsarbetare, är ruskigt duktig och tycker det är kul. Jag är dålig och blir bara arg när det inte blir som jag vill. Alltså bygger han, inte för att han är man.

Jag kör gräsklippartraktorn till största delen. Jag kör trimmer och rensar rabatter. För att jag är intresserad av trädgård.

Jag gillar inte att dammsuga, så det gör sambon. Jag tvättar, då sambon är långsammare än min på att tycka att det är dags att tvätta. Han har nog mer kalsonger än jag har trosor? Och jag har mer "specialkläder" än han har, så jag vill sköta den biten . Sambon hänger och viker oftast.

Innebär det att vi är jämställda? Kanske inte, men vi har fördelat uppgifterna så att vi trivs. Exakt jämställt hade skapat mer konflikter.
 
Medvetet singel delvis pga detta. Jag älskar att pyssla o fixa och hatar att reproducera det. Är jag själv så finns det åtm inte någon annan som kan göra det så då har jag inte lika dåligt samvete.
 
Det låter väldigt naivt och omedvetet , åtminstone sådär lösryckt, om man är intressserad av hur det står till med jämställdheten åtminstone utanför den egna sfären. Men det finns säkert några promille i samhället det kan funka helt med.

Fast hur ska man kunna ha koll på om man reproducerar normer om inte ens "orkar" fundera på det tillsammans med den som är troligast att man reproducerar normer tillsammans med? Eller är du inte intresserad av ämnet alls - vare sig för egen del eller för samhället i stort? Jag får det nog bara inte att hänga ihop såhär på måndagkvällen.

Poängen är att man rimligtvis inte bryr sig om man reproducerar normer.

Om nu mannen helst gör tyngre arbete och kvinnan gärna tar hand om barnen under tiden. Ska de sluta med det få bara för att inte reproducera könsnormer. Det blir ju fullständigt galet.
 
Jag har till största delen anlagt min egen ridbana, samtidigt som jag typ lärde mig köra traktor. Det är mitt intresse, så jag utförde sysslan. Jag kan även skotta, men jag tycker att traktorn är onödigt stor, så jag är inte 100% bekväm, är lite rädd att köra sönder traktor, eller närliggande bil/hus. :rofl: alltså kör sambon traktor till 99%. För att han tycker att det är roligt. Inte för att han är man.

Han bygger/renoverar 99%. Varför? För att han är byggnadsarbetare, är ruskigt duktig och tycker det är kul. Jag är dålig och blir bara arg när det inte blir som jag vill. Alltså bygger han, inte för att han är man.

Jag kör gräsklippartraktorn till största delen. Jag kör trimmer och rensar rabatter. För att jag är intresserad av trädgård.

Jag gillar inte att dammsuga, så det gör sambon. Jag tvättar, då sambon är långsammare än min på att tycka att det är dags att tvätta. Han har nog mer kalsonger än jag har trosor? Och jag har mer "specialkläder" än han har, så jag vill sköta den biten . Sambon hänger och viker oftast.

Innebär det att vi är jämställda? Kanske inte, men vi har fördelat uppgifterna så att vi trivs. Exakt jämställt hade skapat mer konflikter.

Nyfiken, varför ser du inte till att köra traktor tills du blir bekväm? Ingen är väl bekväm direkt när man tagit körkortet heller. Det är ju av vana som bekvämligheten kommer. Likadant med renoverande och byggande - sånt kan min sambo också, men det betyder ju inte att han ska göra det själv. Jag kan ju inte bli bättre om jag inte är med.
 
Nyfiken, varför ser du inte till att köra traktor tills du blir bekväm? Ingen är väl bekväm direkt när man tagit körkortet heller. Det är ju av vana som bekvämligheten kommer. Likadant med renoverande och byggande - sånt kan min sambo också, men det betyder ju inte att han ska göra det själv. Jag kan ju inte bli bättre om jag inte är med.
Traktorn är onödigt stor, det är min pappas jordbrukstraktor och vi har relativt liten tomt. Vi håller på att renovera upp en mindre traktor, den passar storleken på tomten bättre. Jag är nöjd med att jag kan och fixar det utan problem om sambon inte är hemma. När jag gjorde ridbanan så hade jag ordentligt med plats och då kändes det bättre helt enkelt.

Jag hjälper till/deltar med renovering, men med dom bitar som jag är bra på och tycker är kul! Kör slipmaskin, lackar och målar osv. I skrivande stund så lägger sambon klinker, vilket han är extremt duktig på, då det är hans yrke. För oss fungerar denna fördelning bra! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
29 30 31
Svar
614
· Visningar
19 785
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 177
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp