Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter väldigt naivt och omedvetet , åtminstone sådär lösryckt, om man är intressserad av hur det står till med jämställdheten åtminstone utanför den egna sfären. Men det finns säkert några promille i samhället det kan funka helt med.

Fast hur ska man kunna ha koll på om man reproducerar normer om inte ens "orkar" fundera på det tillsammans med den som är troligast att man reproducerar normer tillsammans med? Eller är du inte intresserad av ämnet alls - vare sig för egen del eller för samhället i stort? Jag får det nog bara inte att hänga ihop såhär på måndagkvällen.

Jag menar att jag inte skulle orka vara med någon där jag aktivt behöver jobba med att vi inte faller in i könsroller i relationen. Vi behöver inte jobba på att inte falla in i könsnormer.

En person som gärna faller in i sådant är ingen som intresserar mig.

Tror du missuppfattar vad jag menar. Jag skulle helt enkelt inte stå ut att leva med någon som inte kan leva jämställt utan att behöva jobba på det. Dock tjänar jag mer och betalar mer.
 
Just nu är vi galet snedfördelade eftersom min partner lönejobbar 7 dagar i veckan, jag roddar barn, djur, mat och det mesta utom kattlådan och en del disk. Det blir annat när sommaren är över, just nu är det en överlevnadsstrategi. Partners jobb är mycket säsong, så man får passa på. Jag jobbar mest på att upprätthålla balans, hojtar om normer osv, men partner är oftast med på tåget. Annars harvar vi det rätt många varv för att hitta lösningar, och i perioder bara orkar jag inte tills jag inser hur snett set blir och då shejpar vi upp oss igen. Barn är wn jäkla fälla vad gäller normer.
 
Vi är snedfördelade.
Här är det mannen som sköter städning och matlagning. Jag skriver shoppinglistor och handlar på väg hem från jobbet, det är vad jag bidrar med i hushållet.
Jag har nog dammsugit två gånger sen vi flyttade in i februari. Fick ett infall och torkade golvet en gång. Han å andra sidan dammsuger minst en gång i veckan, oftast mer.

Jo just det, jag har huvudansvar för katterna och rensar kattlåda. Men å andra sidan är det mina katter.
 
Gubbarna i byn är (tyvärr kanske...) rätt imponerade över allt fysiskt jobb på gården jag gör medan maken då servar med barnpassning och mat på sommaren.

Blir fullständigt galen av liknande :rage: 2019 höjs det fortfarande på ögonbrynen för att en penis inte gör alla fysiska arbetsmoment på en gård. Jag som i min enfald trodde att arbetet i huvudsak utfördes av andra kroppsdelar. Det tar tydligen tid för människor att komma till en sådan insikt.
 
Blir fullständigt galen av liknande :rage: 2019 höjs det fortfarande på ögonbrynen för att en penis inte gör alla fysiska arbetsmoment på en gård. Jag som i min enfald trodde att arbetet i huvudsak utfördes av andra kroppsdelar. Det tar tydligen tid för människor att komma till en sådan insikt.

Det är sjukt. Varje gång vi fick hem byggmaterial el dylikt under tiden vi renoverade och jag var den som lastade av, kunde de (olika) manliga lastbilschaufförerna inte låta bli att sluta skämta om att det var jag som lastade av grejerna med hjullastaren i stället för min sambo.
 
Det är sjukt. Varje gång vi fick hem byggmaterial el dylikt under tiden vi renoverade och jag var den som lastade av, kunde de (olika) manliga lastbilschaufförerna inte låta bli att sluta skämta om att det var jag som lastade av grejerna med hjullastaren i stället för min sambo.

Det är tragiskt.

Senast förra veckan på jobbet, träffade jag en man som såg fullständigt förskräckt ut över att en liten tjej som jag kunde sitta vid datorskärmar och se till att det brinner i pannan så stan får värme. Jag undrar återigen hur mkt män övervärderar sina penisars inblandning i allt de gör... Fö samma man som för en tid sedan enbart gick fram och hälsade på min pojkvän, då vi var inbjudna till samma kafferep hos en kollega till mig. Dvs han förutsatte att det var min pojkvän som var den involverade med tanke på sällskapet, och jag som "bara följde med" (och då antagligen inte var så viktig att hälsa ordentligt på).
 
Är helt fascinerad över ert sätt. Ser framför mig hur ni är som siamesiska tvillingar och måste göra allt ihop. Typ som att ha en dadda med sig. Jag hade blivit tokig :p hade stört ihjäl mig på att behöva göra allt ihop haha. Vet att vi tycker väldigt olika här 😁
Haha, jag tycker det är mysigt att göra det tillsammans. Jag hatar att städa, laga mat osv och om jag dessutom upplever att jag gör mer än mannen så blir jag sjukt bitter. När vi gör det tillsammans så blir tråkiga sysslor lite roligare och dessutom är jag helt säker på att det blir lika fördelat :)
 
Blir fullständigt galen av liknande :rage: 2019 höjs det fortfarande på ögonbrynen för att en penis inte gör alla fysiska arbetsmoment på en gård. Jag som i min enfald trodde att arbetet i huvudsak utfördes av andra kroppsdelar. Det tar tydligen tid för människor att komma till en sådan insikt.
Jag misströstar ibland på om det någonsin blir så. Jag hoppas men ger då och då nästan upp hoppet. En bekant beundrade grinden mellan stallet och huset och sa till min sambo att "där har du tänkt till när du byggde den" ( det finns en gånggrind för hästar, människor osv som går att haka fast i öppet läge och en större del som enkelt kan öppnas så att maskiner går att köra in och så att hovslagaren och veterinärer kan köra närmare stallet). Jag sa, jag tänkte till när jag byggde den. Bekantingen tittade förvirrat på sambon som för att få bekräftelse från hans håll att han såklart hade rätt i att sambon hade byggt den. Den bekräftelse han fick var att jag byggde den. Det här är ändå en människa jag har känt i snart 20 år och vid flera tillfällen lite fint har påpekat att vi inte längre lever på 1800 talet. Vid ett annat tillfälle ropade han på mig och började ge mig instruktioner för hur jag skulle dammsuga på ett ställe han och sambon hade grejat med i trappen. Jag frågade förvirrat varför han inte sa det till sambon som stod bredvid honom istället för att ropa på mig!? Han dammsuger lika mycket som jag. Men ändå verkar det vara omöjligt att förstå att det man har mellan benen inte avgör vad man gör eller hur bra man gör det.
 
Det är tragiskt.

Senast förra veckan på jobbet, träffade jag en man som såg fullständigt förskräckt ut över att en liten tjej som jag kunde sitta vid datorskärmar och se till att det brinner i pannan så stan får värme. Jag undrar återigen hur mkt män övervärderar sina penisars inblandning i allt de gör... Fö samma man som för en tid sedan enbart gick fram och hälsade på min pojkvän, då vi var inbjudna till samma kafferep hos en kollega till mig. Dvs han förutsatte att det var min pojkvän som var den involverade med tanke på sällskapet, och jag som "bara följde med" (och då antagligen inte var så viktig att hälsa ordentligt på).

Tragiskt är verkligen rätt ord.
Herregud :banghead:

Vi brukar ha samma situation på nya jakter eller om vi är någonstans med hundarna. Folk frågar alltid min sambo om hundarna, hur de jagar, linjer osv och han brukar uppgivet rycka på axlarna och säga att han visserligen jagar med dem men att det är jag som jagar absolut mest både med och utan hund samt att det är mina hundar. Otroligt svårt för folk att få in, trots att jag typ alltid är klädd som hundförare och sambon alltid är klädd som passkytt.
 
Det är likadant hos oss, min sambo gör det allra mesta hemma med matlagning, städ, disk... Jag rensar nog mest i landen och så, men vi klipper nog gräs och går med trimmer varannan gång-ish.
Försöker skärpa mig och laga mat i alla fall några gånger/vecka - ibland får hundarna stå tillbaka lite för mitt dåliga samvete om hur lite jag gör hemma.

Jag och sambon lagar nog lika mycket mat, städar tillsammans, etc. Så då blir det ju orimligt att han lämnas själv med de tyngre jobben. Ska vi ha gård tillsammans ska vi också rodda den tillsammans. Vi har pratat en hel del om det här, han vet att jag är bekväm och har svårt att ta mig för saker jag är osäker på, så han hejar ivrigt på och pushar när det behövs. Framför allt blev han mer medveten när han förstod att majoriteten av de kvinnor vi stöter på i vårt område aldrig har suttit i en traktor. De vet inte hur maskinerna fungerar. Sånt gör männen. Det störde honom (och mig) något oerhört.

Vi har en nära vän, granne, vars kvinnosyn är av det äldre slaget. Andra gången vi träffades kallade han mig för "kökspersonal". Själv ryckte jag på axlarna, men sambon gör det numera till en grej att jag ska hämta traktorn/göra något "tungt" varje gång grannen är över... :D
 
@TinyWiny Jag misströstar varje dag, jag har fullständigt gett upp inför det faktum att min ständiga känsla är att vara född i fel kön sett till rättvisa och att inte behöva kriga för precis allting. Varje dag. Hela livet.
Jag är nog den bittraste människa jag känner och jag vägrar att rycka på axlarna och "inte ta det så allvarligt".

Det räcker att umgås med min familj och släkt och hela-jäva-befolkningen. Jag blir bara nedslagen över hur människor beter sig och lever och än mer över hur lite de reflekterar över det. Då kommer jag från en sk "normbrytande" familj men inte ens det lindrar min känsla av att vissa män däriband min far är övervintrade grottmänniskor och deras kvinnor i mångt och mkt inte ens ser det för de är så avtrubbade.
 
@TinyWiny Jag misströstar varje dag, jag har fullständigt gett upp inför det faktum att min ständiga känsla är att vara född i fel kön sett till rättvisa och att inte behöva kriga för precis allting. Varje dag. Hela livet.
Jag är nog den bittraste människa jag känner och jag vägrar att rycka på axlarna och "inte ta det så allvarligt".
Jag faller ner där när jag hör sådant där eller, än värre, när folk menar att de ju måste hjälpa någon för att hen inte klarar det och detta och när det handlar om arbete i hemmet så är det alltid män som inte klarar och när det gäller arbete utomhus, teknik eller dylikt är det alltid kvinnor som inte klarar. Enligt hjälparens åsikt då. Aldrig någonsin tvärtom och de ser inte själva hur de fortsätter cementera könsrollerna i sitt agerande. Men, jag är en obotlig optimist och vägrar tro något annat än att vi i framtiden kommer vara människor med våra individuella styrkor och svagheter oberoende av könstillhörighet och med exakt samma värde allihop.
 
Jag och sambon lagar nog lika mycket mat, städar tillsammans, etc. Så då blir det ju orimligt att han lämnas själv med de tyngre jobben. Ska vi ha gård tillsammans ska vi också rodda den tillsammans. Vi har pratat en hel del om det här, han vet att jag är bekväm och har svårt att ta mig för saker jag är osäker på, så han hejar ivrigt på och pushar när det behövs. Framför allt blev han mer medveten när han förstod att majoriteten av de kvinnor vi stöter på i vårt område aldrig har suttit i en traktor. De vet inte hur maskinerna fungerar. Sånt gör männen. Det störde honom (och mig) något oerhört.

Vi har en nära vän, granne, vars kvinnosyn är av det äldre slaget. Andra gången vi träffades kallade han mig för "kökspersonal". Själv ryckte jag på axlarna, men sambon gör det numera till en grej att jag ska hämta traktorn/göra något "tungt" varje gång grannen är över... :D

Ja, då är det skillnad :) Jag gör som sagt väldigt lite hemma, jag tycker det är tråkigt med städning och matlagning och sambon tycker det är roligt. Vi båda avskyr att handla och planera matlista, så det brukar vi göra tillsammans alt att jag gör det.
Vi delar nog på det mesta av de tyngre jobben, även om sambon brukar ha huvudansvar för reparationer, renovering, byggen osv eftersom han är snickare och helt enkelt kan det bäst. Och därmed får lära mig :p
T ex i helgen gjorde vi i ordning vår parkeringsplats vid huset, sambon visade hur jag skulle använda lasern för att få rätt höjd och sedan turades vi om att kratta, visa nivå för den som körde hjullastaren och hämta fyllmassor och singel. Han grävde visserligen ner alla kantstenar själv för ett tag sedan, men jag hade gärna hjälpt honom om jag bara varit hemma och vetat om att han skulle dra igång projekt Ny Parkering :p

Här hemma upplever jag nog att det är ganska många tjejer som kan köra alla maskinerna, men att de flesta helst avstår. Jag är uppvuxen på gården vi bor på och gick naturbruksgymnasium, så jag har alltid kört alla maskiner här hemma. Den enda jag inte lyfter i är motorsågen, men jag tänkte gå en motorsågskurs nästa år så jag kan börja röja lite mer i skogen.

Men jisses :banghead: Man undrar ju hur en del är funtade..
 
Än värre, de är oförmögna och totalt ointresserade av att både se och reflektera över könsroller öht.
Det är märkligt nog inte alltid så att det handlar om ointresse eller oförmåga att se könsrollerna utan endel ser verkligen inte att de själva cementerar könsrollerna genom sitt eget agerande trots att de är mycket medvetna om och tycker att könsrollerna och dess konsekvenser är fel. Flera jag har pratat med har verkligen inte sett vad de gör eller vilka resultaten blir av deras göranden utan håller helt med om jämlikhet, allas lika värde osv. men gör ändå sådär. Det är där jag skulle gissa att en majoritet hamnar och det är också orsaken till att det går så trögt så trögt. De vet och tycker att det är fel att vi har ett ojämställt samhälle men ser inte vad deras egna agerande får för konsekvenser. Det är så tragiskt!

Att som förälder medvetet eller omedvetet anse att barnets kön avgör vad hen ska lära sig är det absolut värsta av allt tycker jag. Att göra sina barn funktionshindrade för att man har en märklig föreställning om att könet avgör vad man kan och inte kan, vad man ska och inte ska göra :( Att de inte får verktygen för att klara sig så bra som de skulle kunnat klara sig själva som vuxna. Då tänker jag inte enbart på det faktum att alla behöver kunna sköta ett hem på en sådan nivå att de slipper leva i misär utan också känslomässigt, verbalt, tekniskt och ekonomiskt.
 
Jag och sambon lagar nog lika mycket mat, städar tillsammans, etc. Så då blir det ju orimligt att han lämnas själv med de tyngre jobben. Ska vi ha gård tillsammans ska vi också rodda den tillsammans. Vi har pratat en hel del om det här, han vet att jag är bekväm och har svårt att ta mig för saker jag är osäker på, så han hejar ivrigt på och pushar när det behövs. Framför allt blev han mer medveten när han förstod att majoriteten av de kvinnor vi stöter på i vårt område aldrig har suttit i en traktor. De vet inte hur maskinerna fungerar. Sånt gör männen. Det störde honom (och mig) något oerhört.

Vi har en nära vän, granne, vars kvinnosyn är av det äldre slaget. Andra gången vi träffades kallade han mig för "kökspersonal". Själv ryckte jag på axlarna, men sambon gör det numera till en grej att jag ska hämta traktorn/göra något "tungt" varje gång grannen är över... :D

Så tänker vi också. Vi har gården ihop och då hjälps vi åt. Vi har snickrat altan i sommar och vi kör byggsåg, skruvdragare, mäter och bär brädor lika mycket båda två. När vi gjort om på gården har vi suttit i en varsin maskin. Vedhanteringen är en typiskt grej häromkring som männen ska göra och vi undrar varför? Nu är maken duktigare med motorsågen så den sköter han, men då har jag använt klyven och slängt in i skjulet absolut mest av oss två. Hämta det i skogen gör vi tillsammans.
 
Haha, jag tycker det är mysigt att göra det tillsammans. Jag hatar att städa, laga mat osv och om jag dessutom upplever att jag gör mer än mannen så blir jag sjukt bitter. När vi gör det tillsammans så blir tråkiga sysslor lite roligare och dessutom är jag helt säker på att det blir lika fördelat :)
Har ni fått till det med projektlederiet? Alltså så att du inte initierar och "leder" hushållspysslet?
 
Ja, då är det skillnad :) Jag gör som sagt väldigt lite hemma, jag tycker det är tråkigt med städning och matlagning och sambon tycker det är roligt. Vi båda avskyr att handla och planera matlista, så det brukar vi göra tillsammans alt att jag gör det.
Vi delar nog på det mesta av de tyngre jobben, även om sambon brukar ha huvudansvar för reparationer, renovering, byggen osv eftersom han är snickare och helt enkelt kan det bäst. Och därmed får lära mig :p
T ex i helgen gjorde vi i ordning vår parkeringsplats vid huset, sambon visade hur jag skulle använda lasern för att få rätt höjd och sedan turades vi om att kratta, visa nivå för den som körde hjullastaren och hämta fyllmassor och singel. Han grävde visserligen ner alla kantstenar själv för ett tag sedan, men jag hade gärna hjälpt honom om jag bara varit hemma och vetat om att han skulle dra igång projekt Ny Parkering :p

Här hemma upplever jag nog att det är ganska många tjejer som kan köra alla maskinerna, men att de flesta helst avstår. Jag är uppvuxen på gården vi bor på och gick naturbruksgymnasium, så jag har alltid kört alla maskiner här hemma. Den enda jag inte lyfter i är motorsågen, men jag tänkte gå en motorsågskurs nästa år så jag kan börja röja lite mer i skogen.

Men jisses :banghead: Man undrar ju hur en del är funtade..
Det jag tycker mig se bland typ jord- och skogsbrukare är att kvinnorna klarar av i stirt sett alla förekommande arbetsupogifter både ute och inne. Männen klarar allting ute, men är inte mycket att hänga i granen när det gäller hushållet.

Finns det barn, hamnar de mest på kvinnan.

Jag ser inte jämställdhet där. Jag ser snarare kvinnor som "jobbar som en hel karl" plus att hon givetvis gör hushållssysslor och tar hand om barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
29 30 31
Svar
603
· Visningar
19 577
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 177
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp