Att undvika snedfördelning i förhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har nog en bit kvar, men gör så gott vi kan. Städning och matlagning delar vi 50/50 på. Jag tvättar (eftersom jag är väldigt noga med mina kläder och litar inte riktigt på sambon). Mat beställer jag oftast online när jag sitter och ammar. Tvättar bilen gör vi på varsin bil, däckbyte sköter sambon. Jag vill inte lägga min fritid på att renovera hemma utan föredrar hantverkare. Sambon gillar att småpyssla så jag låter honom hållas.

Sen, ser vi vår lilla familj som ett team vilket innebär att vi löser det så det passar oss alla bäst, exempelvis så har jag ont i en höft och har svårt att gå längre sträckor, då blir det ofta så att jag gör det som sliter minst på mig ( typ betala räkningar, planera matsedel, beställa mat på nätet) medan sambon kanske handlar eller krattar löv.

Tycker det blivit svårare sen vi fick barn. Främst för att jag ammar ofta och blir låst till det. Dock turas vi om att trösta, natta, byta etc. Vi känner att det är viktigt att sonen är trygg med oss båda.
 
Vi har inga barn utan är bara två vuxna. Jobbar heltid båda två, jag tjänar mer än sambon. Sambon jobbar antingen hemifrån eller ”borta”(borta = kommer inte hem på kvällen utan borta en vecka i sträck), när han jobbar hemifrån fixar han med maten på vardagar -den som är hemma vid middagstid gör mat. På helgen brukar jag göra mat eller så hjälps vi åt. Jag handlar eftersom jag passerar affären till och från jobbet. Diskar och städar hjälps vi åt med, har ungefär samma ordningssinne och ingen av oss gillar stökigt runt oss så det går på automatik att plocka undan. Den som känner sig manad dammsuger (ungefär 50/50). Vi tvättar vår egen tvätt, men han brukar vika och lägga in min tvätt :angel: (oftast för att han vill åt torkställningen).

Vi har nyligen flyttat och har inrett ihop, både inredningsvalen vid bygge och sedan alla turer till möbel-/inredningsaffärer...
Han har ett stort teknikintresse och all teknisk inredning hemma är ”hans”, han researchar, beställer, skruvar och installerar. Jag använder sakerna, men hade klarat mig med hälften så avancerat.

Jag har aldrig upplevt känslan av snedfördelning i detta förhållandet, vi tänker relativt lika så det blir inget krångel liksom.
 
Det glömde att skriva i mitt förra inlägg, vi pratar mycket om könsroller, feminism och så vidare. Men just när det kommer till hushållssysslor har det flutit på rätt smärtfritt redan från början. Men vi har bägge två bott i kollektiv i många år, även tillsammans, så det kanske har underlättat :).
Ja, under ständigt pågående diskussion och under förutsättning att båda (särskilt mannen, tror jag, men båda) var inne i den sortens tänkande och pratande och görande redan innan de träffas, så tror jag att det kan förekomma en jämställd uppdelning av hushållsarbetet. Men då är det ju inte "av sig självt". Utan tvärtom ett medvetet arbete livet igenom.

Jag tycker dock mycket sällan jag ser det där utan projektlederi från kvinnans sida, även under en gemensam strävan efter jämställdhet.

"Könsnormer" utöver hushållsarbetet, är det ännu mer osannolikt att man lever utan. Oklart om tråden avser även sådant eller mest bara hushållspysslet.
 
Det har aldrig behövts.
Min sambo gör allt och jag hjälper honom med det som han inte lyckas med på egen hand.
Han är extremt högpresterande och klarar utan att egentligen anstränga sig av att på alldeles egen hand ta hand om oss alla.
 
Jag går efter premissen att det inte ska finnas en maskin på gården jag inte också kan handskas med och även sådant jag anser "tråkigt" är ändå sådant som måste göras. Svårare än så är det inte. Jag kan inte ständigt förlita mig till sambon. Han har ett fysiskt arbete och hans kropp kommer att slitas ut fortare om inte jag också steppar upp.

Jag kan ärligt säga att det mekaniska och tunga arbetet har jag dragit mig för tidigare. Han "älskar ju" det. Och jag är bekväm. Men han lagar också mat, städar, hänger tvätt. Det är (framför allt) jag som måste skärpa till mig vad gäller eventuell snedfördelning. Att jag hellre hänger inomhus än följer med ut i skogen och hämtar ett par träd. Det finns ingen anledning till att lämna sambon själv med det jobbet. Vi har blivit betydligt mer jämställda sen vi flyttade till gård.

Det finns ETT undantag hittills i maskinväg, och det är vår 14 ton tunga grävmaskin. Efter en olycka för ett par år sedan, så vill jag helt enkelt inte. Det tar emot. Men nästa sommar ska den säljas och vi ska gå ner några ton i storlek, så då är problemet löst.

Det är likadant hos oss, min sambo gör det allra mesta hemma med matlagning, städ, disk... Jag rensar nog mest i landen och så, men vi klipper nog gräs och går med trimmer varannan gång-ish.
Försöker skärpa mig och laga mat i alla fall några gånger/vecka - ibland får hundarna stå tillbaka lite för mitt dåliga samvete om hur lite jag gör hemma.
 
Skulle nog aldrig orka vara tillsammans med någon som gör att jag måste fundera på hur jag ska undvika snedfördelning av hushållsuppgifter och hur man undviker könsnormer.

Det låter väldigt naivt och omedvetet , åtminstone sådär lösryckt, om man är intressserad av hur det står till med jämställdheten åtminstone utanför den egna sfären. Men det finns säkert några promille i samhället det kan funka helt med.

Fast hur ska man kunna ha koll på om man reproducerar normer om inte ens "orkar" fundera på det tillsammans med den som är troligast att man reproducerar normer tillsammans med? Eller är du inte intresserad av ämnet alls - vare sig för egen del eller för samhället i stort? Jag får det nog bara inte att hänga ihop såhär på måndagkvällen.
 
I vårt fall hålls städfördelningen i schack av att det är kvinnan (jag) som är lat och slarvig. Min lättja balanseras av min känslighet för sinnesstämningar och mitt dåliga samvete när jag ser obehaget i hans ögon av att mina kläder ligger överallt eller det är dammigt för länge när det inte är hans tur att dammsuga etc. Han startar städning av sig själv för att han vill ha det rent och inte har något emot det, jag startar för hans skull när jag misstänker att hans gräns är nådd.

När det gäller mat har vi olika upplägg i olika perioder. Jag gillar att handla men inte att laga, han är tvärtom.

Så fort vi renoverar sitter vi hopplöst fast i våra respektive roller. Jag vill inte lära mig stora vrålande verktyg utan hellre köpa tjänster (externt ;)) men han insisterar på att göra själv så då får han det. Jag målar lite så länge och irriteras över upplägget.
 
Vi handlar mat tillsammans, lagar mat tillsammans, städar tillsammans, hänger tvätt tillsammans osv. Inte precis alla gånger men för det mesta.
Bilrelaterade sysslor betalar vi för (däckbyte osv) och jag är mer händig än honom så behöver vi fixa ngt hemma typ borra upp en tavla så gör jag det (med hjälp av honom).

Vi är såklart inte fria från traditionella könsroller men arbetar aktivt för att inte hamna där och det är ett vanligt samtalsämne hos oss.

Det underlättar nog att vi inte har barn eller hus. Vi hade gjort likadant men det hade blivit mer ansträngande.

Är helt fascinerad över ert sätt. Ser framför mig hur ni är som siamesiska tvillingar och måste göra allt ihop. Typ som att ha en dadda med sig. Jag hade blivit tokig :p hade stört ihjäl mig på att behöva göra allt ihop haha. Vet att vi tycker väldigt olika här 😁
 
Ingenting. Jag jobbar deltid, han heltid. Jag sköter alla hushållsuppgifter som handling, matlagning, tvätt, städ. Han renoverar, lagar bilen, hugger ved, röjer snö, klipper gräs.
Båda trivs jättebra och arbetet känns bra fördelat för oss.
Hur funkar det med ekonomi och din pension? Har ni barn?
 
Dela 50-50 på allt skulle göra mig galen. Troligen mest för att jag är den lata av oss och mannen den som inte kan sitta stilla. Ungefär som @Inte_Ung jag varken vill hängande i hans tempo eller orkar.
Vara tillsammans genom allt skulle vi inte heller vilja vara, vi måste tillbringa den mesta tiden utan varandra.......introverta båda två.

Vårt mål är inte att göra icke-stereotypiska saker utan att få allt fördelat på ett smidigt sätt (givetvis fungerar inte det alltid som den andra vill men....) och det man är bäst på, tycker är minst tråkigt eller tycker är roligast gör den personen.

Att någon måste eller inte kan göra något för att det är ”fel” sorts uppgift för att det är stereotypiskt har nog aldrig kommit upp som diskussion eftersom ingen av oss tänker på uppgifter inom hemmet på det sättet.


Jag:

Tvättar
Städar kylskåpet (ganska noga med att ha allt på rätt plats medan ingen annan är det)
Tar hand om alla djuren
Klipper gräset (älskar att åka runt med bok i lurarna)
Röjer buskar och träd i trädgården (rensar dock inte rabatter)

Mannen:

Diskar
Handlar
Lagar mat
Bygger
Renoverar
Plogar (jag kan inte köra traktorn som är gammal och kräver god knävigör annars hade jag nog gjort det också, som gräsklippning men på vintern)
Kantklipper det mesta
Byter däck
.........och typ allt annat. Som sagt, en duracellkanin utan dess like.

Ingen av oss:

Viker tvätt (vi har en hög i trappen som vi tar ifrån, bådas dåliga samvete men ingen gör det ändå)
 
Jag är visserligen särbo och jag har ett stort hus på landet med trädgård och han en tvåa i stan. Men eftersom vi är extremt mycket ihop så blir det som två hushåll vi båda ansvarar för tillsammans. Vi älskar våra nio rum och två kök så vi pratar om det mycket helt naturligt eftersom vi grejar mycket i hemmen.
Han sköter all disk och städning eftersom han är grymt duktig på det och jättepedant. Jag sköter all tvätt. Vi älskar båda att laga mat så vi turas om och många gånger gör vi det ihop som aktivitet. Att handla är ett nöje enligt oss som vi planerar och alltid gör tillsammans. Trädgården sköts nog könsstereotypiskt. Han klipper gräs och allt tråkigt och jag odlar och sköter mina krukor och kryddor etc. Fordonen sköter han och jag inreder och sånt rätt ensam.
När min son behöver oss hjälps vi åt och där är han en enorm tillgång.
Till syvende och sist är vi både jämställda och pinsamt könssteroetypiska på samma gång. Jag har nog mycket mer fritid egentligen eftersom han städar och fejar mest hela tiden men det är inget problem för någon av oss.
 
Vi tjänar i princip lika mycket. Han lagar mest mat sen vi började med matkasse. Innan det var det jag för hans matlagningsförmåga är minst sagt underlig, punkt för punktrecepten gör det ätligt. Städar gör vi lika lite. Byter däck tillsammans. Fixar med husunderhåll tillsammans, han får dock flänga på stegar. Jag shoppade kläder till barnen. Annars hade det kostat en förmögenhet. Jag tvättar. Han o barnen sköter disken. Under småbarnsåren drog jag 75% av lasset. Nu börjar det luta åt att han gör 75%. Och det går så bra för min del. Jag tror att sönerna sett en morsa som är normbrytande och det är viktigt. Igår satte jag och sonen upp hans jakttorn. Som jag fick följa med och fixa virket till. Maken o lillebror hjälpte till o bära då jag har ont i en fot just nu. Sen är jag morsig. Tjötar o är den man frågar när en inte hittar sina skor.😀
 
Hur funkar det med ekonomi och din pension? Har ni barn?

Alla pengar in på samma konto och sen plockas det där ifrån till det som behövs. Inga barn än, men om några månader(november). Pensionen kommer så klart inte bli fet. Äger två större gårdar så hoppas kunna säkra pensionen lite där och sparar mycket. Den som lever får se 🙄
Ingen av oss har några feta löner. Med mitt OB tjänar jag nästan samma som honom på min deltid.

Kan tillägga att jag hade undvikit heltid även om jag varit ensam. Lever hellre snålt och har mer fritid.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Lite av en spin-off på tråden om relationsråd. Vad tänker ni när ni läser rubriken? Tycker ni att ert förhållande är jämställt? Har ni...
29 30 31
Svar
603
· Visningar
19 577
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 177
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
562
Senast: __sofia__
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp