Man låssas inte kunna använda dammsugaren, bränner fast all mat osv och så får man bara de roliga sysslorna som att klippa gräset osvHur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man låssas inte kunna använda dammsugaren, bränner fast all mat osv och så får man bara de roliga sysslorna som att klippa gräset osvHur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?
Ja, under ständigt pågående diskussion och under förutsättning att båda (särskilt mannen, tror jag, men båda) var inne i den sortens tänkande och pratande och görande redan innan de träffas, så tror jag att det kan förekomma en jämställd uppdelning av hushållsarbetet. Men då är det ju inte "av sig självt". Utan tvärtom ett medvetet arbete livet igenom.Det glömde att skriva i mitt förra inlägg, vi pratar mycket om könsroller, feminism och så vidare. Men just när det kommer till hushållssysslor har det flutit på rätt smärtfritt redan från början. Men vi har bägge två bott i kollektiv i många år, även tillsammans, så det kanske har underlättat.
Jag har. En enda. Min sambo.Jag har aldrig träffat någon, oavsett kön, som undviker könsnormer helt av sig självt.
Det är ju lika mkt att hålla koll på sina egna internaliserade könsroller som ngt annat.
Jag går efter premissen att det inte ska finnas en maskin på gården jag inte också kan handskas med och även sådant jag anser "tråkigt" är ändå sådant som måste göras. Svårare än så är det inte. Jag kan inte ständigt förlita mig till sambon. Han har ett fysiskt arbete och hans kropp kommer att slitas ut fortare om inte jag också steppar upp.
Jag kan ärligt säga att det mekaniska och tunga arbetet har jag dragit mig för tidigare. Han "älskar ju" det. Och jag är bekväm. Men han lagar också mat, städar, hänger tvätt. Det är (framför allt) jag som måste skärpa till mig vad gäller eventuell snedfördelning. Att jag hellre hänger inomhus än följer med ut i skogen och hämtar ett par träd. Det finns ingen anledning till att lämna sambon själv med det jobbet. Vi har blivit betydligt mer jämställda sen vi flyttade till gård.
Det finns ETT undantag hittills i maskinväg, och det är vår 14 ton tunga grävmaskin. Efter en olycka för ett par år sedan, så vill jag helt enkelt inte. Det tar emot. Men nästa sommar ska den säljas och vi ska gå ner några ton i storlek, så då är problemet löst.
Skulle nog aldrig orka vara tillsammans med någon som gör att jag måste fundera på hur jag ska undvika snedfördelning av hushållsuppgifter och hur man undviker könsnormer.
Jag separerade.Hur gör ni för att undvika snedfördelning av husshålsuppgifter i förhållandet? Och undvika könsnormmerna?
Vi handlar mat tillsammans, lagar mat tillsammans, städar tillsammans, hänger tvätt tillsammans osv. Inte precis alla gånger men för det mesta.
Bilrelaterade sysslor betalar vi för (däckbyte osv) och jag är mer händig än honom så behöver vi fixa ngt hemma typ borra upp en tavla så gör jag det (med hjälp av honom).
Vi är såklart inte fria från traditionella könsroller men arbetar aktivt för att inte hamna där och det är ett vanligt samtalsämne hos oss.
Det underlättar nog att vi inte har barn eller hus. Vi hade gjort likadant men det hade blivit mer ansträngande.
Hur funkar det med ekonomi och din pension? Har ni barn?Ingenting. Jag jobbar deltid, han heltid. Jag sköter alla hushållsuppgifter som handling, matlagning, tvätt, städ. Han renoverar, lagar bilen, hugger ved, röjer snö, klipper gräs.
Båda trivs jättebra och arbetet känns bra fördelat för oss.
Hur funkar det med ekonomi och din pension? Har ni barn?
+1 på den.Jag separerade.