vad sjutton innebär det konkret att arbeta på sina relationer? Tio samtal i parterapi? Jag förstår inte hur folk jobbar på sina parrelationer? Att umgås är väl det man gör för att man gillar varandra eller?
Nu blir det här lite OT eftersom TS verkar vara på väg åt ett helt annat håll, men i alla fall - för mig innebär att arbeta på sina relationer att anstränga sig för att få det att fungera. Att vara beredd att jobba med sig själv, på hur man är, på hur man reagerar och på hur man bemöter sin partner för att kunna få denne att känna sig sedd, hörd och älskad i relationen. Och att förvänta sig att den andre gör detsamma tillbaks. Att inte låsa sig vid sin egna uppfattning av hur saker och ting är eller hur dom ska vara. Att mötas halvvägs och att vara beredd att anpassa sig.
Det här är inte något som kommit gratis i någon av mina relationer utan jag har fått jobba med mig själv ganska mycket, vilket har varit extremt positivt även för min egna högst personliga utveckling och något jag är väldigt tacksam för.
Att umgås är det man gör för att man gillar varandra, men sen kan man ha egenskaper, egenheter och egna preferenser som skaver emot den andre och gör att det inte alltid blir 100 % genomhärligt att umgås utan man kanske till och med sårar varandra. Då visar man att man vill jobba på relationen genom att anstränga sig (jobba) för att förstå den andre och aktivt arbeta för att göra något annorlunda fortsättningsvis.
Det är så jag ser på det.