Eftersom jag tänker att det här är lite en spinoff på min inställning svarar jag. Jag har lite svårt att se att jag har sagt att vi ändrar våra sätt att vara, det låter ju väldigt dramatiskt. För mig är det här, att visa kärlek och ge bekräftelse på ”den andres vis”, inte märkligare än att mannen är pedant = jag anstränger mig för att hålla en mer städad hemmiljö än jag själv kanske tycker är nödvändigt eller att jag inte kan leva utan hund = vi har en hund trots att mannen tänkt sig att aldrig ha det. Men det kanske också framstår som stora uppoffringar för många här?![]()
Jag är med på vad du menar. Alla har olika små negativa egenskaper, alla (!), och i ett förhållande måste båda acceptera det. Vilket säkert är lätt i början i den där rosa fasen när de är nykära. Grejen är väl att förhållandet ska överleva även sen, när de där (små)grejerna börjat bli irriterande.
Och för mig är det enorm skillnad på småsaker som en stör sig på, och stora grejer som i TS fall, där det inte verkar finnas mycket bra med förhållandet. Jag stör mig på småsaker hos min mamma, min kollega, en kompis, min kusin, alla har ju nått som inte är perfekt. Att hitta en så pass perfekt partner att det inte finns några störningar alls känns omöjligt? Grejen är väl att kompromissa om det är något som är extremt viktigt för den andra, som att ni har hund fast att din sambo egentligen inte hade tänkt det.