Bara en tanke - har du någon annan som du känner att du kan prata med, så att den här personen inte är din enda person? Jag har under en ganska lång tid bara haft ”min” person som bara vill föra en egocentrisk monolog utanför familjen och det har gjort att jag har varit beroende av hen på ett helt annat sätt och typ ”utan hen är jag ju helt ensam” om du förstår vad jag menar? För det första har det lett till mig i en beroendeställning som personen njutit av och för det andra att personen har kunnat vara riktigt elak, för jag säger ju aldrig emot.
Nu förstår jag att din historia är mer komplicerad eftersom du faktiskt vill ha den här människan i ditt liv, och det känns inte heller som att hen är direkt elak? Men om det hjälper att du pratar av dig med någon annan och inte pratar direkt om dig med denne? Det hjälpte mig mycket med just det här självcentrerade och att jag aldrig fick prata om saker som oroar mig när jag fick andra personer att göra det med (vid behov, jag kräks ju inte ur mig för dem om olika saker jag nojar över varje gång vi pratar så klart!), så hade ”min” person inte envisats med att höra av sig med elakheter hade jag kunnat hålla det så och ändå må bra. Nu är det ju framför allt att personen är elak och trycker ner mig i skosulorna som gör att jag hoppas att hen ska sluta höra av sig helt och hållet.