Att amma eller inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att amma eller inte...

Jo förvisso men att en RS-infektion är livshotande är ytterst sällsynt och de flesta barn tillfrisknar utan men...

Finns många riskfaktorer med kännslomässiga störningar också..
 
Sv: Att amma eller inte...

Om maninte lyckas med att ge barnet mjölk med antikroppar under den fösrta tiden av barnets liv, så kan man ju försöka att kompencera det med att vara extra försiktig i stället.

Hålla sig hemma och vara noga med hygienen samt inte släppa in alla nyfikna besökare.
 
Sv: Att amma eller inte...

;) Det är jag som är trög och inte begrep vilket inlägg du inte förstod....
 
Sv: Att amma eller inte...

Hur vanligt RS är vet inte jag, därimot vet jag att det är få drabbade som får en livshotande situvation...
 
Sv: Att amma eller inte...

Jag tänker amma mitt barn för barnets skull och för att få närhet och ge förtroende, för barnet ska få mat.

Det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att flaskuppfödda barn inte får samma närhet. Vilket är rena rama tramset. När man ger flaska så håller man barnet på i stort sett samma sätt som när man ammar. Nära, tätt intill i famnen. Enda skillnaden är att h*n har en napp i munnen istf bröstvårta. Och inte tusan är bröstvårtan så enorm att den gör nån skillnad för närheten. ;)
 
Sv: Att amma eller inte...

Fast det jag syftade på var ju att den förre trådskaparen inte ville att någon skulle röra hennes bröst, inte ens bebisen. Och då kan jag tror att närheten bilr lidande om barnet inte ens får vara vid brösten.
 
Sv: Att amma eller inte...

Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad du menar/syftar på/eller har skrivit om just det du verkar svara på på mitt inlägg?

Jag kommenterade bara rotfruktsblandnings inlägg, tycker det är viktigt för man hör ofta bland gemene man att "mina barn blir minsann trygga och får närhet för jag ammar" och många verkar ha (miss)uppfattningen att flaskade barn automatiskt blir otrygga och inte får någon närhet. Inget annat i tankarna.

Vid extremfall som TS, som har uttalad fobi mot att visa brösten etc, så är det ju en helt annan problematik. Men bebisen kan fortfarande få närhet av sin pappa, eller genom att mamman håller bebisen på nåt annat sätt (hoppas jag innerligen i alla fall).
 
Sv: Att amma eller inte...

Det är ju skillnad att lägga barnet på samma sätt som när man ammar och ge flaska och att faktist ge bröstet.. Vanskligt att avgöra var gränser och mentala spärrar går för enskilda fall över internet..
 
Sv: Att amma eller inte...

sen kan man ju få närhet av andra kroppsdelar än brösten..
 
Sv: Att amma eller inte...

Inte så stor skillnad. Nej. Jag har gjort båda och har ganska stora bröst (DD). ;)
 
Sv: Att amma eller inte...

Jag har hört av min arbetskompis att bm nästan slet upp hennes skjorta för att barnet skulle få amma, min arbetskamrat hade planerat att inte amma och blev skitsur på BM.


Jag måste ha en ungdomlig BM som fattar det där med att vi inte lever på 1700-talet :idea: och att alla kanske inte vill amma.
 
Sv: Att amma eller inte...

Det är precis det som diskuterats här i den här tråden.. Att den allmänna uppfattningen är att kvinnor som inte VILL amma kanske inte borde skaffa barn... Personligen tror jag att ovilja till amning oftast beror på något mentalt hinder.. Men det är klart att det finns människor som har en knepig syn på det mesta...
 
Sv: Att amma eller inte...

Haha, det blir rörigare och rörigare detta. Men jag svarade i alla fall på
Det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att flaskuppfödda barn inte får samma närhet. Vilket är rena rama tramset. När man ger flaska så håller man barnet på i stort sett samma sätt som när man ammar. Nära, tätt intill i famnen. Enda skillnaden är att h*n har en napp i munnen istf bröstvårta. Och inte tusan är bröstvårtan så enorm att den gör nån skillnad för närheten.
.

Eftersom jag vet att jag skrivit att barn behöver närhet och det skulle det inte få i det fallet trådskrivaren inte ens ville ha någon nära brösten. Så jag ville försvara mig lite, och förklara att jag inte syftade på flaskmatning generellt sett, eftersom jag vet att de barnen ofta får mycket närhet. Utan på den aktuella blivande mamman.
 
Sv: Att amma eller inte...

Åh, men vännen inte ska du känna att du måste försvara dig! Jag har nog missat det du skrev, och mitt inlägg var absolut inte riktat till dig utan till rotsaksblandning, fast även rent allmänt förstås.

Jag håller självklart med dig att det blir svårt med närheten för bebisen om mamman ifråga inte ens klarar av att hålla sin bebis så nära brösten. Men nu spekulerar vi hejvilt. Vi som fött vet ju att mycket händer, både i kroppen och lilla knoppen, efter man fött. Hormonanstormnningarna tar fram egenskaper man inte visste man hade. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att amma eller inte...

Intressant tråd. Jag tillhör de där 1 % som någon skrev inte var så intresserad av barnet efter förlossningen... Och han fick absolut inte komma upp på mitt bröst efter födseln (tyckte det verkade äckligt) och amma ville jag inte heller.

Någon undrade hur man kan välja bort det utan att ens försöka. Det går inte att svara på en sådan grej men jag valde bort det.
Jag glömmer inte sköterskans kommentar när hon kom in och kollade till oss den första natten på bb. Bebisen låg i sin lilla låda och jag sov i sängen. "Nämen - har du inte han hos dig!?"
 
Sv: Att amma eller inte...

Hoppsan , skickade iväg det lite snabbt... skulle bara skriva att det tog ett par dagar för mig att ta honom till mig men det löste sig sedan - han får mycket kroppskontakt nu...

Men det blir nog inte fler barn.
 
Sv: Att amma eller inte...

Eftersom inlägget inte var till mig så tog jag inte åt mig så väldigt, men ändå ville jag förtydliga lite. Vet hur lätt det är med missförstånd här :crazy: :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 539
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 667
Senast: gammalek
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Bexzor
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 767
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp