Att amma eller inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att amma eller inte...

Men det är skillnad att hamna i den situationen DÅ. Man kan aldrig veta hur kroppen reagerar efter en förlossning. Däremot, att bestämma sig innan för att inte göra ditten och datten för att man vägrar prova, det är mycket illa.
 
Sv: Att amma eller inte...

Tråkigt att höra att du/ni fick en sån mager start känslomässigt. Hade du nån slags förlossningsdepression eller -psykos? Men skönt att höra att det löste sig. Du kanske hade en traumatisk förlossning? Ibland blir det så och i de fall det händer, så får man innerligen hoppas att mamman får all hjälp hon behöver att lösa knutarna! :(
 
Sv: Att amma eller inte...

Jo jag vet. Men nu har vi ju rett ut det! :)
 
Sv: Att amma eller inte...

Det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att flaskuppfödda barn inte får samma närhet. Vilket är rena rama tramset. När man ger flaska så håller man barnet på i stort sett samma sätt som när man ammar. Nära, tätt intill i famnen. Enda skillnaden är att h*n har en napp i munnen istf bröstvårta. Och inte tusan är bröstvårtan så enorm att den gör nån skillnad för närheten. ;)

*KL* Eftersom jag vill bidra lite med en fortsättning.


Frånsett den biten som man faktiskt kan tillgodose även med en flaska, så finns det en hel del nackdelar med att inte amma.

Tex fungerar amning stimulerande på livmoder, vilket gör att den drar ihop sig betydligt snabbare och effektivare efter förlossning. Det är ju lite nödvändigt för om man ska slippa livmoder framfall någon gång i framtiden.

Barnet får i sig nödvändiga antikroppar, och modersmjölken är betydligt bättre för ett spädbarn än tillägg/ersättningar. Man har också kunnat konstatera fler fall av kolik och glutenintolerans hos barn som inte blev ammade, till skillnad mot de barn som blev ammade.

Man har nu också kunnat se att andelen överviktiga barn är större hos de som inte blev ammade, mot de som ammades.

Man har konstaterat att mammor som inte ammar har större risk för livmoder cancer än för de som ammar, man får anta att det kan ha något med den första punkten att göra.

I princip kan säkert denna lista bli hur lång som helst, men jag blir jätteförvånad att så många inte vill amma.
Jag skulle vilja ställa den här frågan, om man har ett sto som vägrar släppa till sitt lilla föl skulle man då ställa upp med att flaskmata fölet?

Nu hade jag en sabla otur, jag tappade mjölken 3 veckor efter min första förlossning. Bm och läkaren sa att det är inte möjligt, det kan inte hända. I varje fall så hade jag nada mjölk, på bb fullständigt sprutade mjölken så pass att det slutade med en förstockning.

När mitt andra barn kom, så hade jag iofs mjölk i 3 månader men under den perioden kunde jag inte amma så att det räckte till. Det började reda på bb med att dottern fick feber, man sprang och tog prover på henne stup i kvarten men inget framkom varför febern fanns. Hennes små fötter var fullsållade med plåster efter alla prover de hade stuckit henne med, under en rond var det ett sköterska som kom med den ljusa iden att mamman hade kanske inte tillräckligt med mjölk. Läkaren blev förbannad och menade att sånt händer inte, men sköterskan trodde uppenbarligen inte på den doktorn så efter ronden kom hon med en flaska som jag skulle ge. Och se vips så försvann febern, jag hade inte mjölk vilket i sin tur bidrog med en vätskebrist som förorsakade feber.

Vad vill jag ha sagt med det här, tänk om tjejer amma om möjligt ivarje fall till en del och vill man inte pumpa så kan ju pappa vispa ihop lite ersättning. Detta sätt är bra mycket bättre än att inte amma alls.
 
Sv: Att amma eller inte...

Man har nu också kunnat se att andelen överviktiga barn är större hos de som inte blev ammade, mot de som ammades.

Nej, det stämmer inte. Det man kommit fram till NU är att man inte vet, för det verkar faktiskt inte påverka slutvikten som vuxen vare sig man ammats eller ej. Ev övervikt/fetma kommer av andra faktorer, när bebisen börjar äta och tar efter föräldrarnas matvanor. Likaså med allergier vs amning eller flaskuppfödning. Det finns helt enkelt inga klara samband.

Jag skulle vilja ställa den här frågan, om man har ett sto som vägrar släppa till sitt lilla föl skulle man då ställa upp med att flaskmata fölet?

Eh, ja? Det gör man ju redan. :idea: Har du någonsin hört talas om någon som låtit fölet svälta ihjäl bara för att stoet, av vilken anledning det nu kan vara, vägrar låta det dia?

Vad vill jag ha sagt med det här, tänk om tjejer amma om möjligt ivarje fall till en del och vill man inte pumpa så kan ju pappa vispa ihop lite ersättning. Detta sätt är bra mycket bättre än att inte amma alls.

Jag vet inte om du har läst alla de andra inläggen, men du slår in redan öppna dörrar. Avslutningen förvirrar dessutom lite grand (har markerat i fetstil). Där säger du emot dig själv tycker jag. ;)

(...10...)
 
Sv: Att amma eller inte...

KL

Jag undrar om denna motvilja mot att amma kanske inte bara beror på att man är rädd att brösten ska bli hängiga, utan att man själv har en sexualiserad uppfattning om sina bröst. Att brösten är till för sex, så varför ska en bäbis suga på dom? Jag får litegrann en känsla av det. Kanske samma sak med att föda vaginalt. -Nej, men inte ska väl bäbisen vara där nere och rota...
Om brösten nu tursamt faktiskt producerar mjölk (det funkar ju inte för alla) så varför inte amma?

Fny
 
Sv: Att amma eller inte...

Intressant att få höra hur det gått sedan för någon i de 1 %.:bow:

Ibland undrar jag hur många av dessa 99% det är som innan förlossningen tvärnekade till att amma och som hormonerna har gjort en totalvändning på.
 
Sv: Att amma eller inte...

Kl

Plättlätt!!

Kan man amma så ammar, man kan man inte ger man ersättning.

// Åsa
 
Sv: Att amma eller inte...

Då tycker jag att man ska jobba med de spärrarna innan man kan utvärdera öht.
Det vet man knappast innan man provat.
 
Sv: Att amma eller inte...

Ja och då infinner sig frågan, vad är det mentala hindret ? Kan man göra ngt åt det ? eller VILL man helt enkelt inte det ? Jag tycker faktiskt (hukar mig för tomater och annat.....) om man har mentala hinder för att amma - så tycker jag att man skall försöka att gå till botten med de problemen innan man skaffar barn, sen kanske hindren är oöverstigliga pga olika orsaker, men att inte ens försöka det tycker jag är riktigt kass.

Jag tycker faktiskt att det är skumt att inte vilja amma. Inte ens vilja försöka - däremot om man har försökt och det inte funkar så är det en annan grej.
 
Sv: Att amma eller inte...

jag tror att du kan vara nära sanningen för ganska många !

jag tror att sexualisering och även utseendefixering kan vara en stor bov. Många är väldigt rädda om sitt utseende. tragiskt tycker jag om det verkligen är så.

En grej till som jag tror spelar roll. Och det är commitment (hittar inget bra svenskt ord) - man är rädd att vara beroende eller att någon är beroende av en. Allt skall vara fågelfritt och man skall kunna göra vad man VILL....
 
Sv: Att amma eller inte...

Jag tycker det är trist att detta med graviditet, förlossning & amning enbart är en "kvinnlig" debatt.

Jag skulle tycka det var otroligt intressant om män själva, utan påverkan från sin partner, kunde sätta sig in i frågorna och komma med åsikter.

Det manliga perspektivet brukar kunna skilja sig en hel del från det kvinnliga.
 
Sv: Att amma eller inte...

Jag har inte läst hela tråden så risken är väl stor att jag missat nåt eller trampar nån på tårna. Ber om ursäkt i förhand för det.

Jag har fått 4 barn. Alla har blivit ammade, men olika länge. Den äldsta ammade jag helt i 3,5 månad, halvt i en månad till. Sen blev det lilla matvraket inte mätt och nöjd längre så jag började ge ersättning. Nr 2 ammade jag helt och hade så vansinnigt mycket mjölk så jag läkte över hela tiden. Tyvärr dog han 2 mån gammal och då hade jag fryst ner 14 liter bröstmjölk på 7 veckor.
Nr 3 ammade jag bara i 6 veckor. All oro, sömnlöshet och obefintlig matlust gjorde att mjölken blev för svag helt enkelt. Ersättning.
Nr 4 ammade jag helt i 6 månader och halvt i nån månad till, sen ville hon inte ammas längre.

Ingen av mina barn är allergiska, överviktiga eller har nåt annat "amningsrelaterat" fenomen.
Min åsikt är att om man kan och VILL amma så ska man göra det. Att man inte kan amma kan ju ha så många orsaker och sitter det i huvudet så kan man ju få hjälp. Vill man inte amma pga att man är rädd att förstöra brösten så tycker då jag (hukar mig) att man är enbart löjlig.
 
Sv: Att amma eller inte...

Vill man inte amma pga att man är rädd att förstöra brösten så tycker då jag (hukar mig) att man är enbart löjlig.

Det är MER än löjligt, eftersom förändringen av brösten kommer redan under graviditeten, och den blir man ju inte av med bara för att man inte ammar...

Mina bröst är minsann runda och fina, trots två ammade barn under lång tid :)
 
Sv: Att amma eller inte...

Håller helt med här... graviditetshormonerna är inte snälla mot titsen.

Visst visar undersökningar på att en stor del av kvinnorna vill operera brösten efter de har fått barn - men jag tror inte att det är enbart pga att brösten blir "förstörda" av barnet. Snarare är det väl så att många vill operera sig redan innan men väntar tills barnafödandet är klart?

Sexualiseringen av tuttarna tror jag också spelar in en del i valet att inte amma för vissa - det känns helt enkelt obehagligt. Eller iallafall tror man att det ska göra det - det trodde jag också. Men det är ju inte alls samma känsla vilket jag var väldigt lättad över. Jag hade väl läst i nån kvinnoblaskas sexfrågespalt om det var normalt att bli upphetsad av att amma - och svaret var att det var helt OK. Satte nog lite griller i huvudet på mig. Det är ju det sista känslan man vill blanda in i den situationen!! Men sen slog det mig att allt är ju normalt enligt dagens sexologer sålänge man inte gör andra illa mot deras vilja....:smirk:
 
Sv: Att amma eller inte...

delvis knapplån

sexualisering av brösten...ja men det är väl bra om man kan använda sina bröst till många saker med tanke på vad de kostar att köpa bhar till.den ursprungliga anlrdningen till att vi har bröst är väl för att mata bebbar med.det blev bara små bokstäver här för jag flaskmatar en 7 veckorskille just nu.det går iof bra det med.men det hade varit enklare att bara slita upp tröjan än att laga maten först och sedan diska flaskan.
 
Sv: Att amma eller inte...

Håller helt med dig! Mitt psyke och självförtroende gick i botten just av den anledningen. Om mina tuttar nu inte kunde göra det som dom är designade till - dvs göra mat - hur värdelös kände man sig inte då??

När jag väl hade landat litegrann med flaskmatandet istället tyckte jag att det var väldigt bekvämt det också. Jag visste exakt hur mkt hon åt och när. Behövde inte känna oron över att hon skulle få för lite mat.

Hennes första tre dygn skrek hon konstant och vi trodde ju att det skulle vara så.... jag hade ju mjölk och hon åt som hon skulle. När vi sedan fick beskedet om gulsot på fjärde dygnet som hade förvärrats pga undernäring så brast allt. Hur kunde jag som mamma låta mitt barn skrika hungrigt i tre dagar?! Visst hade jag ju mjölk - men det var inte mkt när jag väl testade att pumpa ur. Jag veeet att jag inte kunde gjort annorlunda och att det inte var mitt fel - det är inte ofta mjölkproduktionen kommer igång direkt efter förlossningen och barnet föds med en reserv för att täcka upp glappet. Men i detta fall var det extrem värme ute och hon var tre veckor för tidigt född så det var nog det som orsakade gulsotet. Men jag har aldrig kännt mig så värdelös och hemsk i hela mitt liv.
 
Sv: Att amma eller inte...

Jag har genomgått stora förändringar vad gäller känslan om brösten.

Innan barnen ville jag inte att nån rörde dem, väldigt känslig och tyckte det kändes obehagligt (inte psykiskt, utan fysiskt). Amningen kändes dock annorlunda. Efter jag slutat amma första så kändes det plötsligt bra när mannen rörde dem (lycklig var han!).

Sen när det blev mjölk i brösten till nästa barn var det stopp för karln, känslorna byttes blixtsnabbt! Och lika snabbt tillbaka när mjölken försvann.

Det trodde jag aldrig innan första barnet! Jag var rätt nervös och försökte "härda" bröstvårtorna (ja, eller hur... vaddå plåga sig i onödan).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 539
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 667
Senast: gammalek
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Bexzor
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 767
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp