Sv: Att amma eller inte...
Det verkar vara en allmänt utbredd missuppfattning att flaskuppfödda barn inte får samma närhet. Vilket är rena rama tramset. När man ger flaska så håller man barnet på i stort sett samma sätt som när man ammar. Nära, tätt intill i famnen. Enda skillnaden är att h*n har en napp i munnen istf bröstvårta. Och inte tusan är bröstvårtan så enorm att den gör nån skillnad för närheten.
*KL* Eftersom jag vill bidra lite med en fortsättning.
Frånsett den biten som man faktiskt kan tillgodose även med en flaska, så finns det en hel del nackdelar med att inte amma.
Tex fungerar amning stimulerande på livmoder, vilket gör att den drar ihop sig betydligt snabbare och effektivare efter förlossning. Det är ju lite nödvändigt för om man ska slippa livmoder framfall någon gång i framtiden.
Barnet får i sig nödvändiga antikroppar, och modersmjölken är betydligt bättre för ett spädbarn än tillägg/ersättningar. Man har också kunnat konstatera fler fall av kolik och glutenintolerans hos barn som inte blev ammade, till skillnad mot de barn som blev ammade.
Man har nu också kunnat se att andelen överviktiga barn är större hos de som inte blev ammade, mot de som ammades.
Man har konstaterat att mammor som inte ammar har större risk för livmoder cancer än för de som ammar, man får anta att det kan ha något med den första punkten att göra.
I princip kan säkert denna lista bli hur lång som helst, men jag blir jätteförvånad att så många inte vill amma.
Jag skulle vilja ställa den här frågan, om man har ett sto som vägrar släppa till sitt lilla föl skulle man då ställa upp med att flaskmata fölet?
Nu hade jag en sabla otur, jag tappade mjölken 3 veckor efter min första förlossning. Bm och läkaren sa att det är inte möjligt, det kan inte hända. I varje fall så hade jag nada mjölk, på bb fullständigt sprutade mjölken så pass att det slutade med en förstockning.
När mitt andra barn kom, så hade jag iofs mjölk i 3 månader men under den perioden kunde jag inte amma så att det räckte till. Det började reda på bb med att dottern fick feber, man sprang och tog prover på henne stup i kvarten men inget framkom varför febern fanns. Hennes små fötter var fullsållade med plåster efter alla prover de hade stuckit henne med, under en rond var det ett sköterska som kom med den ljusa iden att mamman hade kanske inte tillräckligt med mjölk. Läkaren blev förbannad och menade att sånt händer inte, men sköterskan trodde uppenbarligen inte på den doktorn så efter ronden kom hon med en flaska som jag skulle ge. Och se vips så försvann febern, jag hade inte mjölk vilket i sin tur bidrog med en vätskebrist som förorsakade feber.
Vad vill jag ha sagt med det här, tänk om tjejer amma om möjligt ivarje fall till en del och vill man inte pumpa så kan ju pappa vispa ihop lite ersättning. Detta sätt är bra mycket bättre än att inte amma alls.