Att amma eller inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att amma eller inte...

Usch vilken trist attityd du har och du tolkar ju inläggen så man blir less. Ingen tjatar på Mli eller försöker tvinga henne till något!

Och jag tycker du har en konstig syn på det hela som kallar de som ammar för de "riktiga mammorna". ;)
 
Sv: Att amma eller inte...

Precis, en övergriven jämförelse. Hur långt ska en fobi får gå, och hur mycket ska den få drabba andra innan man faktiskt kommer på att den enda som kan göra något åt den är en själv? Det finns ju hjälp, om det nu är en fobi man har.

mm visst finns det hjälp att få, men väntetiden är lång för KBT (som var exempel på hjälp som gavs tidigare i tråden)..

Jämförelsen hjälper dock ingen..snarare ger ett till inslag om att man utgår från att enskilda individer inte gör så gott nog och sätter sig själva före sina väntande barn..

Förhoppningsvis är det bara min tolkning.
 
Sv: Att amma eller inte...

Måste bara få berätta om ett citat jag hörde i natt.

Kommande från personal på B.B

När kvinnor kommer från Norrtälje och föder så går det fort och enkelt, amning inga problem.

När kvinnor (?) kommer från Täby, Danderyd och Östermalm och ska föda så får man vara glad för att man inte blir stämd för att de får utsikt mot parkeringen istället för mot Edsviken.

Alla dragna över en kam men det är ändå en intressant iakttagelse.

Många som jobbar på B.B undrar vart världen är på väg. Unga kvinnor som äter psykofarmaka mot ångest ska ha snitt och nappflaska.
Äldre förstagångsföderskor (upp över 40 års åldern) pga av karriären, blir hysteriska över minsta lilla och sen blir snittade.

Halshugg inte mig nu, jag är bara budbäraren.;)
 
Sv: Att amma eller inte...

Det är klart att ens bakgrund speglar hur man ser på och hanterar en förlossning, ammning... Unga kvinnor som äter psykofarmaka och har ångest.. Lider ju uppenbarligen av mentala hinder.. Och visst kan man undra ifall man skall ha barn när man lider av ångestsymtom som gör att man till varje pris skall ha snitt..

Människan har ju alltid utnyttjat nya medicinska/kirurgiska möjligheter.. Moralen kring hur man andvänder snitt är alltid diskutabelt.
 
Sv: Att amma eller inte...

hehe jag är gammal norrtäljebo och jag ska föda vaginalt och amma om allt går som planerat. det kanske är som dom säger då=)
 
Sv: Att amma eller inte...

Men du har ju verkligen försökt.
Och kommer också att försöka ge nästa barn råmjölk.

Den mjölk som inte kommer den kommer inte.
Det kan man inte hjälpa.

Men gläd dig åt att det ditt barn i alla fall fick var tillräckligt för att ge det de värdefulla antikropparna.
Och lycka till med nästa barn.
 
Sv: Att amma eller inte...

Knappast.
De bröst som inte ger mjölk, de ger liksom inte mjölk.

Ersättning är bättre än att barnet skall behöva vara hungrigt.
 
Sv: Att amma eller inte...

men igentligen inte bra nog eller?

Jag vet inte men jag tycker facktist också att det är en faslig atityd folk har.. propagera för ammning är en sak.. Och att det finns människor som väljer bort amning för att de inte vill eller har lust är en annan sak..

Vet många som drabbas hårt av attityden kring amningen.. Som lider av vetskapen att de inte är tillräckliga på grund av att de inte kan amma.. Precis samma sak som folk kan känna efter snitt.. Odugliga..

Låt dem för gud skull se fördelarna med flaska.. och slippa sitta och sörja sin förlorade amning, som är oersättlig! Dem och ingen annan kan ju ändå inte göra något åt det.. Barn överlever och blir friska ändå.

Naturligtvis önskar jag en amningsvänlig attityd i samhället där folk blir uppmuntrade att amma om man kan! Men jag önskar inte den skit folk som har problem får bemöta här och i andra sammanhang...
 
Sv: Att amma eller inte...

Kanske behöver vi kvinnor inte ens bära barnet själva inom oss, det vore ju höjden av bekvämlighet om barnen kunde växa till sig med hjälp av konstgjorda magar, så vi kunde slippa de fula och slappa magarna som man kan få :bow:

:rofl: Och jag som med stolhet bär mina numera "sladdriga taxöron" till bröst och en mage som är lika lös i skinnet som om det kom från en kängurus "påse" på magen.... Denna kropp har ju burit fram det underbaraste jag vet! :love: Mina fyra barn..


Gira :banana: , som förstår precis vad du syftar på ..... hehe
 
Sv: Att amma eller inte...

Att inte vilja eller ha lust är inte bra nog.

Att försöka är bra nog.

ja det håller jag med dig om... Min erfarenhet är dock att dem som inte vill eller har lust är väldigt få och att dem som inte kan är desto fler...

Och eftersom ersättning är bättre än att barnet går hungrigt men i alla andra sammanhang så är bröstmjölken avsevärt bättre och går absolut inte att mäta sig med bröst mjölk.. Så är det vell befogat att må dåligt och sörja sin förlorade amning istället för att njuta av sitt barn.. Långsökt?
 
Sv: Att amma eller inte...

Amning är mysigt rent egoistiskt om man får det att fungera bra.
Så jag som har ammat mina barn förstår om man för alldeles egen del sörjer att man inte kunde.
Även om barnet mår alldeles utmärkt på ersättning.
 
Sv: Att amma eller inte...

För mig är amma lika naturligt som att föda, vara gravid och tillveka ;)

Jag skulle aldrig kunna bestämma mig innan barnet är fött om jag tänker amma eller inte.

Jag tänker amma mitt barn för barnets skull och för att få närhet och ge förtroende, för barnet ska få mat och genom mjölken få hjälp med imunförsvar, få "mina bakterier" osv osv osv.
Sen vet ju inte jag nu, om jag ens kan amma, det funkar inte för alla och man vet inte vad som händer vid förlossningen.


För mig känns det mer ok att visa en bröstvårta för BM och dessutom kunna ha full kontroll på allt runt ikring (Det är ju inte direkt så att man poserar som ett mitt uppslag i aktuellt rapport) än att ligga med benen uppdragna och veta att BM sitter där nere någonstans och tittar mig rakt upp i arslet!
Dessutom tycker jag själv inte att man är speciellt vaker ner till när det kommer ut en bebis som har ett huvudomfång på 30 cm!



Det är lite trist att så många gärna skaffar barn, men inte tänker göra det vi har våra bröst till!
Det är som om det går en trend att visa upp en gravidmage och sen en 2-3 månaders bebis, det som händer där imellan kan någon annan göra.
 
Sv: Att amma eller inte...

Personligen hade jag hellre njutit av mitt barn med närhet och flaska än att vara upptagen med sorg och otillräcklighet pgv förlorad amning..

Amning var en sådan självklar del för mig, hade inte tänkt på det innan på något annat sätt än självklart....

Men det "sket sig i böjjen" och där satt jag del-ammandes (mjölken räckte inte), med blod svett och tårar, synticinonspray-(för utdrivnings reflexen som var obefintlig), allt annat än mys i 2 månader... Och det viktiga var fick jag höra överallt att jag försökte... Problemet var bara att jag själv aldrig fattade att jag försökt färdigt, att ersättning är gott nog..

Så allmänt: Amning i all ära! Men till vilket pris? Hur mycket skall mamman lida för sitt barns skull utan att vara egoistisk?
 
Sv: Att amma eller inte...

Så allmänt: Amning i all ära! Men till vilket pris? Hur mycket skall mamman lida för sitt barns skull utan att vara egoistisk?

Man måste ju ge sig om det inte går.
Bara barnet har fått antikroppar så har man ju vunnit massor.

Men jag förstår att man kan sörja.
Om man skulle ha tittat på mig medan jag ammade och trott att man skulle få det likadant.
Då så skulle besvikelsen över att inte kunna vara avgrundsdjup.

Jag ammade i alla lägen på alla sätt och överallt.
Ofta medan jag gjorde annat.
Full mun på barnet = tyst barn.
En bra tid att ringa telefonsamtal eller att ta en fika.
 
Sv: Att amma eller inte...

Så allmänt: Amning i all ära! Men till vilket pris? Hur mycket skall mamman lida för sitt barns skull utan att vara egoistisk?

Tyvärr kan man ju inte ta reda på innan barnet är fött om man kan amma eller inte, dvs om man har mjölk så det räcker.

Sambon min föddes med sugklocka och fick ligga i kuvös och fick en stor napp, inte ville han ha morsans små fjantiga bröstvårtor sen! Så där låg hon och sprutade medans han hellre tog den stora nappen.

Då kan jag förstå att man blir ledsen och känner sig som en dålig morsa.

Men att i förväg bestämma att man inte vill! Om 200 år, kan vi bestämma då att man kan föda genom en maskin och slippa allt som kan hända?
 
Sv: Att amma eller inte...

ja och om jag födde för för tvåhundra år sedan skulle förmodligen inte jag ha levt (fick akut kejsarsnitt)...

Nästa gång (om det blir en gång till, vilket jag idagsläget är tveksam till eftersom det verkar som att jag varken är kapabel till att föda eller "fodra" barn naturligt...) Så kommer jag gå in med en annan inställning..

Det är ju just det, bara den enskilda mamman vet ju när det är nog eller hur dåligt man mår av att amma, men man offrade sig och lider igenom den första tiden i sitt barns liv på grund av att det är det bästa för barnet.. Jag kan säga att när jag började med ersättning och amningen inte längre var ett mentalt krav från mig.. Så lugnade sig även mitt hysteriska barn.. Vi började hitta det där andra jag inte kunde ge honom från början .. Mys, kännslomässig närhet osv.. I efterhand undrar jag om det kan mäta sig med antikropparna trots allt gav honom.. Jag kan vända och vrida på det där i evighet... Vad väger tyngst?

Jag skulle säkert klara av att del-amma fortfarande (mitt barn är bara 3 mån) men till priset av att jag mått väldigt dåligt... hur mitt barn hade mått vet jag förstås inte.. Han mår bra nu och det tycker jag är huvudsaken..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 543
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 667
Senast: gammalek
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 118
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp