Att amma eller inte...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Att amma eller inte...

Du får gärna utveckla ditt inlägg lite du med...

Jag begriper inget annat än att du har i ditt inlägg baktankarna på det enskilda fallet med fobier över sina bröst.. Fobier som gjort att hon avvägt att inte amma. Och att sedan jämföra det med att stomioperera spädbarn för att nån har fobi för bajs...
 
Sv: Att amma eller inte...

Det var en jämförelse. Ibland förenklar det att överdriva när man jämför för att få folk att förstå.

Din tur.
 
Sv: Att amma eller inte...

Enda sättet att slippa få ångest över det är att jag redan har bestämt mig. Men det är klart, ändrar jag mig så är jag ju den sista som kommer att sätta mig emot det då :-) Jag är i v.29 nu, och den kuratorn och psykolog som jag har haft regelbunden kontakt med sedan Emmas födelse tycker att det är en bra ide att jag ska låta bli - det finns ju ersättning som dom flesta läkare anser vara nästintill likvärdig med bröstmjölk.

Många säger som du - att man kan ändra sig. Men för att ändra sig så måste man nog prova. Jag tar inte risken att bli dålig igen bara för att prova att amma igen. Hade kanske gjort det om det blir väldigt för tidig födsel eller om vi hade haft en massa allergier eller liknande i släkten. Om nån säger till mig att det är det absolut bästa för barnet att få bröstmjölk OAVSETT hur jag mår så är det ju självklart att barnets hälsa går före.
 
Sv: Att amma eller inte...

Dessutom: tiderna förändras. För femtio år sedan var det knappast någon som trodde att kvinnor längre fram i tiden enbart behöver tycka förlossning verkar otäck för att få ett snitt beviljat. Hur långt kommer det gå? Hur kommer en förlossning se ut om femtio år från idag räknat? Kanske behöver vi kvinnor inte ens bära barnet själva inom oss, det vore ju höjden av bekvämlighet om barnen kunde växa till sig med hjälp av konstgjorda magar, så vi kunde slippa de fula och slappa magarna som man kan få :bow:
 
Sv: Att amma eller inte...

Nej men det ultimata vore om även män kunde amma och vara gravida.
Det skulle finnas så mkt att vinna!

Vilken press det skulle bli på män då.
Skulle bli en otroligt intressant debatt och jag skulle längta efter att få höra argumenten till varför män inte skulle vilja ta möjligheten att få delta fullt ut om de hade möjligheten.
 
Sv: Att amma eller inte...

Men jag har läst att män kan amma.
Om man stimulerar brösten genom att suga/pumpa, så skall mjölk produceras...
Vet inte om det stämmer bara... :confused: Men det verkar ju så??

LÄNK 1

LÄNK 2

(fast det kanske ska diskuteras i en egen tråd...)
 
Sv: Att amma eller inte...

Än så länge finns väl ingen forskning i huruvida deras mjölk verkligen innehåller samma ämnen som kvinnornas?
 
Sv: Att amma eller inte...

:d

(10)

(Varför i he*vete slickar sig smilyn runt munnen trots att jag upprepade gånger klickar på "grin"-smilyn?)
 
Senast ändrad:
Sv: Att amma eller inte...

Det var en jämförelse. Ibland förenklar det att överdriva när man jämför för att få folk att förstå.

Din tur.

Finns inte så mycket mer för mig att utveckla i mitt inlägg.. mer än att jag tyckte att denna jämförelsen förlöjligar fobier.och var på en väldigt låg nivå. Men jag förstår din poäng.. om det nu är etiska medicinska utvecklingen du syftar på... (hur långt det skall få gå)...
 
Sv: Att amma eller inte...

Därför tänker jag inte amma nästa barn - jag är rädd att hamna i den depressionen igen. Rädd för att få tillbaka äckelkänslorna mot barnet när den ska äta. Ska försöka pumpa ur råmjölken de första dygnen iallafall. Och jag har fullt medhåll från mvc och psykologer.

Jag har full förståelse för det. Men det kan till och med bli så att bara för att du har ordnat så att pressen har försvunnit så kanske det kommer att funka med amning. Men jag får en känsla av att om det gör det så kommer du att fortsätta.

Appropå amning för 200 år sen, så var det mycket vanligt med amningsproblem då med. Man löste det med ammor. Barnet ammades av annan person tills det tålde komjölk och välling!

Fny
 
Sv: Att amma eller inte...

Vi har två barn. Båda födda med planerade snitt. Har ammat som längst 4 dagar och trivs kanon med det. Båda barnen mår toppen med. Dom är mycket sällan sjuka.
 
Sv: Att amma eller inte...

Finns inte så mycket mer för mig att utveckla i mitt inlägg.. mer än att jag tyckte att denna jämförelsen förlöjligar fobier.och var på en väldigt låg nivå. Men jag förstår din poäng.. om det nu är etiska medicinska utvecklingen du syftar på... (hur långt det skall få gå)...


Precis, en övergriven jämförelse. Hur långt ska en fobi får gå, och hur mycket ska den få drabba andra innan man faktiskt kommer på att den enda som kan göra något åt den är en själv? Det finns ju hjälp, om det nu är en fobi man har.
 
Sv: Att amma eller inte...

Det där är svårt. Ser ju flera uttala sig i denna och BB-tråden som inte har barn, då skulle de inte ens få komma med en åsikt?

Visst kan man förstå folk utan att ha upplevt just deras situation. Dock är det svårare.

Sedan vet jag inte riktigt vad det har med mitt inlägg du svarade på att göra?

Jag svarade på din kommentar att mammorna TAR SIG RÄTTEN ATT BESTÄMMA. Ja, vem skulle annars göra det. Du eller någon annan kan inte sätta sig till doms över beslutet, eftersom ni inte kan sätta er in i hur allvarligt problemet är för just den mamman.

Man kan uttala sig, men inte säga att det är på ett visst sätt. Varför ska DU eller nån annan ta sig rätten att bestämma över de mammor som av någon anledning inte vill/klarar av att amma?

Upplysning i alla ära, men tvång är något helt annat.

En kompis tjej blev "överfallen" på BB, dragen i tuttarna och i stort sett tvingad att amma sitt barn. Hon vägrade bara för att hon fick det bemötandet, att någon annan försökte bestämma hur hon skulle göra. Visst ångrade hon sig efter ett tag, men med ett annat bemötande skulle problemet aldrig uppstått.

Var tog ödmjukheten vägen? Många av mammorna är RÄDDA. Inte fanken slår du en häst som är rädd. Varför skälla och skrämma mammorna som är rädda?
 
Sv: Att amma eller inte...

Jag svarade på din kommentar att mammorna TAR SIG RÄTTEN ATT BESTÄMMA. Ja, vem skulle annars göra det. Du eller någon annan kan inte sätta sig till doms över beslutet, eftersom ni inte kan sätta er in i hur allvarligt problemet är för just den mamman.

Man kan uttala sig, men inte säga att det är på ett visst sätt. Varför ska DU eller nån annan ta sig rätten att bestämma över de mammor som av någon anledning inte vill/klarar av att amma?

Upplysning i alla ära, men tvång är något helt annat.

En kompis tjej blev "överfallen" på BB, dragen i tuttarna och i stort sett tvingad att amma sitt barn. Hon vägrade bara för att hon fick det bemötandet, att någon annan försökte bestämma hur hon skulle göra. Visst ångrade hon sig efter ett tag, men med ett annat bemötande skulle problemet aldrig uppstått.

Var tog ödmjukheten vägen? Många av mammorna är RÄDDA. Inte fanken slår du en häst som är rädd. Varför skälla och skrämma mammorna som är rädda?

Har jag en häst som är rädd för något så gör man ju något åt det, eller hur :idea: Speciellt nu om hästens rädsla går ut över andra, då måste man jobba med det.

Sedan kan jag hålla med om att på BB ser man inte tuttar som en kvinnas bröst, utan som matplatsen för bebisen. Och det kan även jag tycka är fel, ofta blir det väldigt "gå påigt" och man blir nästan chockad över vad folk kan göra med ens bröst, sådant som man nog hade velat göra själv. Jag blev i alla fall tillfrågat innan de gjorde något, men med lite betänketid innan hade jag nog valt att försöka själv.

Jag har absolut inte tagit mig rätten att bestämma över någon, aningen svårt över internet. Men jag har däremot åsikter om andras val.
 
Sv: Att amma eller inte...

Har jag en häst som är rädd för något så gör man ju något åt det, eller hur :idea: Speciellt nu om hästens rädsla går ut över andra, då måste man jobba med det.

Men jag har däremot åsikter om andras val.
Exakt, men HUR jobbar man med det. Att uttrycka åsikter som tas både som kritik och påhopp istället för att hjälpa blir ju som att slå hästen när den är rädd, dvs man får inte den respons man tänkt sig.
 
Sv: Att amma eller inte...

Redan börjar de "riktiga mammorna" tjata om att du ska amma trots din förra upplevelse:smirk:
Här är det minsann kvinnan som ska lida till varje pris bara ungen får bröstmjölk, men jag vill bara tillägga att barnet inte mår bra om inte mamman gör det men de kanske tycker det är bättre med deprimerade mammor som mår dåligt av amningshysterin & tvånget.:angel:
 
Sv: Att amma eller inte...

Det är väl iallafall ingen här som har tjatat på Mli ? Tvärt om... hon har försökt, men det har inte gått.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 543
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 667
Senast: gammalek
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp