JaMen visst ärvs enskild egendom av kvarlevande makan vid gemensamma barn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
JaMen visst ärvs enskild egendom av kvarlevande makan vid gemensamma barn?
Hänger på den här tråden.
Om mannen står som ägare på huset, paret är gifta och har gemensamma barn.
Inget testamente, inget äktenskapsförord, inga särkullbarn.
Finns det någon anledning att skriva in frun som delägare till huset? (hur funkar det skattemässigt om man gör det?) Finns det någon anledning att skriva testamente?
Hänger på den här tråden.
Om mannen står som ägare på huset, paret är gifta och har gemensamma barn.
Inget testamente, inget äktenskapsförord, inga särkullbarn.
Finns det någon anledning att skriva in frun som delägare till huset? (hur funkar det skattemässigt om man gör det?) Finns det någon anledning att skriva testamente?
Kanske inte arvsrättsligt, men mina föräldrar gjorde så för några år sedan, för pappa ansåg att om det skulle bli så att han blir dement eller av annan anledning får en god man så är det bra om mamma kan bestämma över fastigheten hon bor på.
Det där ställer till en hel del problem när det blir en part som blir dement och den andra då sitter fast med ett hus som denne inte kan avyttra men kanske inte heller har råd att ha kvar. Jag har sett några såna fall och där önskar man verkligen att det fanns enklare lösningar, samtidigt så förstår jag att det inte går att hitta en generell lösning som fungerar i alla situationer.Du får som gift inte sälja en fastighet som är giftorättsgods utan make/makas samtyckte. Bor make och maka tillsammans får du inte ens sälja utan samtycke om det är enskild egendom enligt äktenskapsförord. Enda undantagen är om alltså om bostaden är enskild egendom och makarna inte gemensamt bor i den, eller om det via arv (testamente)/gåva angetts vara enskild egendom - då går det även om de bor samman.
Så en god man/förvaltare/liknande kan inte "bara" avyttra fastigheten etc.
Det där ställer till en hel del problem när det blir en part som blir dement och den andra då sitter fast med ett hus som denne inte kan avyttra men kanske inte heller har råd att ha kvar. Jag har sett några såna fall och där önskar man verkligen att det fanns enklare lösningar, samtidigt så förstår jag att det inte går att hitta en generell lösning som fungerar i alla situationer.
Samtycke behövs inte om man med läkarintyg kan styrka att den andre är dement. Så det finns det en lösning på.Det där ställer till en hel del problem när det blir en part som blir dement och den andra då sitter fast med ett hus som denne inte kan avyttra men kanske inte heller har råd att ha kvar. Jag har sett några såna fall och där önskar man verkligen att det fanns enklare lösningar, samtidigt så förstår jag att det inte går att hitta en generell lösning som fungerar i alla situationer.
Det är skillnad på god man och förvaltare. En god man kan också ha olika uppdrag. Så det borde bero lite på det. God man är frivilligt, förvaltare tvång.Du får som gift inte sälja en fastighet som är giftorättsgods utan make/makas samtyckte. Bor make och maka tillsammans får du inte ens sälja utan samtycke om det är enskild egendom enligt äktenskapsförord. Enda undantagen är om alltså om bostaden är enskild egendom och makarna inte gemensamt bor i den, eller om det via arv (testamente)/gåva angetts vara enskild egendom - då går det även om de bor samman.
Det är skillnad på god man och förvaltare. En god man kan också ha olika uppdrag. Så det borde bero lite på det. God man är frivilligt, förvaltare tvång.
Finns ju något som heter framtidsfullmakt, vet inte exakt hur det funkar, men det ska vara till för att skydda den som blir kvar vid tex demens.Med tillägget att det är enormt ovanligt ned förvaltarskap idag, det anses vara ett för stort ingrep i personens integritet.
Finns ju något som heter framtidsfullmakt, vet inte exakt hur det funkar, men det ska vara till för att skydda den som blir kvar vid tex demens.
Jag blev god man för en av mina föräldrar då huset inte gick att sälja o den som bodde kvar önskade det o hade köpt annat boende.
Sen gav jag bort huset till mig o mitt syskon, sålde det, delade upp pengarna, (självklart efter den som bodde kvars önskan, och den delen gavs då också bort till oss) och tja , överförmyndaren blev ett halvår senare när jag skulle lämna in uppgifter inte särskilt glad, men hursom ...det gick .
Fast ofta kräver det ganska mycket jobb och det gäller att anhöriga vet vilka vägar de ska ta, allt för ofta blir den en ensam kvar som går på knäna som inte vet vart hen ska vända sig. Demens är en vidrig sjukdom på många sätt, vi är tacksamma att svärmor konstant har litat på maken och skrivit på när det har behövts. Maken är god man men det räcker inte alltid för att lösa problem som uppstår.Samtycke behövs inte om man med läkarintyg kan styrka att den andre är dement. Så det finns det en lösning på.
Med tillägget att det är enormt ovanligt ned förvaltarskap idag, det anses vara ett för stort ingrep i personens integritet.
De flesta hos oss har god man.Mja. att ha förvaltare i större ekonomiska frågor är rätt vanligt. Givet då att du är inkapabel att själv kunna sköta det. Jag mötte ett antal inom LSS. På gott och ont.
Mja. att ha förvaltare i större ekonomiska frågor är rätt vanligt. Givet då att du är inkapabel att själv kunna sköta det. Jag mötte ett antal inom LSS. På gott och ont.
De flesta hos oss har god man.
Du får som gift inte sälja en fastighet som är giftorättsgods utan make/makas samtyckte. Bor make och maka tillsammans får du inte ens sälja utan samtycke om det är enskild egendom enligt äktenskapsförord. Enda undantagen är om alltså om bostaden är enskild egendom och makarna inte gemensamt bor i den, eller om det via arv (testamente)/gåva angetts vara enskild egendom - då går det även om de bor samman.