Intressant!
Ytterligare ett scenario: Kvinna och man gifta. Mannen äger huset (enskild egendom). Mannen har ett barn sedan tidigare. Inga gemensamma barn. Vad händer med huset om mannen dör?

Intressant!
Ytterligare ett scenario: Kvinna och man gifta. Mannen äger huset (enskild egendom). Mannen har ett barn sedan tidigare. Inga gemensamma barn. Vad händer med huset om mannen dör?
Barnet ärver.

Om jag har fel får ni rätta mig.
Men kompisens syster hamnade i den sitsen att hon själv inte kunde få barn medan maken hade flera sedan tidigare. Skulle han dö ärver hon inget från honom. De skrev äktenskapsförord på inrådan av familjens jurist.

Barnet ärver.

Men kompisens syster hamnade i den sitsen att hon själv inte kunde få barn medan maken hade flera sedan tidigare. Skulle han dö ärver hon inget från honom. De skrev äktenskapsförord på inrådan av familjens jurist.

Nä man ärver väl även enskild egendom som gifta?

Beroende på gemensamma barn eller ej tror jag.
Tror barn ligger före på listan sas.

(hjälp - rätta mig om jag är tokigt ute)

Du kan ha rätt? Vi har både äktenskapsförord och testamente och en hel drös med särkullbarn :D, men jag har ändå fått för mig att vi ärver varandra som gifta.

Hänger på den här tråden.
Om mannen står som ägare på huset, paret är gifta och har gemensamma barn.
Inget testamente, inget äktenskapsförord, inga särkullbarn.
Finns det någon anledning att skriva in frun som delägare till huset? (hur funkar det skattemässigt om man gör det?) Finns det någon anledning att skriva testamente?

Barnet ärver.

Hon ärver inget från sin man, men i bodelningen får hon sin halva av giftorättsgodset. Säg att det i bouppteckningen visar sig att det finns totalt en miljon kronor i giftorättsgods. Detta delas på hälften så att den kvarlevande makan får en halv miljon (sin giftorätt) och en halv miljon blir den kvarlåtenskap som arvingarna delar på.

Hon ärver inget från sin man, men i bodelningen får hon sin halva av giftorättsgodset. Säg att det i bouppteckningen visar sig att det finns totalt en miljon kronor i giftorättsgods. Detta delas på hälften så att den kvarlevande makan får en halv miljon (sin giftorätt) och en halv miljon blir den kvarlåtenskap som arvingarna delar på.

Menar du att hon inte ärver den enskilda egendomen alltså?

Hänger på den här tråden.
Om mannen står som ägare på huset, paret är gifta och har gemensamma barn.
Inget testamente, inget äktenskapsförord, inga särkullbarn.
Finns det någon anledning att skriva in frun som delägare till huset? (hur funkar det skattemässigt om man gör det?) Finns det någon anledning att skriva testamente?

Rent arvsrättsligt tror jag inte att det finns någon anledning att skriva något i det läget. Oavsett ägarförhållande på huset kommer kvarlevande make att ärva före de gemensamma barnen.

Jag omformulerar frågan: Den enskilda egendom som finns, ärvs den bara av makens biologiska barn (nu utgår vi från att inget testamente finns)?

Ja, precis. :)

Enda tillfället jag kan komma på som den enskilda egendomen kan, delvis, gå till den kvarlevande makan är om hens del av giftorättsgodset inte når upp till fyra prisbasbelopp, för då ska ju pengar skiftas på något vis för att nå upp dit. Dock gör man nog den justeringen primärt med den avlidne makens del av giftorättsgodset, men om inte det skulle räcka får man nog ta av den enskilda egendomen. (Här är det dock lite snillen spekulerar över det hela, är inte helt hundra på detta.)

Ja, precis. :)

Enda tillfället jag kan komma på som den enskilda egendomen kan, delvis, gå till den kvarlevande makan är om hens del av giftorättsgodset inte når upp till fyra prisbasbelopp, för då ska ju pengar skiftas på något vis för att nå upp dit. Dock gör man nog den justeringen primärt med den avlidne makens del av giftorättsgodset, men om inte det skulle räcka får man nog ta av den enskilda egendomen. (Här är det dock lite snillen spekulerar över det hela, är inte helt hundra på detta.)

Men visst ärvs enskild egendom av kvarlevande makan vid gemensamma barn?

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 713
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka