Ett skämt!Vad var det för konstig insinuering?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett skämt!Vad var det för konstig insinuering?
Finns massvis med trådar för den humoristiske, kolla under rubriken "lek o tjatter"Ett skämt!
Jo tack jag vet.Finns massvis med trådar för den humoristiske, kolla under rubriken "lek o tjatter"
Barnet ärver.Intressant!
Ytterligare ett scenario: Kvinna och man gifta. Mannen äger huset (enskild egendom). Mannen har ett barn sedan tidigare. Inga gemensamma barn. Vad händer med huset om mannen dör?
Barnet ärver.
Om jag har fel får ni rätta mig.
Men kompisens syster hamnade i den sitsen att hon själv inte kunde få barn medan maken hade flera sedan tidigare. Skulle han dö ärver hon inget från honom. De skrev äktenskapsförord på inrådan av familjens jurist.
Beroende på gemensamma barn eller ej tror jag.Nä man ärver väl även enskild egendom som gifta?
Beroende på gemensamma barn eller ej tror jag.
Tror barn ligger före på listan sas.
(hjälp - rätta mig om jag är tokigt ute)
Ett skämt!
Barnet ärver.
Om jag har fel får ni rätta mig.
Men kompisens syster hamnade i den sitsen att hon själv inte kunde få barn medan maken hade flera sedan tidigare. Skulle han dö ärver hon inget från honom. De skrev äktenskapsförord på inrådan av familjens jurist.
Hon ärver inget från sin man, men i bodelningen får hon sin halva av giftorättsgodset. Säg att det i bouppteckningen visar sig att det finns totalt en miljon kronor i giftorättsgods. Detta delas på hälften så att den kvarlevande makan får en halv miljon (sin giftorätt) och en halv miljon blir den kvarlåtenskap som arvingarna delar på.
Hänger på den här tråden.
Om mannen står som ägare på huset, paret är gifta och har gemensamma barn.
Inget testamente, inget äktenskapsförord, inga särkullbarn.
Finns det någon anledning att skriva in frun som delägare till huset? (hur funkar det skattemässigt om man gör det?) Finns det någon anledning att skriva testamente?
Menar du att hon inte ärver den enskilda egendomen alltså?
Nej, den enskilda egendomen blir en del av dödsboet och fördelas mellan arvingarna.
Ja men är inte det samma för giftorättsgods, bara att fördelningen blir olika (den har man väl rätt till hälften av tänker jag)?
Smaksak, som med alla skämtInte särskilt roligt
Hänger inte riktigt med på hur du menar, tror jag?
Jag omformulerar frågan: Den enskilda egendom som finns, ärvs den bara av makens biologiska barn (nu utgår vi från att inget testamente finns)?
Ja, precis.
Enda tillfället jag kan komma på som den enskilda egendomen kan, delvis, gå till den kvarlevande makan är om hens del av giftorättsgodset inte når upp till fyra prisbasbelopp, för då ska ju pengar skiftas på något vis för att nå upp dit. Dock gör man nog den justeringen primärt med den avlidne makens del av giftorättsgodset, men om inte det skulle räcka får man nog ta av den enskilda egendomen. (Här är det dock lite snillen spekulerar över det hela, är inte helt hundra på detta.)