P

prallan

Hoppas detta är enkelt :p All juridik är ju inte det, men jag lyckades inte google fram svar..

Man och kvinna är gifta. Mannen äger villan de bor i. I huset bor även kvinnans två biologiska barn. Mannen har tre biologiska barn. Hur ärvs huset om mannen går bort?

Litar på Bukeoraklet :bow:

Hoppas detta är enkelt :p All juridik är ju inte det, men jag lyckades inte google fram svar..

Man och kvinna är gifta. Mannen äger villan de bor i. I huset bor även kvinnans två biologiska barn. Mannen har tre biologiska barn. Hur ärvs huset om mannen går bort?

Spontant säger jag att allt går till frun (om inget annat skrivits) men att hans biologiska barn har rätt att få ut sin laglott direkt. Dvs finns det inga andra tillgångar kan hon få lösa ut hans barn från huset.

Spontant säger jag att eftersom de inte har gemensamma barn så får hustrun inget alls.....

Hohooo @Alexandra_W

Eftersom de är gifta har hon ju arvsrätt efter honom. Dvs hans barn har rätt till sin laglott (hälften av arvslotten) och hon ärver resten. Det förutsätter ju att det inte finns något skrivet, om arvingarna inte bestrider det kan man ju skriva så att de får vänta tills hon också dör för att få ut sitt arv.

Enkelt sagt: Att karln äger huset har ingen betydelse om inte huset utgör enskild egendom. Om huset inte utgör enskild egendom är det giftorättsgods och då ska det ingå i bodelningen (tillsammans med allt annat giftorättsgods). Hälften av det tillfaller frun, resten - tillsammans med eventuella tillgångar som inte är giftorättsgods - får de biologiska barnen dela på.

Att karln äger huset har ingen betydelse om inte huset utgör enskild egendom. Om huset inte utgör enskild egendom är det giftorättsgods och då ska det ingå i bodelningen (tillsammans med allt annat giftorättsgods). Hälften av det tillfaller frun, resten - tillsammans med eventuella tillgångar som inte är giftorättsgods - får de biologiska barnen dela på.
Hrm..

Jag förutsatte dumt nog att huset var enskild egendom. Och då kan väl hustrun inte ärva annat än övrigt lösöre och kapital? Bara barnen ärver?

Hrm..

Jag förutsatte dumt nog att huset var enskild egendom. Och då kan väl hustrun inte ärva annat än övrigt lösöre och kapital? Bara barnen ärver?

Då ärver frun hälften av allt annat än huset, kan man säga. Detta förutsatt att den halvan når upp till det basbeloppsskydd som efterlevande maka, annars kommer de biologiska barnens arvslott minskas tills man når upp till de basbelopp (fyra, om jag inte minns fel) som efterlevande maka ska ha.

Du har fått svaret, barnen ärver föräldern om det inte finns äktenskapsförord.

Sökordet du behöver är Särkullbarn.

I min familj fanns pappa, mamma, 2 biologiska barn till mamma, jag biologiskt till både mamma och pappa.
Pappa var ägare till gården när mamma flyttade in och fortsatte att stå som ägare på det under äktenskapet.

Mamma gick bort 2002 och som tur var hann ett testamente skrivas om att mamma ville att mina syskon skulle vänta med att ta ut sitt arv tills min pappa gått bort, mina syskon valde att inte bestrida testamentet.

Skulle testamentet inte skrivits eller minna syskon bestrida testamentet så skulle pappa behöva ta lån så han kunde ge mina syskon sin del av arvet.

Jag gissar lite nu, men jag vill minnas att om det bara finns gemensamma barn så ärver den efterlevande makan även den enskilda egendomen med fri förfoganderätt.

Jag tror också att det är så, men ska kolla upp det lite närmare då jag själv är just i den situationen.

Jag tror också att det är så, men ska kolla upp det lite närmare då jag själv är just i den situationen.

Av 3:1 ÄB så framgår att om den avlidne var gift så tillfaller kvarlåtenskapen (där enskild egendom ingår, den undantas bara i bodelningen) den kvarlevande makan. Enda undantaget därifrån är särkullbarn. Så om det bara finns gemensamma barn och det inte finns något testamente eller andra förordnanden som påverkar hur den enskilda egendomen ska hanteras så ärver den kvarlevande makan allt.

Så ska det vara. :D

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 076
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 711
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka