Det här är ett par år sedan nu men då var det helt i sin ordning.
Man har rätt att göra vad man vill så länge det är är ens egen egendom.
Det är dock inte så vanligt att folk gör så.
Prövades det hela i rätten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det här är ett par år sedan nu men då var det helt i sin ordning.
Man har rätt att göra vad man vill så länge det är är ens egen egendom.
Det är dock inte så vanligt att folk gör så.
Prövades det hela i rätten?
Ja. Resten av familjen var rätt uppretad.Prövades det hela i rätten?
Ja. Resten av familjen var rätt uppretad.
Det här utspelade sig i en av våra storstäder + kranskommun.
Det gällde inga småbelopp om det hade gått till bodelning innan gåvobreven skrevs.
Men föräldern hade varit klar i knoppen och gåvobreven var giltiga.
Vännen ärvde sedermera sin förälders lott när far/mor-föräldern gick bort.
Ska se om jag kan få tag på det.Har du ett målnummer? Vore rätt intressant att få hela bilden klar för sig och se hur rätten resonerat.
Min vän hälsar att man hade gått på en huvudregel att man fritt förfogar över sin egendom.Har du ett målnummer? Vore rätt intressant att få hela bilden klar för sig och se hur rätten resonerat.
Jag tror inte att det är nyttigt att vara så fäst vid saker.
Det kan göra att man prioriterar annat på fel sätt.
Det är ett väl avvägt beslut som vi har tagit tillsammans.Som din sambos släktgård?
Frågan är ju sedan hur den skall förvaltas?men har man någon slags släktgård vill man ju ha den kvar i släkten såklart!
I detta fallet har hela familjen samma tillgång till gården. Och alla försörjer sig själva. Men ingen bor på heltid och det är klart att det gör det mindre komplicerat.Frågan är ju sedan hur den skall förvaltas?
Skall någon bo där?
Hur skall denne någon försörja sig?
Skall man dela och bråka om det?
Annat?
Det är inte så enkelt när man väl är där som det kan verka när man tänker på det innan.
Eller mera.I detta fallet har hela familjen samma tillgång till gården. Och alla försörjer sig själva. Men ingen bor på heltid och det är klart att det gör det mindre komplicerat.
Finns ju alltid massa exempel på när det inte fungerar. Men det finns uppenbarligen familjer där det kan fungera som en lösning för att kunna behålla en gård/stuga i familjen.Eller mera.
Min Mamma och hennes syskon delade på en sommarstuga.
Det var inte i avdelningen okomplicerat.
Att komma överens om underhållskostnader och reparationer kan vara mycket svårt.
Eller hur och när samt till vad en gemensam fastighet skall användas.
Det är ett väl avvägt beslut som vi har tagit tillsammans.
Och det var inte självklart alls.
Under en period så var det jag som var mest entusiastisk.
Stället är så fantastiskt att det inte går att hitta något liknande på annat sätt.
Jag trivs bättre här än där jag bodde förut och det spelar roll på många sätt.
Den Historiska förankringen i bygden är också en stor fördel totalt sett.
Men det har sitt pris i form av en betydligt sämre arbetsmarknad och ett avsides läge.
Att få bo så här är dock ett privilegium som gör det värt allt. Här är helt sagolikt magiskt.
Jag tror inte att det är nyttigt att vara så fäst vid saker.
Det kan göra att man prioriterar annat på fel sätt.
Den lilla haken är att den inte är "Hennes Egen" utan tillhör någon annan.
Det är bra att hålla reda på det där med Mitt och Ditt.
Det blir det ju i detta fallet då TS fått en hop svar att hon är vuxen och ska sköta sig själv, jag förstår bara inte varför det då helt plötsligt är OK för nya flamman att gifta sig till trygghet " för att hon är rädd för att inte ha någonstans o bo". mao TS kan gifta sig till trygghet och en annans släktgård, men inte ha förväntningar att få ärva sin egen.
Så tror inte jag att man kan eller får göra.
Om jag minns rätt så kan det krävas tillbaka om det är tydligt att det handlar om att försnilla arvsrätten.