Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är inte gifta då jag anser att var och en äger sitt.
Nu så har vi ett gemensamt barn så det blir ju en annan sak då.

Men om du dör o din man skaffar sig en ny och ger allt ex i gåva eller testamente eller gifter sig till nya flamman och ert gemensamma får noll och blir ledsen för gården går till henne ist hur kan det bli en annan sak?, och då är ert gemensamma barn girig som blir ledsen?

Finns ju alltid massa exempel på när det inte fungerar. Men det finns uppenbarligen familjer där det kan fungera som en lösning för att kunna behålla en gård/stuga i familjen.
Jo men man kan inte utgå ifrån att det skall fungera, särskilt inte i familjer där det tjafsas om arv redan långt innan det finns något sådant.

Det låter som en magisk boplats!
Det är utan tvivel en helt magisk plats.
Men det finns andra magiska platser att bo på som inte ligger lika avsides.
Så det är inte "Den enda platsen".
Min sambo trivdes mycket bra på min gård, bättre än vad jag gjorde, men vi båda trivs bättre här.
Arbetsmarknaden här lämnar dock en hel del övrigt att önska så det är en kompromiss det hela.
Idealet hade varit en magisk plats nära en bra arbetsmarknad.

Det är alltså helt ok om TS gifter sig till en annan släktgård men hon får inte vilja ärva sin utan att vara girig och allt vad det nu är.
Ja precis.
Jag skall förklara varför:
Det handlar om delaktighet i gårdens skötsel.
Som partner till ägaren så lägger man in engagemang, arbete och i bland även pengar i den gemensamma bostaden "Gården".
Det är därför helt rimligt att man även är med och äger den.
Jag har själv en bekant vars föräldrar gett allt i kontanter (tagit lån) på hela 12 miljonersgården till det andra barnet.
Samma sak kan gälla här.
Den som visat engagemang på något vis favoriseras.
Jag kan inte låta bli att undra vad dessa 12 mille har investerats i?
Det kan ju vara något fantastiskt lönande.
Det har varit hos jurist och det finns inget att göra, men hon är väl också bara girig.
Ja det är en typ av nånannanism som är just girig.
Jag skall få från någon annan utan att göra någon egen insats för det.

Men om du dör o din man skaffar sig en ny och ger allt ex i gåva eller testamente eller gifter sig till nya flamman och ert gemensamma får noll och blir ledsen för gården går till henne ist hur kan det bli en annan sak?
Det kan inte hända för det är omhändertaget på annat vis.
Hur vill jag inte lämna ut här.
Men så mycket kan jag avslöja att det är tidigare generationer som har ordnat det.
Och det är så det skall vara, den som lämnar egendomen efter sig är den som skall bestämma vad som sedan händer med den.
Och det står alla fritt att bestämma det över sina ägodelar.

Det är givaren/testatorn som skall bestämma och inte mottagarna/arvingarna.

Men om du dör o din man skaffar sig en ny och ger allt ex i gåva eller testamente eller gifter sig till nya flamman och ert gemensamma får noll och blir ledsen för gården går till henne ist hur kan det bli en annan sak?, och då är ert gemensamma barn girig som blir ledsen?

Folk borde inse att det för allas bästa gäller att man bara bildar en familj. Du skaffar bara en fru/man. Då blir det så mycket enklare.

Skilsmässa är ett kvitto på att man misslyckats med det viktigaste som finns. Att fortsätta att bygga familjen.

Om någon dör låter man inte någon annan fylla dennes plats. Det går att leva som sambos med ny och därigenom hedra sin bortgångna fru/man samt föregå med gott exempel inför barnen.

Senast ändrad:
Fick en chock häromdagen där min ena förälder häver ur sig att hen gift om sig...
Kan tillägga att det var en mycket smutsig skilsmässa och det är alltså ingen jag gillar alls som hen valt att gifta sig med.
Det första jag tänker är då att givetvis har hen skrivit äktenskapsförord... men nej det har hen alltså inte.
Jag har nu sagt att detta MÅSTE göras annars kommer jag att säga upp kontakten. Det och ett testamente.
Jag är så sårad av detta. Inte nog med all skit som människan utsatte min andra förälder för, det tar liksom aldrig slut.

Den nya är så orolig för att bli utan hem vid dennes död så detta skulle vara anledningen till giftermål. Kan tilläggas att min förälder är såpass mycket äldre att den kan vara förälder även till sin nya flamma, så att den nya kommer ärva är klart som korvspad. Jag frågade om hen tänkt på vad som händer om de skulle skiljas? Nej det skulle aaaaaldrig hända. Hur kan man vara så naivt korkad när man är 60+???
Så sårad av allting att få veta på telefon att någon som står en så nära har gift sig och sedan att man ska bli snuvad på arv också. Kan tillägga att jag hela tiden har trott att den nya bara är ute efter pengarna, detta bekräftar detta ännu mer.

Utan att veta mer bakgrund är det någon som varit med om något liknande? Vad hade ni gjort?
Kan tilläggas att soppan är ännu värre då jag även jobbar hos denna föräldern så att säga upp bekantskapen kommer att ha enorma konsekvenser för mig, är så ledsen att jag inte vet vart jag ska ta vägen:(
Min familj är en dålig dokusåpa som aldrig tar slut känns det som.

Det här är tamejfan det sorgligaste jag har läst på länge.
Ja, din familj är kanske en dålig dokusåpa - men har du huvudrollen?

Folk borde inse att det för allas bästa gäller att man bara bildar en familj. Du skaffar bara en fru/man. Då blir det så mycket enklare.

Skilsmässa är ett kvitto på att man misslyckats med det viktigaste som finns. Att fortsätta att bygga familjen.

Om någon dör låter man inte någon annan fylla dennes plats. Det går att leva som sambos med ny och därigenom hedra sin bortgångna fru/man samt föregå med gott exempel inför barnen.

Ja jösses Amalia. Jag blev nästan lite matt nu :down:

Exakt hur hedrar man sin bortgångna partner genom att inte gifta om sig? :confused:

Ja precis.
Jag skall förklara varför:
Det handlar om delaktighet i gårdens skötsel.
Som partner till ägaren så lägger man in engagemang, arbete och i bland även pengar i den gemensamma bostaden "Gården".
Det är därför helt rimligt att man även är med och äger den.

Fast det skrev jag faktiskt innan du skrev det, men det kan faktiskt lika gärna vara så att man bor helt gratis och inte gör mer än i ett "vanligt" hushåll, inte lägger in några pengar alls (vi får väl se om TS kommer tillbaka, det kan ju mkt väl vara så att nya frun " köpt in" sig i gården genom - som jag skrev_ ex lägga 2 mille till reparationer)?

Senast ändrad:
Nej det finns vissa tillfällen som gåvor före dödsfall kan återvinnas till dödsboet.
Sök på nätet på "återvinning gåva arv" så kommer det upp massor av information om vid vilka tillfällen det kan vara aktuellt och hur det går till.

Jag vet, men finns det inget att återvinna, då finns det inget. Därmed är inte sagt att den som fått gåvan kan få straff, men det gör inte per automatik att gåvan kommer tillbaka.

Samma sak kan gälla här.
Den som visat engagemang på något vis favoriseras.
Jag kan inte låta bli att undra vad dessa 12 mille har investerats i?
Det kan ju vara något fantastiskt lönande.
Ja om det varit något fantastiskt lönande så hade kanske min vän fått något, nu har allt gått till ett långvarigt förlustföretag med 4-6 säsongsanställda , ett företag som i dagsläget står utan tillgångar av något värde. Pengarna har inte investerats, de har gått till att täcka förluster under alla år.

OBS Innan någon tror det är jag o jag är bitter så nej, det är inte jag.;);)

Det kan inte hända för det är omhändertaget på annat vis.
Hur vill jag inte lämna ut här.
Men så mycket kan jag avslöja att det är tidigare generationer som har ordnat det.
Och det är så det skall vara, den som lämnar egendomen efter sig är den som skall bestämma vad som sedan händer med den.
Och det står alla fritt att bestämma det över sina ägodelar.

Det är givaren/testatorn som skall bestämma och inte mottagarna/arvingarna.

Fast då bestämmer ändå inte din man över sin egen fastighet. Eller ni då om ni samäger. Då har ju någon annan tagit bort den bestämmanderätten att göra vad man vill med sin egen tillgång, om det nu inte är lagt i en stiftelse, så ni inte äger utan bara förvaltar men om det är så, så kommer ni aldrig egentligen att äga och göra vad ni vill med fastigheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 990
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka