Status
Stängd för vidare inlägg.
Funkar inte så. Vi har en kultur där tillgångar går i arv och bortser man från det kommer det förr eller senare att skada relationen mellan föräldrar, barn och barnbarn.

Så om min mamma dör och pappa gifter om sig så skadar det relationen med både mig och min dotter? Det känns för mig väldigt främmande så den åsikten får nog stå för dig och inte gälla som en rådande sanning för alla.

Nja, finns ju gott om fakta som visar att traditionellt levande människor lever längre och lyckligare.

I fallet med TS blir nu hon och hennes syster olyckliga för att fadern inte har traditionell livsstil. Med det ökar även risken att TS i sin tur agerar egoistiskt. Kultur följer med i flera generationer så vad du gör kan förbättra livet för dina barnbarns barn.
Wow, det måste jag berätta för mina vänner från Somalia o Afghanistan!
Det har jag läst på buke, alltså måste det vara sant!
128743646155239065.jpg

Nja, finns ju gott om fakta som visar att traditionellt levande människor lever längre och lyckligare.
Vilka eller vems traditioner skall man leva efter då?
Det finns ju så många.
Men visst är det enklare att passa in bland de stela och fantasilösa om livet man lever följer normerna för dessa stela och fantasilösa.
I fallet med TS blir nu hon och hennes syster olyckliga för att fadern inte har traditionell livsstil
Nej den olyckan sitter i TS huvud som missunnsamhet.
Svartsjuka, avundsjuka och missunnsamhet gör människor olyckliga.

Funkar inte så. Vi har en kultur där tillgångar går i arv och bortser man från det kommer det förr eller senare att skada relationen mellan föräldrar, barn och barnbarn.
Det gäller att inte vara så fixerad vid pengar och saker för den egna lyckan.
Den sitter inte där.
Man kan få så mycket annat i arv efter sina föräldrar som gör en riktigt lycklig och som inte är pengar eller saker.
Kunskaper, upplevelser, erfarenheter, kärlek, omsorg, goda råd o.s.v.

Recept på Lycka
http://wellness-wisdom-wealth.se/vad-ar-lycka/lyckorecept/
http://www.mabra.com/recept-pa-lycka/
Observera att pengar inte är med medan "var nöjd med vad du har" är det.

Den sitter inte där.
Man kan få så mycket annat i arv efter sina föräldrar som gör en riktigt lycklig och som inte är pengar eller saker.

Recept på Lycka

Så himla sant!!

Men om man tänker ur den nya fruns perspektiv lite också så blir tex ett hem ett gemensamt hem även om det är vuxna barns uppväxtplats.
Det är väl inte så kul för henne om hon ska känna sig som nån inneboende som barnen kan kicka ut om pappan dör!?
Äktenskapet mår nog bättre om hemmet är bådas på lika villkor där båda engagerar sig och får bo kvar i även om den andra dör.
Ett andra eller tredje äktenskap är liksom inte mindre värt än det första så de flesta vill nog skaffa en solid vi känsla!

Den sitter inte där.

Recept på Lycka

Fast nu handlar det väl inte om att göra sig själv lycklig utan ens barn och barnbarn? De känslor jag beskrev finns och det är inget man kan döpa under mattan.

Sedan är pengar irrelevant då länge man går några. Det håller jag med om men det är därför det är så viktigt att säkra dem för framtida generationer.

Fast nu handlar det väl inte om att göra sig själv lycklig utan ens barn och barnbarn?
Var och en måste hitta sin egen lycka annars så blir alla olyckliga i slutänden.
Läs i recepten, att inte fixera sig vid morgondagen utan leva i nuet är en del av vägen till lycka.
Sedan är pengar irrelevant då länge man går några. Det håller jag med om men det är därför det är så viktigt att säkra dem för framtida generationer.
De är förgängliga och allt som man till slut har är sig själv.
Så det är i sig själv och i sina barn som personer som man skall investera för framtida lycka.
Om man vill föra över förmågan att vara lycklig till framtida generationer så är det inte pengar man skall föra vidare utan just förmågan att vara lycklig.

Beror ju på om partnern är rik och du kan få den nyas tillgångar att på sikt tillfalla ens barn.

Dvs du ökar familjens tillgångar via ny partner.
Ett lyckligt liv definieras inte av rikedom eller att enbart sträva efter rikedom. Det du beskriver låter som ett riktigt fattigt liv, på allt utom eventuellt pengar.

Ofta blir man som lyckligast av göra sådant man trivs med, omgiven av nära och kära.

Det är inte den med mest tillgångar kvar, som är lyckligast på dödsbädden, utan den som använt sina tillgångar, tid eller pengar, på ett sätt som känts bra.

I fallet med TS blir nu hon och hennes syster olyckliga för att fadern inte har traditionell livsstil. Med det ökar även risken att TS i sin tur agerar egoistiskt. Kultur följer med i flera generationer så vad du gör kan förbättra livet för dina barnbarns barn.
Hur definierar du "traditionell livsstil"?
Vems/vilkas traditioner är det som gäller?

Var och en måste hitta sin egen lycka annars så blir alla olyckliga i slutänden.
Läs i recepten, att inte fixera sig vid morgondagen utan leva i nuet är en del av vägen till lycka.

Visst låter det vettigt att leva i nuet men för det krävs ju samtidigt att man sett till att bädda för sig så att man kan göra det. Jag är redan lycklig och vill göra vad jag kan för att mina barn ska ha/få det bra.

De är förgängliga och allt som man till slut har är sig själv.
Så det är i sig själv och i sina barn som personer som man skall investera för framtida lycka.
Om man vill föra över förmågan att vara lycklig till framtida generationer så är det inte pengar man skall föra vidare utan just förmågan att vara lycklig.

Jag instämmer i att det är viktigt att sköta sitt inre liv men ser ingen motsättning med att även sköta ekonomin.

Ett lyckligt liv definieras inte av rikedom eller att enbart sträva efter rikedom. Det du beskriver låter som ett riktigt fattigt liv, på allt utom eventuellt pengar.

Ofta blir man som lyckligast av göra sådant man trivs med, omgiven av nära och kära.

Det är inte den med mest tillgångar kvar, som är lyckligast på dödsbädden, utan den som använt sina tillgångar, tid eller pengar, på ett sätt som känts bra.

Jag håller med om det. Pengar över en viss grundnivå är förövrigt oviktigt för mig personligen. De flesta skulle klassa mig som förmögen men jag lever ett enkelt liv. Tänkandet och sociala relationer är viktigast för mig.

Jag håller med om det. Pengar över en viss grundnivå är förövrigt oviktigt för mig personligen. De flesta skulle klassa mig som förmögen men jag lever ett enkelt liv. Tänkandet och sociala relationer är viktigast för mig.
Sorry men dina tidigare inlägg låter inte som det? Där verkar pengar och äktenskapslöften och kärnfamilj vara viktigare än allt annat :) för övrigt påpekar du upprepande att du är förmögen ( m lite olika ordval ) så det verkar ju väldigt viktigt att framföra i ämnet...

Visst låter det vettigt att leva i nuet
Det är ett bevisat recept på lycka. Så det fungerar tydligen.
Jag instämmer i att det är viktigt att sköta sitt inre liv men ser ingen motsättning med att även sköta ekonomin.
Men det är ju inte det som du propagerar för utan du propagerar för att den högst levande föräldern skall offra sin lycka för en plikt att föra vidare ytterst osäker egendom till nästa generation.
En egendom som kan gå upp i rök på alla möjliga vis.

Visst låter det vettigt att leva i nuet men för det krävs ju samtidigt att man sett till att bädda för sig så att man kan göra det.

Just det. Var och en bäddar åt sig själv. Om jag ärver något är det grädde på ett jättebra mos jag lagat själv. Jag är inte beroende av andra för att skapa min egen tillvaro. Inte så jag sitter och kallt räknar med ett arv som räddning, tänk om föräldrarna har mage att leva för länge och dö för sent för mina planer?

Är du kvar i det gammeldags tänket att det måste finnas något att ärva? Att livet går åt till att samla på hög så barnen ska få ett bra arv?

Om något är gammaldags eller inte finner jag irrelevant. Vad som skapar välbefinnande är däremot viktigt. Att hjälpa barnen borde vara en självklarhet om man nu har möjlighet till det. Människor har olika ekonomisk situation.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 989
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka