Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det kan vara ett bra sätt faktiskt.
Genom att belåna fastigheten så har man den kvar och får hela värdeökningen på den.
Man kan då "mjölka ur" värdeökningen efter hand utan att göra sig av med den.
Ett sätt att både ha kakan och äta den.
Sedan får nästa generation betala notan gånger två. Väldigt trevligt!

Say what?! Skulle Sveriges alla fattigpensionärer vara en illusion alltså? Nej, det vill jag inte tro. De flesta jobbar faktiskt i den åldern, och senare är det en knaper pension att leva på.

Jag pratar om de pensionärer som ordnat det för sig. De pensionärer som inte ens lyckats ordna det för sig själv lär knappast klara av att ordna det för sina barn och barnbarn.

Jag är inte förtjust i att belåna för konsumtion.
Man får sätta det i sitt perspektiv.
En äldre människa behöver inte tänka på framtida investeringar.
Alternativet är att sälja fastigheten och då så kan man inte få den tillbaka.
Att belåna den är att sälja den men ändå ha kvar både nyttjanderätt och äganderätt.
Om arvingar sedan vill ha den så kan de lösa lånen eller ta över dem och på så vis ha fastigheten bokad för dem i framtiden.
Om den säljs så är den bara borta och förlorad.

Sedan får nästa generation betala notan gånger två. Väldigt trevligt!
Nej nästa generation har på så sätt kvar valmöjligheten att behålla fastigheten eller inte.
Om den säljs så finns inte den valmöjligheten.
Historiskt sett så har dessutom fastigheter alltid gått upp i värde jämfört med reda pengar så lånet kommer med tiden att krympa till en mindre del av fastighetens värde.

Jag hade blivit oerhört ledsen o förtvivlad om pappa gift om sig och mitt barndomshem helt plötsligt blivit någon annans att styra och ställa med. Jag förstår känslan TS har.

Så olika det är!
Mina föräldrar bor i "mitt barndomshem" där även pappa är född.
Men jag har ett eget hem där jag bor.
Och jag vill inte byta ut MITT hem mot mina föräldrars hem.
Varken nu eller när de dör.

Så olika det är!
Mina föräldrar bor i "mitt barndomshem" där även pappa är född.
Men jag har ett eget hem där jag bor.
Och jag vill inte byta ut MITT hem mot mina föräldrars hem.
Varken nu eller när de dör.
Jag har ändrat mig många gånger under årens lopp. Fram till jag var trettio var det inget jag ens räknade med att bo i. Har haft många drömboenden och detta är inte ett fint hus. När jag sen fick det så tog vi lån motsvarande ett mindre hus och renoverade (25 kvm till med toalett x 2 där man inte behövde frysa, ny vedpanna med acktankar och ett billigt kök) så det var inte gratis på det viset. Sen har jag nördat ner mig i husets historia, insett hur mycket möda som lagts, skogen som ska vårdas och att det är ett grundkapital för mina barn.
Så nu är det ju mitt hem. Inte bara mitt barndomshem.
Och ska vi titta på pengar så har värdet dubblats utöver investeringar vi gjort. Precis som det gjorde för pappa under hans ägotid.
Och jag ser det som att vi när vi blir äldre har kapital nog att bygga/köpa något annat och lämna över gården. Våra två barn får vi då se till så det blir rättvist för. En är idag helt inne på att han ska bo här och den andre ska bo i stan för han hatar det kassa internetet ;-). Dom hinner nog ändra sig.

Say what?! Skulle Sveriges alla fattigpensionärer vara en illusion alltså? Nej, det vill jag inte tro. De flesta jobbar faktiskt i den åldern, och senare är det en knaper pension att leva på.
Om man måste skrävla om sin ekonomi o status i vart o vartannat inlägg så har man förmodligen inte det, i bästa fall kanske man är noveaux riche.
Ödmjukhet o "noblesse oblige" lyser med sin frånvaro.

Nej nästa generation har på så sätt kvar valmöjligheten att behålla fastigheten eller inte.
Om den säljs så finns inte den valmöjligheten.
Historiskt sett så har dessutom fastigheter alltid gått upp i värde jämfört med reda pengar så lånet kommer med tiden att krympa till en mindre del av fastighetens värde.
På så sätt har mina systrar gjort en bra överenskommelse att vänta på arvet, en liten gård i en mellan Göteborg och Kungsbacka har stigit ganska bra värde sedan 2002.

Intressant resonemang.

Men om du inte blir lycklig av att ha pengar att spendera; vad är det då som gör att dina barn och barnbarn förväntas bli det?

Mina föräldrar "är värda" några miljoner kr pga att de äger lite skog och en sommarstuga i attraktivt område.
Jag ser inte deras pengar som mina pengar (förutom den aspekten då att de egentligen inte har "lösa" pengar utan bundet i fastighet).
Jag ser det som deras pengar.
Vill de sälja skog - i form av avverkning eller att sälja areal - så är det helt och hållet deras ensak vad de gör med pengarna de får ut.

Min syster och jag klarar oss utmärkt utan föräldrarnas pengar (alltså, för att vara övertydlig, FÖRÄLDRARNAS pengar; inte pengar de ska förvalta åt oss) och har absolut inga synpunkter på vad de gör med SINA pengar (eller ja, de kunde ju köpt en roligare bil än en volvo).
Vilket jag anser är sunt.
Å vad är det för fel på Volvo.......?:meh:.........:)

Känner mig lite träffad där.:D

Helt ärligt: har du möjligen starka drag av Aspergers syndrom?

Hur menar du när du tror att Ts har starka drag av Aspergers?
Vad baserar du det på? Jag frågar av nyfikenhet och inte för att vara snutig eller otrevlig på något sätt.

Det lustigaste är dock att inlägget gillas av samma personer som brukar opponera sig mot. "Nätdiagnoser".

Edit; Aspergers finns inte längre som diagnos sedan 2015 utan ingår i begreppet autism.

Hur menar du när du tror att Ts har starka drag av Aspergers?
Vad baserar du det på? Jag frågar av nyfikenhet och inte för att vara snutig eller otrevlig på något sätt.

Det lustigaste är dock att inlägget gillas av samma personer som brukar opponera sig mot. "Nätdiagnoser".

Edit; Aspergers finns inte längre som diagnos sedan 2015 utan ingår i begreppet autism.

Eftersom TS i trådstarten beskriver en känsla av svek av att giftermål har inträffat trots att pappan "lovat" att aldrig gifta om sig.
TS uttrycker i något senare inlägg att hen "håller ord" och håller sig till det hen lovat.
Utifrån tråden tycker jag det blir lite märkligt och väldigt bokstavligt att tolka faderns tidigare uttalande om att aldrig gifta om sig, och väldigt bokstavlig tolkning av vad som sägs är ganska vanligt med människor med starka drag mot Asperger.
Hakar upp sig på lite konstiga saker, svartvit, verkar ha svårt att hantera förändrade situationer.

Jag vill dock poängtera att jag inte (har jag för mig) uttryckt att TS ska ha Asperger, men funderar på drag.
Själv har jag starka drag mot autismspektrumstörning, kan haka upp mig på uttryckssätt och liknande. Dock inte värst bitter av mig.

Men smutsiga skilsmässor gör konstiga saker med människor, både dem som är direkt inblandade och deras barn, även om barnen är vuxna och "borde" kunna se mer objektivt och distanserat på saker och ting.
Så en fullt normal person kan mycket väl bli enormt bitter också. I det här fallet verkar TS aldrig ha accepterat den nya partnern, och det kan i och för sig baseras på väldigt rimliga egenskaper.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 989
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V