Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det. Var och en bäddar åt sig själv. Om jag ärver något är det grädde på ett jättebra mos jag lagat själv. Jag är inte beroende av andra för att skapa min egen tillvaro. Inte så jag sitter och kallt räknar med ett arv som räddning, tänk om föräldrarna har mage att leva för länge och dö för sent för mina planer?
Så det är grädde på moset att få arv. Då är det ju rätt vettigt att ge sina barn det. Som jag sagt tidigare ska dock barnen hjälpas innan man dör. I 60-årsåldern är det relativt vanligt att människor är ekonomiskt oberoende. Vad ska man med ett stort arv till då?

Aha, men det är inte straffbart att göra dåliga affärer.
Problemet är ju snarast där.

Fast frågeställningen som kom upp var om man kunde ta bort laglotten, som här för ett av de två barnen, och det går alldeles utmärkt. Och för den delen för båda, de kunde ju valt att "ta lån" på fastigheten och ge till en helt annan person.
Tilläggas- då du skrev att du trodde den som fått pengarna hjälpt till i gårdens skötsel, så är det inte, han har jobbat ung på samma vis som jag jobbar om jag står o krattar mossa från min gräsmatta, jag jobbar men till ingen nytta och jag tjänar inget på det men ändå så jobbar jag.

Alltså nu blir det för privat.
Men alla bestämmer över vad de själva äger.

Ja och äger man inte så kan man inte bestämma själv.

Nu var ju någon släkting till din man smart, det finns ju egentligen ingen anledning att "äga" en fastighet om man är av den åsikten som jag är och några till i tråden, att den ändå ska lämnas över till nästa generation.
Då förvaltas den.
Då slipper du nu vara orolig för att ditt barns framtida gård och förhoppningsvis boeende ska gå till en ny kvinna och kanske något av hennes med i boet barn.

Men OM ni inte hade detta avtal, Skulle du då tycka det vore helt OK med förut beskrivna scenario och att ditt barn vore en girig en som blivit ledsen för att gården gick till en utomstående?

Och offrar en egen karriär och ett eget liv.
Och med det en egen möjlighet till en bra försörjning.

Det finns många sidor på det där spettet.

Offra ett eget liv?

Gör man det ska man nog inte flytta till den där gården och gifta sig med den där mannen, och det är väl väldigt få gårdar som ligger så till att man måste offra sin egen karriär?

Fast nu handlar det väl inte om att göra sig själv lycklig utan ens barn och barnbarn? De känslor jag beskrev finns och det är inget man kan döpa under mattan.

Sedan är pengar irrelevant då länge man går några. Det håller jag med om men det är därför det är så viktigt att säkra dem för framtida generationer.
Kan inte tro annat att mina systrar fick en bättre uppväxt tack vare att min mamma skilde sig från deras pappa och senare gifte sig med min pappa, mammas första förhållande var inne hälsosamt för föräldrar eller barn med skrik, bråk och hot.

Tja det finns en anledning till varför mina systrar åker till min pappa på farsdag och inte sin.

Då slipper du nu vara orolig för att ditt barns framtida gård och förhoppningsvis boeende ska gå till en ny kvinna och kanske något av hennes med i boet barn.
Jag slipper vara orolig men det hade jag inte varit oavsett.
Men jag hade tyckt att det var bra att barnets far hade hittat något som gjorde honom lycklig.
Men OM ni inte hade detta avtal, Skulle du då tycka det vore helt OK med förut beskrivna scenario och att ditt barn vore en girig en som blivit ledsen för att gården gick till en utomstående?
Ja det hade jag tyckt.
Den som äger en gård skall få göra vad den vill med den inklusive sälja den och leva loppan för pengarna.

och det är väl väldigt få gårdar som ligger så till att man måste offra sin egen karriär?
Jag skulle säga tvärt om, de flesta gårdar ligger så till att man måste offra en karriär för att bo på dem.
Att den mest intressanta arbetsmarknaden ligger på en annan plats än där de flesta gårdarna ligger borde vara allmänt känt.
Likaså var landets utbildningscentrum ligger, typ Universitet och Högskolor.

Att hjälpa barnen borde vara en självklarhet om man nu har möjlighet till det.
Att hjälpa barnen till självständighet är det som man skall göra.
Med en bra ut bildning och ett gott ekonomiskt sinne så kommer de inte att ha någon nytta av ett arv.
De kommer i stället alldeles på egen hand att skapa sig en bra ekonomisk tillvaro.
Men det där är saker som inte är så dyra.
Ett körkort, litet möbler då de flyttar hemifrån och kanske en TV eller en tvättmaskin under studietiden är allt som behövs.
Och så flytthjälp, studenter flyttar ofta.

Att hjälpa barnen till självständighet är det som man skall göra.
Med en bra ut bildning och ett gott ekonomiskt sinne så kommer de inte att ha någon nytta av ett arv.

Det stämmer men en viktig del i att se till att barnbarnen får bra utbildning och blir ekonomsikt oberoende är att se till så att de vuxna barnen med partner och barnbarnen kan bo i ett bra område.

Det stämmer men en viktig del i att se till att barnbarnen får bra utbildning och blir ekonomsikt oberoende är att se till så att de vuxna barnen med partner och barnbarnen kan bo i ett bra område.
Då så är ju en släktgård något av de sämsta alternativen man kan hitta.
Ställa dem i lämplig bostadskö är ett bättre alternativ.
Det är inte heller dyrt.
Mina barn löser det där för egen del helt utan min inblandning.
De vuxna barnen bor alldeles utmärkt tack, allt jag har gjort är att som vanligt hjälpa dem med att flytta möbler.

För att detta spenderande inte ger dig något och för att dina barn och barnbarn ska få möjligheten att bli lika lyckliga som du.

Intressant resonemang.

Men om du inte blir lycklig av att ha pengar att spendera; vad är det då som gör att dina barn och barnbarn förväntas bli det?

Mina föräldrar "är värda" några miljoner kr pga att de äger lite skog och en sommarstuga i attraktivt område.
Jag ser inte deras pengar som mina pengar (förutom den aspekten då att de egentligen inte har "lösa" pengar utan bundet i fastighet).
Jag ser det som deras pengar.
Vill de sälja skog - i form av avverkning eller att sälja areal - så är det helt och hållet deras ensak vad de gör med pengarna de får ut.

Min syster och jag klarar oss utmärkt utan föräldrarnas pengar (alltså, för att vara övertydlig, FÖRÄLDRARNAS pengar; inte pengar de ska förvalta åt oss) och har absolut inga synpunkter på vad de gör med SINA pengar (eller ja, de kunde ju köpt en roligare bil än en volvo).
Vilket jag anser är sunt.

... och det är väl väldigt få gårdar som ligger så till att man måste offra sin egen karriär?

De flesta jag känner som flyttat ihop med en bonde har i viss mån fått offra sin egen karriär. Det fungerar oftast otroligt dåligt att en part jobbar borta när det finns en gård och ev. djur att sköta. Det kräver helt andra insatser av teamet Hem & Familj än om man inte har företaget utanför dörren.

Det är en oerhörd förmån att slippa gå från traktorn till tvättmaskinen t ex, eller från tröskan till skrivbordet. Någon som sköter markservice och administration är nästan en förutsättning för att få ihop årstiderna.

jag fick känslan av att det kanske inte ens var meningen att vi skulle få reda på att de hade gift sig, sedan om alla här tycker det är normalt så visst men om man träffar någon varje vecka så är det väl sånt man säger?
Det är inte jag som har tjatat om något arv utan min förälder har många ggr genom åren alltid pratat om att vi en dag ska ärva och bla bla.
Och vadå att jag och min syster skulle köpa allt nu?? Det är ju helt absurt så vi ska köpa något nu som någon annan har intäkter på?? Och där någon annan bor och jobbar?? men i eran värld är alltså ord bara ord man kan alltså säga en sak och göra precis tvärtom hela tiden och folk ändå litar på en?

Det var alltså häromdagen som min förälder SA att hen vill att vi ska ärva gården SJÄLVA och att den INTE ska säljas.
Men man kan inte säga så när man har gift sig då den personen kommer ha en större del och det finns ingen chans att vi skulle kunna köpa ut så den dagen kommer gården att säljas och det är DETTA jag inte blir klok på.
Man kan inte säga en sak men göra en annan. Jag litar inte alls på att den personen kommer avstå arv den dagen.

Tack för de som lämnat tips och hållt det på en mogen nivå. Vissa beter sig som att jag gjort personangrepp mot någon.

Vad gäller äktenskap: jag hoppas din pappa blir lycklig.
Nej, han behövde inte fråga dig om lov innan.
Det är inte helt ovanligt att man får höra i efterhand att folk gift sig, eller att folk gifter sig lite överraskande i andra sammanhang. Exempelvis folk som gifter sig samtidigt som barnet döps och att gästerna inte vet innan.
Eller mina kompisar som gifte sig - till överraskning för gästerna - på midsommarfesten.

Att du inte "tjatat om" något arv; tja, du döper tråden till "snuvad på arv" och då får man ju onekligen intryck att det är det eventuella arvet, och ekonomin, som är väldigt viktigt för dig.

Vad gäller sista stycket: det är ju möjligt att din pappa inte har så stor insikt i arvsregler samt att han litar på sin nya fru, och därför faktiskt inte förstår att det kan vara nödvändigt att ordna med papper.

Att du tidigare skrivit att han "lovat" att han inte skulle gifta om sig: märkligt att uppfatta något sådant som ett bindande löfte.

Helt ärligt: har du möjligen starka drag av Aspergers syndrom?

Faktiskt väldigt osund ekonomisk tanke: att ta lån för att roa sig.
Nej det kan vara ett bra sätt faktiskt.
Genom att belåna fastigheten så har man den kvar och får hela värdeökningen på den.
Man kan då "mjölka ur" värdeökningen efter hand utan att göra sig av med den.
Ett sätt att både ha kakan och äta den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 989
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V