Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, nej. Enda vettiga sätena man kan hitta. Men det beror helt klart på hur lång man är.
...eller inte insutten. Bilskrutten har nu gått ca 100 mil och jag "plågades" i ett väldigt fast baksäte till och från Göteborg i måndags.
Alltså: de kunde ha valt en lite roligare bil... pappa ville egentligen ha merca eller BMW (båda alternativ föll på att närmsta verkstad ligger 10 mil hemifrån medan Volvo finns 1½ mil hemifrån) och mamma vill inte ha volvo.

Edit; Aspergers finns inte längre som diagnos sedan 2015 utan ingår i begreppet autism.

Jo, jag vet att diagnosen ligger under begreppet autismspektrumstörning.
Men det kändes väldigt magstarkt att uttrycka mig så.
Eftersom jag funderade i termer av "drag av".
Och autism är ju väldigt långt ut i extremen på skalan.

Men du har alldeles rätt.

Varför är det så många i tråden som fortsätter skriva om TS pappa och pappans nya fru - TS har inte någonstans skrivit att det rör sig om henoms far.

jag tycker det är lite fascinerande att det alltså förutsätts att det är en ny fru och inte en ny man som kommit in i bilden.

Inte har jag slängt en tanke på eventuellt arv skulle gå förlorat/bli förminskat när min pappa gifte sig. Mina föräldrar var aldrig gifta (mamma gift med "nya" mannen sen 13 år) och jag trodde nog inte pappa skulle gifta sig. Men han hittade en filippinska som han nu är gift med sen 7 år tillbaka och jag har en ny halvsyster på 6 år. Inte tusan har jag tänkt "nä fy nu får jag dela arvet med pappas fru och min syster istället för att få allt själv :mad:". Trots det är en "importfru". Jag är glad att han förhoppningsvis är lycklig och jag tycker väldigt mycket om min halvsyster, precis som jag tycker om mina 3 halvsyskon på min mammas sida. Blir det något arv, ja det är väl isåfall trevligt men inget jag räknar med att få.

1
Varför är det så många i tråden som fortsätter skriva om TS pappa och pappans nya fru - TS har inte någonstans skrivit att det rör sig om henoms far.

jag tycker det är lite fascinerande att det alltså förutsätts att det är en ny fru och inte en ny man som kommit in i bilden.

Nu skrev ju faktiskt TS att föräldern skaffat sig en ny flamma. Vilket betyder att föräldern måste vara pappan.

om du inte visste det så finns det andra alternativ på familjer än en kvinna och en man. Vad säger att det inte är mamman som skaffat en fru istället för att skaffa en man? Eller pappan har skaffat en man istället för fru?

Nu sa TS "ny" flamma så någon ändrad sexualitet är det uppenbarligen inte tål om. Sedan finns det ju alla möjliga konstiga kombinationer men någonstans måste man hålla sig till det som är rimligt. TS pappa kanske är en häst. Eller så är det kanske hennes snuttefilt som hon kallar för pappa och som hon blivit av med.

Eftersom TS i trådstarten beskriver en känsla av svek av att giftermål har inträffat trots att pappan "lovat" att aldrig gifta om sig.
TS uttrycker i något senare inlägg att hen "håller ord" och håller sig till det hen lovat.
Utifrån tråden tycker jag det blir lite märkligt och väldigt bokstavligt att tolka faderns tidigare uttalande om att aldrig gifta om sig, och väldigt bokstavlig tolkning av vad som sägs är ganska vanligt med människor med starka drag mot Asperger.
Hakar upp sig på lite konstiga saker, svartvit, verkar ha svårt att hantera förändrade situationer.

Jag vill dock poängtera att jag inte (har jag för mig) uttryckt att TS ska ha Asperger, men funderar på drag.
Själv har jag starka drag mot autismspektrumstörning, kan haka upp mig på uttryckssätt och liknande. Dock inte värst bitter av mig.

Men smutsiga skilsmässor gör konstiga saker med människor, både dem som är direkt inblandade och deras barn, även om barnen är vuxna och "borde" kunna se mer objektivt och distanserat på saker och ting.
Så en fullt normal person kan mycket väl bli enormt bitter också. I det här fallet verkar TS aldrig ha accepterat den nya partnern, och det kan i och för sig baseras på väldigt rimliga egenskaper.
Ja, du har en poäng där. Så kanske det kan vara. :)

Med eller utan Aspergers verkar arv vara sånt folk går igång på, har jag märkt.
Så min erfarenhet är att den mest "normala" personen kan haka upp sig vid såna tillfällen.
Har en syrra som tjatade om min svågers orättvisa arv till förmån för nya, unga frun.
I ett år tjatade hon och var sur. :confused:
Det var alltså hennes man och inte hon själv som blivit "snuvad".

I Ts fall verkar det ligga en konflikt i botten. Kanske därav bitterheten?

Det som gör att jag faktiskt kan förstå TS är att hen skriver att hen jobbar hos föräldern och där har jag gjort kopplingen (möjligen långsökt) att de driver gården det handlar om tillsammans?
Som motvikt då till att den nya partnern skulle lägga in arbete i ett gemensamt hem så kan jag alltså delvis förstå känslan av att ha lagt in arbete i något som hen sen förväntas ärva och driva vidare.

Sen är det ju naturligtvis så att man som avkomma inte kan ställa krav på ev arv men jag kan förstå besvikelsen.

Ja, du har en poäng där. Så kanske det kan vara. :)

Med eller utan Aspergers verkar arv vara sånt folk går igång på, har jag märkt.
Så min erfarenhet är att den mest "normala" personen kan haka upp sig vid såna tillfällen.
Har en syrra som tjatade om min svågers orättvisa arv till förmån för nya, unga frun.
I ett år tjatade hon och var sur. :confused:
Det var alltså hennes man och inte hon själv som blivit "snuvad".

I Ts fall verkar det ligga en konflikt i botten. Kanske därav bitterheten?

Hon eller mannen spelat ingen roll eftersom det är familjen som blir snuvad på pengarna. Jag förstår din syster fullt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 895
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V