Status
Stängd för vidare inlägg.
Att hålla en inbördes auktion tycker jag inte är fel om det finns mycket saker, ett enkelt sätt som är "rättvist". Ett annat är att man drar lott men det kan ju bli ganska orättvist om någon får en Zorntavla och en annan en målning gjord av faster Agda.

Det kan väl vara en bra idé men det som var obehagligt i den här situationen var den extrema illviljan mellan arvingarna.

Jag tycker nog egentligen att om man inte är helt överens så är bästa att hålla offentlig auktion så får alla saker sitt rätta värde (mer eller mindre).

@athena_arabians Var det inte ganska vanligt att man gjorde så förr i tiden?

Jag tycker nog egentligen att om man inte är helt överens så är bästa att hålla offentlig auktion så får alla saker sitt rätta värde (mer eller mindre).

Så gjorde mamma och hennes syskon. Så fick alla köpa det de ville ha och så drogs det på nåt sätt från arvssumman.
Inget bråk och inget tjafs, alla fick ta en minnessak först bara innan auktionen
och där fanns en gård med i det hela med, som äldsta syskonet haft sedan föräldrarna dog. Men allt löste sig väldigt bra.

Alla tycker att du ska vara vuxen nog o klara dig själv, jag förstår inte varför ingen tycker detsamma om den ingifta kvinnan?

Skrev hen en tråd om hur man kan maximera arvet efter en i framtiden avliden make/maka hade nog tråden sett ungefär likadan ut.

TS menar att det är någon form av golddigger det handlar om. Hur det faktiskt ligger till vet vi dock inte ett smack om.

Fick en chock häromdagen där min ena förälder häver ur sig att hen gift om sig...
Kan tillägga att det var en mycket smutsig skilsmässa och det är alltså ingen jag gillar alls som hen valt att gifta sig med.
Det första jag tänker är då att givetvis har hen skrivit äktenskapsförord... men nej det har hen alltså inte.
Jag har nu sagt att detta MÅSTE göras annars kommer jag att säga upp kontakten. Det och ett testamente.
Jag är så sårad av detta. Inte nog med all skit som människan utsatte min andra förälder för, det tar liksom aldrig slut.

Den nya är så orolig för att bli utan hem vid dennes död så detta skulle vara anledningen till giftermål. Kan tilläggas att min förälder är såpass mycket äldre att den kan vara förälder även till sin nya flamma, så att den nya kommer ärva är klart som korvspad. Jag frågade om hen tänkt på vad som händer om de skulle skiljas? Nej det skulle aaaaaldrig hända. Hur kan man vara så naivt korkad när man är 60+???
Så sårad av allting att få veta på telefon att någon som står en så nära har gift sig och sedan att man ska bli snuvad på arv också. Kan tillägga att jag hela tiden har trott att den nya bara är ute efter pengarna, detta bekräftar detta ännu mer.

Utan att veta mer bakgrund är det någon som varit med om något liknande? Vad hade ni gjort?
Kan tilläggas att soppan är ännu värre då jag även jobbar hos denna föräldern så att säga upp bekantskapen kommer att ha enorma konsekvenser för mig, är så ledsen att jag inte vet vart jag ska ta vägen:(
Min familj är en dålig dokusåpa som aldrig tar slut känns det som.

Är din förälder omyndigförklarad eller borde vara? Om personen inte är det, så känns det för mig som att det bästa du kan göra för att må bättre skulle vara att bearbeta den smutsiga skilsmässan som verkar ha satt djupa spår. Bara för att man har barn innebär det inte att man ska leva efter ungarnas vilja.

Jag har en kompis, vars far mötte en kvinna från fjärran land på internet. Han reste till henne, de gifte sig omgående och ett par dagar efter bröllopet blev han mördad. Allt han hade av värde gick till änkan eftersom äktenskapsförordet minst sagt var generöst. Det tog lång tid innan min vän fick rätt till att ens hämta hem sin avdöda far från utlandet. Hon ärvde exakt 0 och inget och mordet blev aldrig uppklarat. Bara som perspektiv.

Du missar min poäng, auktionen hölls inte offentligt utan ENBART för arvingarna eftersom de var så osams. De fick alltså betala sina inköp och de pengarna ingick i dödsboet som sedan skiftades. Att inte allt såldes var för att de ville ha lösöre men kunde inte komma överens vem som skulle ha vad :crazy:

Att hela eller delar av dödsboet säljs på offentlig auktion är väldigt vanligt fortfarande (iaf här uppe).

Du missar min poäng, auktionen hölls inte offentligt utan ENBART för arvingarna eftersom de var så osams. De fick alltså betala sina inköp och de pengarna ingick i dödsboet som sedan skiftades. Att inte allt såldes var för att de ville ha lösöre men kunde inte komma överens vem som skulle ha vad :crazy:

Att hela eller delar av dödsboet säljs på offentlig auktion är väldigt vanligt fortfarande (iaf här uppe).
Nej, det är du som läste in mer i mitt inlägg än vad som stod. Inlägget var inte ett svar till dig utan en fortsatt fundering där jag skrev vad jag tror är bäst att göra om man inte kommer överens (och kanske annars också).

TS menar att det är någon form av golddigger det handlar om. Hur det faktiskt ligger till vet vi dock inte ett smack om.
Samtidigt har dom ju uppenbarligen varit ihop i 7 år har jag för mig jag läste, utan att gifta sig, det är en tålmodig goddigger isåfall. Och är det det så spelar det ju mindre roll kan jag tycka sålänge dom är lyckliga ihop vilket dom ju verkar vara.

Samtidigt har dom ju uppenbarligen varit ihop i 7 år har jag för mig jag läste, utan att gifta sig, det är en tålmodig goddigger isåfall. Och är det det så spelar det ju mindre roll kan jag tycka sålänge dom är lyckliga ihop vilket dom ju verkar vara.

Absolut, men oavsett så menar jag bara att det verkar rätt meningslöst att skriva om vad hen borde/inte borde göra, då hen inte alls deltar i tråden. (Jag har dessutom viss förståelse för att hen faktiskt vill ha en viss trygghet i form av äktenskap, med en partner som tydligen är rejält mycket äldre och vars barn tydligen avskyr henom.)

(Jag har dessutom viss förståelse för att hen faktiskt vill ha en viss trygghet i form av äktenskap, med en partner som tydligen är rejält mycket äldre och vars barn tydligen avskyr henom.)

Inte i det här läget faktiskt- inga barn ihop och den nya har inga eller väldigt lite egna tillgångar??.

Varför ska just kvinnor gifta sig till "trygghet"?, eller menar du att det är en äldre kvinna som gift sig med en fräsch ung man och han då behöver "trygghet"?

Jag har full förståelse om man äger ihop, har barn etc att det kan finnas skäl till den tryggheten du pratar om, men kommer man utan egna tillgångar så ser inte jag det som givet att den personen helt plötsligt ska bli försörjd och äga en massa eller för den delen ärva, jag frågar igen: Varför kan inte den nygifta utifrån skaffa egna tillgångar, hen är väl vuxen??, precis lika mkt vuxen som TS?
Sen är det självklart en helt annan sak om hen har egna tillgångar och lägger ut 2 mille i reparationer på gården där de ska bo.

Är lite anti sådär då en granne på landets gård som är värd många miljoner nu är ute på försäljning då han "senare i livet" förälskelse och kanske en av de få eller enda, efter 2,5 års giftemål och utan äktenskapsförord, nu får sälja då hon vill skiljas, måste lösa ut henne. Hon hade noll och inget med sig.

• Gilla
Reactions: Sar
Inte i det här läget faktiskt- inga barn ihop och den nya har inga eller väldigt lite egna tillgångar??.

Varför ska just kvinnor gifta sig till "trygghet"?, eller menar du att det är en äldre kvinna som gift sig med en fräsch ung man och han då behöver "trygghet"?

Jag har full förståelse om man äger ihop, har barn etc att det kan finnas skäl till den tryggheten du pratar om, men kommer man utan egna tillgångar så ser inte jag det som givet att den personen helt plötsligt ska bli försörjd och äga en massa eller för den delen ärva, jag frågar igen: Varför kan inte den nygifta utifrån skaffa egna tillgångar, hen är väl vuxen??, precis lika mkt vuxen som TS?
Sen är det självklart en helt annan sak om hen har egna tillgångar och lägger ut 2 mille i reparationer på gården där de ska bo.

Är lite anti sådär då en granne på landets gård som är värd många miljoner nu är ute på försäljning då han "senare i livet" förälskelse och kanske en av de få eller enda, efter 2,5 års giftemål och utan äktenskapsförord, nu får sälja då hon vill skiljas, måste lösa ut henne. Hon hade noll och inget med sig.

Nu lägger du en massa ord i munnen på mig som inte ens varit i närheten av mig tidigare, ovanpå det lägger du en massa antaganden om TS förälders maka/make som vi vet ärligt talat fuck all om. Du får prata med någon annan ärligt talat, du verkar inte bara "lite anti" utan utan riktigt ilsken - och det i X-många leds förflyttning, åt flera håll. Tack, men nej tack.

Det har du faktiskt ingen aning om.
Du vet inte om det finns vare sig testamente eller äktenskapsförord.
Och helt krasst så har du inte med det att göra.
Det gör din förälder som den vill med och ett testamente är ett privat dokument tills att testatorn har avlidit.
...Och om gårdsägaren sett till att gården är enskild egendom, så har den ingifta partnern ingen del i denna vid ett arvsskifte...

Inte det minsta ilsken men om TS ska försörja sig själv så ska väl även den ingifta göra det?, enkel fråga utan omskrivningar och om inte vore....

*väntar på TS o ser om den nya slängt in 2 mille i fastigheten eller kommit med tom plånbok*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 990
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka