Status
Stängd för vidare inlägg.
Så din förälder ska inte få leva det liv hen önskar för att du är rädd om ditt arv? Jävligt egoistiskt.
Vad blir bättre av att du säger upp kontakten för att det inte skrivit äktenskapsförord?
Det är möjligt att nya partnern bara är ute efter pengarna men föräldern är en vuxen människa som inte behöver be dig om lov för att gifta om sig.
Du har rätt att vara orolig men om det bara är för ditt eget arvs skull så verkar inte relationen till föräldern vara den bästa.

Jisses, arv kan verkligen locka fram de mest minst vackra sidorna hos det mänskliga släktet. :eek:

Verkligen...

Kan säga att jag har alltid älskat min familj, men efter att pappa gick bort och arvsskiftet skulle göras blev jag kraftigt påmind om varför jag älskar dem. Trots att dödsboet var i klassen åttasiffrigt så var det exakt noll bråk, tjafs eller ens diskussioner utan alla såg till att se om varandra, så som man gör i en familj.

Verkligen...

Kan säga att jag har alltid älskat min familj, men efter att pappa gick bort och arvsskiftet skulle göras blev jag kraftigt påmind om varför jag älskar dem. Trots att dödsboet var i klassen åttasiffrigt så var det exakt noll bråk, tjafs eller ens diskussioner utan alla såg till att se om varandra, så som man gör i en familj.
Det är bara när det gäller stora pengar som man verkligen ser vad folk går för. Det är bara att gratulera att ni har bra människor i er familj.

Tycker det är synd att man inte får göra någon arvslös. Hade TS varit min avkomma så hade jag kvickt sett till att det blivit så.
Tack och lov så har jag inga barn som kan börja gnälla om arv. Och skulle jag skaffa så tänker jag se till att det inte finns nått kvar efter mej. Tänker inte lämna nått kvar till ev släkt heller.

Ha ha ha

Den gnidna arbetarklassen...

Ha ha ha
Jag hörde om ett fall rörande arv för några år sedan som rörde sig om mångmiljonbelopp. Det hade då pågått i över 10 år med advokater och grejer inblandade. De jag känner som vuxit upp "utan" pengar har ändå varit betydligt mindre brydda om det hela.

Någonstans får man ha förståelse för att människor agerar irrationellt i detta dekadenta samhälle. Det din far har gjort är fel och jag hade förlorat respekten för honom. Dock kan han vara lurad av denna kvinna. Nu gäller det för dig att göra det som krävs för att säkra tillgångarna för dig och din familj. Var trevliga, försiktiga men sakliga med fadern och även hans fru så att de inte vänder er ryggen. Det är din fars namnteckning som gäller.

TS har inte någon stans skrivit att det är pappan det handlar om. Just saying, det kan lika gärna vara mamman.

För egen del är min tanke att ge mina barn stora arv i 30-års åldern i samband med familjebildning när de blivit självförsörjande, har ansvarsfullt beteende, är investeringsvilliga och kan hantera tillgångar och likvida medel.

Jag fick samma förmån själv via mina morföräldrar.

Men då kan ju allt någon avkomma råka bli utan antar jag?

Det är många rutor att kryssa i och jag ser fortfarande avkommor i 30-årsåldern som skaffat familj, är självförsörjande, investeringsviliga men fullständigt saknar ansvarsfullt beteende.
Medan jag sett 18-20-åringar som kryssar i alla rutor.

@Monimaker: Min pappa var auktionist och hade därmed hand om många dödsbon. Vansinnet jag sett på nära håll när det gäller arv är absurt. Det "bästa" var när en grupp arvingar inte kunde komma överens om hur lösöret skulle delas så pappa fick hålla en auktion bara för dem. På fullt allvar kunde "Agda" stå och bjuda över "Sven" när hon såg att han bjöd för han skulle minsann inte få den där prylen så lätt! :crazy: O_o

Sjukt, helt sjukt.
Att hålla en inbördes auktion tycker jag inte är fel om det finns mycket saker, ett enkelt sätt som är "rättvist". Ett annat är att man drar lott men det kan ju bli ganska orättvist om någon får en Zorntavla och en annan en målning gjord av faster Agda.

Det var alltså häromdagen som min förälder SA att hen vill att vi ska ärva gården SJÄLVA och att den INTE ska säljas.
Men man kan inte säga så när man har gift sig då den personen kommer ha en större del
Det har du faktiskt ingen aning om.
Du vet inte om det finns vare sig testamente eller äktenskapsförord.
Och helt krasst så har du inte med det att göra.
Det gör din förälder som den vill med och ett testamente är ett privat dokument tills att testatorn har avlidit.

Att hålla en inbördes auktion tycker jag inte är fel om det finns mycket saker, ett enkelt sätt som är "rättvist". Ett annat är att man drar lott men det kan ju bli ganska orättvist om någon får en Zorntavla och en annan en målning gjord av faster Agda.
Den varianten går ganska bra om alla får köpa för sin del av lösöret i dödsboet, dvs inte egna pengar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 897
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 990
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 685
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka