Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

*kl

Om man avmaskar hästen, hur lång tid måste man vänta innan man kan göra kolla masken efter det?

De rekommenderar 6 månader mellan avmaskning och test för att man ska få ett "riktigt" svar på hur mycket vuxna individer som hästen verkligen har i sig. Testar man innan dess så kan det vara individer som ännu inte kan lägga ägg som hästen har i sig, och som snart kommer att börja lägga ägg, vilket kan ge ett något missvisande resultat.

Men man kan testa en tid efter avmaskning med, i syfte att ta reda på om avmaskningen har tagit. När jag testade Calle en tid efter årets första avmaskning förra året så visade han ett resultat på 0 epg. Det tyder ju på att avmaskningen tog. (Alla vuxna maskar dog) Ändå hade han över 900 nu 6 månader efter sista avmaskningen.

Blev svaret rörigt? :crazy:

*KL*

Tror Zacke gjorde slut med mig idag :p Vi gick till ridhuset och longerade lite. Stod lite hinder där. Bla en bom på cavalettibommar. Säg 50-60 cm högt max. Så longerade honom över det. Han gick väl halvt med på det men fick onda ögat efteråt :rofl:

Nejdå :D men hur lång tid efter tog du det då när han visade noll?
Stallchefen vill att Nasse står på box/sjukhage efter avmaskning och sen kollas innan han får gå i den maskfria hagen
Frågan är ju då hur länge man måste vänta?

Släppa ut i den förra hagen där det är bevisat nu att det finns mask- nej
Stå på box/sjukhage tills vi kan kolla masken- ja om man kan göra det realtivt fort

Känns tråkigt o behöva ha honom på box för länge i "onödan"

Nejdå :D men hur lång tid efter tog du det då när han visade noll?
Stallchefen vill att Nasse står på box/sjukhage efter avmaskning och sen kollas innan han får gå i den maskfria hagen
Frågan är ju då hur länge man måste vänta?

Släppa ut i den förra hagen där det är bevisat nu att det finns mask- nej
Stå på box/sjukhage tills vi kan kolla masken- ja om man kan göra det realtivt fort

Känns tråkigt o behöva ha honom på box för länge i "onödan"

Vad är det du vill veta? Om avmaskningen tagit? Då räcker det med en vecka efter.

Men hur är det bevisat det finns mask i förra hagen? Finns det GRÄS i den hagen? Utan gräs får de inte i sig några maskar.

Ja jag vill veta om maskmedlet har tagit på så kort tid som möjligt från avmaskningen för han kommer få stå på box :)

Vi kollade masken i November, 650 och han avmaskades. Gått i samma hage. Kollade masken nu förra veckan och då har han 800
De måste vara nollade för att gå upp i hagen som vilat och är nollad
Ja det finns gräs i den han gått i nu på vintern :)

Ja jag vill veta om maskmedlet har tagit på så kort tid som möjligt från avmaskningen för han kommer få stå på box :)

Vi kollade masken i November, 650 och han avmaskades. Gått i samma hage. Kollade masken nu förra veckan och då har han 800
De måste vara nollade för att gå upp i hagen som vilat och är nollad
Ja det finns gräs i den han gått i nu på vintern :)

Grejen är att det du ser NU är förra årets maskbörda. Så det säger inte jättemycket om statusen i vinterhagen. Däremot om vad han gick i förra sommaren.

Men en vecka efter avmaskning kan du ta ett nytt prov och få svar på om maskmedlet tagit. Men du kan släppa ut honom i vinterhagen under tiden du väntar.

Maskar har nämligen olika levnadsstadier och maskemedel tar inte alla stadier. Så om han har mask nu, du avmaskar, har på box 1 v, tar nytt och han nollar då. Sen äter han inte ett strå gräs så han absolut inte får i sig nya maskar. Så han kommer när intervallet gått ut ha mask på träckprov igen. För att då har de stadier av de maskar han har NU vuxit till sig.
Det är därför man vid mask avmaskar på intervall HELA sommaren. För att skydda markerna.

Så avmaska på intervall måste du ändå hela sommaren, och den ev mask han petar i sig i vinterhagen under den där veckan gör varken till eller från. Så det är HELT onödigt att ha honom på boxvila. Totalt onödigt.

Så avmaska, släpp i hagen han gått i nu (vinterhagen), ta prov en vecka efter avmaskning för att se om den tagit, släpp på rena betet och sen så avmaskar du på medlets intervall hela sommaren, tills de är tillbaka i vinterhagen.

(Sen om du inte ska behöva göra samma sak om och om igen bör ni försöka få ner parasittrycket i vinterhagen. Men det är en separat del, för sommarbetets skull är boxvila HELT onödigt. )

Usch vad ledsamt med din andra häst. :cry: Jag beklagar. :(

Vad tråkigt med visningen av din, kan du inte som Axel säger hyra en liten lastbil eller så, vore så synd att inte visa henne som är så fin! :)

Min lilla skitunge var pigg och lite bänglig igår. Väldigt störig i munnen och ville mest ruska på huvudet och springa på tvären, men skötte sig ändå såtillpass att hon inte hittade på några hyss.

Passade därför på att (efter sedvanlig longering och rastning på banan, jag är ju en gammal klok tant numer) ta ett varv på travbanan och för första gången trava lite på "platten" (har travat en gång uppför backen tidigare bara). Gick bra, men var lite laddat och vattenpölarna var läskiga. :D Kände ändå att hon var tillräcklig jordad så bad sambon filma en liten snutt vid backen där jag bestämde mig för att för första gången galoppera utanför ridbanan.

Filmbevis :D : https://www.facebook.com/photo.php?v=10152330826796908

Hon sköter sig verkligen makalöst bra än så länge, lilltjejen. Glömmer liksom nästan bort att hon inte ens är tre år fyllda än på ett bra tag och att vi galopperade uppsuttet första gången för typ en vecka sedan. :)

Några bilder från passet som föregick travbanan:

P12.jpg

P9.jpg

P2.jpg

Och så bonus:

P6.jpg

Vi gör så att vi kollar först ifall hästarna har mask och har dom det så står dom i grushage i några dagar efter dom avmaskats och sen går dom ut i sommarhagen.

Likadant på hösten sen innan dom går tillbaka till vinterhagen.

Så våra kollas i början på maj innan dom kommer ut på bete.

Dock kommer min komma ut senare för jag tänkte visa honom på treårs och då vill jag inte släppa honom på bete några veckor innan så jag hoppas på att någon kan tänka sig att göra likadant så han får sällskap. Handlar om två veckor bara men ska kolla med en tjej som kanske skulle kunna gå med på det.

Förresten så ska min skos för första gången nästa vecka. Känns lite spännande med hur det ska gå :p

Okej, tack så mycket för svaret :)
Så det han bajsar ut efter avmaskning är inte heller igentligen någon fara för vinterhagen?

Sen det där med treårs, jag fattar verkligen inte hur anmälningen går till när man ska visa ponny. Det verkar löjligt jobbigt när man ska kolla med typ tusen inblandade.
Men får försöka reda ut det.

Hej va det går!!
Så duktiga ni är, å ni ser ut att ha jättekul :D

Jag har longerat ett par varv i gräshagen idag.
Hade tänkt att galoppera men han såg inte ok ut i det där vänstra bakbenet igen :( Hörde hur de busade runt medans jag mockade så han har säkert druttat omkull igen.

1901445_437818052988086_589650377_n.jpg

1911708_437818092988082_827468057_n.jpg

1920503_437818136321411_1782281355_n.jpg

Här syns det ganska tydligt att han börjat växa igen!

Inför 3 årstestet har jag kollat upp med ASVH angående Walles färg.
Det står ju fux i passet och det kan ju alla se att han inte är längre.
Jag fick till svar att jag får ta ut ID kontrollant eller veterinär så de säkerställer den nya färgen och sen skicka in det för ett nytt pass.
Lite dåligt tycker jag av den ID-kontrollanten som ritade honom första gången. Han har ju en skimmelmamma och var inte nyfödd när han chippades. Kunde den inte gissa att han skulle bli skimmel då eller måste de fylla i ursprungsfärgen??

Drutten :D hoppas det bara är tillfälligt
Han har ju inte bara växt på höjden utan biffat på sig! Kommer ihåg när jag började skriva här när han va som en älgkalv

Ser jättefin ut :)

Har galopperat på min med men han tycker det är tråkigt i paddocken så tar typ bara långsidan innan han går tillbaka till trav. Men ska ut med sällskap i skogen nästa vecka så ska vi galoppera där. Han är superpigg i skogen så hoppas han tycker det är skoj och får lite blodad tand!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30