Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Ja, jättekul! I alla fall så länge det fortsätter gå så här bra. ;) Lätt gjort att bli övermodig bara när det funkar så bra hela tiden, så nu har jag börjat stålsätta mig för att åka av. :D

Vi har kul! :bump: Är dock glad så länge lillan inte har aaaaaalltför kul. :p

Men vad trist med bakbenet, klantpelle. :( Hoppas det går över fort!

Lite dåligt tycker jag av den ID-kontrollanten som ritade honom första gången. Han har ju en skimmelmamma och var inte nyfödd när han chippades. Kunde den inte gissa att han skulle bli skimmel då eller måste de fylla i ursprungsfärgen??

De får inte gissa. Men det brukar gå att se TIDIGT att de ska skimla. På de flesta syns det redan när de föds, de har vacker, mättad färg. De som är solidfärgare har en blaskigare fölfärg. Så en knallröd fux - skimlar, medan en rödblaskig halvrosa sak - den kommer bli fux.

Sen kommer det ganska tidigt de första vita stråna om man vet var man ska leta. Så om inte din var ovanligt bra på att luras låter det mer som en inte så erfaren ID-kontrollant som inte hittade de avslöjande tecknen på att det var en skimmelunge.

Jag vet inte om de måste fylla i födelsefärgen, men jag tycker det är skitbra när de gör det och ännu bättre när det hamnar i passet. Det är så nedrans trist stå med en kritvit skimmel och inte ha en aning om vad den har för grundfärg när man t ex ska avla och vill satsa på eller undvika en viss färg. Och även om det är en valack, så att kolla på en hingst avkommor ger ledning vad hingsten bär för dolda färganlag etc.

Nu är min andra häst i himmelen, saknar henne så mycket redan.

Var in på klinik med henne idag, dom tyckte jag skulle åka hem med min halta lilla tappra häst och ställa henne på box tills försäkringsbolaget godkänt utdömningen (hon kunde knappt gå ur boxen igår). Som ni säkert vet kan ta veckor.. Jag vägra, jag kan inte se min häst lida en sekund till, jag ville ha ett värdigt avslut.. Vi fick betala 15.000:- för att jag ska slippa se min häst inte ha nått kvar att leva för och det var värt varenda krona!!!

Nu svider de under ögonen efter alla tårar men jag vet att jag gjort allt för min häst och det är huvudsaken. Ta vara på era små liv ni har för livet är skört det har jag fått bevittna idag.

Älskar dig mitt hjärta

IMG_20140313_181548.jpg

Nu är min andra häst i himmelen, saknar henne så mycket redan.

Var in på klinik med henne idag, dom tyckte jag skulle åka hem med min halta lilla tappra häst och ställa henne på box tills försäkringsbolaget godkänt utdömningen (hon kunde knappt gå ur boxen igår). Som ni säkert vet kan ta veckor.. Jag vägra, jag kan inte se min häst lida en sekund till, jag ville ha ett värdigt avslut.. Vi fick betala 15.000:- för att jag ska slippa se min häst inte ha nått kvar att leva för och det var värt varenda krona!!!

Nu svider de under ögonen efter alla tårar men jag vet att jag gjort allt för min häst och det är huvudsaken. Ta vara på era små liv ni har för livet är skört det har jag fått bevittna idag.

Älskar dig mitt hjärta

IMG_20140313_181548.jpg

Kram! Jag ver hur det känns, och det finns inte riktigt några bra ord i en sån situation.

Usch och fy!
Tog bort min finaste kille i augusti och jag sörjer fortfarande...
Tycker du var stark som tog det beslutet som var bäst för din häst men förstår om det gör ont.
Ta hand om dig, kram Jenny

Det är sorgligt att behöva ta bort en kär häst men den här tråden handlar om hästar födda 2011. Det finns andra ställen på Buke där du kan skriva om din förlust.

Görel moderator på avel

Inför 3 årstestet har jag kollat upp med ASVH angående Walles färg.
Det står ju fux i passet och det kan ju alla se att han inte är längre.
Jag fick till svar att jag får ta ut ID kontrollant eller veterinär så de säkerställer den nya färgen och sen skicka in det för ett nytt pass.
Lite dåligt

Jag tror faktisk att detta kan ändras av ID kontrollanten på 3 års testet ?
Han är ju chippad så att åka till testet utan att ändrat färgen går ju att göra ?
Sen att skicka in passet för färgändring har jag aldrig betalat ASVH för .

Jag hade en som var fux i passet men skimmel på blup.se :p För den ändrades på 3årstestet av kontrollanten men dåvarande ägare orkade inte skicka efter nytt pass :p

Kl:

Var ute på tur med Calle igår. Det var några från stallet som skulle ut och rida med två från Calles lösdrift, en 16-årig gammelfarbror och en 4-åring. De skulle ut och galoppträna lite, men det kändes ju aningens mastigt för min "plutt" så jag sa att jag bara skulle rida med en bit.

Det hela blev en tur på 25 min, men skritt genom vatten (STOOOORA PÖLAR) klättring i backe och trav i samlad trupp. Men allra stoltast blev jag över min lille kille när det gick upp för mig att de andra inte skulle rida den vägen som jag hade trott och som skulle ha inneburit att de skulle ha lämnat mig strax intill stallet, utan att jag skulle komma att bli lämnad med Calle en bra bit hemifrån. Hur som helst, jag beslöt mig för att testa att sitta kvar på.. Och visst kollade han när de andra lämnade oss. De tänkte sig kanske inte riktigt för, för de travade ifrån oss i rask takt (Jag hade bett en still bön om att de skulle ha skrittat iväg, ifall att... Men det är ju så att alla inte tänker lika, det vet man ju.) och när de gjorde det så kände jag att Calle sneglade bakåt mot dem. Men han skrittade lydigt på enligt mitt kommando åt det håll jag sa. Inte raskt, det ska medges. Lite lagom tveksamt, men utan dumheter. Och efter någon minut så slappnade han av och vi skrittade de 10 minuterna hem.

Jag var så stolt över honom när jag kom hem. Inte alla hästar som klarar att bli lämnade av kompisarna ens när de är vuxna och färdigutbildade, men min lilla snart-3-åring klarade det med bravur. Finaste Calle-hästen!!!

Bra gjort - det värsta som finns är att se dom lida :(

kl

Imorgon kommer min hingst hem från utbildaren. Nu ska han få ett träningsbreak några veckor och sen tillbaka för finslipning och sista trimmning inför 3-årstest :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka