Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Presenterar väl mitt hjärta med då :)

Zodiac - Kallas Zacke. Halvblod efter Lingh - Solos Carex. Uppskattas väl vara en 168 cm hög. Tror han slutar på 170 cm :)

20140309_144432.jpg

20140223_105926.jpg

20140211_100745.jpg

Just nu under inridning samt matchas inför 3 års test innan han ska få sommarlov :) Bete bokat och klart.

Tack. Han är väldigt snäll och valpig. Haha ja den bilden blev söt. Han tyckte matte ska pussas och kramas, inte fota ;)

Vad söta de är tillsammans! Ååå jag vill också åka och ställa upp mina hästar hos andra. Haha det är ibland det jag saknar, annars är det smidigt med eget stall, lösdrift, egna hagar, egen paddock. Men eftersom den som är inhyrd 1person går i skolan är vi aldrig i stallet samtidigt i princip. Blir lite ensamt i längden faktiskt, man slipper ju tjafs, men de finns ju trevliga människor också :/

Supercassie: Ja jag ska försöka korrigeringsmetoden den är ju smart, eftersom han inte är rädd för spön längre :) Men godis låter jag nog bli, hehehe. Han blir nästan lite blind när man använder godis, då går hans hjärna i super fart efter att leta/hitta godiset typ. Vene skumm häst ;)

Hittade albumet med! Hoho fina vackra Archie! :D

Haha bara för att jag sa att det inte går att sitta upp vid pall gick det jätte bra, fick tillrätta visa honom ett antal gånger med mitt spö/pekpinne men sedan fattade han direkt och de var bara att hoppa upp x') Kul kul!

Sedan så tog vi första galoppen/galopperna idag! :love: Så ni får dagsfärska bilder! :D
1959518_10152267345608094_808540398_n.jpg

10007404_10152267369373094_276196125_n.jpg

1900048_10152267369383094_213673195_n.jpg

Åh! Supercute han är :D
Kul att det gick så lätt bara för du just pratat om det. Det stämmer ibland att det hjälper o visualisera saker innan man ska göra det

Så fina allas hästar är :)

Idag var vi ute på våran andra tur ut i skogen. Samma sällskap som sist men en annan runda idag. Det gick hur bra som helst idag med och han fick stöta på en mängd olika saker. En irriterande skällande hund som gick runt han ben i några minuter :wtf:, stanna så min vän kunde öppna en grind vi skulle igenom, gick förbi ett släp med plankor på och några stora växthus, gick bredvid en 70-väg en liten bit och det kom bilar, en mindre lastbil och en buss och han brydde sig inte det minsta. Vi travade någon minut i slutet av rundan och nästa gång ska vi testa galoppen. Har galopperat på honom i paddocken tidigare.

Inte dom bästa bilderna men båda är från idag.
img_20140311_171901_531f403de087c32c4a9f1955.jpg

img_20140311_173804_531f40b3ddf2b345b7aa40e7.jpg

Så bra att ni miljötränar! :)

Kl.

Idag har jag vårbadat Obi, men han var inte ren så länge, utan krävde att få rulla sig i sanden direkt efter:
Blöt häst:
img_15641.jpg

img_1575.jpg

img_1578.jpg

img_1587.jpg

:D

Sen var det dags för promenad och mötte motorsåg som sågade träd, men det var inga problem, skönt att han är så stabil för sådana ljud :)

Själv satt jag löst 2 gånger idag. Skulle rida i paddocken men så var det två till tjejer där. Gick bra tills de skulle trava och kom mot oss. Skulle prova att trava och kommer väl bara några steg innan han slänger sig åt sidan o sticker en bit pga en katt som kom ut under en husvagn så jag tappar stigbyglarna

Så då gav jag upp o tänkte rida ut, en kompis kom lägligt så red med hennes äldre häst. Gick jättebra o sen skulle vi trava på ängen, samma sak då :D några steg sen full sken förbi kompisen (som låg först) o bort över ängen. Kompisen åkte av för hennes häst balla ur

Men sen tog vi en trav på hemvägen med och då skötte han sig ;)

Haha låter som Nasse tycker livet är lite väl roligt ;) Jag galoppade även på en äng idag utan problem, han stannade själv eftersom han blev rädd för ett löv, mycket smidigt :D Du får se till att fixa lite ridbilder snart! Och ja jag antar att det går lättare när man bestämt sig för något, känns som om jag slappat lite väl mycket med honom, även om han inte är odräglig x) Ser med på bilderna att han breddat sig i bogen, kul tycker jag eftersom han såg ut som ett sträck när han kom ;D

Här är den skyldige

Nazall (Nasse)
2011-04-29
Haflinger
148cm

AmyPond+MattiZ Ja han var lite nervsvag idag eller så är det vårkänslor ;)

*KL*

Vi har lite "bakslag" här. Lillskrutt är krasslig, vill inte äta och magen bråkar med honom. Tyvärr samma symptom "som sist" (årsskiftet) då han hade magsår. Då hade han ju dock en anledning att backa av maten och det i sig kan utlöst magsår. Nu har han ingen anledning, och lite svårt veta vad som kom först (slutade äta -> magsår, eller magsår -> slutar äta). Bekymrande är det hursom.

Tänderna kollade, vi hoppades vilt på nån elak tandkappa eller så även om varken jag eller vet trodde det. Men nä, lite vass på nåt ställe och lite ojämnt slitet hö/väsida, nån glugg där permanenta tanden inte kommit upp, två premolarer påväg upp och nån liten foderinpackning. Men som vet sa "inget som skulle gjort att han inte vill äta".

Han har förresten två yttepytteplutt vargtänder i överkäken som vet inte tyckte behövde tas bort om de inte stör. Jag är tudelad - jag vill ta bort vargtänder förebyggande, då VET man de inte stör. Samtidigt att jaga rätt på de där små blir inte så lätt det.

Så veterinärbesöket resulterade i en dyr räkning, en ny "troligt magsår"-diagnos och recept på apdyr medicin (4500 kr för första svängen, 1 månad.. urk). Förhoppningsvis svarar han lika fint som sist. Kör en längre kur nu och hoppas bli av med problemet.

Om han inte svarar eller det kommer tillbaka igen så två saker, i valfri ordning. Gastroskopi med både undersökning och provtagning, och/eller kastrera honom. Lite roligt ang det förresten. På telefon var vet uttalat anti att han var hingst, ska de inte i avel ska de kastreras, punkt. Att han kunde vara stressad av hormoner och därför äta krattigt. Doubt it då han ju är lugnet själv och det mest ohingstiga man kan hitta. Visst kan ju vända det inåt men nja.. Hursom, efter att vet varit här och träffat lilla herr hingst var hon inte alls så negativt inställd till att han skulle få ha sina kulor ifred. Han måste charmat henne ;) (Detta trots att han ansåg hon var VÄLDIGT ofin när hon tafsade på honom, och övervägde tanken att sparka. Vafan, jag får klämma hur mkt jag vill, så trodde inte han skulle säga flaska. Men det är tydligen skillnad på matte och på kreti och pleti.. )

Men bah..

Så skönt, ingen stor blodmask vill man ha. Fick tillbaka Obi's svar idag, 650 blodmask, odling satt för stora. Är inte van vid att behöva avmaska, ska man vänta med avmaskning tills man får tillbaka odlingen eller kan jag avmaska med samma som i höstas (hade 750 då och nollad efter), eller ska jag vänta o se om han har stora också?

Så skönt, ingen stor blodmask vill man ha. Fick tillbaka Obi's svar idag, 650 blodmask, odling satt för stora. Är inte van vid att behöva avmaska, ska man vänta med avmaskning tills man får tillbaka odlingen eller kan jag avmaska med samma som i höstas (hade 750 då och nollad efter), eller ska jag vänta o se om han har stora också?

Vänta, det tar bara en vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka