Sv: Årgång 2011 del 5
*KL*
Vi har lite "bakslag" här. Lillskrutt är krasslig, vill inte äta och magen bråkar med honom. Tyvärr samma symptom "som sist" (årsskiftet) då han hade magsår. Då hade han ju dock en anledning att backa av maten och det i sig kan utlöst magsår. Nu har han ingen anledning, och lite svårt veta vad som kom först (slutade äta -> magsår, eller magsår -> slutar äta). Bekymrande är det hursom.
Tänderna kollade, vi hoppades vilt på nån elak tandkappa eller så även om varken jag eller vet trodde det. Men nä, lite vass på nåt ställe och lite ojämnt slitet hö/väsida, nån glugg där permanenta tanden inte kommit upp, två premolarer påväg upp och nån liten foderinpackning. Men som vet sa "inget som skulle gjort att han inte vill äta".
Han har förresten två yttepytteplutt vargtänder i överkäken som vet inte tyckte behövde tas bort om de inte stör. Jag är tudelad - jag vill ta bort vargtänder förebyggande, då VET man de inte stör. Samtidigt att jaga rätt på de där små blir inte så lätt det.
Så veterinärbesöket resulterade i en dyr räkning, en ny "troligt magsår"-diagnos och recept på apdyr medicin (4500 kr för första svängen, 1 månad.. urk). Förhoppningsvis svarar han lika fint som sist. Kör en längre kur nu och hoppas bli av med problemet.
Om han inte svarar eller det kommer tillbaka igen så två saker, i valfri ordning. Gastroskopi med både undersökning och provtagning, och/eller kastrera honom. Lite roligt ang det förresten. På telefon var vet uttalat anti att han var hingst, ska de inte i avel ska de kastreras, punkt. Att han kunde vara stressad av hormoner och därför äta krattigt. Doubt it då han ju är lugnet själv och det mest ohingstiga man kan hitta. Visst kan ju vända det inåt men nja.. Hursom, efter att vet varit här och träffat lilla herr hingst var hon inte alls så negativt inställd till att han skulle få ha sina kulor ifred. Han måste charmat henne
(Detta trots att han ansåg hon var VÄLDIGT ofin när hon tafsade på honom, och övervägde tanken att sparka. Vafan, jag får klämma hur mkt jag vill, så trodde inte han skulle säga flaska. Men det är tydligen skillnad på matte och på kreti och pleti.. )
Men bah..